یوگا یک نوع ورزش جسمی و فکری است که می‌گویند در شبه قاره هند متولد شده است. بازاریابی اینترنتی هم مقوله‌ای است که به کسب و کار در فضای مجازی می‌پردازد و به ظاهر هیچ ربطی با یوگا ندارد، ولی در این مقاله بین این دو مبحث جدا از هم چند ارتباط جالب بیان می‌گردد.

۱- شما هرگز “کامل” نخواهید بود.

افراد زیادی هستند که حتی پس از ده سال فعالیت در ورزش یوگا، هنوز هم اضافه وزن دارند!

به نظر من در کسب و کارهای کوچک نیز این قضیه صادق است، یعنی این که قرار نیست شما به عنوان مدیر یک وب سایت تجاری، پس از چند صباحی، در همه زمینه ها در اوج قرار بگیرید.

به نظر من اگر کسی بتواند کسب و کار خود را مدتی دراز برقرار و پابرجا سازد، بهتر از این است که آن را کامل و بی عیب و نقص گرداند.

البته توقف هم مجاز نیست؛ یعنی همان طور که صنعت کسب و کار شما، فناوری های مورد استفاده تان، تکنیک های بازاریابی و رقبای شما رشد می کنند و حوزه های جدیدی را در می نوردند، شما هم باید قد بکشید، بزرگ شوید و به جلو پیش بروید.

در جا ماندن مترادف است با شکست و نقصان.

۲- اگر چیزی کارآیی ندارد، رهایش کن.

در یوگا یک سری حرکات و کشش هایی وجود دارد که هر چند انجام دادن آن وسوسه انگیز است و مثلاً ممکن است مربی بگوید انجام این حرکات باعث زیبایی اندام و لاغری می شود ولی قرار نیست این فرمول برای همه صادق باشد.

در بازاریابی اینترنتی و کسب و کار آنلاین هم اگر شما به تکنیک، روش یا شگردی برخوردید که متوجه شدید برای شما مفید نیست، آن را به حال خود رها کنید.

اصولاً شما نمی توانید مردم را به خرید یک محصول یا سرویس خاص، مجبور کنید. اگر کالایی که تولید می کنید، درآمد اندکی دارد یا حتی سود آن صفر است، چه بهتر که زمان و پول خود را جای دیگری صرف کنید و از اصرار و دوباره کاری در همان نقطه اجتناب ورزید.

حتما شنیده اید که به قول معروف، آزموده را آزمودن خطاست.

۳- برقراری تعادل، امری حیاتی است.

ما در حوزه های کارآفرینی، از برقراری تعادل میان کار و زندگی زیاد شنیده ایم.

اگر شما در هفته ۹۰ ساعت کار بکنید، احتمالاً شما خانواده معترضی خواهید داشت که از دست شما دل پری دارند.

در یوگا هم موفقیت وقتی رخ می نماید که شما بتوانید بر روی یک پای خود بایستید. چنین چیزی امکان پذیر است ولی خوب البته کار و تمرین زیادی می طلبد.

۴- از کنج عافیت به درآیید.

بسیاری از مردم در طول زندگی خود گرفتار “کنج عافیت” می شوند و همین امر راه پیشرفت آنان را می بندد.

یک یوگاکار باید برخی تمرینات طاقت فرسایی را که چه بسا هیچ رغبتی به انجام آنها ندارد، از سر بگذراند و به مرور زمان در انجام آنها مهارت کسب کند.

اگر قرار باشد فرد فقط به یک سری تمرین های ساده و آسان بسنده کند، از وی یک یوگیست حرفه ای درست نخواهد شد.

برخی مدیران کسب و کار هم دوست دارند حرفه شان را متحول کنند و به پیشرفت های زیادی دست یابند ولی با این حال حاضر نیستند از منطقه امن و راحتی که برای خودشان برپا کرده اند، قدمی فراتر بگذارند. آنها از ریسک کردن می ترسند در حالی که بسیاری از موفقیت ها در همین نقاط مخفی است.

گاهی فقط اندکی شجاعت و همت کافی است. باقی کارها روی غلطک می افتد.

۵- خود را با دیگران مقایسه نکنید.

کسانی که سالهاست که به یوگا می پردازند، در کلاس یوگا یا در محل برگزاری تمرینات، به اطرافیانشان چشم نمی دوزند و در وضع آنها دقیق نمی شوند، تا ببینند مثلاً طرف چند دقیقه می تواند روی یک پا بایستد. مگر آنها با هم رقابت و مسابقه دارند؟!

حالا برویم به سراغ کسب و کارهای آنلاین: شما نباید همه زمان و انرژی و سرمایه خود را صرف به دست آوردن اطلاعات دست اول از رقبای خود کنید.

البته شما باید از وضعیت شرکت هایی که با شما به نوعی همکار یا رقیب هستند، اطلاعات کامل و دقیقی داشته باشید اما این که به طور مداوم و به گونه ای وسواسی، تجارت خود را با این رقبا مقایسه کنید، چیزی بر درآمد و سود شما نخواهد افزود.

به جای آن، بکوشید عملکردتان را بهتر کنید، کیفیت محصولات و سرویس های خود را بالا ببرید و مزیت رقابتی خود را پررنگ تر نمایید.

۶- یوگای داغ برای هر کسی نیست.

یوگای داغ مجموعه ای از حرکات یوگاست که در اتاق گرم انجام می شود.

در واقع یوگاکار باید در یک اتاق گرم به تمرینات ورزشی بپردازد.

ورزش در چنین جایی، اهل خودش را می طلبد.

من اگر به سراغ یوگای داغ بروم، با عوارض جسمی از قبیل سردرد و بی حالی روبرو می شوم. اینها یک پیام روشن و ساده ای برای من دارد: یوگای داغ کار من نیست و باید از آن صرفنظر کنم.

به همین ترتیب، شما به عنوان یک مدیر کسب و کار نباید خودتان را به تولید کالاها و سرویس هایی که نسبت به آن علاقه و کششی ندارید، مجبور کنید.

به جای این کار پرمشقت، بر حوزه هایی تمرکز کنید که باعث افتخار شما می شود و مشتریان هم آنها را دوست دارند.

کار کردن با لذت و علاقه، قابل قیاس با کار از سر بی میلی نیست.

۷- گاهی اوقات آسان بگیرید.

گاهی وقت ها ممکن است ایده ای به ذهن شما بیاید و برای پیاده سازی آن زمان و سرمایه بسیاری صرف کنید ولی در مجموع از نتایج تلاش های خود راضی نباشید.

گاهی اوقات چاره کار این است که قدری راحت بگیرید، به کناری بنشینید و بگذارید امور طبق روال خودش پیش برود.

پیشنهاد می دهم وقتی در چنین حالاتی گرفتار می شوید، یک گام به عقب بروید و از فکر کردن درباره موضوع بحث اجتناب ورزید.

ناگهان شما به پاسخ ها و راه حل هایی می رسید که چه بسا هفته ها به دنبال آن بوده اید.

۸- شما در هر لحظه فقط می توانید یک کار را “به خوبی” انجام دهید.

آقا یا خانم به اصطلاح چندکاره! این مورد، مخصوص شماست.

تصور کنید در آن واحد هم مشغول نوشتن ایمیل هستید، هم طرح تجاری برای کسب و کار خود تدوین می کنید و هم تلفنی با مشتری سر و کله می زنید.

اگر گمان می کنید با انجام دادن این کارها به طور همزمان، در حال صرفه جویی وقت هستید و شما یک آفرین بزرگ طلبکار هستید، باید بگویم: زهی خیال باطل!

قاعده این است که شما در آن واحد فقط از پس انجام دادن یک کار “به طور صحیح و منطقی” بر می آیید.

به سراغ آن یوگیست هایی که می کوشند روی یک پای خود بایستند و در همان لحظه به شغل خود – یا هر چیز دیگر – فکر کنند، بروید تا واقعیت ماجرا را به شما بگویند!

۹- از موقعیت فعلی خود راضی باشید.

یکی از اصول یوگا، رضایت (Santosha – سانتوشا) نام دارد. این اصل یعنی قانع بودن به آنچه که در زندگی هست.

البته سانتوشا به شما نمی گوید که برای رشد و ارتقاء کسب و کار خود، دست از تلاش بردارید بلکه پیام آن این است که شما باید به جایی که به آن رسیده اید، خرسند بوده و از تلاش هایی که تا کنون داشته اید راضی باشید.

۱۰- بهترین شیوه برای رشد و بالندگی، امتحان کردن چیزهای جدید است.

رفتن به سراغ حالت های جدید یوگا، در شما خلاقیت به وجود می آورد.

همینطور، شما با محک زدن استراتژی ها، تکنیک ها و ایده های جدید در کسب و کار خود می توانید به رشد و توسعه کار خویش – تا جایی که بسیار فراتر از تصورتان است – کمک کنید.

نسبت به چیزهای جدید، آغوش گشاده ای داشته باشید.

گردآوری: فریده حسینی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *