marketing plan


آمیخته بازاریابی یا همان ۴P بازاریابی ، برای به کارگیری در بازاریابی اینترنتی، کارایی لازم را ندارد. محدودیت‌های اصلی مدل سنتی آمیخته بازاریابی برای فضای آنلاین و اینترنت به دو موضع کلی زیر مربوط می شود:

 – کاهش شدید کارایی مدل ۴P  برای فضای آنلاین و بازاریابی اینترنتی

– عدم وجود عوامل استراتژیک در آمیخته بازاریابی سنتی

 نقص آمیخته بازاریابی ۴p  به عنوان ستون (پایه) اصلی مدیریت بازاریابی سنتی – مکرراً هدف انتقادات شدید قرار می‌گیرد. با وجودی که ، در حقیقت هیچ کتاب بازاریابی یافت نمی‌شود که به ۴p اشاره نکرده باشد، اما بیش از ۷۵ درصد دانشگاهیان از ۴p بعنوان یک ابزار بازاریابی ناراضی هستند. محققانی که در پی شناسایی نقصهای بازاریابی در فضای دیجیتال هستند نیز ۴p را مورد انتقاد قرار میدهند و بعضی از این انتقادات تا آنجا پیش می‌رود که ۴p را مردود دانسته و در پی جایگزینی آمیخته دیگری هستند .

نیاز به یک ساختار مفهومی ذهنی جدید برای تجارت الکترونیک
تفاوت بین بازاریابی واقعی و مجازی، نیاز به یک بازنگری در اصول فعلی بازاریابی را طلب می‌کند. بر اساس گفته‌ «هافمن» «ونواک» بازاریابان باید به ایفای نقش فعال در شرایط پارادایم پویای فعلی توجه خاص داشته باشند تا بتوانند تجارت در شرایط پدیداری جامعه الکترونیک که تحت لوای «وب» شکل گرفته را تسهیل کنند. این کار بهتر از تلاش در جهت بکارگیری و حفظ ساختار مکانیکی موجود است. بعضی نظرات در مورد آمیزه بازاریابی بعنوان اساس مدیریت بازاریابی واقعی (فیزیکال)، پتانسیل ۴p را برای بازاریابی مجازی مورد سوال قرار می‌دهند.

آمیخته بازاریابی
آمیخته بازاریابی

۴p ناتوان در تجارت الکترونیک
بعضی تغییرات در محیط مجازی موجب تغییر زیاد الگوی رفتاری جدید، یعنی فراگیری فردگرایی، آگاهی بیشتر و تمرکز بر مصرف‌کنندگان پرخریدتر (مشتریانی که در یک بار خرید پول بیشتری می پردازند ) ، شده است. همچنین کنترل و تاکید فوق العاده‌ای بر رضایت مشتری از طریق فرآیندهای بازاریابی و ارزش دادن به کالاها یا خدماتی که می‌توانند بدون درنگ با نیازهای مشتری هماهنگ شود، وجود دارد. تجزیه و تحلیل همه نقدهایی که در مورد نقش آمیخته بازاریابی بعنوان پارادایم بازاریابی در جهان واقعی صورت می‌گیرد، رأی به رد (عدم تأیید) بکارگیری ۴p در محیط مجازی می‌دهد. یکی از ضعفهای مشاهده شده، این واقعیت است که مدل ۴p هیچ عنصر دو سویه یا تعاملی (تاثیرگذار و تاثیرپذیر ) ندارد. در حالیکه تعامل دو جانبه اساس بازاریابی اینترنتی است.
برخلاف دنیای واقعی، در محیط فروش مجازی، ۴ عنصر آمیزه از یکدیگر مجزا نیستند. اینها به شدت به‌یکدیگر وابسته‌اند و p ها در محیط دیجیتال بدین صورت شناخته می شوند:
محصول : وب سایت، اولین محصول اینترنتی و نشان تجاری سازمان اینترنتی است. مشتری باید آگاه، مجذوب و مجاب شده باشد تا سایت یا محصول را قبل از اینکه به جزییات پیشنهادات شرکت ( نحوه خرید و … ) توجه کند، جستجو کند.
قیمت : اکثر سایتهای تجاری، مطابق با لیست قیمتهایی که برای مجموعه محصولات واقعی (غیر web) شرکت تنظیم شده‌اند، کار می‌کنند. اتصال به وب سایت نیز برای مشتری هزینه‌های جداگانه‌ای دارد مانند هزینه اتصال به اینترنت ، هزینه مبادله ، زمان و . . . . با این وجود معمولاً این هزینه‌ها در بیشتر مواقع کمتر از هزینه انجام این فعالیتها بصورت واقعی (غیر web) هستند.
پیشبرد فروش : وب سایت یک رسانه پیشبرد فروش به معنای واقعی مفهوم پیشبرد است. تأثیر روانی، انگیزشی و ارتباطی وب سایت یک بخش مهم از تجربه وب است که عامل اصلی جذب و حفظ مشتریان اینترنتی است.
مکان : برای اکثر موارد تجارت الکترونیک که شامل هر گونه‌ای از دادوستد الکترونیکی باشد، وب سایت یک پیشخوان فروش است که فعالیتهای تجاری یا غیر تجاری در آن رخ می‌دهد. علاوه براین در مورد محصولاتی که در فرمت دیجیتال توزیع می‌شود (مانند موسیقی، اطلاعات، نرم‌افزار و خدمات online)، وب نقش یک توزیع‌کننده واقعی را نیز با توزیع online محصول انجام می‌دهد.
تجزیه و تحلیلهای بالا ، خاطرنشان می‌سازد که بکارگیری ۴p به تنهایی در محیط وب، یک استراتژی قوی نیست، آنهم در شرایطی که تعداد زیادی از مشتریان خرید می‌کنند و تعدادی مستقیماً به وب مراجعه می‌کنند. برای کاربران اینترنت، این تجربه شامل عناصر دیگری مانند قابلیت یافتن سایت، سهولت هدایت، جواب دادن به نامه های الکترونیک و راحتی استفاده از روشهای اجرایی خرید و پرداخت است و اینها معیاری برای بازگشت یا عدم بازگشت مجدد مشتری به سایت است.

مدل آمیخته بازاریابی تحت وب

مدل آمیخته

آمیخته بازاریابی اینترنتی
آمیخته بازاریابی اینترنتی

بازاریابی تحت وب (WMM) یک پایه اجرایی کاربردی برای برنامه‌ریزی بازاریابی و برنامه‌ریزی استراتژیک بخصوص برای بخش B2C است. این مدل در ابتدا برای شرکتهای سنتی (فیزیکی) که قصد حضور در اینترنت را دارند ، طراحی شده بود . این مدل همچنین برای شرکتهایی که بطور کامل اینترنتی هستند و یا شرکتهایی که در کنار ساختار اینترنتی حضور فیزیکی نیز دارند ، مفید است‌‌‌. (WMM) فرایند برنامه ریزی بازاریابی را در سطوح مختلفی بصورت یکپارچه دنبال می کند :
_ استراتژیک
_ اجرایی
_ سازمانی

یکی از اساسی ترین نیازها برای موفقیت یک برنامه بازاریابی اینترنتی و به طور کلی تر تجارت الکترونیک در سازمانهای امروزی ، یکپارچه سازی آن با استراتژیهای شرکت در ابعاد غیر مجازی است

آمیخته بازاریابی اینترنتی که به S4 شناخته می شود، عوامل حیاتی و مدیریتی زیر را دربر میگیرد:

۱-  Scope  قلمرو

به موضوعات استراتژیک و اصلی پیرامون حضور آنلاین مربوط می شود، باید مصداق این استراتژیهای اصلی را بازار،رقابت، مشتریان و تاثیر عملیات آنلاین بر فرآیندهای داخلی سازمان و نقش استراتژیک برنامه های آنلاین سازمان بدانیم.

محتوای این S ، عناصر اولیه این استراتژیک و طرح کلی تصمیماتی است که باید در ۴ حوزه گرفته شود :
۱ – اهداف اجرایی و استراتژیک دادوستدهای اینترنتی
۲ – تشریح بازار شامل اندازه گیری پتانسیل بازار و تشخیص و طبقه بندی توان رقبا ، بازدید کنندگان و مشتریان .
۳ – میزان آمادگی سازمان برای پذیرش تجارت الکترونیک .
۴ – نقش راهبردی تجارت الکترونیک برای سازمان .

۲- Site  سایت

وب سایت مانند پیشخوان مغازه‌ها واسطه ارتباط شرکت و مشتری است . وب سایت اولین محل حضور مشتری در فضای الکترونیک و به همین دلیل مهمترین عنصر ارتباطی تجارت الکترونیک موفق است . همانطور که پیشتر مشخص شد ، وب سایت محل نمایش مجازی محصول ، یک ابزار پیشبرد فروش و یک نقطه برای توزیع و فروش محصول و پخش کاتالوگ نیز است . بنابراین وب سایت ، صحنه عملکرد ارتباط با مشتری ، تعامل و معامله با مشتریان تحت وب است . رسالت اصلی وب سایت، جذب کاربران اینترنت به خود ، ارتباط با بازارهای هدف و همچنین نماینده نام تجاری سازمان الکترونیک است . بعضی از اهداف رایج و کارکردهای معمول وب سایت‌ها عبارتست از:
_ اطلاع رسانی در مورد خدمات و محصولات و پیشبرد فروش (ترویج) .
_ قرار دادن اطلاعات در اختیار مشتریان و صاحبان سهام .
_ ارائه خدمات و فعالیتهای پشتیبان برای افزایش وفاداری مشتریان و ترغیب آنان به بازگشت‌.
_ ارائه مشاوره فروش و بانکهای اطلاعات مشتریان
_ اجازه برقراری ارتباط متقابل و تعامل بین مشتریان و شرکت
_ انجام فروش مستقیم و انجام پرداختهای Online ( سایتهای معاملاتی )

۳-   Synergy هم افزایی

هم افزایی مورد اشاره در این قسمت ، ممکن است بین سازمان حقیقی و سازمان مجازی و همین طور بین سازمان مجازی و طرفهای سوم (مانند موتورهای جستجو و…) ایجاد شود .
تعریف بالا خاطرنشان می‌سازد که تجزیه و تحلیلهایی که در ادامه می‌آید، برای هر دو نوع سازمان غیر مجازی و واقعی مؤثر است. هم برای شرکتهای قدیمی که روی به تجارت الکترونیک می‌آورند و هم برای شرکتهای اینترنتی که قصد تجربه نوعی از تجارتهای واقعی (فیزیکی) را دارند.
عوامل هم‌افزایی شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات هستند که به سه گروه تقسیم می‌شوند :
اداره جلویی، اداره پشتی(پشتیبان) ، گروه سوم ( اشخاص ثالث)

a -اداره جلویی یا پیشخوان اداره
صنایع تحت وب، معمولاً به سایت بعنوان پیشخوان اداره می نگرند. اما در مدل آمیزه بازاریابی تحت وب، اداره جلویی به استراتژیهای توزیع و ارتباطی شرکت سنتی اطلاق می‌شود. عناصر اداره جلویی، برروی نیاز به آزمایش و شناسایی راههایی که منجر به یکپارچه‌سازی کامل بین فعالیتهای وب با طرح ارتباطی شرکت ، و کانالهای فعلی سنتی شرکت می شود، تأکید ویژه دارد.
هدف اصلی هم‌افزایی بین روشهای سنتی و مجازی خلق موقعیت برنده- برنده برای سازمان است.

b- اداره پشتیبان
هم‌افزایی اداره پشتیبان شامل دامنه‌های گوناگونی است که عبارتند از:
_ یکپارچگی فعالیتهای فیزیکی تجارت الکترونیک (خدمات مشتری، فرایند سفارش، انجام تعهدات و…) با فرآیندهای موجود سازمانی.
_ یکپارچگی سازی با سایر فعالیتها
_ یکپارچه‌سازی بین فعالیتهای الکترونیکی با جریان ارزش شرکت.
آماده‌سازی زیر ساختمانهای موجود برای استفاده در فعالیتهای الکترونیک ، گزینه عاقلانه‌تری از ایجاد زیر ساختهای جدید، مختص فعالیتهای مجازی است . اگر تغییرات در زیرساختهای موجود، الزامی باشد، تغییر باید در راستای تأمین کیفیت بالاتر عملیات وب باشد. در اینصورت این تغییر هم برای سازمان الکترونیک و هم برای سازمان سنتی سودمند است.

c -طرفهای سوم (اشخاص ثالث)
علاوه بر هم افزاییهای مذکور در بالا‌، بعنوان هم‌افزایی اداره جلویی و پشتی ، موفقیت در بازار مجازی اغلب نیازمند به همکاری و همیاری شرکای اینترنتی برون سازمانی است. برخی شرکای پیشنهادی برای هم‌افزایی بعنوان طرفهای سوم عبارتند از:
_ موتورهای جستجو و طبقه‌بندی‌کنندگان وب
_ شبکه‌های وابسته
_ تبلیغات online.

۴-   System سیستم

این عامل(S چهارم و آخرین گام مدل آمیزه بازاریابی) به مباحث فنآوری اشاره دارد . آنهم به همان میزان که خدمات‌رسانی سایت توسط مدیران تجارت الکترونیک مورد تأکید است. لازم به توضیح است که در روزهای آغازین فراگیری وب ، به نقش تکنولوژی بیش از حد معمول پرداخته می‌شد و تکنولوژی بعنوان اصلی‌ترین نیروی هدایتگر رشد اینترنت و تجارت الکترونیکی مطرح می‌شد. این واقعیت اغلب به بهای صدمه زدن به برنامه‌ریزی استراتژیک و اهداف تجاری می‌انجامید. امروزه نیز افراط در استفاده از تکنولوژی منجر به آشفتگی تصمیمات ، نارضایتی مشتریان ، هزینه‌های بیش از حد و حتی ایجاد اختلال در فرایند تجارت الکترونیک می‌شود . علی رغم این واقعیت که فناوری اطلاعات و ارتباطات باید تاکید کرد که پشتوانه اصلی عملکرد تجارت الکترونیک است، نقش تکنولوژی باید در حد پس زمینه شود و تکنولوژی نقطه آغاز برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی نیست.

شکل گیری و تاریخچه آمیخته بازاریابی اینترنتی

این متد در سال ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ به عنوان یک ابزار تحقیقاتی شکل گرفت و بعدها به منظور راه اندازی یک وبسایت تجارت الکترونیک و یا ارزیابی یک سیستم موجود؛ تکمیل شد.

کاربردهای آمیخته بازاریابی (۴S Web Marketing Mix)

– راه اندازی یک وب سایت جدید

– ارزیابی و بررسی یک سایت و سیستم موجود

– کاملاً کارآمد برای سیستمهای Bricks & Mortar یا همان سیستمهای B2C

گامهای اساسی در به کارگیری آمیخته بازاریابی اینترنتی

قلمرو (Scope) استراتژی و اهداف:

بررسی موارد زیر:

آنالیز بازار

مشتریان بالقوه

آنالیز داخلی

نقش استراتژیک فعالیتهای اینترنتی

سایت (Site) عملکرد تحت وب:

پاسخ به سوالات زیر:

مشتریان انتظار چه محتوایی بر روی سایت دارند؟

چرا مشتریان از وب سایت ما استفاده می کنند؟

چه چیزی انگیزه اصلی مشتریان برای بازدید مجدد از وب سایت ما است؟

هم افزایی (Synergy) یکپارچگی:

یکپارچه سازی با Front Office

یکپارچه سازی با Back Office

یکپارچه سازی با سازمانهای خارجی و شبکه های ارتباطی خارج از سازمان

سیستم: (System)

امکانات سخت افزاری و نرم افزاری

مطالب مرتبط

آمیخته بازاریابی یا Marketing Mix چیست؟

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *