این تصور که هرچه مدت زمان مصاحبه استخدامی بیشتر باشد، شانس به‌دست آوردن شغل بالاتر می‌رود؛ غلط و نادرست است. خیلی‌ها وقتی برای مصاحبه می‌روند تا جایی که می‌توانند گوش مصاحبه‌کننده را به‌کار می‌گیرند با این تصور که امتیاز بالاتری برای کسب شغل موردنظر به‌دست می‌آورند. اما اگر در مقام مصاحبه‌کننده قرار بگیرید، متوجه می‌شوید با وجود این‌که برخی از سئوالات نیاز به پاسخ‌های طولانی‌تری دارند اما تقریبا قسمت عمده سئوالات با یک پاسخ کوتاه و ساده می‌تواند اثر بهتری را در پی داشته باشد. برای این‌که زمان مصاحبه سردرگم نشوید این پاسخ‌ها را به‌خاطر بسپارید و سعی کنید که خیلی خلاصه باشند.

حقوق درخواستی شما چقدر است؟

بحث با مصاحبه‌کننده در خصوص پول و میزان حقوق در خواستی یکی از بخش‌های مرعوب کننده و استرس‌زا است. اگر قبلا در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اید و گفته‌اید که یک حقوق متعادل کافی است فقط به این دلیل بوده که دوست داشتید تا استخدام شوید.

شاید بحث و گفتگو درباره آن چندان راحت نباشد اما پاسخ‌های شما می‌تواند طول زمان مصاحبه را به‌شکل باورنکردنی و غیرمنتظره‌ای بالا ببرد. اگر هنوز به پایان مصاحبه نزدیک نشده‌اید به احتمال زیاد این فرد در تلاش است تا متوجه شود که نیازها و درخواست‌های شما با بودجه آن‌ها هم‌خوانی دارد یا نه. پس دفعه بعدی که در این شرایط قرار گرفتید راه زیر را امتحان کنید:

“با توجه به شغلی که پیش از این داشته‌ام دنبال حقوقی بین (یک درخواست منطقی با توجه به تحقیقاتی که انجام داده‌اید) هستم.” اما به‌خاطر داشته باشید که قبل از شرکت در مصاحبه حتما تحقیق کنید تا عددی که اعلام می‌کنید پایه و اساس داشته باشد. 

سئوالی دارید که بخواهید از من بپرسید؟

همیشه وقتی وارد یک مصاحبه می‌شوید سئوال‌هایی را برای کارفرما به‌همراه داشته باشید. اما سعی کنید که این سئوال‌ها خیلی ساده نباشند؛ بلکه بعضی از مشکل‌ترین‌ها را انتخاب کنید. اما برای شخص متقاضی ممکن است سئوال‌هایی را در پی داشته باشد که برای خود وی مشکل ایجاد کند. چرا؟ چون سئوال‌ها بسیار طولانی بودند. بهتر است این‌بار راه زیر را انتخاب کنید:

“خوب من داشتم فکر میکردم که (به چیزی اشاره کنید که مصاحبه‌‌کننده در طی مصاحبه به آن پرداخته بود)؛ برای همین کنجکاو شدم که (چیزی که دوست دارید آن را بدانید). لطفا اگر امکان دارد برایم کمی از آن (پروژه؛ چالش یا هدف) بگویید.”

دل شما برای چه چیزی از کار فعلی‌تان بیشتر از هر چیز دیگری تنگ می‌شود؟

شاید شنیدن چنین سئوالی از طرف مصاحبه‌کننده تعجب‌برانگیز باشد. سعی کنید در مورد کار قبلی یا فعلی خود طوری صحبت کنید گویی که هیچ تمایلی به ترک آن ندارید. خود را شیفته کارتان جلوه دهید نه این‌که مصاحبه‌کننده از همان ابتدا متوجه عدم علاقه شما شده و بداند که دیر یا زود آن‌را ترک می‌کنید.

برای این سئوال هم یک راز وجود دارد: برای خیلی از مصاحبه‌کننده‌ها این سئوال به‌عنوان خاتمه مصاحبه است. پس خیلی به آن فکر نکنید و سعی کنید که بهترین‌تان را ارائه دهید. از این روش استفاده کنید:

“خوب؛ کار فعلی به من این امکان را داد تا (کمی از پیشرفت‌های شخصی خود در این مدت بگویید) و بدون شک دلم برای تیم با استعدادی که آن‌جا وجود دارد، تنگ می‌شود اما در نهایت باید اعتراف کنم که فکر کردن به (پروژه‌ای که مصاحبه‌کننده به آن اشاره داشته) به‌قدری هیجان‌انگیز بود که نتوانستم از آن چشم‌پوشی کنم.”

نتیجه‌گیری:

مصاحبه‌ها برای هیچ‌کسی جالب و مفرح نیست. اما اگر جواب‌های کوتاه و صریح را برای سئوال‌هایی که می‌شود، انتخاب کنید؛ زندگی برای شما و اطرافیان‌تان با استرس کمتری همراه خواهد بود. شاید کوتاه پاسخ دادن کمی عجیب به‌نظر برسد اما این‌ها مهم‌ترین سئوالاتی هستند که از شما پرسیده می‌شود و برای پاسخ دادن به ‌‌آن‌‌ها نیازی به نوشتن بهترین رمان بعدی نیست. با این‌کار نه‌تنها انرژی خود را بیهوده صرف نمی‌کنید بلکه خود را در موقعیتی قرار می‌دهید که شانس به‌دست آوردن شغل موردنظر بیشتر می‌شود.

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *