ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از روش های بازاریابی مستقیم است در این روش صاحب کسب کار یک ایمیل تبلیغاتی جذاب آماده می کند و یکباره آن را برای هزاران نفر ارسال می کند امروزه این روش تبلیغاتی به دلیل مزایای فراوانی که دارد به عنوان یکی از اصل ترین روش های تبلیغاتی در دنیا محسوب می شود و تحقیقات گسترده ای در جهت افزایش بازده این روش در حال انجام است .

ایمیل مارکتینگ چه مزیتی برای شما دارد ؟

از جمله مزایای این روش عبارتند از :

  1. بیشتر از ۵۰% از کاربران اینترنت هر روز از ایمیل استفاده می کنند .
  2. تعداد این کاربران بسیار زیاد است . به عنوان مثال تعداد کاربران اینترنت در ایران حدود ۱۸ میلیون نفر تخمین زده شده است . (۲)
  3. امکان دسته بندی و تفکیک مخاطبین به راحتی وجود دارد . این امر امکان تبلیغات هدفمند را فراهم می کند
  4. گستره این بازار به اندازه کل کشور و یا حتی کل کاربران اینترنت در دنیاست .
  5. این روش نسبت به سایر روش های تبلیغاتی بسیار کم هزینه است .
  6. این روش از سرعت بسیار بالاتری نسبت به سایر روش ها برخوردار است . به گونه ای که شما تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارید تا اینکه متنی پر محتوی غنی و جذاب طراحی کنید ، ارسال این متن به صدها هزار نفر فقط به اندازه یک کلیک کردن زمان نیاز دارد .

برای انجام این کار به چه چیزهایی نیاز دارید ؟

برای تبلیغات ایمیلی به دو عامل نیاز دارید :

  1. بانک ایمیل
  2. ابزاری جهت ارسال ایمیل

بانک ایمیل :

بانک ایمیل مجموعه ای از آدرس ایمیل هایی است که بازار هدف شما را تشکیل می دهند . طبیعی است که هر چه این بانک غنی تر ، بزرگ تر و جهت دار تر باشد . بازده بیشتری خواهد داشت .

امروزه سایت ها و شرکت های متعددی وجود دارند که اقدام به تهیه و فروش بانک های ایمیل می کنند . متاسفانه در اکثر موارد این بانک ها به طرز کاملا ناشیانه ای جمع آوری شده اند و هیچ گونه پالایش و تصفیه ای در آنها انجام نشده است . به هر حال شما می توانید در اینترنت به دنبال این قبیل بانک ها بگردید (که اصلاً توصیه نمی شود) . روش دوم جهت تهیه بانک ایمیل استفاده از نرم افزارهای جمع آوری ایمیل است . نرم افزارهای فراوانی وجود دارند که بصورت اتوماتیک ایمیل ها را از سطح اینترنت جمع آوری می کنند . جهت پیدا کردن نرم افزارها می توانید در موتورهای جستجو به دنبال کلمات کلیدی زیر بگردید :

  • Email Spider software
  • Email extractor software
  • Email finder software

هر چند که سایت های زیادی اقدام به تهیه نسخه های Trial این نرم افزار و ارائه آنها به شکل رایگان نموده اند توصیه اکثر کارشناسان بر این است که حتماً از نسخه های اصل این نرم افزارها استفاده کنید . خرید این نرم افزارها از سایت های اصل آنها بسیار ساده بوده و بطور متوسط باید هزینه ای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار بابت آن بپردازید توجه داشته باشید که در صورتی که قصد گسترش کسب و کار خود را دارید این هزینه در مقابل فوایدی که خواهد داشت بسیار ناچیز است .

۲) ابزارهای ارسال ایمیل:

رکن دوم و مهمترین رکن در ایمیل مارکتینگ داشتن یک ابزار مناسب است . فراموش نکنید که یک بانک ایمیل بسیار خوب تا زمانی که نتوانید ایمیلی را به آن ارسال کنید ، عملاً فاقد ارزش است . نرم افزارهای بسیار زیادی جهت ارسال ایمیل وجود دارند که تمامی آنها ادعا می کنند هزاران ایمیل را در زمانی کوتاه برای شما ارسال می کنند . اما واقعیت این است که مشکلاتی وجود دارد که سازندگان این نرم افزارها در تبلیغات خود اشاره ای به آن نمی کنند . چند مشکل عمده در این زمینه عبارتند از:

  1. طبق استانداردهای جهانی مقابله با اسپم ، شما نمی توانید بیشتر از یک تعداد مشخص (در حال حاضر حدود ۰۰۰/۱۰ عدد ) ایمیل در هر۲۴ ساعت و با فواصل زمانی مشخص ارسال کنید . بنابراین حتی اگر یک نرم افزار بتواند در هر ثانیه چند هزار ایمیل ارسال کند این توانایی عملاً بلا استفاده است .
  2. برای ارسال ایمیل توسط این نرم افزارها حتماً به یک سرور اختصاصی SMTP نیاز خواهید داشت . فراموش نکنید که هرگز از هاست و یا سرورهای اشتراکی (VPS) نمی توانید اقدام به ارسال ایمیل انبوه نمایید .
  3. یک سرور اختصاصی برای اینکه بتواند به ارسال ایمیل انبوه بپردازد به تنظیمات خاصی نیاز دارد و کوچکترین اشتباه در این تنظیمات سبب می شود که سرورهای گیرنده ایمیل نظیر یاهو و جی میل شما را به عنوان اسپمر شناسایی می کنند و راه ورود ایمیل های ارسالی از طرف شما را به سرورشان برای مدت طولانی مسدود کنند .

ارسال اسپم در تمامی کشورها جرم محسوب می شود و طبق قانون CANSPAM جریمه ای حداقل معادل ۱۱ هزار دلار آمریکا برای ارسال کننده در بر خواهد داشت .

سریعترین ، مطمئن ترین و ارزان ترین روش برای ارسال ایمیل بصورت انبوه چیست ؟

برای شروع ایمیل مارکتینگ می توانید از مراحل ذکر شده در بالا استفاده کنید ، یعنی یک نرم افزار جمع آوری ایمیل تهیه کنید و اقدام به جمع آوری بانک ایمیل نمائید . سپس یک نرم افزار ارسال ایمیل تهیه کنید و با اجاره کردن یک سرور اختصاصی شروع به ارسال ایمیل نمایید اما نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که هر کدام از مراحل بالا نیازمند صرف وقت و انرژی می باشد .

 

چگونه می توانم یک ایمیل تاثیر گذار ارسال کنم ؟

مطمئناً تجربه دریافت ایمیل های ناشناس را دارید . از خودتان بپرسید چه چیزی باعث می شود روی ایمیلی که فرستنده آن را نمی شناسید کلیک کنید ؟

جواب این سئوال بسیار واضع است :

موضوع نامه (Subject):

خط موضوع نامه از اهمیت کلیدی فراوانی برخوردار است و به جرئت می توان گفت بیش از ۵۰% قضیه نوشتن یک موضوع جذاب و تحریک کننده است . فراموش نکنید که تا زمانیکه افراد روی ایمیل شما کلیک نکنند نمی توانند محتوای آن را مطالعه کنند ، پس گرفتن کلیک ، یک هنر محسوب می شود .

در نوشتن موضوع نامه به موارد زیر توجه کنید :

  1. از نوشتن موضوع های طولانی و خسته کننده به شدت اجتناب کنید . موضوع باید کوتاه و مختصر باشد و نظر خواننده را جلب کند .
  2. شباهتی به نامه های تبلیغاتی نداشته باشد . مردم روزانه توسط صدها آگهی تبلیغاتی بمباران می شوند و این موضوع آنها را خسته و بی حوصله می کند .کافی است خوانندگان ایمیل شما فکر کنند که این یک آگهی تبلیغاتی است تا به راحتی از روی آن بگذرند . به عنوان مثال فرض کنید که شما صاحب یک بنگاه کار آفرینی هستید و می خواهید خدمات خود را در جهت ایجاد شغل به افراد معرفی کنید ، در زیر دو نمونه عنوان نامه آورده شده است :

نمونه غلط : اگر می خواهید در آمد میلیونی داشته باشید بخوانید .

نمونه درست : دعوت به همکاری در شرکت …..( نام شرکت تان را حتماً بنویسید .)

  1. روی متن خود تمرکز کنید . از توضیحات طولانی و خسته کننده پرهیز کنید . سعی کنید در چند خط یا چند پاراگراف کوتاه مهم ترین قسمت پیام خود را به مخاطبین انتقال دهید . در صورتی که وب سایت دارید می توانید ار خوانندگان دعوت کنید که ادامه مطالب را در سایت تان پیگیری کنند و سپس آدرس سایت خود را در متن قرار دهید .
  2. از مخاطبین خود بخواهید کاری انجام دهند به عنوان مثال از آنها بخواهید که از سایت شما بازدید کنند و یا با شماره تلفن شما تماس بگیرند .
  3. از ایمیل های HTML به جای ایمیل های متنی ساده استفاده کنید . ایمیل های مبتنی بر HTML جذاب تر هستند و با کاربر ارتباط بیشتری برقرار می کنند . برای این منظور حتماً از قالب های استاندارد (Standard Template ) استفاده کنید . این قالب ها شامل جدول هایی هستند که از به هم ریختگی و آشفتگی متن شما در کامپیوترهای مختلف جلوگیری می کند . همچنین چون دارای رنگ و چیدمان هستند ارتباط بصری عمیق تری با مخاطب برقرار می کنند .
  4. ایمیل خود را سنگین نکنید به عنوان مثال اگر قرار است کاتالوگ محصولات خود را برای مخاطبین بفرستید. در چند خط به معرفی خود و محصولات تان بپردازید و سپس لینک کاتالوگ ها را به ایمیل خود ضمیمه کنید (Attachment) و از کاربر بخواهید آن ها را دانلود و مطالعه کند . فراموش نکنید که بهترین حالت این است که کاتالوگ ها را روی سایت خود قرار دهید و از کاربران بخواهید که به سایت شما آمده و آنها را دانلود کنند ، سپس آدرس مستقیم صفحه ای که کاتالوگ در آن قرار دارد را به نامه اضافه کنید .

آیا تمامی ایمیل های ارسالی به Inbox می روند ؟

اولین نکته ای را که باید به خاطر داشته باشید این است که در ارسال انبوه ایمیل ، چیزی به نام ارسال ۱۰۰% به Inbox وجود ندارد گواه این امر این است که حتی ایمیل هایی که از خود سرور یاهو برای همین سرور ارسال می شوند گاهاً اسپم می شوند . حتماً شما نیز تاکنون این تجربه را داشته اید که حتی ایمیل دوستان خود را در قسمت اسپم پیدا کنید . بنابراین هیچگاه به تبلیغات ” ارسال ۱۰۰% به Inbox ” اعتماد نکنید . فاکتور های زیادی وجود دارند که هر کدام می توانند سبب اسپم شدن ایمیل های شما شوند . در حالت کلی می توان پارامترهای (عامل های ) اسپم شدن را به سه دسته مختلف طبقه بندی کرد :

  1. پارامترهای سمت سرور ارسال کننده ( مربوط به Mail Server )
  2. پارامترهای سمت سرور گیرنده (مربوط به کاربر)
  3. خطاهای سمت سرور گیرنده
  4. مطابق آماری که سایت Spam laws منتشر کرده است روزانه حدود ۵/۱۴ میلیارد اسپم در کل اینترنت مبادله می شود (۳). بنابراین کمپانی های بزرگ مانند : گوگل ، یاهو و هات میل ، بخاطر محافظت کاربرانشان از این هرزنامه ها ، از قوانین بسیار سخت گیرانه ای تبعیت می کنند . این مجموعه قوانین که تحت عنوان CANSPAM شناخته می شوند به تمامی برنامه نویسان حوزه ایمیل مارکتینگ اعلام می شود تا طراحی خود را منطبق بر این استاندارد انجام دهند.

 

  1. پارمتر سمت سرور گیرنده :

سرور های گیرنده مانند یاهو و جی میل علاوه بر قوانینی که بر میل سرورها اعمال می کنند یک سری قوانین نیز برای کاربران ( ارسال کنندگان ) در نظر می گیرند . به عنوان مثال ایمیل هایی که فقط از متن ساده تشکیل می شوند شانس بیشتری برای ورود به اینباکس دارند . بعد از آنها ایمیل هایی با فرمت Html که دارای جدول و رنگ بندی و محتوی لینک هستند شانس ورود به اینباکس را دارند . همچنین احتمال اسپم شدن ایمیل های که محتوی عکس و یا سایر فایل های سنگین می باشند بیشتر است . در حالت کلی می توان گفت که ایمیل های Html بدون عکس بهترین نوع ایمیل هستند توجه داشته باشید که با وجود اینکه ایمیل های متنی ساده بیشترین میزان آمار ورود اینباکس را دارند ولی ارتباطی بصری مناسبی با مخاطب ایجاد نمی کنند . در عوض ایمیل های مبتنی بر Html که دارای رنگ بندی و چیدمان عناصر هستند ارتباط بصری عمیق تری با مخاطب برقرار می کنند . حتی المقدور سعی کنید از به کار بردن عکس در ایمیل خود اجتناب کنید مگر اینکه اسپم شدن آن ها برایتان مهم نباشد .

  1. خطاهای سمت سرور گیرنده

سرورهای بزرگ مانند یاهو و جی میل روزانه میلیاردها ایمیل را مبادله می کنند بنابراین با وجود تمامی قدرت و انعطاف پذیری که این سرورها دارند آمار خطا و وقفه در آنها صفر نیست ، بنابر آماری که برخی از سایت های تحلیلی اعلام کرده اند ( بنا بر تجربه عملی در این حوزه ) بطور متوسط حدود ۱۱% ایمیل های دریافتی توسط یاهو بدون هیچ گونه منطقی اسپم می شوند .

 

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *