به دلیل رشد روزافزون حجم تعاملات ما، از پیامک و ایمیل گرفته تا تماس‌های صوتی، فیس‌بوک، لینکدین و یوتیوب، اعتماد از هر زمانی اهمیت بیشتری دارد و اهمیت آن در آینده حتی بیشتر خواهد شد.اعتماد ابزاری است برای صرفه جویی در قدرت، زیرا حضور اعتماد، نگرانی، شک و نیاز به مراقبت و کنترل را کاهش می دهد. اعتماد به معنی داشتن اطمینان به نیّات و اعمال دیگران وعاملی کلیدی در روابط متقابل نوین است.

اعتماد تعاملات را اثربخش می‌کند.

اعتماد «فیلتری» است که ما اول از آن استفاده می‌کنیم تا اطلاعات دریافتی را ارزیابی کنیم.. تعامل با فرد یا شرکتی که به آن اعتماد نداریم در واقع ناخوشایند و وقت‌گیر است.

همچنین اعتماد یک ارزش اجتماعی است. یکی از سریع‌ترین راه‌ها که افراد از آن طریق قابل‌اعتماد بودن اطلاعات یا نظری را تأیید می‌کنند این است که آیا دوستان یا همکاران آن‌ها آن را قابل‌اعتماد می‌دانند – آیا آن را تضمین می‌کنند.

 

بنابراین همین طور که اهمیت اعتماد افزایش می‌یابد و ارتباطات اجتماعی مجازی ما چند برابر می‌شود، شما می‌توانید رشدی را در تعداد خدمات و برنامه‌های کاربردی ببینید که اجازه می‌دهند مصرف‌کنندگان، با بهره‌گیری از نظرات و قضاوت‌های دوستان و همکاران خود، چیزی را که به آن توجه می‌کنند فیلتر کنند.

 

به عنوان مثال، شاید در آینده نزدیک، تعجب‌آور نباشد خدمتی را مشاهده کنید که به شما اجازه می‌دهد نقد محصولات را به گونه‌ای غربال کنید تا تنها آن مواردی را ببینید که به وسیله افرادی که در گراف اجتماعی شما قرار دارند پست شده‌اند. به جای این که به یک نقد پنج ستاره از سوی یک غریبه اعتماد کنید که تاکنون او را ندیده‌اید (و به راحتی ممکن است برای این کار پول گرفته باشد)، شما قادر خواهید بود ببینید دوستان شما، یا دوستان دوستان شما، یا شاید حتی دوستان آن‌ها، درباره یک محصول یا خدمت چه نظری داشته اند. حتی به احتمال زیاد دیر یا زود، خودتان قادر خواهید این برنامه را بنویسید، اگر قبل از آن شخص دیگری از این راه یک کسب و کار ایجاد نکرده باشد.

 

کاربرد دیگر فیلترکردن اجتماعی: زمانی که به وب‌سایت یک شرکت رسانه‌ای مراجعه می‌کنید و یکی از گزینه‌ها این است که «محبوب‌ترین» یا «ایمیل‌شده‌ترین» اخبار را ببینید، دیری نخواهد پایید پیش از این که این وب‌سایت‌ها به شما بگویند کدام خبر محبوب‌ترین یا ایمیل‌شده‌ترین خبر در گراف اجتماعی خودتان است. از نظر دوستان شما، یا دوستان دوستان شما، این‌ها از همه جذاب‌تر بوده‌اند. مجدداً، این مورد هم اجتناب‌ناپذیر است، خواه شرکت‌های رسانه‌ای قادر گردند خود این کار را انجام دهند، یا دیگران بدون مشارکت آن‌ها این کار را برای شما انجام دهند.

 

البته، در حال حاضر، تعامل مشتری با مشتری تنها در ابتدای راه است. در ۱۵ یا ۲۰ سال، طبق قانون مور به احتمال زیاد تعداد نقدهای محصولات و خدمات و حجم اطلاعات، از مقالات خبری گرفته تا پست‌های وبلاگ‌ها و ترندهای توییتر، هزار برابر خواهد شد؛ و ۱۵ یا ۲۰ سال پس از آن هم نسبت به الآن یک میلیون برابر اطلاعات خواهیم داشت؛ بنابراین کسب و کارهایی که به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند از فیلترکردن اجتماعی بهره برند به احتمال زیاد در عرض فقط چند سال به مزیت رقابتی قوی‌ای دست پیدا خواهند کرد، زیرا ما رفته‌رفته بیشتر و بیشتر بر نظرات دوستانمان متکی خواهیم بود.

 

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *