با توجه به نفوذ فناوری در تمام حوزه ها، جهان امروز دچار یک جهش در پیشرفت های تکنولوژیک شده است. شیوه های بازاریابی اینترنتی که سهم قابل توجهی در سود و منفعت کسب و کارها دارد امسال باید با بررسی و دقت هر چه بیشتری انتخاب شود.
در ادامه راهنمایی هایی ارائه می شود که در انتخاب بهترین شیوه های بازازیابی دیجیتال در سال ۲۰۱۶ کمک خواهد کرد

 

۱- بازاریابی داده محور

در سال ۲۰۱۵ شرکت ها استراتژی مبتنی بر بازاریابی داده محور را بکار گرفتند. اما در سال ۲۰۱۶ نظارت بر رسانه های اجتماعی برای کسب اطلاعات و گرایش ها یا تجزیه و تحلیل عملکرد کلیه ی طرح های بازایابی دیجیتال باید سمت و سوی تازه ای به خود بگیرد. بدون ابزار اندازه گیری، داده های بیشتری از رقبای خود را از دست خواهید داد. چرا که همه ی داده ها کارآمد نیستند و تنها داده هایی ارزش تمرکز دارند که برای اهداف کسب و کار شما بسیار حیاتی باشند. برای مثال در برخی شرکت ها از پلتفورم های بازاریابی رفتاری بهره برده می شود که رفتار مشتری در زمان واقعی را مورد بررسی قرار می دهند و سعی بر آن دارد تا تعامل و تجربه ی مشتری را افزایش دهد.

۲- تولید محتوای با کیفیت

تولید محتوای با کیفیت نوعی سئوی نوین محسوب می شود. از آنجاییکه گوگل به با کیفیت ترین و مفیدترین محتواهای پربازدید پاداش می دهد، هدف کسب و کارها در سال ۲۰۱۶ ارائه ی با کیفیت ترین محتواها به خوانندگان و موتورهای جستجو می باشد. اشتراک محتواها از قبیل پست وبلاگی، فیلم ها و کتاب های الکترونیکی (با ذکر منبع) یکی از بهترین روش ها برای کسب و کارهایی است که در زمینه ی کاری خود مدعی تخصص بالا می باشند. مشتریان آینده نگر امروز در آرایه ای از کانال و دستگاه های هوشمند زندگی می کنند. برای بهینه سازی و دسترسی به مخاطبان اصلی خود باید محتواهای با کیفیت از کانال های متعدد ارتباطی از جمله وبلاگ ها، توییتر، وبسایت و پادکست ها ارائه دهید. محتواها تنها در متون نوشتاری خلاصه نمی شوند و می توانند در قالب کتاب های الکترونیکی، اینفوگرافیک ها، پست های وبلاگی، توییت و یا پست هایی در گروه های LinkedIn و حتی ویدئو باشند. با اشراف بر محتوا بر اساس اهداف کسب و کار در کمترین زمان می توانید مطالبی با طول عمر مفید ارائه دهید.

۳- ویدئو

بر اساس مقالات بازاریابی بر پایه ی تصاویر متحرک و ویدئو ۲۰۱۵، برنامه ریزی شرکت ها در جهت دو برابر کردن ارائه ی محتواهای ویدئویی در سال ۲۰۱۶ می باشد. محتواهای ویدئویی چه در وب سایت ها و چه در کانال شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک، یوتیوب و اینستاگرام ابزار ضروی برای استراتژی داستان سرایی احساسی جامعه محور امروز است. این رویکرد داستان سرایی در هر دو جبهه ی بازاریابی تجارت الکترونیک و حفظ منافع مصرف کننده موثر است. در حقیقت، بازاریابی ویدئویی در سال ۲۰۱۶ و رشد چشمگیر دستگاه های هوشمند به اوج خود می رسد.

از سوی دیگر ابزارهایی مثل Meerkat و یا Periscope (متعلق به توییتر) امکان تولید ویدئو استریم را براحتی ایجاد کرده اند. ویدئو استریم برای پخش مراسم های زنده، دمو، فصل سوال و پرسش و هر برنامه ای که مخاطب شما را سرگرم نگه می دارد کاربرد دارد. توجه داشته باشید که اغلب مخاطبان محتواهای ویدئوی از دستگاه های هوشمند مثل موبایل و تبلت استفاده می کنند و بهینه سازی ویدئو متناسب با دستگاه های هوشمند بسیار اهمیت دارد.

۴- شخصی سازی

توجه به متناسب بودن محتوا با گرایش و شخصیت مخاطب، کلید موفقیت در هدفگیری مخاطب می باشد. در سال ۲۰۱۶ می توان با هدف گرفتن پروفایل آنلاین مخاطب، محتوای مناسب و پر گرایش را در اختیار او قرار داد. بر اساس پژوهش aBizo، اکثریت در حال رشد بازاریابان از چنین داده هایی برای شناسایی گرایش مشتریان بهره می برند. با توجه به تحولات سریع در فناوری های جدید و بازار رقابتی، مخاطبان باید به صورت دوره ای مورد ارزیابی قرار بگیرند و اصلاحات مورد نیاز اعمال شوند.

۵- تمرکز بر موبایل

با توجه به اینکه همه ی عناصر بالا بخش جدایی ناپذیر از گوشی های هوشمند هستند، امروز هیچ آینده ی بازاریابی بدون تمرکز بر موبایل و دستگاه های هوشمند وجود نخواهد داشت. در حال حاضر حداقل ۸۰% از کاربران اینترنت از گوشی های هوشمند استفاده می کنند و اکثریت غریب به اتفاق آنها هر روز صبح گوشی هایشان را چک می کنند. بنابراین به رسمیت شناختن این روند در توسعه ی محصول و بازاریابی بسیار حائز اهمیت می باشد.

به همین منوال اپلیکیشن های موبایل امروز بخش ضروری گوشی های هوشمند هستند و تکنولوژی های جدید مثل واقعیت مجازی تاثیر اهیمت گوشی های هوشمند را در سال ۲۰۱۶ بیش از پیش بالا می برند. برای مثال کمپانی سامسونگ با ارائه ی گجت ارزان واقعیت مجازی Oculus Rift امکان تجربه ی واقعیت مجازی در هر زمان و در هر مکان با گوشی های گلکسی را فراهم کرده است. بنابراین تمرکز بر تولید محتوا متناسب با واقعیت مجازی یک دوراندیشی در بازاریابی محسوب می شود. 

 

گردآوری: سحرغلامپور

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *