در این مقاله طریقه مرور صفحات وب توسط کاربر را بررسی خواهیم کرد، در طراحی سایت و در مرحله طراحی گرافیک شما باید سلسله مراتب خواندن صفحات توسط کاربر را با توجه به اولویتهای صفحه به درستی رعایت کنید، برای این کار شما باید فرآیند پیمایش صفحه توسط چشم کاربر را کاملا درک کنید و با بررسی آن، بهترین ساختار و گرافیک را ارائه دهید.

جالب است بدانید که حرکت چشم اغلب بازدیدکنندگان صفحات، حرکتی مانند حرف F است (دو حرکت افقی و بعد یک حرکت عمودی.) این که بدانیم خوانندگان صفحات وب چطور در عرض چند ثانیه صفحات ما را مرور می کنند بسیار مهم است.

f reading_pattern_eyetracking
چشم انسان چگونه یک سایت را می خواند

در یکی از تحقیقات صورت گرفته در زمینه حرکت چشم، مشخص شد که ۲۳۲ کاربر صدها صفحه وب را با الگویی شبیه به حرف F می خوانند که همراه با سه مولفه برجسته است:

۱. کاربران ابتدا در یک حرکت افقی چشم بخش های بالایی صفحات را می خوانند. این حرکت قسمت بالایی حرف F را تشکیل می دهد.
۲. سپس با یک فاصله کوتاه؛ حرکت افقی دوم انجام می شود که معمولا بخش هایی از فضای قبلی که خوانده شده نیز در این حرکت گنجانده می شود. این حرکت قسمت میانی حرف F را شکل می دهد.
۳. در آخر هم آنها شروع به مرور سمت چپ محتوا کرده اند که یک حرکت عمودی را مشخص می کند. در بعضی از کاربران این حرکت آرام و با تاخیر بوده و در گروه دیگر باز هم این حرکت سریع بوده است.

البته همیشه خوانندگان از این الگو استفاده نمی کنند و گاهی خوانندگان بعد از حرکت عمودی یک حرکت افقی هم دارند که این الگو شکل حرف E را تشکیل داده است.
گاهی هم آنها صفحه را به سرعت مرور می کنن که در این حالت الگویی شبیه به حرف L را شکل می دهد.

الگوی F و نکاتی که باید به خاطر داشته باشیم:

– کاربران وب مطالب صفحات شما را کلمه به کلمه نمی خوانند. آنها صفحات را مرور یا به عبارت بهتر اسکن می کنند.
– دو پارگراف اول باید مهمترین بخش مطلب شما باشند. بنابراین اگر خوش شانس باشید و در میان صفحات وب دیده شوید؛ نباید الگوی F را فراموش کنید تا شاید بقیه مطلب خوانده شود.
– عنوان ها، پاراگراف ها و بولت ها مهمترین بخش هایی هستند که اگر خواننده به حرکت سوم چشم رسید و خواست متن شما را به شکل عمودی ببیند، برایش مهم خواهد بود.

چشم انسان چگونه یک سایت را می خواند
چشم انسان چگونه یک سایت را می خواند

نکته : پاراگراف های کوتاه تر به مراتب بیشتر از پاراگراف های بلند دیده می شوند. خیلی از سایت های خبری مطالب خود را به تنهایی و در یک متن بلند و یک ستونی ارائه می دهند ولی سایت هایی بیشتر مرور می شوند که از دو یا سه ستون درکنار هم و پاراگراف های کوتاه استفاده کرده باشند.

نکته : اگر چه هنوز مطالعه جامعی در مورد صفحات و کاربران فارسی زبان که مطالب را از سمت راست به چپ می خوانند، صورت نگرفته است، اما به نظر می رسد الگوی F با دو حرکت افقی و یک حرکت عمودی نیز در این صفحات صدق کند.

تهیه و گردآوری: فریده حسینی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *