در حال حاضر تقریبا ۳٫۸ میلیارد نفر در سراسر جهان از موبایل استفاده می کنند و حدود ۲ میلیارد نفر نیز با استفاده از گوشی های هوشمند در شبکه های مجازی فعالیت می کنند. با توجه به روندهای اخیر این آمارها همچنان رو به افزایش است و به گونه ای که می توان گفت، خدمات مبتنی بر گوشی های هوشمند روند سالهای پیش رو می باشد. بخش عظیمی از کاربران اینترنت، از موبایل به منظور آنلاین شدن استفاده می کنند از این رو در هر صنعتی که فعالیت می کنید خیل عظیمی از مشتریانتان یا موبایل های خود به اینترنت متصل می شوند، تصور کنید چه فرصت های بیشماری در این دستگاه کوچک برای شما نهفته است.

 

بازاریابی از طریق موبایل

یکی از بخش های اصلی بازاریابی دیجیتال (که در اصطلاح عام  تبلیغات اینترنتی و یا بازار یابی اینترنتی شناخته می شود ) است که نیازمند هدف گذاری و تدوین استراتژی می باشد و زمانی که شما بازاریابی از طریق موبایل را در برنامه بازاریابی خود تعریف می کنید باید از خود بپرسید استراتژی شما در استفاده از این نوع بازاریابی چیست؟ چه کسانی را می خواهید هدف قرار دهید و هدفتان چیست؟ در این راستا در این مطلب تلاش می کنیم برخی از نکات و تکنیک های بازاریابی از طریق موبایل را به شما ارائه دهیم.

 

قبل از هر چیز برای تدوین استراتژیتان این سوالات را از خود بپرسید؟

  • مشتریان شما چه کسانی هستند و می خواهید به چه کسانی دست پیدا کنید؟

  • می خواهید، چه کسانی با محتوای موبایلیتان درگیر شوند؟

  • مخاطبانتان چه نیازهایی دارند؟

  • از چه کانال های موبایلی استفاده خواهید کرد؟

  • با چه لحن و رفتاری می خواهید مخاطبانتان را تحریک به مشارکت کنید؟

  • چرا مخاطبانتان نیازمند اطلاعات شما هستند؟

  • گونه مخاطبان هدفتان به محتوای موبایلی شما دسترسی خواهند داشت؟ (چه گجتی استفاده می کنند) و چگونه از محتوای تولیدی شما در زندگی روزمره خود استفاده می کنند؟

  • چگونه محتوای موبایلیتان را جذاب و درگیر کننده می سازید؟

  • چگونه بین کانال های منتخب محتوای خود را انتشار می دهید؟

  • چگونه فرصت های به اشتراک گذاری را خلق می کنید؟

  • چگونه کمپین بازاریابی موبایل خود را تقویت می کنید؟


البته بدیهی است که شما همچنین نیاز به تعریف واضح از اهداف بازاریابی موبایلیتان دارید. برای مثال آیا می خواهید خوانندگان خبرنامه خود را افزایش دهید، یا می خواهید زمان ارائه خدمت خود را کاهش دهید و یا می خواهید فروش خود را افزایش دهید. وقتی اهداف خود را تدوین می کنید به خاطر داشته باشید که حتما اهدافتان اسمارت باشند (SMART). خاص (Specific)، قابل اندازه گیری (Measurable)، قابل دستیابی (Achievable)، واقع گرا (Realistic) و دارای برنامه زمانی (Timely) باشد. اکنون بیایید نگاهی نزدیک تر به برخی از کانال های موجود که گوشی های هوشمند فراهم ساخته اند بیاندازیم.

 

اکنون بیایید نگاهی نزدیک تر به برخی از کانال های موجود که گوشی های هوشمند فراهم ساخته اند بیاندازیم. گوشی های هوشمند امکانات مختلفی در اختیار کسب و کار ها برای ترفیع و بهبود ارتباط با مشتریانشان قرار می دهند. برخی از این امکانات و کانال ها عبارتند از :

 

وب سایت های سازگار با موبایل های هوشمند

بسیاری از کسب و کار ها امروزه وب سایت ها خود را برای مشاهده در موبایل های هوشمند بهینه سازی می کنند به طوریکه به خوبی در این موبایل ها به نمایش درآید. با توجه به اینکه حجم بسیاری از مخاطبان با استفاده از موبایل های خود به جستجو و وب گردی در دنیای اینترنت می پردازند، بهینه سازی وب سایت ها برای موبایل ها دیگر تبدیل به امری ضروری برای کسب و کارها شده است.

 

پیام های کوتاه (SMS) و پیام های چندرسانه ای (MMS)

اگر به تاثیر بازاریابی از طریق پیام های کوتاه شک دارید باید بدانید که ۹۵% مشتریانتان که پیام کوتاه شما را دریافت می کنند تا ۳ دقیقه پس از دریافت آن را باز کرده و می خوانند. بنابراین این بازاریابی حتما موثر است.

اما نکته مهم این است که قوانین زیادی که در ارسال این نوع پیام ها پیش روی شما قرار دارد که البته تا حد زیادی مزیت هایی برای بازاریابان دارد زیرا از ارسال پیام های اسپم جلوگیری می کند. اما نکته مهم تر این است که این نوع بازاریابی برای ایجاد اعتماد باید کاملا شفاف باشید و کاملا صادقانه عمل کنید.

۶Plus-HandsOn-15-970-80
برنامه های موبایل

امروزه تعداد بی شماری برنامه های موبایل طراحی شده اند و به منظور رفع نیازهای آموزشی، تفریحی  و اطلاعاتی و بسیاری دیگر از نیازها در اختیار افراد قرار می گیرند. مشتریان همواره به دنبال برنامه های بهتر و جدیدتر می گردند و یکی از روندهای جدید در دنیای بازاریابی همین برنامه های موبایل های هوشمند می باشد.

کاربرد این برنامه ها برای بازاریابان ساده است. شما می توانید از طریق این برنامه ها آگاهی و وابستگی مشتریانتان را افزایش دهید. اما قبل از آن نیاز است درک کاملی از مخاطبانتان و نیازهای آن ها داشته باشید تا بتوانید برنامه ای کاربردی برای آن ها ارائه دهید. حتی می توانید در برنامه ها و بازیهای پرطرفدار تبلیغ خود را قرار دهید. می توانید برای استفاده از برنامه موبایلتان آفرهایی برای مشتریان در نظر بگیرید. یادتان باشد برنامه های موبایل می تواند تبدیل به یک کانال فروش بسیار عالی برای شما شود.


کوپن های موبایلی

بسیاری از کسب و کارهای بزرگ امروزه از موبایل ها برای ارائه و آفر کوپن ها به مشتریانشان استفاده می کنند و مشتریان کافیست که در زمان خرید بارکد این کوپن ها را به صندوق دار ارائه دهند. البته در ایران این روش هنور آنچنان وارد نشده است ولی می تواند یک روش نو و جدید در ارائه ترفیعات فروش باشد. همچنین امروز بسیاری از کوپن ها با توجه به موقعیت مکانی مشتریان (برای مثال حضور آن ها در یک فروشگاه بزرگ یا نزدیکی به یک رستوران) برای آن ها فرستاده می شود که این از جمله مکاناتی است که فقط موبایل ها در اختیار افراد و کسب و کار ها قرار می دهد.

 

تبلیغات و کمپین های موبایلی

بازاریابی از طریق موبایل یک روش منحصر به فرد برای برقراری ارتباط تعاملی با مشتریان است. اما نیازمند ایجاد یک پیام خلاقانه و کوتاه و هدایت مخاطبان به سمتی است که سازمان خواهان آن است. اطلاعات و آماری وجود دارد که نشان می دهد، تبلیغات موبایلی تا ۵ برابر موثرتر و بهتر از تبلیغات اینترنتی هستند.

البته این نوع بازاریابی به همین سادگی نیست. مخاطبان در صورتی اقدام به دریافت و باز کردن پیام های اطلاعاتی و تخفیفی از طریق موبایل می کنند که به اندازه کافی برای آن ها باارزش باشد و باید حس ارزش و سودآوری را به جای نفوذ و سواستفاده به مخاطبان منتقل کند. بنابراین باید عادات خرید مشتریان را بررسی کنید و پیام های خود را با تاریخ خرید مشتریان و علایق آن ها همگام کنید.

اگر به حد کافی در تبلیغات موبایلی متخصص شده اید، باید به سوابق خرید مشتریان دسترسی داشته باشید و نیازها و خواسته های آن ها را بدانید. حتی می توانید پا را فراتر بگذارید و با استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر یا فیسبوک، نیازها و خواسته هایشان را بپرسید و سپس با ارائه آفرهایی برای پاسخ به آن نیازها، به آن ها نشان دهید که شما به خوبی به خواسته های آن ها توجه می کنید. همه این ها نشان می دهند که شکا باید ارتباط دوسویه ای برقرار کنید و متکلم وحده نباشید. یادتان باشد حتما باید در مورد محتوایی که از طریق موبایل به مخاطبانتان می رسانید استراتژیک عمل کنید.

منبع: sisarv

تدوین و تنظیم: الهام مداح

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *