سئو منفی

11
71

سئو منفی

چیست و روشهای مبارزه با آن کدامند؟

جدیداً متاسفانه روشهای سئو منفی در ایران نیز مورد سو استفاده بعضی از کاربران و سئوکاران قرار گرفته است و امید است با این مقاله به دوستانی که در حفظ وب سایت خود می کوشند کمکی کند. گستاس سیامس فردی با تجربه در بازاریابی اینترنتی است که تخصص او در بهینه سازی وب سایت در موتورهای جستجوگر و آنالیز وب سایت است. جدیداً بحث های زیادی در جامعه سئو مبنی بر سئو منفی و پتانسیل سئو منفی در ضرر رسانی آن به وب سایت بوجود آمده است. بحث در باب سئو منفی از زمان بروزرسانی الگوریتم پنگوئن در اواسط سال ۲۰۱۲ اوج گرفت. درست همان زمان که بسیاری از وبمسترها این مورد را مد نظر نداشتند یا اصلاً از آن آگاهی نداشتند.

 

اما سئو منفی چیست ؟

سئو منفی مجموعه ای از روشهای مختلف است که توسط رقبای سئو در یک میدان رقابتی برای کاهش رتبه وب سایت رقیب صورت می گیرد. پس از بروزرسانی الگوریتم پنگوئن در سال قبل، وب سایتهایی که لینک های ضعیف و بی کیفیت داشته باشند رتبه خود را در موتورهای جستجوگر از دست خواهند داد، اما این روشی است که توسط بعضی از اشخاص در سئو منفی برای آسیب رسانی به وب سایت رقیب صورت می گیرد. گوگل برای بسیاری از وب سایتها که قوانین گوگل را نقض نمی کنند در ابزار وبمستر تولز به وبمسترها لینک های غیرطبیعی را گزارش می کند و این می تواند تمرین خوبی برای جلوگیری از سئو منفی باشد. این هشدارها برای محافظت از سایتهایی است که قوانین گوگل را نقض نمی کند و از اقدامات منفی رقبای خود در سئو بی خبرند.

نمونه ای از تکنیک ها در سئو منفی

  • لینک از وب سایتهای با کیفیت پایین : در این روش یک کاربر خرابکار اقدام به دادن لینک های ضعیف و بی کیفیت به وب سایت شما می کند یا در سناریو بدتر حتی با خرید پکیج لینکهای اسپم از سایتهای ارائه دهنده این سرویس به یکباره وب سایت شما را مورد حمله قرار می دهند.

  • آسیب پذیری امنیتی وب سایت : در این روش یک کاربر مخرب که دسترسی به منابع وب سایت شما را دارد با قراردادن متا دیتا روبوت بر روی noindex اقدام به سد کردن راه کرولر های گوگل می کند و در نتیجه هیچ کوئری از گوگل فهرست نخواهد شد و عملاً ارتباط وب سایت شما با موتورهای جستجوگر از بین خواهد رفت.

  • نظرات جعلی : در این روش یک دسته از کاربران خرابکار که رقیب شما هستند، نظرات گسترده ای را به یکباره بر علیه وب سایت شما و لینک های شما ارائه می دهند و به این ترتیب روشی از سئومنفی را شکل می دهند.

  • محتوای تکراری : در این روش رقبای شما با استفاده از این تکنیک در سئو منفی، محتوای وب سایت شما را در چندین وب سایت مختلف کپی می کنند و با محتوای اصلی وب سایت شما بگونه ای گوگل برخورد می کند که انگار به سرقت رفته است. در این حالت گوگل روشهای جریمه سختی را در نظر گرفته است.

  • گزارش سایت اسپم : گوگل به کاربران اجازه می دهد تا وب سایتهایی را که اسپم می دانند گزارش کنند و این رقبای خرابکار را بر این وا می دارد که وب سایت شما را به عنوان اسپم گزارش کنند!

اما آیا واقعاً راهی برای جلوگیری از سئو منفی هست یا خیر؟

خطرناکترین تکنیک در سئو منفی لینک های اسپمی است که به وب سایت شما روانه می شوند. با این حال، طبق آخرین تحقیقات در مورد وب سایتهای بزرگ لینک های اسپم کارایی آنچنانی ندارد، اما در مورد وب سایتهای جدید و وب سایتهایی که رتبه آنچنان ثابتی ندارند، کار خود را بخوبی انجام می دهد و خداحافظی تلخی برای وب سایت شما در یادتان باقی می گذارد. این مسئله بحث ها و تبادل نظرهای بسیاری را ایجاد کرد که باعث شد گوگل تمرکز خود را بر روی آن بیشتر کند و نرم افزار Disavow Link Tool را در پایان سال ۲۰۱۲ رونمایی کند. این روش به وبمسترهای برای جلوگیری از سئو منفی کمک شایانی می کند.

Disavow Link Tool

این ابزار که دساوو لینک تولز نام دارد در اکتبر سال ۲۰۱۲ توسط گوگل رونمایی شد و به وبمسترها اجازه داد که لینک هایی که وب سایتشان وارد شده اند را به گوگل گزارش کنند تا گوگل آنها را در نظر نگیرد. البته کارایی دیگر این ابزار نیز توان پاکسازی لینک های اسپم است که در تکنیک های غلط لینک بیلدینگ استفاده شده است.

  • ایمیل: از سرویس دریافت ایمیل گوگل وبمستر تولز استفاده کنید و همچنین اطلاعات خود را در بینگ وبمستر تولز به روز رسانی کنید تا در هنگام دریافت پیغامی آن را دریافت کنید.توصیه ما به شما این است که بر روی حالت هفنگی ( Weekly ) قرار بدهید اما حالت های ماهانه و روزانه هم خوب هستند.

  • تنظیم اخطار:

۱. گوگل

الف) برای نام سایت خود اخطار ( Alert ) قرار دهید.

ب) برای آدرس سایت اخطار قرار دهید.

ج) برای کلماتی که ممکن است از طریق آنها سایت شما صدمه ببیند اخطار قرار دهید.این کار را به صورت site:yourdomain.com keyword انجام دهید.

۲. گوگل آنالیتیکز: از طریق این آموزش برای گوگل انالیتیکز اخطار تنظیم کنید.اخطار را در بخش های زیر تنظیم کنید:

الف) افت ناگهانی و شدید آمار بازدید

ب) کاهش میزان اشنراک

ج) افزایش میزان Bounce Rate

  • بررسی سایت: سایت خود را در بازه های زمانی متفاوت مورد بررسی قرار دهید.میتوانید کسی را استخدام کنید که هر روز یا هر هفته سایت شما را در کلمات کلیدی که مدنظرتان است مورد بررسی قرار دهد.این فرد باید چک کند که ایا شما افت شدید داشته اید و یا حتی از نتایج به طور کل حذف شده اید یا نه.

  • ردیابی لینک ها: لینک های ارسال شده به وبسایتتان را از طریق سایت هایی مانند Open Site Explorer یا AHREF’s مورد بررسی قرار دهید.فاکتورعای لینک ها را مورد بررسی قرار دهید مقصود ما از فاکتورها نکاتی است مانند Authority که تاثیر مستقیم در سایت شما دارند.اگر تغییر شدید و قابل بررسی ای در لینک ها و فاکتورهای مورد بررسی دیدید دقت خود را افزایش دهید.

  • بررسی لینک های ورودی جدید: این بخش کمی پیچیده و سخت است.اما زمانی که یاد گرفتید خیلی سریع تر خواهد شد و ما با یکی از تکنیک های Link Building آشنا خواهید شد.وارد پنل گوگل وبمستر تولز و بینگ وبمستر تولز خود بشوید و لیست سایت هایی که به شما لینک داده اند ( Referring domains ) مربوط به ماه های قبل و ماه قبل را دریافت کنید و در کنار هم قرار بدید.آنهایی که ۲ بار آمده اند را حذف کنید و لیست را محدود به سایت هایی کنید که فقط یک بار به شما لینک داده اند.این دسته از لینک ها را برای بررسی موارد عحیب و شک برانگیز مورد بررسی قرار بدهید.همه چیز را مورد بررسی قرار دهید حتی به وبسایت ها سر بزنید و Anchor text و یا مکانی که لینک قرار گرفته اند را مورد بررسی قرار دهید.

با این ۵ راه نسبتا ساده شما میتوانید از سایت خود در مقابل سئو منفی محافظت کنید.اگر میخواهید کاملا مطمئن باشید سعی کنید سایتی بسازید که در مقابل سئو منفی مقاوم باشد و در دسترس هر فرادی نباشد.به فکر قرار گرفتن در رتبه های بالا نباشید و به جای آن سعی کنید روابط و لینک های درست ایجاد کنید.دوست داشته باشید یا نه در انتها لینک های شما باید از طرف موتورهای جستجو مورد تایید قرار بگیرند.

سئو منفی از روشهای محبوبی است که در مقابل وب سایت های جدید و بدون رتبه ثابت موفق است و پیش زمینه سال ۲۰۱۲ است. حتی اگر تا به حال به وب سایت شما حمله ای نشده است شما باید بعنوان وبمستر از کلیه شرایط و لینک های وب سایت خود مطلع و آگاه باشید و بطور منظم لینک های ورودی و ترافیک وب سایت خود را بررسی کنید تا مبادا اسیر حملات رقبای خرابکار باشید. اگر خدای نکرده وب سایت شما مورد حمله ناگهانی قرار گرفت و رتبه وب سایت شما بیکباره کاهش یافت یادتان نرود که از ابزار Disavow Link حتماً کمک بگیرید.

11 ديدگاه