با بوجود آمدن Google My Business تمام خدمات گوگل که مورد علاقه ی شما هستند در پلتفورمی یک جا گرد هم آمده اند.این مسئله بیشتر بصورت محلی عملی می شود. با کارآمد شدن تمام این خدمات و گرد آوری آن ها در یک داشبورد، گوگل اخیرا پشت صحنه رابطه ی  کسب و کارها با مشتریان را نمایش داده و در آن تمام شیوه های ارتباط با مشتری را معرفی کرده.

اگر از پیش یک صفحه ی گوگل پلاس یا یک حساب کاربری در Google Places داشتید، آن ها به صورت خودکار به وبسایت تجارت گوگل به روز رسانی می شوند. در این حالت باز هم می توانید به ساخت اجتماع بپردازید و با مشتریان ارتباط برقرار کنید، در آن واحد می توانید به افرادی که در contact دارید هم اطلاعات بدهید.  ساختن یک حساب کاربری در بخش تجارت گوگل باعث می شود بتوانید بخش شبکه های اجتماعی، جست و جو و ابتکارات خودتان را در یک داشبور فشرده کنید.

هر چقدر با دقت بیشتری بخش مربوط به اطلاعات را پر کنید و بیشتر در گوگل پلاس پست جدید قرار بدهید، در نتایج جست و جو رتبه ی بالاتری به خودتان اختصاص می دهید. بعدا می توانید این اطلاعات را با Google Analytics تجزیه و تحلیل کنید که دقیقا کنار دیگر خدمات گوگل گنجانده شده است.

وقتی به داشبورد صفحه ی تجارت گوگل وارد می شوید، بخش هایی را می بینید که باید با اطلاعات مربوط به کسب و کارتان، لینک گوگل پلاس، گوگل Insight، گوگل Reviews، گوگل Analytic، یوتیوب، AdWords و Hangout آن ها را پر کنید.  همین طور که می توانید به جزئیات این بخش با دقت بیشتری نگاه کنید، می توانید بدون ترک کردن این صفحه کارهای دیگری انجام دهید. به عنوان مثال می توانید در بخش گوگل پلاس با فشردن دکمه ی آبی پست جدیدی قرار دهید.

همچنین می توانید بخش های کلیدی دیگر را هم ببینید مثل قسمت به اشتراک گذاشتن، بازدید، تعداد کاربران بیننده. آمار نهایی برای تمام این موارد هم قرار داده شده است.  به راه اندازی پاتوق مشتریان (Hangout with your customers) به اندازه ی یک کلیک ساده وقت شما را می گیرد. همچنین آغاز فعالیت در  AdWords هم به همین صورت است. در این حالت بخش گوگل تجارت می تواند موقعیتی بوجود آورد که سریعا فعالیت تمام این حساب های کاربری را بررسی کنید.

البته شما می توانید از گوگل تجارت تنها برای هدایت صفحات متعلق به گوگل استفاده کنید.  استفاده از ابزار Insights نمی تواند یک شبه شما را به استاد سئو تبدیل کند. روش مفیدی ست که صاحبان کسب و کار های کوچک و تاجران می توانند بدانند تلاش هایی که داشته اند تا چه اندازه نتیجه داشته است.

به عنوان مثال می توانید ببینید صفحه ی گوگل پلاستان در یک دوره ی زمانی خاص چندبار دیده شده، می توانید تعداد کلیک ها را ببینید یا بدانید بازدید کننده ها به کدام قسمت وارد شده اند.  این کار می تواند به شما کمک کند که بدانید چه نوعی از محتوا در بین کاربران بیشتر طرفدار دارد. یا بهتر است مطالب در مورد چه موضوعی باشند.

مدیریت Review ها  می توانند با توجه به میزان صحتی که دارند به بهبود کسب و کار کمک کنند یا آن را به کلی نابود کنند. پاسخگو بودن شما می تواند یک فاکتور تعیین کننده ی کلیدی برای مشتری باشد.  به همین دلیل باقی ماندن در راس ریویو ها اهمیت زیادی دارد. باید بتوانید به مشتریان ناراضی راه حل ارائه بدهید و از مشتریانی که از شما تعریف و تمجید کردند سپاسگزاری کنید.

می توانید از ویژگی های وبسایت Review استفاده کنید تا همیشه در جریان صحبت های مشتریان قرار بگیرید. این صحبت ها تنها به کسب و کار شما محدود نمی شود بلکه ممکن است در مورد رقیبان شما هم باشد. در این شرایط می توانید در بهترین حالت سرویس دهی به مشتری قرار بگیرید و در مقابل، مشتری های بالقوه از برطرف شدن مشکلات کسب و کار های رقیب برای شما می گویند و در شما طوفانی در حوزه ی بازاریابی و طرح های فروش بوجود می آید تا مشکلات خودتان را هر چه سریع تر برطرف کنید.

استفاده ی بهینه از گوگل Carousel  چه متوجه این موضوع شده باشید چه نشده باشید، وقتی به دنبال محصولات و کسب و کار های آنلاین می گردید در واقع از بخش جدید گوگل به نام Carousel استفاده می کنید. Carousel همان ردیف از عکس هایی ست که در بخش جست و جوی صفحه ی اول گوگل در کنار اسامی کسب و کارها، بررسی کالا و آدرس محل می بینید.  همانطور که حدس زدید محصولاتی که در Carousel قرار می گیرند بیشتر کلیک می شوند و به همین ترتیب طبیعتا کسب و کار های فعال تری دارند ولی این مسئله وقتی عملی می شود که لیستی که قرار می دهید به اندازه ی کافی جذاب باشد.

در بخش تجارت گوگل هر سرویس کوچکی که برای کسب و کار طراحی شده به دور گوگل پلاس می گردد. در کنار پر کردن اطلاعات صفحه و انجام تجزیه و تحلیل مداوم می توانید با به اشتراک گذاشتن مطالبی سازگار با محیط گوگل پلاس بیشترین استفاده را از آن داشته باشید:

محتوای بصری: با توجه به طراحی منظم گوگل پلاس و تاکید آن بر محتوای بصری، استفاده از تصویر، ویدئو و اینفوگرافی (نوشته های مخلوط با نقاشی) نتیجه ی خوبی به دنبال خواهد داشت.

محتوایی که بازدید کنندگان بتوانند از آن چیزی یاد بگیرند: افرادی که در گوگل پلاس فعالیت می کنند تشنه ی اطلاعات هستند. (در مقابل می توانید در یوتیوب ویدئو هایی از گربه ها تماشا کنید) بنابراین در صورتیکه محتوای مطالب شما آموزنده باشد کلیک بیشتری دریافت می کنید.  این بخش با بخش بصری ارتباط دارد و از ترکیب آن ها اینفوگرافی و فیلم های آموزشی پدید می آیند.

محتوای گوگل پلاس متا: نکته ای که اهمیت دارد این است که هنوز کاربران درگیر این مسئله هستند که گوگل پلاس چیست. در نتیجه اگر به برند شما مربوط می شود می توانید یک مطلب متا در مورد چگونگی استفاده از گوگل پلاس تهیه کنید تا به دفعات زیادی به اشتراک گذاشته شود.

معاملات، پیشنهادات، تبلیغات: گوگل پلاس عمدتا برای تجارت استفاده می شود به همین دلیل تعداد زیادی از کاربران تنها به این دلیل از گوگل پلاس استفاده می کنند که بتوانند معامله ی خوبی تجربه کنند. به اشتراک گذاشتن تبلیغات در گوگل پلاس می تواند تعداد دنبال کننده هایتان را بالا ببرد و در نهایت ممکن است کاربران معمولی هم مطالب شما را به اشتراک بگذارند.

هانیه غفرانی

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *