۱- شبکه اجتماعی چیست ؟

شبکه های اجتماعی به عنوان ساختارهای اجتماعی ساخته شده از گره ها می­باشند که معمولا افراد یا سازمان ها را به وسیله یک یا چند نوع خاص ارتباط مثل تبادلات مالی،دوستی،تجارت،احساسات، تعصبات،سرگرمی­ها و عادات بهم مرتبط می­نمایند. امروزه حجم عظیمی از اطلاعات در شبکه های اجتماعی، بلاگ ها،سایت های اشتراک اطلاعات و سایت های مربوط به بازی های آنلاین در دسترس هستند.

در سال ۱۹۶۰ نخستین بار بحث شبکه‌های اجتماعی در دانشگاه ایلی نیوز در ایالت متحده آمریکا مطرح شد، پس از آن در ۱۹۹۷ نخستین سایت شبکه اجتماعی به آدرس اینترنتی SixDegress.com راه‌اندازی شد. اما بعد از سال ۲۰۰۲ انفجار تجارت در وب سایت‌های شبکه اجتماعی مانند LinkedIn و Orkut و …. باعث تحول عظیم در این عرصه و شکوفایی شبکه‌های اجتماعی شد.  در سال ۲۰۰۴ شبکه اجتماعی فرینداستر با ۷ میلیون کاربر و مای اسپیس با ۴ میلیون کاربر مقام‌های اول را داشتند.در این سال سایت فیس بوک نیز راه‌اندازی شد.

سال ۲۰۰۵، سال‌ ظهور قوانین، ‌برای شبکه‌های اجتماعی بود زیرا بسیاری از اطلاعات شخصی افراد در اختیار این شبکه‌ها بود که قوانینی مشخص برای حفظ این اطلاعات و نوع ارتباطات ایجاد کردند. سرانجام سال ۲۰۰۶، سال گسترش روزافزون کاربران و بازدیدکنندگان وب‌سایت‌های شبکه اجتماعی بود .

از  سال ۲۰۰۷ به بعد با توسعه ابزارهای نرم افزاری تحت وب که به کاربران اجازه به اشتراک گذاری، ایجاد یا استفاده از محتوای تولید شده را می دهد  عنوان رسانه اجتماعی یا Social media برای چنین شبکه های اجتماعی رایج گردید .

۲- شبکه های اجتماعی و تجارت الکترونیک:

این روزها مشتریان به طور چشمگیری رفتارهایشان را هم­راستا با تکنولوژی و محیط اقتصادی دنیا تغییر می دهند . آن ها حجم زیادی از اطلاعات را به دست می آورند ، از محصولات با خبر،با آن ها آشنا و اعتمادشان را نسبت به تبلیغات از دست می­دهند. محصولات و خدمات سفارشی را ترجیح می دهند و کانال های خرید خود را تغییر می دهند. بنابراین کسب و کارها برای بقای خود مجبور به اصلاح یا حتی تغییر استراتژی های تبلیغاتی خود برای از عهده بر آمدن تغییرات،حقایق و رفتارهای مشتریان خود می باشند . این روزها تجارت الکترونیک در حال انتقال از حالت تراکنش پایه به سمت شبکه اجتماعی پایه یا اعتماد پایه می باشند .

 

مشتریان بازارهای آنلاین سنتی مانند craigs list  وeBay به طور معمول با افرادی کاملاً غریبه داد و ستد انجام میدهد که بنابراین آن ها را در برابر متقلّبین آسیب پذیر می نماید. در حالی که یک بازار اجتماعی ویژگی های شبکه های اجتماعی را با جامعه خرید آنلاین جمع کرده و به مشتریان اجازه خرید از دوستان یا دوستان دوستانشان را می دهد.  Overstock.comنمونه ای از این بازارهای حراجی مبتنی بر شبکه اجتماعی می باشد .همانند دیگر شبکه های اجتماعی این حراجی نیز کاربران را تشویق به ایجاد یک پروفایل از طریق یک صفحه اختصاصی همراه با تاریخچه فردی ، عکس و ارتباط با دوستان می نماید.ولی بر عکس شبکه های اجتماعی معمولی این سایت تمرکز بر اولویت های خرید و سیاست های فروش دارد .

۳- شبکه های اجتماعی گرایشی جدید در بازاریابی الکترونیکی :

در دنیای بازاریابی الکترونیکی مدل های کسب و کار جدیدی معرفی شده اند و گرایشات جدیدی نیز در حال ظهور می باشند. یکی از آخرین گرایشات، شبکه های اجتماعی هستند که نه تنها تعداد زیادی کاربر و بازدید کننده را جذب کرده اند بلکه مکانی برای قرار دادن تبلیغات آنلاین شرکت ها و کمپانی های مختلف می باشد. شبکه های اجتماعی مردم را با همه انواع مختلف علاقه ها مرتبط کرده و یکی از نواحی درحال گسترش در استفاده از شبکه های اجتماعی ، صفحات و موضوعات مرتبط با سازمانها و شرکت های تولیدی و خدماتی می باشد.

کسب و کارها استفاده از شبکه های اجتماعی را به عنوان راهی برای کمک به ارتباط کارکنان و مشتریان و به منظور کسب  اطلاعات در خصوص علایق و ویژگی های آنها و همچنین  ارائه خدمات به مشتریان در یک محیط جذاب فناوری آغاز  نموده اند .

علاوه بر این شبکه های اجتماعی آنلاین محبوب  و پرطرفدار  تبلیغات آنلاین از خرده فروشی ها و شرکت های دیگر  را جذب می کنند. قرار دادن تبلیغات آنلاین در وب سایت های شبکه های اجتماعی از مزیت حجم بازدید بالای مشتریان بالقوه بهره مند خواهند شد.

بازاریابی با استفاده از شبکه اجتماعی یکی از روش های بازار یابی  اینترنتی می باشد. در این روش از بازاریابی شرکتها و فروشنده ها باید در شبکه های اجتماعی عضو شده و با انتشار محتوا ، تصاویر، ویدیو و کمک گرفتن از سایر امکاناتی که در این شبکه ها وجود دارد نظر دیگر اعضای حاضر در این شبکه ها رو به خود جلب نموده و آنها را برای بازدید از وب سایت خود و خرید کالا و خدمات ترغیب نمایند.

۴- بازاریابی اجتماعی

همانطور که در اسلاید ارائه شده است ، بازاریابی اجتماعی تلاشی است که با بهره گیری از تکنیک های بازاریابی تجاری در محیط شبکه های اجتماعی انجام شده و هدف آن تاثیر گذاشتن بر مخاطبان کلیدیه که همون دایره توسعه یافته دوستان فرد می باشند . این فعالیت درجهت  ایجاد شرایط برای تغییر رفتار  و علایق افراد بصورت ارادی و توسط خودشونه که باعث پایداری این شرایط می شه و البته هدف اصلی سودرسانی به تمام اعضایه چه خریدار نهایی و چه فروشنده یک کالا یا ارائه دهنده یک خدمات .

۵- مزایای بازاریابی با شبکه های اجتماعی

  • تقریبا می توان همه اقشار جامعه را در این شبکه ها پیدا کرد.

  • محبوبیت شما در این شبکه ها بر رنکینگ وب سایت شما در موتورهای جستجو تاثیر گذار است.

  • می توانید به پرسشهای کاربران پاسخ دهید و با آنها ارتباط نزدیک برقرار کنید.

  • با انتشار یک تصویر، ویدیو یا مطلب جذاب می تواند هزاران هوادار برای خود دست و پا کنید.

  • فعالیت در این شبکه ها باعث میشود افراد زیادی لینک محصولات شما را در پروفایل خود ببینند.

 

۶- معایب بازاریابی با شبکه های اجتماعی

  • تعداد زیادی شبکه اجتماعی وجود دارد که هر کدام ویژگیهای مخصوص به خود را دارد.

  • برای بازاریابی موثر در این شبکه ها باید حداقل یک ساعت در روز را به این کار اختصاص دهید.

  • کاربران در این شبکه ها عقاید متفاوتی دارند و هر مطلبی را به اشتراک نمی گذارند.

  • اکثر مطالبی که در این شبکه به اشتراک می گذارید مطالعه نمی شود.

  • برای فعالیتهای تخصصی، مخاطبان شما بندرت به پروفایل خود در این شبکه ها سر می زنند.

 

منبع: http://fumblog.um.ac.ir/

شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *