پیتر تیل سرمایه‌گذار و کارآفرین موفقی است که جزو بنیان‌گذاران شرکت پی‌پال و از سرمایه‌گذاران در عرصه حمایت از کسب و کارهای نوفعال می‌باشد. با توجه به همکاری وی با شرکت‌های بزرگ چند میلیاردی و تجربیاتی که او در کار با این شرکت‌ها دارد و همچنین ارتباط وی با افراد پیشرویی که در کسب و کارهای نوآورانه فعالیت دارند، می‌توان گفت که دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات او می‌تواند منبع اطلاعاتی باارزشی برای کارآفرینان باشد.

پیتر تیل (Peter Thiel) کارآفرین دره سیلیکون است که دو شرکت چند میلیارد دلاری، پی‌پال (PayPal) و پلنتیر(Palantir) را تاسیس کرد. او به عنوان یک سرمایه‌دار جسور، اولین سرمایه‌گذار خارجی در فیس‌بوک بود، و سرمایه‌گذاری‌های اولیه در شرکت‌هایی همچون لینکدین (LinkedIn) ، یلپ (Yelp) ، Lyft ، آسانا (Asana)، یامر (yammer) و دیگر شرکت‌های موفق فناوری را انجام داده است. می‌توان تصور کرد که کسب و کار و فراست و تیزهوشی وی در امر سرمایه‌گذاری، او را به یک مرد بسیار ثروت تبدیل کرده است. کتاب پیتر تیل تحت عنوان صفر تا یک (Zero to One) از کتاب‌های بسیار موفق و شامل اطلاعات فوق‌العاده‌ای برای خوانندگان است.

حال ببینیم از نظر بنیانگذار پی‌پال رمز موفقیت کارآفرینان در چیست:

۱-  کوچک و انحصاری آغاز کنید

” به عنوان یک سرمایه‌گذار، برای کارآفرینان صحبت کردن در مورد بدست آوردن یک درصد از بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری، همیشه یک خط قرمز بوده است. تسلط بر بازار کوچک به مراتب آسان‌تر از یک بازار بزرگ است، در بازارهای بزرگ رقابت برای جلب توجه میلیون‌ها نفر صورت می‌گیرد ولی در بازارهای کوچک بسیار راحت‌تر می‌توان به چند هزار نفری که واقعاً به محصولات شما نیاز دارند، دسترسی پیدا کرد. برای یک شرکت نوپا، یک بازار هدف مناسب، گروه کوچکی از افراد خاص هستند که توجه و تمرکزشان بر یک چیز است و رقبای کمی دارند یا اصلاً رقیبی ندارند.

پس از آن که یک بازار جاویژه (niche market) ساختید و کنترل آن را در دست گرفتید، می‌توانید به تدریج به بازارهای مرتبط و کمی گسترده‌تر راه پیدا کنید. بازار جاویژه بخش حاشیه‌ای کوچکی از بازار است که بر روی یک نیاز ویژه یا یک کالای ویژه متمرکز شده است. این گسترش تدریجی مستلزم نظم و انضباط است. موفق‌ترین شرکت‌ها ابتدا روی موقعیت یا جایگاه ویژه‌ای تمرکز می‌کنند و وقتی جای پای خود را محکم کردند مقیاس کار خود را به  بازارهای مجاور گسترش می‌دهند.

۲- بزرگ اندیش باشید

تیل می‌گوید: ” روش‌های سریع‌الانتقال و بی‌حاصل در کارآفرینی نوعی روش‌شناسی هستند، نه یک هدف.  این روش‌ها می‌توانند شما را به حداکثر محلی برسانند نه حداکثر جهانی.” داشتن یک چشم‌انداز و طرح بزرگ به ثبیت موقعیت صنعتی شما کمک می‌کند.

۳- فناوری انحصاری با ارزش بسازید

تیل می‌گوید:” فناوری انحصاری باید حداقل ده برابر بهتر از نزدیکترین جایگزین آن در برخی ابعاد مهم باشد تا منجر به یک مزیت انحصاری واقعی شود.” در غیر این صورت تنها مزیت افزایشی کوتاه مدتی برای شما خواهد داشت. جستجوی گوگل، پرداخت آنلاین پی‌پال، اندازه موجودی آمازون و طراحی اپل نمونه‌های خوبی در این زمینه هستند.

۴- ایجاد فرهنگی محکم و قابل اعتماد

تیل می‌گوید:” استارت‌آپ یک تیم از افرادی است که مسیر و هدف مشخصی دارند و یک فرهنگ خوب آن چیزی است که در میان این افراد با توجه به موقعیت‌شغلی و اطلاعات محرمانه‌شان شکل گرفته است. در دراز مدت تعادل بین خلاقیت و بهترین روش‌ها باید بگونه‌ای باشد تضمین کند که آن شرکت نوپا نوآوری دارد، ثمره نوآوری را به چشم می‌بیند و همچنان به نوآوری ادامه می‌دهد. پی‌پال فراتر از مهارت حرفه‌ای و تخصص خود چنان رابطه محکمی با بنیانگذارانش در خارج و داخل محل کار داشت که آن‌ها حتی بعد از آن که این شرکت فروخته شد، همچنان اقدامات مخاطره ‌آمیز یکدیگر را حمایت می‌کردند.

۵- شناختن اسرار و دنبال کردن آن‌ها

تیل دو نوع اسرار را شناسایی می‌کند: اسرار طبیعت و اسرار مربوط به مردم. او می‌گوید:” بهترین کارآفرین این موضوع را می‌داند: هر کسب و کار بزرگی بر اساس یک راز ساخته شده است، رازی که از جهان خارج پنهان است”. و این مستلزم سرمایه‌گذاری در نوآوری است. HP یک دهه خوب نوآوری در سال‌های ۱۹۹۰ داشت، اما حالا شور و اشتیاق و جدیت خود را از دست داده است.

۶- اثرات و نتایج  شبکه‌ را دنبال کنید

همه از مایکروسافت آفیس استفاده می‌کنند به این خاطر که رایج‌ترین نرم‌افزار است. پی‌پال مناسب است چون محبوب است،  و همین معروفیت و محبوبیت، یافتن مکان‌هایی را که امکان پرداخت از طریق پی‌پال وجود دارد را آسان می‌سازد. فیس‌بوک مفید است چون می‌توانید دوستان خود را در آنجا بیابید. این‌ها نمونه‌هایی از‌ کسب و کارهایی هستند که از اثرات و نتایج شبکه سود می‌برند. به همین دلیل تیل پیشنهاد می‌کند که کارآفرینان به دنبال بازارهای کوچک بروند چون اثرات شبکه به سرعت در آن نمود پیدا می‌کند و او به عنوان نمونه‌ای که خود آن را تجربه‌ کرده است، به پی‌پال اشاره می‌کند.

۷-  تسلط بر بازاریابی و فروش

بسیاری از کارشناسان فن درک عمیقی از پویایی و ارتباطات داخلی بازاریابی، تبلیغات، فروش و توزیع ندارند. برخی از این فعالیت‌ها به موضوع ایجاد احساسات و دلبستگی در میان کاربران، و برخی دیگر به ترویج و توسعه ارتباطات دراز مدت مربوط می‌شوند.

۸- سعی نکنید دوباره گوگل بسازید، در حال حاضر گوگل داریم

اساساً خلاقانه فکر کنید. موتورهای جستجوی و اکانت‌‌های ایمیل زیادی وجود دارند، به دنبال چیزهای متفاوت باشید. فکرهای بکر داشته باشید. تکرار ایده‌‌های دیگران فقط موجب اشباع بازار می‌شود و تقاضا را کم می‌کند و در نهایت منجر به رکود کسب و کار می‌گردد. اگر کسب و کار رویاهای خود را منحصر به فرد کنید هرگز شکست نمی‌خورید.

۹-  خلاق باشید

شاید شبیه موضوع بالا به نظر برسد اما کاملاً متفاوت است. فرد می‌تواند خلاق باشد و همچنان در بازاری شبیه به آنچه که دیگران در آن هستند، فعالیت کند به شرط آن که چیز متفاوتی عرضه نماید. سعی کنید فوت و فن کاری را که می‌خواهید انجام دهید، فرابگیرد و نقاط قوت خود را بیابید و کاری کنید که هیچکس قبلاً انجام نداده است.

۱۰- یک برند قوی بسازید

آخرین موردی که تیل عنوان می‌کند، برند سازی است. نکته مهمی که شرکت‌های نوپا یا به اصطلاح استارت‌آپ‌ها به آن توجه کافی ندارند. ارزش‌های ناملموس و نامحسوس معمولاً دلیل اکثر ارزش‌های یک کسب و کار موفق هستند. 

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *