index
emarkettting

کلمه بازاریابی دو مفهوم جداگانه در مدیریت امروز دارد:

۱- مجموعه ای از فعالیت های بازاریابی تخصصی که در درون بسیاری سازمان ها انجام می شود مثل تحقیقات بازار، مدیریت نام تجاری، روابط عمومی و ارائه خدمت به مشتریان.

۲- یک رویکرد یا مفهومی که می تواند فلسفه اصلی کلیه فعالیت ها و عملیات یک سازمان باشد. مثلا هر کسی در این سازمان یا شرکت می بایست مفهوم مشتری مداری را در فعالیت ها و وظایف خود مد نظر قرار دهد.
مفهوم مدرن بازاریابی هر دو این مفاهیم را یکی کرده و تاکید می کند که بازاریابی شامل مجموعه ای از فعالیتهای سازمانی و فرایندهایی است که به دنبال تعیین نیازهای بازار هدف و ارائه کالا وخدمت به مشتریان و سایرافراد ذینفع خود مثل سهامداران و کارمندان است.

پس بازاریابی، به عنوان یک فعالیت حیاتی و یک خط مشی دهنده به سایر فعالیت های سازمان، در قلب آن سازمان جای دارد. آن سازمان نیز می بایست بازارگرا/مشتری مدار بوده و کلیه بخش های مختلف آن هم در راستای تامین نیاز پرسنل، مردم و مشتریان بطور کارا و موثر عمل کنند.

حال در این بین اینترنت و تکنولوژی های دیجیتال می تواند به عنوان یک بخش یکپارچه و جدایی ناپذیر از مفهوم بازاریابی مدرن باشد چرا که:

۱- می تواند برای پشتیبانی رده گسترده ای از فعالیت های سازمانی و فرایندهایی بکار رود که کالا و خدمات را به مشتری و سایر ذینفعان ارائه کند.

۲- یک رسانه ارتباطی قوی است که کلیه بخش های عملیاتی سازمان را یکپارچه می کند.

۳- سبب تسهیل مدیریت اطلاعات می شود که در حال حاضر به عنوان یک ابزار بازاریابی حیاتی برای تعریف استراتژی ها و پیاده سازی آن در سازمان بکار می رود.

۴- نقش آتی اینترنت باید بخشی از رسالت یک شرکت را شکل دهد چرا که اثرات آتی آن را در هیچ کسب و کاری نمی توان ندیده گرفت.

ضمن اینکه داشتن اطلاعات به روز، قابل دسترسی درباره وضعیت بازار، تکنولوژی جدید، رقبا و مشتریان، یک فاکتور حیاتی در توانایی یک سازمان برای برنامه ریزی و رقابت در بازار است.

اگر بخواهیم بازاریابی الکترونیک را به عنوان یک ابزار مدیریت بازاریابی استراتژیک، بطور کامل ایجاد و پیاده سازی کنیم، باید بیشتر کاربردهای گسترده آن را در درون فرایندهای بازاریابی درک کنیم نه اینکه تنها به عنوان یک ابزار ارتباطات و فروش مد نظر قرار گیرد. چرا که بحث ارتباطات و فروش تنها بخشی از فرایندهای مهم بازاریابی هستند که اینترنت می تواند در آن نقش داشته باشد.

بازاریابی االکترونیک (E-marketing) به عنوان شکلی از تجارت الکترونیک، سبب دست یابی به اهداف بازاریابی از طریق بکارگیری تکنولوژی های ارتباطی الکترونیکی مثل اینترنت، پست الکترونیک و کتب الکترونیکی و موبایل می گردد.

تعریف بازاریابی الکترونیک

بازاریابی الکترونیک به معنای استفاده از اطلاعات و برنامه هایی است که جهت برنامه ریزی و اجرای مفاهیم، توزیع، ترفیع و قیمت گذاری کالاها و خدمات بکار می روند و سبب انجام معاملاتی می گردد که اهداف فردی و سازمانی را تامین خواهد کرد.

بازاریابی الکترونیک بر عملیات بازاریابی سنتی تاثیرات زیادی دارد و تکنولوژی های بازاریابی الکترونیک بسیاری از استراتژی های بازاریابی را دگرگون می کند. هنگامی که شرکت ها هزینه ها را از طریق بازاریابی الکترونیک کاهش می دهند می توانند محصول را با قیمت کم تری به مشتری ارائه کنند. بازاریابی الکترونیک از طریق صرفه جویی در زمان خریدار و ایجاد سهولت در خرید هزینه ها را کاهش می دهد.

در حقیقت بازاریابی الکترونیک به این دیدگاه اشاره دارد که چطور اینترنت می تواند در کنار رسانه های سنتی برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده شود و به این بحث اشاره دارد که چطور فرایندها و ارتباطات بازاریابی داخلی و خارجی می توانند از طریق تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی بهبود پیدا کنند.

نکته

E-marketing (بازاریابی الکترونیک) یک اصطلاح عمومی تر از Online Marketing است. در این بحث بازاریابی الکترونیک و اینترنتی به یک مفهوم بکار می رود و تنها به کاربرد تکنولوژی اینترنت برای دست یابی به هدف های بازاریابی اشاره دارد.

فواید بازاریابی الکترونیک

از آنجایی که بازاریابی الکترونیک روی اینترنت اتفاق می افتد، ساختار، خصوصیات و مزایای اینترنت اثر بسیاری روی نقاط قوت بازاریابی الکترونیک دارند به عنوان مثال ساختار اینترنت امکان دسترسی جهانی به اطلاعات و خدمات را امکان پذیر می سازد.

Meffert خصوصیات مختلفی را با یکدیگر در آمیخته و مزایای بازاریابی الکترونیک را ارائه می کند:

۱-فرسایش (تحلیل) زنجیره ارزش سنتی بعلت وجود زنجیره ارزش جدید و رسانه ای مثل تجارت موسیقی از طریق اینترنت
۲-شفافیت بالا در بازار
۳-اثرات شبکه ای استفاده از یک
platform و فایق آمدن بر قانون سنتی
۴-اثرات بیشتر و عمیق تر بعلت قابلیت دسترسی زمانی و مکانی وتوانایی بالا برای دیالوگهای فردی
۵-کاهش هزینه های تماس و تراکنش
۶-انعطاف پذیری بالا و کاهش اطلاعات غیر متقارن
۷-کارایی و اثر بخشی در فروش

منبع:کسب و کار الکترونیکی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *