شاید داشتن احساس انگیزه یکی از سخت ترین کارهایی باشد که همه ما تابحال توانسته ایم در زندگی انجام بدهیم, اگر آسان بود که همه می توانستند پیشرفت کنند و به اهدافشان برسند.

وقتیکه مقالات بیشماری در سرتاسر اینترنت وجود دارد که باعث می شود فکر کنیم این کار راحت و بدون دردسر است. در نتیجه, وقتی می فهمیم به آن سادگی های که روی کاغذ بنظر می رسید نیست, نا امید می شویم. اینکار کمی می تواند عزت نفس و اعتماد به نفستان را کاهش بدهد, مخصوصا وقتیکه برای اجرای چیزهایی که فکر می کردید می دانید, با مشکل مواجه شوید.

اما از همه اینها بدتر حفظ احساس انگیزه است, چونکه یکی از چیزهای اصلی که من شخصا در مورد انگیزه درک کردم این است که وقتیکه کارهایی را انجام بدهیم که واقعا دوستشان داریم, همه چیز آسانتر بنظر می رسد. شاید بنظر خیلی گیج کننده برسد اما وقتیکه درکش کردید منظورم را خوب می فهمید. آیا تابحال برای کاری که نسبت به آن هیجان زیادی داشته اید احساس نیاز به انگیزه کردید؟

برای اینکه این نکات کمک کند تا با انگیزه از خواب برخیزید, ما باید ابتدا نکته اساسی زیر را درک کنیم:

چیزی را بیابید که واقعا دوست دارید در زندگی انجام بدهید.

در مورد چیزی که واقعا دوست دارید فکر کنید, و بعد از اینکه روشن کردید چه چیزی برایتان جذاب است و شما را واقعا به هیجان می آورد, حالا می توانید به این ۲۰ کاری که به شما انرژی می دهد تا روزتان را خوب شروع کنید توجه کنید.

۱) بزرگترین رویاهایتان را بنویسید تا برایتان کاملا واضح و مشخص باشد.

ذهن ما دائما در مورد چیزهایی که در زندگی می خواهیم نیاز به یادآوری دارد. و اگر این چیزها نوشته شود تغییر عظیمی در جسم و سیستم باورهای ما ایجاد می کند, چونکه دیگر همه چیز به سادگی یک فکر می شود و آن رویا بطور ناگهانی ملموس و برای هر کسی که توضیح بدهیم کامل قابلا درک خواهد بود.

دیگر نیازی نیست زیاد تمرکز بکنیم تا تصویر آن در ذهنمان شکل بگیرید, و با این شرایط آن رویا می تواند براحتی تبدیل به واقعیت بشود.

۲) بروی چیزهایی که امروز باید تکمیل کنید تمرکز کنید.

صبح وقتی از خواب بلند می شویم باحتمال قوی سخترین موقع روز برای داشتن انگیزه و بهره وری کافی برای انجام دادن این همه کار بزرگ است تا بتوانیم به آن هدف بزرگ نهایی دست پیدا کنیم. اگر مدام بروی تصویر نهایی آن هدف بزرگ که امیدواریم در بلند مدت به آن دست بیابیم تمرکز کنیم, اغلب احساس ناامیدی خواهیم داشت .

اهدافتان را تا می توانید کوچکتر کنید و فقط بروی تکمیل هر کدام بصورت مجزا تمرکز کنید. مراقب باشید کارهایی را در طول روز انجام بدهید که شما را یک قدم به سمت اهدافتان نزدیک کند و بزرگی هدف برایتان ناامید کننده نباشد.

۳) قبل از شروع روز تمرینات ورزشی و حرکات کششی انجام بدهید.

از طریق علمی ثابت شده است که ورزش منظم باعث آزاد کردن دوپامین می شود, دوپامین ماده شیمیایی است که باعث می شود مدام احساس شادی پایدار داشته باشیم. از لحاظ زیست شناسی, این قرص ‘احساس خوب’ است که برای بهره وری مان عالی است.

انجام این کار نه تنها احساس خوب تان را افزایش می دهد, همچنین کمک می کند تا متناسب, سلامت و در وضعیت جسمانی عالی باقی بمانید.

۴) برای کمک به پیگیری وظایفتان نظم و انضباط را تمرین کنید.

با وجود شبکه های اجتماعی, اینترنت و گوشی های هوشمند. همواره با حجم عظیمی از اطلاعات از هر زاویه ای بمباران می شویم که می تواند وقتمان را بگیرد و اراده مان را برای انجام کارها تضعیف کند.

در تعیین اولویت هایتان سرسختی و نظم و انضباط داشته باشید و بروی چیزهایی که باید اول تکمیل کنید تمرکز کنید. گوشی تان را بروی حالت سایلنت بگذارید, و این قبیل وب سایت ها را بلاک کنید تا دیگر نتوانید واردشان بشوید.

۵) به خودتان استراحت منظم بدهید.

خیلی مهم است که در بین هر نیم ساعت کاری به خودتان یک دقیقه استراحت بدهید.

از این تکنیک استفاده کنید که ۲۰ دقیقه با بهروه وری کامل بروی انجام کارهایتان تمرکز کنید. سپس ۱۰ دقیقه باقی مانده را به هواخوری, نوشیدن چای و یا قهوه و یا پیاده روی کوتاه در همان محیط اختصاص بدهید. یک نرم افزار اخیرا در همین زمینه منتشر شده است که می توانید از آن استفاده بکنید.

در آینده متوجه می شوید که اگر ۲ ساعت به این روش کار کنید به اندازه تمام روزتان که غیر متمرکز کار کردید بهره وری خواهید داشت.

۶) با دوستان و خانواده تان تماس بگیرید و افکارتان را به اشتراک بگذارید.

صحبت کردن با افراد با صلاحیت و به اشتراک گذاشتن افکار و ایده هایمان همیشه فکر خوبی بوده است. ما ذاتا موجودات اجتماعی هستیم و نیاز داریم با کسی صحبت کنیم و احساساتمان را به اشتراک بگذاریم.

اینکار به شما کمک می کند تا ذهنتان را مرتب و آرام کنید و همیشه متمرکز باقی بمانید.

۷) در همه حال هدفتان این باشد که بدنبال بهترین نسخه خودتان باشید.

اینکه همیشه به دنبال بهترین نسخه خودتان باشید به شما کمک می کند تا اعتماد بنفس داشته باشید و به خودتان ایمان بیاورید. و این امر بمراتب با اهمیت تر می شود اگر الان عزت نفس و اعتماد بنفس کافی نداشته باشید.

واقعیت این است که, افرادی که خودشان را دست بالا می گیرند بطور طبیعی هدفشان این است که در همه اوقات بهترین باشند. حتی اگر هنوز چنین احساسی ندارید, می توانید به این کار تظاهر کنید تا زمانیکه این احساس در شما ایجاد بشود.

بدنبال لباس هایی باشید که مناسب تن تان باشد و در هر موقعیتی که بپوشید احساس راحتی داشته باشید.

۸) چند مرتبه در طی سال برنامه ریزی کنید و سفره های کوتاه مدت داشته باشید.

رفتن به سفرهای کوتاه مدت وقتی در شرایط خوبی نیستید بسیار مهم است و باعث می شود ذهنتان از مشغله های روزمره آزاد شود, و به شما واقعا کمک می کند تا اهدافتان را در آینده بهتر دنبال بکنید.

معمولا این کار به عنوان ‘بازنشتگی کوتاه مدت’ شناخته می شود. زمانی را صرف برنامه ریزی سفر در طول سال بکنید. خوشبختانه, می شود این کار را با بودجه نسبتا کمی هم انجام داد.

۹) دائما خودتان را بهتر بکنید.

بودن در منطقه آرامش چیز خوبی نیست و بطور کلی باعث می شود با گذشت زمان رضایت خاطرمان را از دست بدهیم. همیشه سعی کنید خودتان را از موقعیتی که هستید بهتر بکنید.

اگر به اهدافتان رسیدید, سعی کنید اهداف بالاتری برای خودتان تعیین کنید تا شما را به مرحله بعدی ببرد. واقعا چیزی به عنوان مقصد وجود ندارد, تنها چیزی که وجود دارد نقطه عطف است.

۱۰) یک بلاگ شخصی درست کنید و دستاوردهایتان را با دنیا به اشتراک بگذارید.

بزرگترین رضایت خاطری که در زندگی می توانید تجربه کنید این است که چیزهایی را که یاد دارید با دیگران به اشتراک بگذارید. برای من هیچ حسی بهتر از این نیست که ایمیلی از سمت خوانندگان بلاگم دریافت کنم, آنها به من بارها گفته اند که چقدر این نصایح به بهبود زندگی شخصی شان کمک کرده است.

این حسی است که با هیچ پولی نمی شود خرید و بدون شک, بهترین کاری است که تابحال برای ارزش بخشیدن به خودتان انجام داده اید.

۱۱) هر روز ساعتی را برای آموختن مطالب جدید اختصاص بدهید.

مانند شماره ۹, بهبود مهارت های فردی شاید بهترین راه برای بهبود ارزش کلی خودتان و شناخته شدن در بازار باشد.

هر چقدر بیشتر بتوانید با دانش تان از دیگران حمایت کنید, خیلی بهتر و موثرتر می توانید با بازارهای با ارزش بالا ارتباط برقرار کنید, که همه اینها باعث می شود که ارزش و اعتماد بنفستان افزایش بیابد.

۱۲) بجای اینکه دائما از دیگران توقع داشته باشید سعی کنید ارزش بیشتری به دیگران بدهید.

بزرگترین تفاوت در زندگی من زمانی بوجود آمد که اهمیت ارزش دادن به دیگران را درک کردم.

در واقع, ما بندرت به کارهایی اهمیت می دهیم که برایمان تولید ارزش می کند. با این درک, من متوجه شدم که چقدر دادن ارزش به دیگران برعکس تمرکز بروی گرفتن آن متفاوت عمل می کند.

ببینید مردم چه می خواهند, و بجای اینکه توقع داشته باشید هدفتان این باشد که بیشتر بدهید. اینکار نه تنها رضایت خاطر بیشتری در زندگی برایتان فراهم می کند, همچنین باعث می شود به دنیا با دید مثبت تری نگاه بکنید.

۱۳) با غریبه ها صحبت کنید و دوستان جدیدی پیدا کنید.

ما آنقدر مشغولیت در زندگی روزمره مان داریم که به همین راحتی فرصت نمی کنیم با افراد جدید آشنا بشویم. در نتیجه, مفهوم ملاقات یک نفر خارج از محیط دوستی به تابویی بدل شده است.

واقعا هیچ مشکلی برای ملاقات افراد جدید در خارج از خانه وجود ندارد. هر کجا که می روید با افراد جدید ارتباط برقرار کنید. با کارمندان اداره, رانندگان اتوبوس, و مردم در کوچه و خیابان ارتباط برقرار کنید. بعدا متوجه می شوید که آن قدرها هم که فکر می کردید کار ترسناک و یا عجیبی نیست.

۱۴) به دنبال مربیانی باشید که کاری را که دارید انجام می دهید قبلا تکمیل کرده باشند.

هر هدف یا رویایی که داشته باشید, شانس اینکه افراد موفق در آن زمینه وجود داشته باشند زیاد است.

به دنبال این افراد باشید و خودتان را با آنها احاطه کنید. اگر امکانش نیست, بدنبال اشخاص موفق در کتابها, فیلم های آموزشی و یا بلگهای شخصی بگردید و از موفقیت های آنها درس بگیرید.

منحنی یادگیری تان سریعتر خواهد شد و باعث می شود آن ذهنیت مثبتی که برای تکمیل اهدافتان نیاز دارید به دست بیاورید.

۱۵) چند ساعت در روز برای تفریح و اوقات فراغت اختصاص بدهید.

اصلا ایده خوبی نیست که تمام تمرکزتان را بروی کارتان بگذارید. ما نیاز به تفریح و انجام کارهای سرگرم کننده داریم. حتما خیلی مهم بوده که شرکت گوگل اینرا جزئی از منشور کاریش قرار داده است.

برخی از ایده های خلاقانه و هوشمندانه وقتی به سراغمان می آیند که مشغول کاری هستیم که هیچ ربطی به کار فعلی مان ندارد.

۱۶) بروی ایجاد یک زندگی متعادل تمرکز کنید.

اگر تمام وقت و انرژی تان را فقط بروی یک کار قرار بدهید, ریسک بزرگی برای لطمه زدن به هویت شخصی تان کرده اید, چونکه هیچ کاری برای خوشحال نگه داشتن خودتان انجام نمی دهید.

برنامه ای متعادل و بجا برای همه چیز درست کنید تا در نهایت بتواند شما را شاد کند و اگر یک کار در نهایت درست از آب در نیامد, همیشه کار دیگری در زندگی برای اینکه مثبت باشید وجود داشته باشد.

۱۷) بدنبال چیزهایی که شما را می ترساند و یا احساس عدم راحتی می دهد باشید.

هرگز از اینکه به خودتان فشار بیاورید و در لبه زندگی کنید ترسی نداشته باشید. تا زمانیکه این کار از لحاظ جسمی به شما صدمه نزند, فرد بهتری می شوید که می تواند کارهای بیشتری را به براحتی انجام بدهد.

هدفتان باید این باشد که در نهایت به آسایش و کمال برسید و آنقدر بزرگ بشوید که هر مشکلی که تابحال در زندگی تجربه کردید دیگر برایتان عادی بنظر برسد و بتوانید به سهولیت با آنها مواجه بشوید.

۱۸) یاد بگیرید چطور در بازار خودتان را به دیگران معرفی بکنید.

نکته کلیدی که من در زندگی آموختم این بود که مردم از طریق ارتباطات موثر بهتر می توانند خودشان را در بازار معرفی کنند, و با اینکار فرصت و موفقیت های بیشتری بدست می آوردند.

می توانید تمام مهارت ها و توانمندیهایی که در جهان وجود دارد یکجا داشته باشید, اما اگر ندانید چطور خودتان را در بازار به دیگران معرفی کنید, حتی هیچ کس نمی فهمد که وجود دارید و به ارزش های واقعی تان پی نخواهند برد.

۱۹) یک گروه متفکر برای به اشتراک گذاشتن ایده ها ایجاد کنید.

بدنبال اشخاص همفکری باشید که بدنبال چیزهایی هستند که شما می خواهید. رفتن به مسیر موفقیت در زندگی به تنهایی ممکن است, اما بسیار دشوار است.

همراه بودن با افراد دیگر در سفر موفقیت با اشتراک گذاشتن ایده ها در بین مسیر به شما کمک می کند تا سفر بهتری داشته باشید, و باعث می شود همیشه با انگیزه باقی بمانید.

در نهایت…

۲۰) زیاد زندگی را جدی نگیرید.

بعضی اوقات یادمان می رود که, این دنیا موقتی و گذرا است. تنها نکته مهم این است که خودتان را بهتر بکنید و به اهدافتان برسید, در نهایت هیچ کدام از ما تا ابد زندگی نمی کنیم. همیشه طوری زندگی کنید که از تمام لحظات زندگی تان تحسین و قدردانی کنید و جزئیات ظریف زندگی تان را درک کنید.

اینکار باعث می شود که واقع بین باشید و همیشه پاهایتان بروی زمین باشد و از همه مهم تر, به شما کمک می کند تا فروتن باقی بمانید.

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *