در میان میلیاردها صفحه ی وب موجود در اینترنت ، رقابتی ابدی بین وب سایت شما و رقیبانتان وجود دارد. از این رو، می بایست وب سایت و همه ی صفحات داخلی آن را برای بازدیدکنندگان جذاب کنید، در غیر اینصورت شانس نگه داشتن بازدید کننده را از دست خواهید داد. حال این سوال پیش می آید که اگر وب سایت شما شبیه به وب سایت های دیگر باشد، برای بازدید کنندگان جذاب است یا خیر؟

از طرفی، طراحان وب می خواهند  وب سایت شما را به نحوی طراحی کنند که متفاوت از وب سایت های دیگر به نظر آید. تفاوت با رقیبان گزینه خوبی است و بازدید کنندگان متوجه تفییرات خواهند شد. اما مشکل اینجاست که اگر طرز کار وب سایت متفاوت باشد، افراد به راحتی قادر نخواهند بود با وب سایت شما کار کنند.

در اکثر سایت ها منو در بالای سایت قرار دارد و اگر شما آن را در سمت راست وب سایت قرار دهید، بازدیدکنندگان به راحتی منو را نخواهند یافت و متعاقب آن، وب سایت را غیر قابل استفاده تلقی خواهند کرد.

میزان جذابیت وب سایت شما با وب سایت های مشابه دیگر
میزان جذابیت وب سایت شما با وب سایت های مشابه دیگر

 

طراحان وب و مالکان وب سایت ها، برای افزایش قابلیت استفاده از وب سایت، تلاش می کنند المان های وب سایت را از دیدگاه بازدید کنندگان ببینند. در ضمن، طراحان وب تمایل بیشتری دارند که وب سایت های متفاوت تولید کنند و خود این موضوع سبب به وجود آمدن اختلاف نظرهائی شده است.

پژوهش های مرتبط با روانشناسی و علوم اعصاب می تواند اختلاف بین “طراحی متفاوت” و “قابلیت استفاده از وب سایت” را حل کند. این مطالعات به طراحی وب سایت توجه نمی کند اما می تواند مواردی که مغز انسان به محض ورود به یک سایت درک می کند را مشخص کند.

محققان دانشگاه Basel، علاقه زیادی به درک این موضوع داشتند که مغز انسان در هنگامی که با تعداد زیادی از اطلاعات دیداری و بصری مواجه می شود؛ چه واکنشی نشان خواهد داد؟ برای مثال وقتی که در هنگام رانندگی با تابلوهای متعدد در جاده رو به رو می شویم و یا تعداد بسیار زیادی از بنرهای تبلیغاتی به چشم ما خطور می کند چه اتفاقی در مغز ما خواهد افتاد؟ چگونه مغز همه ی علائم را مرتب می کند و موارد مهم را بدون اینکه از موضوع منحرف شود تشخیص می دهد؟ این موارد پایه و اساس این تحقیقات را تشکیل می دهند.

 

نتیجه این تحقیقات مشخص کرد که مغز انسان با مواجهه با حجم عظیمی از اطلاعات، بر روی موارد ویژه ای که در مکان های مشخصی قرار گرفته اند، تمرکز بیشتری خواهد داشت. یعنی مغز برای مواردی که همیشه در جای ثابتی قرار دارند، تلاشی به یافتن نخواهد کرد و آسانتر آن ها را خواهد یافت.

بر اساس نتایج تحقیقات به این نکته دست می یابیم که اگر در طراحی وب سایت سعی شود منو ها و باکس جستجو را در جای متفاوتی قرار دهیم، عملا وب سایت بلااستفاده خواهد شد و موارد مهم از چشم بازدید کنندگان پنهان خواهد ماند.

حقیقت این است که مغز پیشاپیش حدس خواهد زد که المان ها در کجا می بایست قرار داشته باشند، از این رو در پیدا کردن مطالبی که به دنبال آن هستیم، مغز یاریگر بسیار خوبی خواهد بود. اگر منو ها استاندارد نباشند و اگر مکان سرچ باکس و یا شماره تماس ها در جای همیشگی و استاندارد خود نباشد، افراد به راحتی نمی توانند آیتم های مهم را بیابند. در ارتباط با المان هائی نظیر “عنوان ها”، “بیشتر بخوانید” و “اضافه به سبد خرید” نیز این امر صادق است.

 

بنابراین، می بایست وب سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که مشابه وب سایت های دیگر باشد و با توجه به علم عصب شناسی، به کاربران بیشتری دست خواهید یافت. با این کار به مغز بازدید کنندگان کمک می کنید موارد مهم وب سایت را به سهولت بیابند.

 

هانیه غفرانی

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *