فروشگاه اینترنتی بامیلو bamilo دومین فروشگاه B2C پربازدید در ایران است. بامیلو تابستان سال ۹۳ به‌عنوان یکی از ونچرهای روماک که خود زیرمجموعه راکت اینترنت است، راه اندازی شد. در ادامه به بررسی مشروح عملکرد بامیلو می پردازیم.

موزاندو نیز پس از ناکامی در نیل به اهدافش، اخیراً با بامیلو ادغام‌شده است. بامیلو بازار هدفی شبیه به دیجی‌کالا دارد و حتی تنوع بالاتر رده محصولات آن دیجی‌کالا را به تحرک واداشت. هرچند درفروش محصولات دیجیتال به دیجی‌کالا نرسیده است امّا در فروش رده پوشاک که البته دیجی‌کالا وارد آن نشده، پیشتاز بازار است. رتبه الکسای بامیلو در ایران ۵۱ و در دنیا ۲۵۹۳ است، که رتبه جهانی آن در سه ماه اخیر ۹۰ رتبه نزول را نشان می‌دهد. بانس ریت بامیلو بالاست و عدد ۴۰٫۶۰% را نشان می دهد که البته در سه ماه اخیر کاهش ۱۷ درصدی داشته است که نشان از بهبود نسبی وضعیت صفحه فرود بامیلو دارد و این بانسریت در رنج نرمال قرار دارد. میانگین تعداد صفحات روزانه بازدید به ازای هر کاربر ۵٫۲۴ است که در سه ماه اخیر افزایش ۳۵٫۸۰% درصدی داشته است. میانگین زمان حضور هر کاربر در سایت ۵ دقیقه و ۲ ثانیه در روز است، که در سه‌ماهه اخیر ۳۰٫۰۰% افزایش داشته است. از تمام مراجعات به سایت بامیلو، ۵ درصد از موتورهای جستجوست که در سه‌ماهه اخیر ۲۲% افزایش داشته است. برخلاف دیجی‌کالا درصد زیادی با جستجوی نام بامیلو در موتورهای جستجو وارد سایت بامیلو نشده‌اند، بلکه ۵۲% با جستجوی عبارات کلی نظیر فروشگاه اینترنتی، خرید اینترنتی و فروشگاه اینترنتی لباس وارد سایت شده اند. هرچند این موضوع بیانگر موقعیت مناسب در موتورهای جستجو است، امّا از طرف دیگر بیانگر عدم شناخت کافی از این برند در سطح عمومی نسبت به دیجی‌کالاست. تعداد سایت هایی که لینک به بامیلو در آن‌ها موجود است ۳۵۷۱ سایت است و سرعت بارگذاری صفحه سایت در رده کند قرارگرفته و ۷۵% سایت‌ها از آن سریع‌تر بارگذاری می‌شوند. زمان لازم برای بارگذاری سایت ۲٫۵۹ ثانیه است. نمودار زیر روند جستجو کلمه “بامیلو” در گوگل را نمایش می‌دهد که بیانگر روند صعودی آن در درازمدت است، هرچند در مواقعی با کاهش نسبی مواجه شده است. نقطه اوج این نمودار، مصادف با نوامبر ۲۰۱۵ یعنی هم‌زمان با تعریف کمپین “بلک فرایدی” بامیلو است.

bamilo-gift-card-2902-1062431-4-zoom

بخش اول ) دیجی کالا
فروشگاه اینترنتی دیجی کالا برای اکثر کاربران اینترنت ایران شناخته شده است.دیجی کالا که استارت اولیه خود را از سال ۸۵ و با فعالیت محدود در زمینه فروش اینترنتی آغاز کرده توانسته با فعالیت مداوم و تحسین برانگیز در طی مدت ۱۰ سال خود را به عنوان بزرگترین،معتبرترین و پردرآمدترین فروشگاه اینترنتی ایران تبدیل کند؛ به گونه ای که نشریه اکومونیست در گزارشی از کسب و کارهای اینترنتی ایران،ارزش دیجی کالا را بیش از ۲۹ میلیون دلار برآورده کرده و جایگاه نخست کسب و کارهای اینترنتی در ایران را با اقتدار به این مجموعه عظیم واگذار کرده است ( پس از دیجی کالا کافه بازار با ارزش ۸ میلیون دلار و سایت شبکه تبلیغات با ارزش ۳ میلیون دلار در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. )
عملکرد بی نقص دیجی کالا در این چند سال اخیر به گونه ای بوده که توانسته اعتماد و اعتبار زیادی در میان کاربران اینترنت ایران کسب کند و در میان کسانی که تاکنون از این سایت خریدی نداشته اند حس مثبتی ایجاد نماید.چرا که سایتی با فروش روزانه بیش از ۱ میلیارد تومان در ماه گویای حضور یک برند معتبر اینترنتی در ایران می باشد.

بخش دوم ) بامیلو
فروشگاه اینترنتی بامیلو که در تیرماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرد نخستین پروژه کمپانی جهانی راکت اینترنت در ایران می باشد.راکت اینترنت که توسط برادران ساویر در اروپا اداره می شود با هدف پیاده سازی کسب و کارهای اینترنتی موفق دنیا در سایر کشورها توانسته تا کنون درآمد قابل توجهی کسب کند.این کمپانی در ایران با سه سایت بامیلو،موزاندو و بدو فود کار خود را آغاز کرده است.آنچه که تاکنون توانسته سبب برتری بامیلو نسبت به بسیاری از فروشگاه اینترنتی باسابقه در کشور باشد به چهار عامل زیر ارتباط دارد:

۱- پشتوانه مالی عظیم راکت اینترنت
۲-تجربه بسیار زیاد تیم مدیریت
۳-محصولات متنوع و باکیفیت
۴-طرحهای خلاقانه تشویقی و تخفیفی خرید

بخش سوم ) آغاز رقابت میان دیجی کالا و بامیلو
از آغاز فعالیت بامیلو تا کنون به طور شگفت آوری شاهد تبلیغات انبوه این سایت در میان اکثر سایتهای پربازدید و معتبر ایرانی بوده و هستیم.با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید که بامیلو در هر ماه بیش ۵۰ میلیون به طور حداقل برای تبلیغات خود هزینه می کند.دو تبلیغ بنری در ورزش ۳، خبرگزاری های مطرح کشور همچون خبرآنلاین، فیس نما،یوتیوب و بسیاری سایتهای دیگر شاهد بنرهای مختلف و موضوعی بامیلو هستیم.البته بامیلو در کنار این تبلیغات انبوه و پرهزینه که توانسته سایت خود را در کمتر از ۱ سال به رتبه ۴۸ سایتهای پربازدید ایرانی برساند از تیم مدیریتی قوی و باتجربه برخوردار است.طرح های تشویقی خرید و تخفیف ها،طراحی بنرهای تبلیغاتی حرفه ای،فعالیت حرفه ای در شبکه های اجتماعی بخشی از عوامل موفقیت این سایت می باشد.
اما با مرور فعالیت چند ماهه این سایت و تغییراتی که در دیجی کالا مشاهده کردیم می توان بیان کرد که دیجی کالا تا مدتها خطری از سوی هیچ سایت مشابه ایرانی حس نمی کرد.یکه تازی غیر قابل انکار دیجی کالا سبب شده بود که تا مدتها شاید عملکرد یکنواختی از این مجموعه باشیم.گرچه همین عملکرد یکنواخت با کیفیت و اثربخشی بالا انجام می شد اما با تولد بامیلو،دیجی کالا خطر کاهش جایگاه خود را طبق آمار حس کرده و یا با درایت توانسته با پیش بینی آینده،برنامه های پیشگیری از کاهش جایگاه خود را آغاز کند.
در چند ماه اخیر دو تغییر عمده در برنامه های مارکتینگ دیجی کالا مشاهده کردیم:

۱-افزایش تبلیغات دیجی کالا در سایتهای معتبر ایرانی و آغاز تبلیغات محیطی ( در ایستگاه های مترو )
۲-افزایش تنوع محصولات خود

در ادامه به بررسی مزیت‌ها، ضعف، موقعیت‌ها و تهدیدهای پیش روی بامیلو پرداخته‌ایم.

مزایا و توانایی‌ها

• پشتوانه مالی و فنی راکت اینترنت.
• گروه‌های کالایی متنوع.
• تنوع بسیار بالا در رده مد و لباس؛
از برندهای لوکس مثل فراتلی روزتی تا برندهای متوسط مثل برشکا و برندهای سوپرمارکتی ارزان مثل Max و همین‌طور برندهای ایرانی.
• بخش پشتیبانی آنلاین (که البته خیلی هم قوی عمل نمی‌کند ولی روند رو به رشد خوبی دارد.)
• کمپین‌های تخفیفی متنوع و همیشگی و اطلاع‌رسانی به‌موقع آن‌ها و ارسال کدهای تخفیفی به‌صورت تصادفی و یا به مناسبت‌های مختلف و همچنین اهدای کد تخفیف درازای عضویت در خبرنامه که باعث شده در عرض یک سال، بامیلو به دومین فروشگاه مطرح اینترنتی ایران و مهم ترین رقیب دیجی‌کالا تبدیل شود.
• طراحی متفاوت رابط کاربری نسبت به سایر سایت‌های مشابه.
• بخش بلاگ بامیلو که مطالب متنوعی حتی با موضوع سرگرمی و کسب‌وکار در آن بارگذاری می شود. هرچند این بخش تنها ۲٫۶۳ بازدیدکنندگان بامیلو را به خود جذب می‌کند و از این لحاظ در مقایسه با “دیجی‌کالا مگ” ضعیف‌ عمل کرده است.
• بامیلو از فرم یک فروشگاه خارج است و بیش‌تر یک بازار است، چراکه محصولات در انبار خود ذخیره نمی‌کند بلکه موجودی انبار تأمین‌کننده را به‌عنوان موجودی خود اعلام می‌کند و پس از هر سفارش و یا ترکیب بار سفارشی‌ها باهم، سفارش از تأمین‌کننده دریافت می‌شود و پس از تأیید سلامت کالا توسط کارشناسان بامیلو برای مشتری ارسال می‌شود، که مزیت آن عدم هزینه انبارداری و یا موجودی بیش‌ازحد است ولی ایراداتی نیز دارد مثل کاهش سرعت پاسخ‌دهی و افزایش هزینه حمل‌ونقل که چالش اصلی یافتن نقطه بهینه برای ترکیب استراتژی انبار متمرکز نزد خود خرده‌فروش و تأمین‌کننده است، که البته بامیلو در این موضوع عملکرد خیلی قابل قبولی نداشته است.

در موارد زیر که از سایت بامیلو برداشته‌ شده است، نحوه عملکرد بامیلو بسیار ساده بیان شده است:
• وجود اپلیکیشن بامیلو برای دستگاه‌های اندرویدی و iOS.
• وجود نسخه سایت سازگار با موبایل.
• تبلیغات گسترده در فضای مجازی و کمپین‌های تبلیغاتی به‌موقع و مناسب (مثل «شانس در میزنه!» با همکاری ایرانسل) و همچنین استفاده گسترده از تبلیغات یاهو میل.
• استفاده از تکنیک‌های retargeting برای تبلیغات آنلاین.
• استفاده از تکنیک‌های داده‌کاوی در تحلیل رفتار مشتریان و ارائه پیشنهادهای سنجیده و مناسب به آن‌ها.

۱۳۲۴۹۹۴۱_۱۷۳۵۰۵۳۷۱۰۰۶۶۶۰۴_۱۶۹۸۳۲۷۸۸۰_n

نقاط ضعف
• ناقص بودن توضیحات و بررسی محصولات به نسبت دیجی‌کالا و عدم تمایل کاربران به نظر دادن و امتیاز دادن به کالاها در این سایت که عملاً نمی‌تواند مثل دیجی‌کالا به تصمیم‌گیری مشتری کمک کند.

• پاسخ‌گویی ضعیف نسبت به دیجی‌کالا؛ (عدم وجود پاسخ‌گویی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته) و همچنین به دلیل ظرفیت کم خطوط تماس تلفنی کاربر اکثر اوقات یا بوق اشغال مواجه می‌شود یا با صف انتظار. (البته پیش‌تر بامیلو از خطوط تلفن مجازی استفاده می‌کرد که اصلاً خیلی اوقات نمی‌شد با آن‌ها تماس گرفت.)
• به علت عدم هماهنگی با تأمین‌کنندگان و نداشتن انبار متمرکز بازه زمانی ارسال گاهی طولانی می‌شود و حتی مشاهده‌شده که پس از چند روز بامیلو سفارش را لغو کرده است، که البته این مشکل با هماهنگی بیش‌تر مثلاً از طریق اتحاد استراتژیک و یا سیستم اطلاعاتی مشترک برطرف می‌شود.
• بسته‌بندی نامناسب مرسوله‌ها، استفاده از کیسه‌های سایز بزرگ برای سفارش‌ها با سایز کوچک که تأثیر بد بر تجربه مشتری می‌گذارد.
• نداشتن لباس فرم برای پیک‌های ارسال محصولات و عدم آموزش برخورد مناسب به آن‌ها.

موقعیت‌ها
• بامیلو با بهبود پاسخگویی به مشتری می‌تواند وجهه برند خود را بسیار تقویت کند برای این مهم باید مرکز تماس بامیلو ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته پاسخگوی تماس مشتریان باشد.

• بامیلو با توجه به اتخاذ استراتژی چابک سازی زنجیره تأمین جهت کاهش هزینه‌های موجودی باید به تکمیل چرخه این استراتژی بپردازد و آن ارتباطات مؤثرتر با تأمین‌کنندگان و یا داشتن حجم اندکی موجودی برای توانایی پاسخگویی مناسب به سفارش‌ها است؛ چراکه عمده ضعف بامیلو در مقایسه با دیجی‌کالا همین مسئله است.
• با توجه به مزیت نسبی بامیلو درزمینه مد و لباس، بهتر است بامیلو به تقویت محصولاتی که در این رده کمتر مورد توجهش بوده نظیر عینک‌های آفتابی بپردازد و با دو سایت تخصصی این حوزه یعنی دیدیار و نوریک اپتیک رقابت کند. و حتی از ایده این دو سایت برای انتخاب آسوده‌تر مشتریان برای تمام محصولات مد و لباسش برای تثبیت جایگاه خود بهره ببرد. ایده این است که مشتری می‌تواند چند مدل و یا چند سایز البته محدود از محصول را سفارش دهد و در محل تست کند و هر یک از محصولات را که پسندید انتخاب کند درواقع این کار بردن اتاق پرو به منزل مشتری است. البته راهکار دیگر ولی به نظر پرهزینه‌تر و غیرملموس‌تر برای کاربر ایرانی تکنولوژی اتاق پرو مجازی است که کاربر چند سایز مهم اندام خود را به سایت اعلام می‌کند و سایت اعلام می‌کند و سایت نیز پیشنهاد‌های خود را بر تن مانکن مجازی هم سایز مشتری می‌پوشاند و مشتری می‌تواند با تغییر سایز لباس‌ها، تناسب آن‌ها را مشاهده کند و تصمیم نهایی را بگیرد.
• طراحی کمپین پایین‌ترین قیمت و تبلیغ گسترده آن‌که البته فعلاً علی‌رغم گذشت زمان زیادی از معرفی کمپین، عملیاتی نشده است می‌تواند علاوه برجذب مشتریان زیادی به سایت از این حیث که چون بامیلو ادعا کرده که اگر قیمت محصولی پایین‌تر بود، هم قیمت را کاهش می‌دهد و هم کد تخفیف ۲۰ هزارتومانی می‌دهد؛ پس واقعاً پایین‌ترین قیمت را دارد، از طرف دیگر می‌تواند بدون صرف هزینه زیاد نیروی انسانی از شرکت‌کنندگان در این چالش به‌عنوان رصد کنندگان تحرکات رقیب استفاده کندو با توجه به ارائه کد تخفیف ۲۰ هزارتومانی، از بدبین شدن این کاربران به سایت نیز جلوگیری کند. پس بهتر است بامیلو هر چه سریع‌تر و قوی‌تر این کمپین را کلید بزند تا تحولی شگرف در بازار خود و رقبایش ایجاد کند.

تهدیدها:
• از دست دادن جایگاه فروش محصولات رده مد و لباس با توجه به ظهور رقبای جدید مثل بایکس و شیکسون در پوشاک و اکسسوری و baxar.ir در زمینه اکسسوری؛

که البته تنوع برندهای این سایت‌ها بسیار کمتر از بامیلو است و گاهی تخفیف‌های شدید آن‌ها آن‌هم روی محصولات بعضاً ارزان‌قیمت و ناشناخته می‌تواند برای بامیلو که رویکردش تسخیر بازار با تخفیفات فوق‌العاده است، تأثیر بگذارد. همچنین بامیلو رقیبی چون البسکو در این حوزه دارد که هم تنوع مناسب را دارد و هم کیفیت بالای برندها را و هرازگاهی تخفیف‌های مناسب نیز در این دوره به کاربرانش می‌دهد، بنابراین به نظر می‌رسد بامیلو باید هوشیار باشد و مراقب مزیت در مهم‌ترین رده محصولاتش یعنی مد و لباس باشد؛ چراکه اگر این رده را از دست بدهد احتمالاً به علت تمرکز بیش‌تر چند سایت‌ دیگر در رده محصولات الکترونیک البته بدون در نظر گرفتن رهبر بازار یعنی دیجی‌کالا، سهم بازار این رده را نیز از دست بدهد.

سایت‌هایی از قبیل alldigitall.ir، zanbil.ir و boorsika.com که به علت قدیمی‌تر بودن و همچنین قوی‌تر بودن بحث نقد و بررسی محصولات الکترونیک شانس بالایی برای تحدید سهم بازار بامیلو در این رده دارند.

• به نظر می‌رسد بامیلو مشکلات زیادی در ارتباط با تأمین‌کننده‌های کالاهایش دارد چراکه سرعت پاسخ‌گویی به سفارش‌های مشتری یک فاکتور بحرانی‌اش پاسخ‌گوی تأمین‌کننده‌ها به سفارش بامیلو نیست، بامیلو باید پیش از وارد شدن لطمه جدی به اعتبار برندش به علت تأخیرهای ناشی از این سبک تأمین کالا، زیرساخت‌های ارتباطی‌اش را با تأمین‌کنندگان ارتقاء دهد یا با اتخاذ راهکاری ترکیبی از انبارداری متمرکز و زنجیره تأمین چابک، سرعت پاسخ‌گویی به سفارش‌های مشتریان و به‌تبع آن درجه رضایت مشتریان را ارتقاء دهد.

برند

اکنون دیجی کالایی که زمانی فقط کالاهای دیجیتال را عرضه می کرد به فروش محصولات آرایشی-بهداشتی،محصولات فرهنگی و … نیز روی آورده است.رقابت این دو مجموعه برای تبدیل شده به یک ebay در ایران سبب افزایش کیفیت خدمات رسانی آنها و افزایش وسعت فعالیت های آنها شده است.
البته در ظاهر بامیلو در ارائه برنامه های خلاقانه تشویقی خرید نظیر ” طرح هفته طلایی ” از دیجی کالا پیش افتاده است اما دیجی کالا نیز با طرح هایی همچون ” ارسال رایگان در روز آسمان پاک ” سعی می کند از رقیب جدید خود عقب نماند.
گرچه از آمارهای فروش این دو مجموعه اطلاع دقیقی نداریم اما بدون شک بامیلو نیز به یکی از سایتهای پردرآمد ایرانی تبدیل شده که با توجه به مالکیت غیر ایرانی آن امید داریم سایر کسب و کارهای اینترنتی کشورمان با الگوبرداری از مجموعه های موفقی چون دیجی کالا و بامیلو بتوانند رونق بیشتری به فضای کسب و کار خود بدهند

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *