آیا این دیالوگ ها برایتان آشنا نیستند؟

“اگر من رو با این سر و وضع ببینن دربارم چی میگن؟”
“اگر به دوستام بگم رستورانی که واسه خوردن شام انتخاب کردن واسم گرونه جلوشون ضایع میشم”
“اگر مردم بفهمن لهجه دارم خیلی بد میشه”و …

احتمالا شما هم با این گفت و گوهای درونی آشنا هستید.
گفت و گوهایی که با کشمکش های درونی و در پی آن اضطراب و ناراحتی همراه است.

گاهی اوقات این ناراحتی آنچنان زیاد است که شخص را بشدت عصبی کرده و باعث می شود آن فرد رفتاری نامناسب را به نمایش بگذارد و رفتار نامناسب، اضطراب را بیشتر کرده و در نتیجه این چرخه معیوب ادامه پیدا می کند !

این عامل پنهان عزت نفس شما را می بلعد !
این عامل پنهان عزت نفس شما را می بلعد !

میدانید علت ایجاد این چرخه چیست؟ پدیده ذهنی «خـــود کـــم بـیـنـی»

خود کم بینی به این معناست که شخص خود را کم ارزشتر از دیگران تصور کند یا فکر کند دیگران نسبت به او قضاوتی منفی دارند.

می توان گفت خود کم بینی همان اعتماد به نفس پایین است که در این حالت شخص ضعف هایش را پر رنگتر از نقاط قوتش تصور می کند. کسانی که خود کم بینند همواره تصور می کنند دیگران در غیابشان از آن ها بد می گویند یا هنگامی که از آن ها تعریف می شود، فکر می کنند دیگران از روی ترحم یا تمسخر چنین کاری می کنند.

خود کم بینان  باور ندارند که خوب و با ارزش هستند بنابراین قابلیت هایشان را نادیده می گیرند، حتی اگر واقعا نسبت به دیگران باهوشتر و قابلیت هایشان بهتر و بیشتر باشد.

این اشخاص تلاش می کنند از جامعه دور باشند یا اگر در جمعی باشند معمولا خجالتی هستند یا تلاش می کنند کاری نکنند تا مورد قضاوت قرار بگیرند. آن ها در جمع دوستان نزدیک خود یا اعضای خانواده مشکلی ندارند اما در حضور همین افراد نیز به مشکلاتی برمی خورند و مثلا زمانی که باید در مورد موضوعی نظر بدهند دچار مشکل شده و با قاطعیت نمی توانند تصمیم گیری کنند.

این افراد در جایی که رقابت باشد آسیب پذیرند و معمولا به کمال طلبی روی می آورند.
آن ها خیلی سخت تغییرات را می پذیرند و در برخوردهای اجتماعی واکنش هایی عصبی دارند.

خود کم بینی باعث ایجاد اختلالات اضطراب و شخصیت می شود و بدنبال آن نا امیدی و افسردگی خواهد آمد.

برای چنین افرادی آغاز کردن کارهای بزرگ که مسلما دارای ریسکند، بسیار سخت و مشکل می باشد و با دیدن اولین و کوچکترین موانع متوقف می شوند. برای چنین افرادی زندگی خوب و لذت بخش معنا ندارد و همواره خود را زیر تیغ قضاوت منفی دیگران تصور می کنند.

البته خود کم بینی شدت دارد و اکثر افراد به نوع خفیفتر آن دچارند که البته همین مقدار اندک می تواند مشکل آفرین باشد.

برای مثال؛
ممکن است کسی که دارای روابط اجتماعی خوبی باشد، در جمعی قرار بگیرد که افراد حاضر در جمع دارای سطح اجتماعی بالاتری باشند (به یاد داشته باشید برای هر انسانی معیار سطح اجتماعی متفاوت است) در این شرایط شخص ممکن است تصور کند نسبت به آن جمعیت متوسط است و قابلیت های خود را نادیده بگیرد و حتی در صورتی که بازخوردی منفی دریافت کند نا امید شود و احساس ضعف کند و به خود و قابلیت هایش شک کند.

این اتفاق ممکن است برای بسیاری از افراد جامعه بیفتد بنابراین بیشتر مردم در این وضعیت ترجیح می دهند با افراد همتراز یا پایین تر از خودشان در رابطه باشند تا بدین وسیله احساس ضعف نکنند.
اما برای کسانی که خواستار زندگی سطح بالا، بخصوص در پی کارآفرینی می باشند، مواجه شدن با کسانی که از خود شخص باتجربه تر و پولدارتر و بامهارت تر و حتی باهوشتر باشند  اجتناب ناپذیر است.

این عامل پنهان عزت نفس شما را می بلعد !
این عامل پنهان عزت نفس شما را می بلعد !

بنابرین بسیار مهم است که بدانیم چگونه باید با چنین موقعیت هایی رو به رو شویم.

متاسفانه راه حلی سریع برای حل این مشکل وجود ندارد اما مطمئن باشید در صورت برطرف کردن آن امتیازهای بسیاری بدست می آورید.

برطرف کردن حس خود کم بینی و بطور کل ضعف اعتماد بنفس، در مورد آرمانی فکر کردن و مثبت اندیشی نیست؛ بلکه با منطقی فکر کردن و واقع گرایی قابل حل شدن است.

برای مثال؛
اگر در جمعی جدید وارد شوید و احساس ترس و استرس داشته باشید، نمی توانید سریعا مثبت فکر کنید و مثلا خود را از آن جمع بهتر تصور کنید چون هنوز فکر می کنید دیگران نسبت به شما حساس هستند.
اما اگر بدانید که واقعا هیچ دلیل منطقی و قانع کننده ای وجود ندارد تا افراد جدید نسبت به شما احساس و قضاوتی منفی داشته باشند برایتان باورپذیرتر است و شما راحتتر می توانید با استرس مقابله کنید.

حتی اگر در جمعی وارد شوید که در آن افراد دارای جایگاه اجتماعی بالاتر از شما باشند باز هم کسی شما را به دیده تحقیر نگاه نخواهد کرد. این یک واقعیت محض است و باور آن چندان سخت نیست.

تنها یک دلیل برای دوست نداشتن شما وجود دارد :
شـما خـود را دوسـت نـداشته بـاشیـد!

شما هیچگاه نمی توانید کاری کنید تا همه مردم شما را دوست داشته باشند اما تا خودتان نخواهید، هیچکس شما را تحقیر نخواهد کرد.

آگاه باشید و تفکرات حال حاضر خود را زیر سوال ببرید.
ذهنتان را خانه تکانی کنید و تفکرات قدیمی و بی فایده را بیرون بریزید.
بخش بزرگی از عملکرد و موفقیت و رضایت زندگیتان به این امر وابسته است !

اگر خود را دست کم بگیرید و فکر کنید ارزشتان زیاد نیست، مطمئن باشید دیگران هم شما را کم ارزش تصور خواهند کرد. واقع بین باشید و اجازه ندهید خیالات و اوهام غلط و غیر منطقی (ظاهرا منطقی) مانع از تفکر واقعا منطقی و با ارزش دیدن خودتان شود.

برای تغییر نیاز به زمان و تلاش و البته آگاهی دارید و سعی کنید بیشتر احساسات خود را در جمع بروز دهید و به قولی بیشتـر خـودتـان بـاشیـد. مطمئن باشید دیگران شما را دوست خواهند داشت… اگر شما واقعا خودتان را دوست داشته باشید.

گردآورنده: بیرجندی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *