اگر کارها را سر وقت انجام دهیم، نه تنها احساس خوبی پس از اتمام شان داریم، بلکه اگر کاری سر وقت انجام شود ما را از ضررهای احتمالی نیز مصون می دارد.

اما آیا شما کارهایتان را سر وقت به انجام می رسانید یا وقتی که نوبت کار بعدی می شود آن را با هزار بهانه به تعویق می اندازید؟

کارهایی مانند ورزش کردن، پرداخت قبوض، تمیز کردن خانه، تماس های تلفنی کاری و وظایف مشابه معمولاً به این سرنوشت دچار می شوند و بعد از چندین بار عقب افتادن به انجام می رسند. البته برخی از آنها ممکن است هیچوقت به مرحله انجام نرسند که در نهایت ضررش برای خود ما است.

نباید بگذاریم بهانه هایی مانند «الان کار دیگری دارم»، «حس خوبی برای انجامش ندارم» و «الان دوست ندارم انجامش دهم» ما را فریب دهند. چون فردا هم همین خبر است.

من و شما به خوبی آگاهیم که در نهایت باید این کارها را انجام دهیم؛ اما چرا آنها را به تعویق می اندازیم؟ چرا سر وقت انجامشان نمی دهیم؟

در این مطلب نکاتی برای پیشگیری از به تعویق انداختن کارها برای شما داریم که به شما در انجام وظایف تان در سر وقت تعیین شده کمک شایانی می کند.

به یاد داشته باشید، موفقیت در نهایت از آن کسانی است که وظایف خود را بدانند و سر وقت به آنها بپردازند. کارهایی که باید انجام دهید را سر وقت خودشان به انجام برسانید.

۱. در یک زمان، تنها بر روی یک وظیفه خاص تمرکز کنید

اگر شما کارهایتان را سر وقت انجام نمی دهید، شاید دلیلش این است که می خواهید همزمان به چند کار برسید. شاید بهتر است تنها روی یک کار تمرکز کنید. من که این مقاله را ترجمه کرده ام، اگر به هنگام انجامش روی کار دیگری هم تمرکز می کردم، موفق به تمام کردنش نمی شدم؛ اما برای ساعتی، وقتم را بر رویش متمرکز کردم و تمام شد. توئیتر و فیسبوک را در این مدت کنار گذاشتم و کارم را تمام کردم.

اگر کار دیگری دارید که فکر می کنید همین الان وقت انجام آن است، بهتر است به جای انجام همزمانش در کنار یک کار دیگر، اولویت بندی کنید. کار مهمتر را، اول انجام دهید. درست است که کار دوم را به تعویق انداخته اید، اما این بد نیست. چرا که به محض انجام اولی، می توانید به سراغ وظیفه دوم خود بروید.

۲. برای هر کار، زمانی خاص تعیین کنید

در بسیاری از اوقات، مهمترین دلیل به تعویق افتادن کارها، عدم تعیین زمان مشخص برای انجامشان است. شما ممکن است با خود بگویید: «این هفته فلان کار را انجام می دهم»؛ اما بعد از یک ماه متوجه می شوید که آن کار ساده که یک ساعت وقت هم برای انجامش کافی بوده است، هنوز تمام نشده!

مشکل اصلی، مبهم بودن زمان انجام است.

اگر به هنگام نوشتن یا ثبت وظایف (در دفترچه یادداشت و یا تلفن هوشمند خود) زمان دقیقی را هم برای انجامشان مشخص کنید، در واقع بدون آنکه متوجه باشید، نیمی از آن کار را انجام داده اید. بهتر است در صورت امکان یک بازه زمانی مشخص را هم برای آن وظیفه تخمین بزنید.

برای مثال، کارها را اینگونه برای خود هجی کنید: “یکشنبه ساعت پنج باید لباس ها را به خشکشویی تحویل بدهم. شاید یک ساعت زمان کافی باشد.” و بعد، آن را یادداشت و یا ثبت کنید تا فراموش نشود.

۳. لیستی از مزایا و معایب کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید

اغلب اوقات، بهانه گرفتن، باعث به تعویق افتادن کارها می شود. وقتی نوبت به انجام دادن کاری می رسد، به صورت ناخودگاه، سعی داریم خودمان را متقاعد کنیم که این کار زمان زیادی می گیرد و وقت کافی برای انجامش نیست…؛ هر بهانه و دلیلی را برای انجام ندادن و یا انجام یک کار ساده و یا بی نتیجه دیگر، می آوریم.

اما اگر بتوانید قبل از بهانه آوردن، در مورد نتایج انجام آن و فواید و منافعش برای خود فکر کنید، هیچ بهانه ای نمی تواند کارساز باشد. انجام برخی از اعمال، بازدهی دراز مدت دارد. کارهایی مانند ورزش کردن، ممکن است برای شما خستگی و حتی درد به همراه داشته باشد، اما سلامتی حاصل از آن در آینده را هم نباید فراموش کرد. آیا شما نمی خواهید در آینده سالم تر باشید؟ پس نباید ورزش کردن را پشت گوش اندازید.

و یا برای مثال، تصور کنید که باید هر هفته مطلبی را برای چاپ در یکی از ستون های یک هفته نامه برسانید. به مزایای انجام دادن و معایب انجام ندادنش فکر کنید. اگر انجامش دهید، علاوه بر کسب اعتبار و بازدهی مالی، خود را قابل اعتماد نشان می دهید. اما اگر انجامش ندهید؟ یک آدم غیرقابل اعتماد هستید که نه تنها اعتباری کسب نکرده اید، بلکه درآمدی هم نداشته اید. پس حساب اتفاقات را هم بکنید و همین الان انجامش دهید تا بار منفی آن را به دوش نکشید.

۴. تمرین سخت داشته باشید

توصیه می شود، خود را به سختی های سازنده عادت دهید. منظور، حرکت به سمت سختی ها برای رسیدن به اهداف است. برای مثال، رقصنده های باله را در نظر بگیرید. آنها برای اینکه بتوانند به عنوان یک رقصنده باله شناخته شوند، باید تمرین های طاقت فرسایی را تحمل کنند.

انجام برخی کارها هم همینطور است. کارهایی که می توانند شما را به اهدافتان نزدیک کنند، ممکن است درد، ناراحتی و زحمت به همراه داشته باشند. حتی می توانند فشارهای جسمی و روحی به شما وارد کنند. اما زندگی، برای کسانی که واقعاً می خواهند موفق باشند، پر از این سختی ها است. و شما باید برای مقابله با آنها، تمرین کنید.

به هر شکل، حس هایی مانند افتخار، سلامتی، ثروتمند بودن و خوشبختی، به سادگی به دست نمی آید. پس عادت کنید، وظایف و کارهایی که حتی همین امروز یا فردا باید انجام دهید، با شور و علاقه و بدون نگرش منفی به انجام رسانید.

۵. به یاد داشته باشید که کمال گرایی، دشمن موفقیت و پیشرفت است

بسیاری از کارهایی که به تعویق می اندازیم، قربانی کمال گرایی مان می شوند. اگر آدمی باشیم که برای رسیدن به اهداف، بیش از حد ایده آل فکر کنیم هرگز تبدیل به یک نوازنده ماهر، نویسنده سرشناس، بازیگر مشهور و به طور کلی قهرمان زندگی مان نمی شویم. کمال گرایی، دشمن پیشرفت های بزرگ است.

تمرین، عاملی موثر برای موفقیت است. تصور کنید که شما هر روز کاری را (که هم جهت با هدف نهایی تان است) انجام دهید. با اینکه این امور تکراری و جزئی، حس دور بودن از هدف را به شما القا می کنند، باعث می شوند، نقاط ضعف خود را بشناسید و از اشتباهات و موارد منفی کارتان آگاه شوید. همین تمرینات کوچک در کاری که انجام می دهید، نهایتاً شما را به موفقیتی که از خود انتظار دارید، نزدیک می کنند، باعث پیشرفتتان می شوند و منجر به کسب تجربه در شما می گردند.

اگر به دنبال موفقیت های جزئی باشید، لذتی از تمرین و تلاش برای کسب موفقیت های بزرگتر نمی برید. کارها، تمرین ها و وظایف خود را فراموش می کنید و در آخر سرخورده می شوید. چون به چیزی که واقعاً می خواهید، حتی نزدیک هم نخواهید شد. به قول سالوادور دالی: «نگران کمال نباشید. شما هیچوقت به آن نمی رسید و همواره باید در پی اش باشید.»

تمرین را فراموش نکنید. تمرین های کوچک، عامل موفقیت های بزرگ تان خواهند شد.

۶. پس از انجام هر کار به خود پاداش دهید

بهتر است بعد از انجام هر وظیفه، پاداشی را برای خودتان در نظر بگیرید. در غیر این صورت به مرور زمان، به اتمام رساندن کارها جذابیتی برایتان نخواهد داشت. در نظر گرفتن یک امتیاز مثبت و یا پاداش خاص برای خود، بهترین سیاست برای ایجاد پیشرفت در کارها است. شما باید لیدر خودتان باشید. بدین ترتیب از تمام زمان های مُرده، نهایت استفاده را خواهید برد.

به عنوان پاداش به خود، می توانید زمانی را برای کارهایی که دوست دارید اختصاص دهید. برای مثال وقتی را به بازی کردن اختصاص دهید و یا یک ماسک خوب را برای شفافیت پوست صورتتان آماده کنید. هر چیزی که بتواند به شما انرژی دهد، یک پاداش خوب محسوب می شود.

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *