Flow، حالتی برای یادگیری سریعتر! با این تکنیک علمی سرعت یادگیری خود را دوبرابر کنید!

Flow، حالتی برای یادگیری سریعتر! با این تکنیک علمی سرعت یادگیری خود را دوبرابر کنید!


با این تکنیک علمی سرعت یادگیری خود را دو برابر کنید! مدت‌ها کارشناسان بر این عقیده بودند که ظرفیت یادگیری ثابت است. اما با توجه به مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، اخیر روانشناسان و مربیان عنوان می‌کنند که بر اساس شواهد زیاد موجود، هوش انسان قابل افزایش است، پس به طور حتم استفاده از برخی ترفندها و فنون می‌توانند به قدرت و سرعت یادگیری کمک کنند.

سرتان شلوغ است. پس چه موقع وقت پیدا می‌کنید چیزهای جدید یاد بگیرد یا مهارت‌های خود را مرور کنید وقتی اینقدر کار دور برتان ریخته که باید انجامشان دهید؟

اپرا و بیل گیتس از قانون ۵ ساعت استفاده می‌کنند. طبق این قانون آن‌ها حداقل ۵ ساعت در هفته را به یادگیری آزاد اختصاص می‌دهند. اما در این چند ساعت در هفته واقعاً چقدر می‌توانید یاد بگیرید؟ به نظر محققان رمز یادگیری دو برابر سریعتر، ممکن است در چیزی به نام “حالت جریان”  (Flow State) باشد. حالت جریان چیزی شبیه به ” غرق شدن در کار” است، اصطلاحی که افراد برای توصیف اوج عملکرد خود استفاده می‌کنند، زمانی که کاملاً جذب کاری می‌شوند که مشغول انجام آن هستند و در نتیجه به راحتی  آن را مدیریت می‌کنند. در حالا فلو، تقزیبا تمامی جنبه‌های حواس ما به کاری که در همان لحظه انجام می دهیم متمرکز می‌شود و سایر محرک‌هایی که در محیط وجود دارند تاثیر روی ما نخواهند گذاشت. همچنین در لحظات این جریان است که افراد شادی و رضایت از خود را تجربه می‌کنند.

این عبارت توسط روانشناس و محقق Mihaly Csikszentmihalvi ابداع شد. اگر ترفند ورود به این جریان را  یاد بگیرید، می‌توانید بهره‌وری خود را افزایش دهید، یادگیری را تسریع ببخشید و خلاقیت را تقویت نمایید. حال ببینیم که چگونه می‌توانید به این ترفند دست بیابید؟

با این تکنیک علمی سرعت یادگیری خود را دو برابر کنید!

۱- ریسک کنید. راحت طلب نباشید.

ما اغلب اوقات خود را آماده انجام کارهایی می‌کنیم که احتمال آسیب آن‌ها بسیار کم است، مثل چتربازی یا متقاعد کردن سرمایه‌گذاران. به این خاطر که فکر می‌کنیم برخی کارها ترسناک یا خطرپذیر هستند. بهرحال باید وارد این کارهای پرخطر شوید و انجامشان دهید. هرچه بیشتر صبر کنید، کمتر تمایل به ریسک کردن پیدا خواهید کرد. اگر یکبار این کار را انجام دهید، احتمالاً متوجه خواهید شد که آنقدرها هم که فکر می‌کردید، کار ترسناکی نیست و احساس آرامش می‌‌کنید و انجامش می‌دهید.

۶ روش واقعی آموزش مغز برای هوشمندتر شدن

۲- خود را درگیر انجام کارهایی کنید که خارج از سطح مهارت شما هستند، اما نه خیلی خارج.

اگر سعی دارید یاد بگیرید که چگونه یک وب سایت طراحی کنید و مطلقاًهیچ پیش زمینه‌ای در انجام این کار ندارید، یاد گرفتن آن وقت بسیار زیادی می‌گیرد. به عبارت دیگر وقتی کاری برایتان ناآشناست، رسیدن به حالت جریان، بسیار طولانی‌تر خواهد بود. باید از کارهای کوچک آغاز کنید، بخصوص اگر در حوزه‌ای باشد که اصلاً تجربه‌ای در آن ندارید. همچنان که شروع به یادگیری اصول اولیه می‌کنید، می‌توانید وارد زمینه‌های پیچیده‌تر شوید، که دیگر فهم آن‌ها برای شما ساده‌تر و سریعتر شده، چون دیگر پیش‌زمینه لازم را دارید.

به عقیده Csikszentmihalyi وقتی “چالش‌های شما بیشتر از حد متوسط هستند و مهارت‌ها بالاتر از حد متوسط هستند” شانس ورود شما به جریان افزایش می‌یابد. اما با این حال نباید بسیار فراتر از توانایی شما باشد بگونه‌ای که هرگز قادر به انجام آن نباشید. با این تکنیک علمی سرعت یادگیری خود را دو برابر کنید!

۳- چیزهای جدید را امتحان کنید

گرچه مهم است که مهارت و قابلیت‌های انجام چالش‌ها را داشته باشید، اما این چالش‌ها باید هیجان‌انگیز و خارج از روال باشند تا شما را وارد جریان کنند. محققان نشان داده‌‌اند که مغز ما به تجربیات جدید و نو بیشتر از تجربیاتی که قابل پیش بینی هستند واکنش نشان می‌دهد.

وقتی برخی کارها بسیار روتین و معمولی می‌شوند، ما می‌توانیم انجامشان دهیم، اما در مورد آن‌ها هیجان‌زده نخواهیم بود. روی یادگیری کارهایی تمرکز کنید که برای شما هیجان‌انگیز و شگفت آورند، چون به این ترتیب شانس شما برای رسیدن به اوج عملکرد افزایش می‌یابد.

منبع: شبکه

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *