رعایت اصول نگارشی مانند نیم فاصله و توجه به نکات دستور زبان در کنار پرهیز از غلط املایی، خواندن و درک یک نوشته یا مطلب را برای کاربران راحتتر میکند. با توجه به تفاوت های نگارشی میان زبان فارسی و انگلیسی امکان رعایت تمام اصول در سیستم های مدیریت محتوا وجود ندارد. مهمترین و پرکاربردترین سیستم مدیریت محتوا، وردپرس است و یکی از مشکلات نگارش فارسی در آن رعایت نیم فاصله هاست.

نیم فاصله یا به گفته ی ویکی پدیا فاصله مجازی نویسه ای در استاندارد یونی کد است و در مواردی که دو حرف به هم نمی چسبند ولی فاصله مرئی نیز ندارند بکار میرود. بعنوان مثال در کلماتی مانند “همسایه ها” یا “می روم” بهتر است که نگارش بصورت “همسایه‌ها” و “می‌روم” باشد.
در نرم افزارهای ویندوزی کلیدهای میانبر مشخصی برای استفاده از نیم فاصله در متن تعریف شده است که مهمترین آنها عبارتند از Alt+Shift+2 و Shift+Spacebar. ولی متاسفانه امکان استفاده از آنها در سایت و یا بخش ویرایشگر وردپرس وجود ندارد. نخستین راهی که به ذهن وبمستران برای حل این مشکل رسید استفاده مستقیم از کد تعرف شده برای نیم فاصله در استاندارد یونیکد بود که در واقع به شکل ” ‌” است. با قرار دادن این کد میان دو حرف یا دو کلمه در بخش ویرایشگر متنی (در ویرایشگر دیداری عمل نمیکند) عملکردی مشابه با نیم فاصله مشاهده خواهید کرد.
ولی مسلما برای نوشتن هر روزه، رعایت نیم فاصله با این کد کاری سخت و بیهوده خواهد بود و یا حتی اگر در نوشته های جدید خود رعایت کنید برای مطالب قبلی سایت کاری نمیتوان کرد. راه حل مناسب چیست؟

افزونه نیم فاصله برای وردپرس

مصطفی صوفی یکی از مدیران وردپرس پارسی و مدیر بخش افزونه ها است که مدیریت سایت ایران ۹۸ را نیز برعهده دارد، آقای صوفی افزونه ای با نام نیم فاصله Replacing Half Space منتشر کرده که بصورت خودکار متن نوشته های سایت را بررسی کرده و در محل مورد نیاز نیم فاصله را قرار میدهد. البته نسخه کنونی این افزونه محدودیت هایی نیز بهمراه دارد. بطور مثال در حال حاضر تنها ۴ حالت “می”، “نمی”، “ها” و “ای” را پشتیبانی میکند و در مواردی خاص مانند عبارت “خرید هاست ارزان” دچار اشتباه شده و به شکل ” خرید‌هاست ارزان” نمایش میدهد.

کارشناسان وبسیما با کسب اجازه از آقای صوفی تغییراتی در افزونه نیم فاصله ایجاد کرده اند تا مشکل آن را رفع کرده که تنها در شرایط مورد نیاز از نیم فاصله استفاده شود. همچنین حالت های بیشتری را نیز به آن افزوده است که عبارتند از :
” می “، ” نمی “، ” ها “، ” ای “، ” های “، ” هایی “، ” اش “، ” تر “، ” تری “، ” ی “، ” اید “، ” اند “، ” ات “، ” هایم “، ” هایش “، ” هایت “، ” هایشان “، ” ام ” و ” ترین “.
این افزونه همچنان ضعف هایی همراه دارد که نیازمند صرف زمان و همکاری شما دوستان است. امکان بروزرسانی و بهبود این افزونه با نظر شما دوستان عزیز فراهم است. هرگونه ایراد یا حالتی که از نظر وبسیما پنهان مانده است را معرفی کنید تا به آن اضافه کنیم.
برای درک بهتر عملکرد این افزونه یک نمونه متن آزمایشی را در بخش ویرایشگر و نحوه نمایش آن برای کاربران را در تصویر زیر به شما نشان میدهیم. همانطور که ملاحظه میکنید تمامی نیم فاصله ها بصورت اتوماتیک رعایت شده و زیبایی بیشتری به صفحه سایت میبخشد. همچنین با توجه به نحوه عملکرد این افزونه و فکر خوب مصطفی صوفی تمامی نوشته های قبلی سایت شما نیز دچار تغییر شده و با رعایت نیم فاصله ظاهری مناسب به کاربران نشان داده خواهد شد.

نیم فاصله در وردپرس

لینک دانلود افزونه: نیم فاصله در وردپرس

برای نصب افزونه نیم فاصله فایل دانلود شده را در بخش افزونه های پنل مدیریت وردپرس بارگذاری کرده و پس از فعال کردن آن به بخش تنظیمات و زیرمنو “ویراستار” مراجعه کنید. تنظیمات این بخش بسیار ساده بوده و شما به راحتی با آن کار خواهید کرد. این افزونه همچنین به شما امکان میدهد تا کلمات خاصی در متن شناسایی شده و بصورت اتوماتیک به آدرس مورد نظر شما لینک شوند. این کار زمانی میتوانست بر سئو سایت شما تاثیرگذار باشد ولی وبسیما پیشنهاد میکند تا از این بخش استفاده نکنید زیرا اثرات منفی آن بیش از پیامدهای مثبتش خواهد بود.

هرگونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه افزونه نیم فاصله میتواند راهگشای دوستان شما در وبسیما باشد. بنظر شما استفاده از این افزونه تا چه حد اثربخش یا کارآمد است؟ با توجه به تمرکز مقالات وبسیما بر سئو وطراحی سایت تا امروز، آیا فعالیت در زمینه های دیگر مانند ساخت و معرفی افزونه های وردپرس، معرفی تکنولوژی های روز و آموزش های ویدئویی میتواند برای شما مفید باشد یا خیر؟

بیشتر بخوانید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *