رویکردها و تازه‌های طراحی وب با تمرکز بر وردپرس

رویکردها و تازه‌های طراحی وب با تمرکز بر وردپرس


طراحی وب پیوسته در حال تغییر و تحول است و این موضوع هنگامی‎ که صحبت از وردپرس در میان باشد، مصداق بیشتری پیدا می‎کند. به همین دلیل هر چه امکانات و افزونه‎های بیشتری برای افزایش کارایی و زیبایی این فریم‎ورک معروف و محبوب معرفی می‎شود، آن را بیشتر به منبع اصلی در روند طراحی وب‌سایت تبدیل می‎کند. در این مقاله بیشترین گرایش‌ها در روند پیشرفت طراحی وب به‌ویژه در وردپرس را در سال ۲۰۱۶ بررسی می‌کنیم و نگاهی اجمالی به برخی از شاخص‎ترین آن‌ها می‌اندازیم.

 

Material Design
بی‌تردید تا به حال چیزهایی درباره Material Design شنیده‎اید. گوگل اخیراً این طراحی استانداردشده مفهومی‎ را معرفی کرده است. قطعاً می‎توان آن را به عنوان پیشرفتی در تحولات سال جاری قلمداد کرد.
اما Material Design چیست؟ این مجموعه شامل استانداردهای تعریف‌شده اختصاصی گوگل در زمینه رنگ‎ها، آیکون‎ها، صفحه‌آرایی، رابط کاربری، صفحه‌بندی، دسترسی به صفحات و بخش‎های مختلف، شبکه‌بندی‎ها، فهرست‎ها، اسلایدرها، دکمه‎ها، سربرگ‎ها، ابزار ارائه‌کننده راهنماها، بارگذاری، جابه‌جایی بین صفحات، ابزارهای مبتنی بر حرکات دست و نظایر آن است.

• طراحی تخت و صفحه‌بندی شبکه‎ای
دو ایده بزرگی که Material Design توصیه کرده است، عبارتند از: ادامه طراحی وب تخت به همراه اضافه کردن مجموعه‎ای از سایه‎ها برای برجسته کردن و بُعد بخشیدن به طرح، به علاوه صفحه‌بندی شبکه‎ای به نحوی که بتوان به‌راحتی محتوای آن را مشاهده کرد. در واقع تمرکز اصلی Material Design بر این موضوع است که بازدیدکنندگان سایت یا وبلاگ شما بتوانند محتوای ارائه‌شده را به‌راحتی مطالعه کنند و مثال بارز آن را می‎توان در Rare Material Design Blog مشاهده کرد.

این تم از بسیاری از توصیه‎های گوگل پیروی کرده است. برای نمونه می‎توان به رنگ‎های پیش‌فرض استاندارد، سایه‎های ساده، دکمه‎های کوچک زیبا، تصاویر توصیفی و مانند آن اشاره کرد. بهتر است خودتان نگاهی به آن بیندازید تا از نزدیک با این طراحی ساده و دوست‌داشتنی آشنا شوید. برای مشاهده دمو به این آدرس مراجعه کنید.

تصاویری که در نگاه اول هدف خود را به بیننده منتقل می‎کنند
یکی دیگر از گرایش‌های بزرگی که از سال ۲۰۱۵ بین طراحان وب رواج پیدا کرده است، انتقال هدف اصلی به بازدیدکننده از طریق تجسمات بصری است. استفاده از تصاویر برجسته و گویا همچنان راهکار مناسبی است که اکثر شرکت‎های طراحی وب از آن استفاده می‎کنند. این روزها اختلاف منظر در همه‌جا دیده می‎شود و با وجود انواع مختلفی از منابع غنی و خارق‌العاده از تصاویر رایگان، کاملاً واضح است که چرا تعداد زیادی از طراحان به این سمت گرایش پیدا کرده‎اند.

branded

• وقتی عکس به جای کلمه صحبت می‎کند
تصاویر از اهمیت خاصی برخوردار هستند. بسیاری مواقع عکس کاری می‎کند که دیگر نیازی به کلمه و متن نداشته باشید. در بسیاری از کسب‌وکارها تصاویر نقش حیاتی برای معرفی آن‌ها در دنیای مجازی ایفا می‎کند. برای مثال، رستوران‎ها همیشه وابستگی زیادی به عکس‎ها داشته‎اند و رفتن به سمت تصاویر تأثیرگذار باعث می‎شود وب‎سایت مرتبط با غذا بیشتر به چشم بیاید و تصاویر حرفه‎ای و زیبا از غذاهای مختلف، اشتها و تمایل بازدیدکننده را برای سفارش بیشتر می‎کند. برای اینکه این موضوع ملموس‎تر شود، نگاهی به تم Plate بیندازید.

این تم رستوران زیبای وردپرس، از تصاویر بزرگ و برجسته‎ای که می‎تواند اشتهای مشتریان گرسنه را برانگیخته کرده و آن‌ها را به سفارش دادن غذا ترغیب کند، بهره برده است. علاوه بر این‌ها، این تم کاملاً تعاملی طراحی شده است؛ بنابراین تمام این تصاویر زیبایی که شما اضافه می‎کنید، روی هر دستگاهی به‌خوبی نمایش داده می‎شود.

ویدیو به جای متن‎های طولانی
تنها جایگزین مناسب برای تصاویر تأثیرگذار، ویدیو است و این روزها می‎توان همه‌جا آن‌ها را پیدا کرد. ویدیو روش بسیار ایده‎الی برای معرفی عملی محصولات، معرفی گروه و عوامل و همچنین توضیح بهتر درباره خدمات یک شرکت است. با استفاده از یک ویدیوی خوش‌ساخت کوتاه، می‎توان قصد و هدف از راه‌اندازی وبلاگ را بیان کرد. خوشبختانه برای این منظور تم‎های متعددی وجود دارند که بر اساس نوع بازار هدف، قابل انتخاب و استفاده هستند. رویکردها و تازه‌های طراحی وب با تمرکز بر وردپرس

نمونه‌ای از این تم‎ها Moview است که امکان به اشتراک گذاشتن نظرات، آموزش‎ها و سایر موضوعاتی را که قصد دارید با مخاطبان خود در میان بگذارید، ساده‌تر می‎کند. علاوه بر توابع داخلی خود وردپرس، از این تم هم می‎توان برای اضافه کردن گزینه‎هایی برای رتبه‌بندی، صفحه‌آرایی سفارشی‌سازی‌شده، پشتیبانی از bbPress و BuddyPress استفاده کرد. برای مشاهده دمو به این آدرس مراجعه کنید.

پیداش صفحات فرود
یکی دیگر از گرایش‌هایی که به‌تازگی در طراحی صفحات وب شاهد آن هستیم، صفحات فرود (Landing Page) هستند. چرا هنگامی‌که می‌توان به‌سادگی صفحه خوش‌ساخت و فوق‌العاده‌ای را برای معرفی بخش عمده‎ای از خدمات و اطلاعات ایجاد کرد، باید به سراغ سایت‎های سنگین با تعداد زیادی صفحات تودرتو رفت؟ اغلب بازدیدکنندگان صفحات کمتر و پربارتر را ترجیح می‎دهند. برای معرفی مشاغل مستقل، مراکز و تولیدکنندگانی که تنها یک محصول یا خدمات ارائه می‎کنند، استفاده از سایت‎های تک‌صفحه‎ای توصیه می‎شود.

• استفاده از اسکرول محلی برای کسب تجربه وب‌گردی یکنواخت
علاوه بر داشتن یک صفحه به عنوان کل محتوای وب‎سایت، استفاده از اسکرول محلی در مکان مناسب نیز عامل حیاتی محسوب می‎شود. به این ترتیب بازدیدکننده می‎تواند بدون سردرگمی‎ و نیاز به جابه‌جایی‎های بیهوده در صفحات، به‌راحتی به بخش‎های مختلف یک صفحه مراجعه کند. خوشبختانه، بسیاری از تم‎های موجود از اسکرول محلی و سایر قابلیت‎های مرتبط با صفحات فرود پشتیبانی می‎کنند. یکی از بهترین آن‌ها Total است.

فرقی نمی‎کند که قصد دارید چه نوع صفحه فرودی ایجاد کنید. Total می‎تواند این کار را به‌راحتی انجام دهد. این تم نه تنها با انواع مختلفی از دموهای تک یا چندصفحه‎ای همراه است که می‎توانید به‌سادگی از قابلیت پشتیبانی از اسکرول محلی در آن استفاده کنید، بلکه انواع مختلفی از عناصر سازنده صفحه و گزینه‎های سفارشی‌سازی تم نیز در آن وجود دارد که می‎توانید به کمک آن‌ها هر نوع صفحه‌آرایی را که مد نظر دارید، ایجاد کنید.
با کمک این تم قدرتمند وردپرس می‎توانید نوشته‎های راهنما، دکمه، محتوای متحرک و بسیاری موارد دیگر را به صفحه خود اضافه کنید. برای مشاهده دمو به این آدرس مراجعه کنید.

طراحان در قالب توسعه‌دهندگان 
طراحی وب و توسعه وب، دو مقوله‎ای هستند که همیشه در کنار یکدیگر قرار دارند. هر چند ممکن است قبلاً برای ساخت وب‎سایت جدیدی برای تجارت خود گروه کاملی از متخصصان این رشته را استخدام کرده باشید، اما در حال حاضر انجام کارهای توسعه توسط طراحان و بالعکس، به هنجار جدیدی تبدیل شده است.
بخشی از این موضوع مربوط به اطلاعات و آموزش‎های رایگان و غنی در اینترنت است که به افراد بیشتری امکان می‎دهد تا به توسعه‌دهندگان خودآموخته تبدیل شوند و برای برخی دیگر این امکان فراهم شده است که در سایت‎های مثل Dribbble و Behance، منابع الهام‌بخش و خلاقانه بسیاری پیدا کنند.

اما علاوه بر تمام منابع رایگان موجود در وب، ظهور صفحه‌سازهای حرفه‎ای نیز کمک بزرگی به ادغام شدن بخش طراحی و توسعه کرده است. اگر از وردپرس استفاده کرده باشید، احتمالاً طی ماه‎های اخیر با بعضی از این صفحه‌سازها آشنا شده‎اید.
CSS Hero افزونه‌ای بسیار کاربردی است که به کاربران اجازه می‎دهد هر نوع تمی‎ را ویرایش کنند. استفاده از این افزونه برای طراحانی که دانش کمی‎ درباره CSS دارند، بسیار راهگشا است. برای اعمال تغییرات روی تم خود با کمک CSS Hero، تنها کافی است روی یکی از اجزا کلیک کنید و سپس از ویرایشگر موجود برای تغییر به وسیله پالت رنگ موجود، انتخاب قلم جدید توسط منوی کرکره‎ای، تغییر اندازه با استفاده از نوار موجود برای انجام این کار و بسیاری تغییرات و اصلاحات دیگر استفاده کنید. رویکردها و تازه‌های طراحی وب با تمرکز بر وردپرس

یکی دیگر از صفحه‌سازهای معروف، Visual Composer است که به کمک این ابزار بدون داشتن هیچ‌گونه تجربه و دانش برنامه‌نویسی قبلی، می‎توانید به طراحی و توسعه صفحات وب بپردازید. تنها کافی است این افزونه را نصب کنید و اجزای صفحه بعدی موجود به همراه گزینه‎های تنظیم ظاهر صفحه در آن را استفاده و وب‎سایتی صددرصد اختصاصی و منحصربه‌فرد ایجاد کنید.

Corporate-Websites-wordpress-theme

استفاده از متن روی چیدمان داخل صفحه به شکل کارت 
برای مدتی استفاده از صفحه‌آرایی به شیوه شبکه‌بندی‌شده و چیدمانی رایج شده بود، اما زمانی‌که روی چینش اجزای صفحات خود از ترکیبی از عکس و نوشته‎هایی که روی آن‌ها قرار می‎گیرند استفاده کنید، طرح جدیدی به نام «کارت» پدید می‎آید. در Sowe theme، صفحه‌بندی کارتی به بازدیدکننده کمک می‎کند راحت‎تر محتوای قرارداده‌شده در صفحه را ببینید. برای مشاهده دمو به این آدرس مراجعه کنید.

تایپوگرافی برجسته 
در کنار استفاده از تصاویر تجسمی‎ برجسته و مشخص، مفهوم دیگری به نام تایپوگرافی برجسته وجود دارد؛ اثر گرافیکی خلاقانه‌ای که به طور کلی ساختار اصلی آن را حروف تشکیل می‎دهند. یکی از روش‎هایی که با استفاده از آن اطمینان حاصل می‎کنید که بازدیدکننده، متن شما را مشاهده خواهد کرد، استفاده از قلم‎هایی با اندازه بسیار بزرگ و متون برجسته (بزرگ و تیره) است. یک مثال شاخص، تم Candid است. استفاده از متن‎های بزرگ و برجسته شانس بهتر دیده شدن مطالب را در این تم افزایش می‎دهد و در عین حال به لطف طراحی سبک و ساده خود، بیننده را نیز سردرگم نمی‎کند. برای مشاهده دمو به این آدرس مراجعه کنید.

قابلیت‎های جذاب و سرگرم‌کننده
هر روزه، تعداد طراحانی که در هنگام ساخت تم‎ها و افزونه‎های خود از اجزای مفرح و جذاب‌کننده بصری استفاده می‎کنند، بیشتر می‎شود و قرار دادن قابلیت‎های ویژه‎ای که قبلاً کمتر در بازار طراحی سایت از آن استفاده می‎شد، در حال تبدیل شدن به یک گرایش غالب است. این‌ها شامل انواع مختلفی از اجزا و تصاویر متحرک، صفحه‌آرایی‎های مفرح و نشانگرهای ماوس ویژه هستند.

Status یکی از تم‎هایی است که مجموعه‎ای از این قابلیت‎های جذاب و منحصربه‌فرد را در خود جای داده است. یکی از این ویژگی‎های بسیار جالب و خاص آن rainbow menu hover است.
برای آشنایی بیشتر، باید ابتدا دموی آن را مشاهده کنید و بعد با حرکت مکان نمای خود روی گزینه‎های موجود در فهرست حرکت کنید. یکی دیگر از ایده‎های بکر به‌کاررفته در این تم random post link نام دارد که به کمک آن بازدیدکنندگان می‎توانند به صورت تصادفی مطالب وب‎سایت شما را به طور خلاصه ملاحظه کنند که در مقایسه با شیوه‎های مرسوم و قدیمی،‎ قرار دادن مطلب روی سایت از تنوع و جذابیت بیشتری برخوردار است. 

رویکردها و تازه‌های طراحی وب با تمرکز بر وردپرس

 

و هزاران ایده خلاقانه دیگر 
انواع مختلف دیگری از شیوه‎های جدید در طراحی وب‎سایت وجود دارد که می‎توانید از آن‌ها الگوبرداری کنید. کافی است کمی‎ وقت و حوصله به خرج دهید و با جست‌وجو در اینترنت با گرایش‌ها و نحوه طراحی‎های جدید آشنا شوید و با ترکیب آن و ایده‎های خلاقانه خود، وب‎سایتی زیبا و کاربردی طراحی کنید.

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *