انسان های منسجم و با برنامه, اینگونه به دنیا نیامده اند. آنها برای اینکه منسجم باقی بمانند, عادت های سالم را در خود پرورش می دهند. آنها از این ۱۰ عادت برای حفظ زندگی در مسیر صحیح استفاده می نمایند:

۱- همه چیز را بنویسید

ما بعضی افراد را می شناسیم که برای هر مناسبتی کارت تبریک می فرستند. آنها از حافظه شان استفاده نمی کنند و کار جادویی هم انجام نمی دهند. سعی در بخاطر سپردن مسائل نمی تواند کمکی به منسجم بودنمان نماید. شما باید سعی کنید همه چیز را مکتوب نمایید.

قلم و کاغذ ابزاری مناسب برای بخاطر سپردن کامل همه چیز است, اینکار همه چیز را ماندگار می کند. همچنین می توانید از رایانه و یا گوشی های هوشمند استفاده نمایید. فقط برخی ها زندگی شان را با بخاطر سپردن تاریخ های مهم در ذهنشان پیچیده تر می نمایند. همه چیز را بنویسید: لیست خرید مواد غذایی، هدیه تعطیلات، دکور خانه، و تاریخهای مهم مثل نشست ها و جشن های تولد.

تمرین، سعی کنید نام افرادی که با آنها به هر دلیلی ملاقات نمو دید را بلافاصله یادداشت نمائید. من شرط می بندم نامهای بسیار بیشتری را با این روش بخاطر می سپارید.

۲- برنامه ریزی نمایید

افراد منسجم زمان را از دست نمی دهند. آنها می دانند وقتی کارهایشان را سازمان دهی نمایند, همه چیز دست به دست هم می دهد تا بهره وری بیشتری داشته باشند. آنها برنامۀ هفتگی و روزانه شان را نگهداری می نمایند. تاریخ های پایان کار و اهدافشان را می دانند. از همه مهمتر, سفت و محمکم به انجام آن پایبند هستند, با داشتن سبک زندگی آشفته و بی برنامه, زمان و فضای کافی برای ایجاد و دستیابی به اهدافتان ندارید.

تمرین, چیزهایی را که می خواهید در زندگی تان بدست آورید لیست نمایید. سپس راههای دستیابی به هر یک را بنویسید.

۳- وقت را تلف نکنید

هر چقدر انجام کاری طول بکشد, به اتمام رساندنش مشکل خواهد گردید. اگر می خواهید زندگی تان استرس و سختی های کمتری داشته باشد, تا می توانید هر چه زود تر خودتان را سازماندهی نمایید. تمام تلاشتان را برای تکمیل کارهایتان در اسرع وقت بکنید, اینکار فشار را از روی شما در آینده خواهد برداشت.

تمرین, به چیزهایی که باید در زندگی تان سازماندهی شوند فکر کنید. آنها را بنویسید. وقتی نوشتید, حالا چه زمانی می توانید آنرا انجام بدهید و به چه چیزی برای تکمیلش نیاز دارید. اگر الآن می توانید انجامش بدهید, پس همین کار را بکنید!

۴- همه چیز را در مکان مناسب قرار دهید

اگر مکان مناسب برای قرار دادن اشیاء نداشته باشید گم کردنشان بسیار آسان خواهد شد. سازماندهی زندگی به این معنیست که همه چیز را در مکان مناسب قرار دهید. افراد مرتب و با برنامه تمامی چیزهایشان را مرتب در مکان مناسبش قرار می دهند و حتی برویش برچسب نیز می زنند.

فضایی را برای چیزهایی که مرتبا از آنها استفاده می نمایید اختصاص دهید, و اجازه ندهید این فضا بهیچ وجه بهم ریخته شود. در مورد جادهی اجسام در این مکان از خلاقیتتان استفاده نمایید, به عنوان یک نکته: هرگز آن فضا را بعنوان “متفرقه!” برچسب نزنید.

تمرین, یک مکان را در منزلتان بیابید که نیاز به سازماندهی داشته باشد. اگر اقلام متفاوتی در آن هست, آنها را گروه بندی کنید. وقتی همه چیز طبقه بندی شد, در خانه بدنبال اشیاء مربوط به آن بگردید, آنرا برچسب زده و در مکان مناسب قرار دهید. برای مثال, فنجانی که خودکارها و مدادهایتان را در آن قرار می دهید باید در جایی باشد که براحتی به آن دسترسی داشته باشید, اما موادی که بندرت استفاده می شود را می توانید خارج از دیدتان قرار دهید.

۵- مرتبا سازماندهی مجدد نمایید

هر هفته زمانی را به مرتب سازی مجدد اختصاص دهید. افراد منسجم هر هفته زمانی را برای سازماندهی مجدد خودشان اختصاص می دهند, یا حتی بیشتر از یکمرتبه, امور بصورت خود به خود مرتب نمی شوند; نیاز است که آنها را مرتبا و بصورت دائمی سازماندهی نمایید.

تمرین, به برنامه ای که نوشتید نگاهی بیندازید و زمانی را برای سازماندهی مجدد اختصاص بدهید, اینکار را حتما انجام بدهید.

desk-arrangeent

۶- فقط وسایلی را که نیاز دارید نگهداری نمایید

وسایل بیشتر یعنی شلوغی بیشتر. افرادی که منسجم زندگی می کنند فقط وسایلی را که لازم است نگهداری می نمایند و وسایلی را که واقعا نیاز دارند. داشتن وسایل کمتر همچنین به این معنیست که بیشتر از آنها می توانید استفاده و لذت ببرید و احساس بهتری از استفاده از آنها داشته باشید, بعلاوه تمیزکاری کمتری هم نیاز است.

آیا تا بحال احساس کرده اید که فضای کافی برای قرار دادن وسایلتان ندارید. بجای فراهم کردن مکان بزرگتری برای اشیائتان یا خرید خانۀ بزرگتر, از شر بعضی چیزها خلاص شوید.

تمرین, لیست وسایلی را که واقعا نیاز دارید تهیه نمایید. سپس, لیست دارایی هایتان را تهیه نمایید. اگر لیست دارایی هایتان از لیست نیازهایتان بیشتر باشد, وقت سازماندهی آنها فرا رسیده است.

۷- بدانید که وسایلی را که لازم ندارید کجا بیاندازید

هر کاری که از دستتان بر می آید برای خلاصی از این چیزها انجام بدهید. وسایل کمتر یعنی شلوغی کمتر. آنها را بفروشید. به مراکز بازیافت بدهید. به افراد نیازمند بدهید. هر طور شده مکانی را برای خلاصی از این وسایل پیدا کنید.

۸- در خرید ملاحظه نمایید

وسایلی را که لازم نداشتید از بین بردید. حالا می خواهید با وسایلی که در فروشگاه می بینید جایگزین نمایید, بجای خرید وسایل جدید بدون برنامه, لیستی از وسایلی که واقعا نیاز دارید تهیه نمایید و فقط این اقلام را خریداری نمایید. افراد سازمان یافته به تبلیغات کاذب اهمیت نمی دهند. اقلام غیر ضروری فقط باعث شلوغی بیشتر می شوند.

تمرین, بدون پول به فروشگاه بروید. فقط دنبال چیزهایی بگردید که اگر پول داشتید واقعا دوست داشتید که بخرید. اگر چیزی نیافتید, خوشبحالتان. اگر لیستی تهیه نمودید, یک ماه لیست را بررسی نمایید. اگر هنوز آنها را می خواستید, حالا خریدش بلامانع است.

۹- تفویض وظایف

یک زندگی سازمان دهی شده واقعی مملوء از وظیفه, قرار ملاقات, و این قبیل مسائل نیست. در حقیقت, کمتر از این قبیل مسائل هم در آن وجود دارد.

تمرین, به لیست وظایفتان نگاهی بیاندازید. به وظایفی نگاه کنید که می توانید به کس دیگری واگذار کنید و یا از لیست حذف کنید. هیچ استرسی از واگذاری یا دور انداختن آن وظایف نداشته باشید.

۱۰- سخت تلاش نمایید

کمی بیشتر تلاش کنید. واقعا, وقتی که لازم است کمی بیشتر تلاش نمایید. وقتی تفویض اختیار نمودید و برنامه تان را بستید, حالا می توانید کارهایی را که باید انجام دهید و زمان انجام آنها را مدیریت نمایید . سازماندهی بمعنی بی خیالی نیست. مستلزم کار و تلاش بیشتر است, بعدا هم می شود از خانه ای که خلوت و مرتب نموده اید لذت ببرید.

تمرین, زمانی که احساس خوبی داستید بیشتر تلاش نمایید.

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *