دنیای وبلاگ ها (weblog)امروزه به عنوان یک رسانه دیجیتالی غیر قابل انکار و موثر، دنیای اینترنت و کسب و کار را متحول کرده است. قدرت وبلاگ نویسان و وبلاگ بازان و سرویس دهنده کان وبلاگ نویسی، روز به روز در حال افزایش است و این توان افزایی، با توسعه زیر ساخت های ارتباطی و اطلاعاتی و علاقمندی کاربران به حضور در شبکه های اجتماعی (social networks)تولید محتوا، بیش از گذشته به نظر می رسد. ده ها  میلیون وبلاگ، امروزه در اینترنت راه اندازی شده است و صدها میلیون نفر بیننده محتوای تولید شده در این رسانه های الکترونیکی هستند.

برخی از وبلاگ ها، مخاطب به مراتب بیش تر از پرتال ها دارند. فعالیت در توییتر و اینستاگرام را نیز میتوان صورت دیگری از وبلاگ نویسی دانست که بیشتر به سمت و سوی اطلاعات لحظه ای و فوری و تصویری متمرکز است. کسب و کار وبلاگ ها، کسب و کاری موفق در مقایسه با دیگر کسب و کارهای دنیای اینترنت نیست. اما حجم عظیمی از مخاطبان و فعالان این رسانه دیجیتالی، نسل جدیدی از وبلاگ ها را تا سالیان نه چندان دور نوید می دهد که بزرگان اینترنت، برای کسب مخاطبان آن، برنامه های متنوعی را در دستور کار قرار خواهند داد.

گوگل در سال ۲۰۰۳ میلادی، یک سرویس دهنده مطرح وبلاگ نویسی به نام بلاگر را خریداری کرد و یاهو نیز در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که قصد خرید یک سرویس دهنده وبلاگ را که خدماتی بر روی گوشی های تلفن همراه می دهد دارد. ارزش این معاملات بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده است. وبلاگ نویسی، امروزه به شیوه خیلی کوتاه تر و مختصرش در ابزارهایی مانند توییتر  (Twitter)و کامنت (comment) و پست نویسی (post)در شبکه های اجتماعی اینترنت دنبال می شود.

اما آن چه مشخص است، نگرش کاربران و علایق آن ها به حضور آنلاین و انتشار نظرات و گفتارهای خود در محیط چند رسانه ای وب می باشد. این فرصتی است برای فعالان کسب و کار در عرصه های گوناگون که بتوانند از این پتانسیل استفاده کرده و با طراحی فرصت های بازاریابی، تبلیغات در محیطی تعاملی، کارآفرینی خلاقانه ای را هدایت کنند. وبلاگ ها، به این موضوع اشاره می کند که دنیای وبلاگ ها، دنیای فرصت ها برای فعالان کسب و کار اینترنتی به شمار می رود. این فرصت های را شناسایی کرده و با برنامه ریزی اثربخش و هوشمندانه، فرصت آفرین دنیای وبلاگ ها باشید.

پرتال پرشین بلاگ، نخستین سرویس دهنده فارسی در زمینه وبلاگ در ایران است که بااستقبال و مخاطبان فراوانی در یک دهه اخیر مواجه شده است و پرتال هایی مانند بلاگفا http://blogfa.com/و میهن بلاگ mihanblog.com، پس از این سرویس راه اندازی و در اختیار حجم انبوهی از مخاطبان وبلاگ نویس جامعه اطلاعاتی ایران قرار گرفته است. اگر به دنبال حضوری گسترده و تولید محتوایی ماندگار در فضای مجازی هستید، همچنان وبلاگ نویسی توصیه مهمی است.

دکتر یونس شکر خواه، استاد ارتباطات و پدر روزنامه نگاری آنلاین ایران نقش زیادی در توسعه وبلاگ نویسی و اطلاع رسانی از طریق این رسانه در جامعه اطلاعاتی کشور ایفا کرده است.

 در کنار وبلاگ ها، اپلیکیشن های موبایل (mobile apps)نیز نقش مهمی در توسعه ارتباطات و تبادل اطلاعات و فرصت سازی های خلاقانه اینترنتی ایفا کرده است. الان خیلی از فرآیندهای بانکی، اطلاعاتی، تبادل اطلاعات و تعاملات ارتباطی هوشمندانه از طریق موبایل صورت میگیرد. نرم افزارهای موبایل و سیستم عامل گوگلی و اپلی، امروزه انقلابی را در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد کرده اند. گوشی های هوشمند (smartphones)، امروزه به عنوان ابزارهای غیر قابل انکار در دنیای اینترنت و توسعه خدمات آن به شمار می آیند. خیلی عظیم از مخاطبان اینترنت، از طریق نرم افزارهای قابل نصب بر روی سیستم عامل های گوناگون گوشی های تلفن همراه، به دنیای اینترنت متصل شده و از قابلیت های متنوع آن استفاده می کنند.

نسل جدید از گوشی های موبایل، با قابلیت های گسترده و هوشمندانه، امکان ارتباط سریع تر و آسان تر برای ارتباط با دهکده جهانی را در اختیار صاحبان آن قرار می دهد. جادوی اپل apple، فعالان کسب و کار اینترنتی را به سمت و سوی استفاده از فناوری و پتانسیل موجود در محصولات این شرکت جهت ارائه نسخه های موبایلی خدمات و محصولات خود ترغیب و تشویق کرد. بسیاری از پرتال های بزرگ اینترنت، امروزه نسخه اختصاصی برای گوشی های تلفن همراه دارند و نرم افزارهای خاصی جهت معرفی خدمات و محصولات به طیف گسترده ای از صاحبان این ابزارها طراحی و راه اندازی کرده اند.

نرم افزارهای قابل نصب بر روی موبایل، امکانات زیادی را به مخاطبان می دهد که نقشه و بانک اطلاعات و جست وجو و بازی های آنلاین تعاملی و حتی تجارت الکترونیک، بخش کوچکی از خدمات نوین در دسترس در دنیای گوشی های هوشمند است. روی آوردن بزرگان اینترنت به نسخه های موبایلی، نرم افزارهای موبایلی و خدمات مبتنی بر موبایل، خود نشان دهنده اهمیت روز افزودن بازار گوشی های هوشمند و نرم افزارهای این عرصه می باشد. فعالانی که در این حوزه متخصص و تجربه داشته باشند، قطعا زمینه کاری ممتازی را در اختیار خواهند داشت که قرن بیست و یکم به آنان نیاز دارد. امروزه خیلی ها موبایل دارند و پیامک بازی می کنند و از موبایل برای انجام کارهای مختلف استفاده می کنند.  دنیای موبایل و کسب و کارهای مبتنی بر آن را به آسانی فراموش نکنید!

کسب و کار مربوط به بازار تولید و مدیریت محتوا از طریق چنین اپلیکیشن هایی روز به روز در حال گسترش است و بازار خوبی برای افرادی است که قصد دارند کالا و خدمات خود را در طیف گسترده ای به مخاطبان بالقوه و بالفعل معرفی کنند. به نظر می رسد تاثیر گذاری موبایل های هوشمند در توسعه کسب و کار اینترنتی در دهه حاضر و پس از آن بیش از قبل ملموس شود. خیلی از عملیات و فرآیندهای مالی و بانکی و ارتباطی و آموزشی و اطلاع رسانی و خدماتی، امروزه از طریق ابزارهای موبایلی به راحتی و در کم ترین زمان قابل انجام است و روی آوردن به این سبک عملیاتی در رفتار کسب و کار، یک برگ برنده محسوب می شود که باید به آن توجه شایانی داشت. نرم افزارهای موبایل مانند نرم افزارهای تحت وب، بازار رو به رشدی را در حال تجربه کردن هستند. همانطور که قبلا گفتیم، شرکت ها و پرتال های بزرگ و کوچک اینترنت و حتی سازمان های خدمات رسانی شهری، به استفاده از قابلیت های گوشی های هوشمند موبایل جهت ارائه خدمات به مخاطبان روی آورده اند.

دسترسی به موبایل برای خیلی ها مهیا می باشد و نرم افزارهای موبایلی، امکانات زیادی را برای مخاطبان فراهم می کند. چه اطلاع از زمان رفت و آمد اتوبوس شهری و برون شهری باشد، چه نقشه یابی و ارائه بارکد کوپن های تخفیف فروشندگان کالا و خدمات شهری. همه و همه از طریق نرم افزارهای موبایل قابل معرفی و ارائه می باشد. نرم افزار نویسان موبایل بر اساس سیستم عامل ها و قابلیت های فنی مختلف آنان، می توانند به روزهای خوبی بیاندیشند. نسل جدیدی از کارآفرینان دیجیتال در عرصه نرم افزار نویسان موبایل در حال شکل گیری است که این موضوع در کشورهای آسیایی نیز به طور قابل ملاحظه ای در حال توسعه می باشد. اپلیکیشن های موبایل، کسب و کار های مختلفی را سبب شده است که فعالانش، نیاز نیست دور یک میز جمع بشوند. از هر نقطه ای از دنیا می توانند بر روی بخشی از پروژه کار کرده و تحت یک مدیریت واحد، نتیجه کار را به مخاطبان ارائه کنند. نکته بیست، فرصت آفرینی با نرم افزارهای موبایل را تاکید می کند که بازار بکری در ایران و اقصی نقاط جهان دارد. همه موبایل دارند. این نکته مهمی است!! دوباره فکر کنید.. .

 نرم افزارهای تحت وب (web application)، بازار خیلی خوبی دارند. اکنون بسیاری از نرم افزارهای تحت وب ، در واقع پیوست موبایلی هم دارند و این تعامل دو سویه بین موبایل و desktop است. شماری از این نرم افزارها رایگان هستند و برخی دیگر نیز در قبال مبلغی، در اختیار کاربران قرار می گیرند. اگر چه رایانش ابری (green computing)به زودی خیلی از نرم افزارهای تحت وب را با بهایی بسیار ناچیز در اختیار کاربران قرار می دهد تا از آن ها بتوانند نیازهای خود را در مقیاس وسیعی پوشش داده و از خدمات جنبی استفاده کنند و بر آن مبنا، هزینه ها را پرداخت کنند، اما به نظر می رسد در وضعیت کنونی نیز، کسب و کار نرم افزار نویسان آنلاین، کسب و کار خوبی باشد.

ده ها میلیون وب سایت اینترنت، به نرم افزارهای طراحی، بارگذاری و هم چنین مدیریت سرور و ارتباط با مخاطبان نیاز دارند که خود دنیای عظیمی را شکل می دهد. اگر چه وضعیت امروز، نیازهای مختلف را در حوزه های گوناگون پشتیبانی می کند، اما به واسطه توسعه روز افزون خلاقیت های دیجیتالی، نیاز به نرم افزارهای تحت وب برای ارائه حجم گسترده تر و هوشمندانه ای از خدمات افزایش پیدا می کند. مسنجر ها، کنتورهای اینترنتی، خدمات دهندگان سرویس گرهای پست الکترونیک، گجت کارها، تبلیغات اینترنتی، آموزش آنلاین و صدها عرصه دیگر، نیازمند نرم افزارهای تکمیلی تحت وب هستند. 

چرا که در روزگاری که یک سوم جمعیت کره زمین آنلاین باشند، نیاز به چنین ابزارهایی بیش از گذشته اهمیت پیدا می کند. اگر ۱۰ سال پیش می خواستید دامنه ایی بر روی پسوندهای عمومی ثبت کنید، تقریبا ثبت دامنه با ۴ تا ۶ حرف امکان پذیر بود. حتی بر روی پسوند ملی ایران. اما امروزه، ثبت دامنه ای با چنین ویژگی تقریبا امکان ندارد و صاحبان این دامنه ها حاضرند دامنه مورد نظر شما را با بهای میلیونی ریالی یا دلاری به شما واگذار کنند! این جادوی اینترنت است. بنابراین، کسب و کار نرم افزارهای تحت وب، کسب و کاری پویا خواهد بود. اگر در این عرصه به دنبال آموزش و تحقیق و راه اندازی کسب و کار هستید، فرصت های زیادی در اختیار شما خواهد بود.

  عرصه های وب اپلیکیشن و موبایل اپلیکیشن در واقع فرصتی است برای ارتقای تعاملات دو سویه هوشمندانه بین کاربران و ارائه دهندگان. ما امروز در دنیایی زندگی میکنیم که حتی پزشکی هم از طریق قابلیت های آنلاین در حال ارائه خدمات به میلیون ها مخاطب در اقصی نقاط جهان است. حتما درباره جراحی های آنلاین که از طریق ربات بر روی بدن بیماران انجام میشود شنیده اید. این ها همه تعاملات پزشکی و فناوری اطلاعات است که فرصت های کسب و کار و خدمات رسانی گسترده را فراهم کرده است. پزشکی آنلاین، عرصه مهمی است که اهمیت آن روز به روز بر مخاطبانش هویدا می شود. این که امروزه مردم کم تر از قرن نوزدهم و اعصار پیش از آن، مریض می شوند، یک واقعیت غیر قابل انکار است و اینکه ایدز و اعتیاد دیجیتالی و مرگ و میر های مبتنی بر آلودگی های شهری، افیونی برای مردمان نسل امروز شده است نیز، فراموش نشدنی.

شمار زیادی از مخاطبان اینترنت، اطلاعات پزشکی اولیه یا تخصصی را از طریق پرتال های رسمی و غیر رسمی موجود به زبان های مختلف دریافت می کنند. با پزشکان و مشاوران در رده های مختلف سازمانی و علمی به صورت اینترنتی در تبادل هستند و مشاوره های رایگان دریافت می کنند. مشاوره های آنلاین در عرصه پزشکی، یکی از جذاب ترین حوزه های پزشکی آنلاین برای مخاطبان اینترنت است که در ایران نیز با استقبال فراوان کاربران اینترنت رو به رو شده است و صدها پرتال در این عرصه در اختیار علاقمندان می باشد. پزشکی آنلاین، در واقع رهیافتی است به حضور علم پزشکی در رسانه دیجیتال و استفاده از ابزارها و قابلیت های آن برای ارتباط تعاملی و اثربخش با جامعه مخاطبان اعم از بیماران و غیر بیماران. پزشکان، معمولا افرادی رسانه ای و اینترنتی نیستند، اما ماموریت و وظیفه آن ها بسیار خطیر و مهم است.

فعالان فناوری اطلاعات، می بایست با درک نیازهای مخاطبان به جامعه پزشکی و بررسی زمینه های تعامل بهینه پزشکان با مخاطبان از طریق کانال های آی تی محور، فرصت آفرین عرصه پزشکی آنلاین باشند. موسسات و مراکز بیمارستانی و کلینیکی بسیاری هستند که از طریق اینترنت به پرتال برای مدیریت روابط با مخاطبان، ارتباط تعاملی پزشکان با بیماران و ده ها و صدها موضوع دیگر از طریق آی تی نیاز دارند. تحقیقات بر روی شیوه های گسترش آی تی در علم پزشکی و پیراپزشکی بسیار زیاد است و در این مبحث نمی گنجد. اما همه شواهد بر این موضوع دلالت می کنند که بستر کسب و کار در عرصه پزشکی آنلاین در دنیای امروزی در حال افزایش است و موقعیت برای فعالان این عرصه بسیار. فرصت آفرینان، همواره برگ برنده را در اختیار دارند و گوی سبقت.

از شیوه های خلاقانه عرصه پزشکی آنلاین در دنیای اینترنت استفاده کنید و با شناسایی قابلیت ها و نیازهای ملی، به بومی سازی سامانه ها و ابزارهای ارائه دهنده خدمات پزشکی از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطی روز چه از طریق وب چه از طریق موبایل و چه از طریق تلویزیون ! اقدام کنید. نکته بیست و یکم، نشان دهنده ظرفیت های موجود در عرصه پزشکی آنلاین می باشد برای آنان که موقعیت شناس هستند! بازیابی اطلاعات پزشکی (Medical Information Retrieval) از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات، یکی از کاربردی ترین قابلیتهای پزشکی آنلاین در دنیای دیجیتال امروزی است که در ایران نیز کاربرد وسیعی دارد. بنابراین، باید عنوان داشت که این عرصه در کسب و کار اینترنتی نقش غیر قابل انکاری دارد و فعالان عرصه پزشکی و فناوری اطلاعات میتوانند از بازار خوب پیش رو بیشتر استفاده کنند.

در این ۵ گفتار، به مسائل مختلفی اشاره کردیم. اگر بخواهیم دنیای دیجیتال را با چند کلیک بررسی کنیم، بر روی یکی از کلیک ها باید تامل کنیم. گردشگری مجازی۱ . گردشگری مجازی، وجه غیر قابل انکار دنیای اینترنت است. شمار قابل ملاحظه ای از کسب و کار های اینترنتی، امروزه به عرصه گردشگری مجازی مرتبط شده است. شمار افرادی که از پرتال های اینترنتی برای بررسی مکان های تاریخی، دریافت اطلاعات مختلف از آن ها، رزرو اماکن اقامتی در سراسر جهان  ،خرید بلیط اتوبوس و قطار و هوایپما به صورت الکترونیکی استفاده می کنند روز به روز در حال افزایش است. اهمیت پرتال های مربوط به گردشگری مجازی آن قدر زیاد است که پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا و نشریات علمی معتبری در این عرصه در اقصی نقاط جهان منتشر می شود. به زودی باید شاهد برچیده شدن سیستم سنتی ارائه خدمات گردشگری به علاقمندان این صنعت باشیم. 

از انتخاب مکان بازدید تا رزرو تور و هتل و بلیط ابزارهای مسافرتی، همه و همه اینترنتی امکان پذیر است. برخی از شرکت های بزرگ هواپیمایی اروپا مانند شرکت ایرلندی رایان ایر۲ ، ۹۰ درصد خدمات خود را به صورت اینترنتی و الکترونیکی به مخاطبان میلیونی خود عرضه می کنند و در صورتی که مخاطبان، به خدمات حضوری نیاز داشته باشند بهای گزافی از آن ها دریافت می شود. در کشورهای اسکاندیناوی خرید هر چیزی که مرتبط با سفر باشد، از طریق پرتال، ارزان تر از مراجعه حضوریست.

نقش شرکت ریان ایر در توسعه گردشگری از طریق قابلیت های مجازی و انلاین، نقش پر رنگی در اروپا است که البته پرتال هایی مانند tripadvisor و expedia هم در گسترش آن نقش دارند. این ها مدل های تجاری موفقی در عرصه گردشگری اینترنتی است که میتواند مورد استفاده و استقبال فعالان علمی و تحقیقاتی و کسب و کار ایرانی نیز قرار بگیرد. در آینده درباره قابلیت ها و ظرفیت های چنین سرویس دهنندگانی در سرویس موفقیت برترین ها بیشتر خواهیم گفت.

فروش آنلاین خدمات گردشگری، سبب شده است تا بازار خرید و فروش بلیط های دست دوم نیز رونق بگیرد و حتی حراج آنلاین بلیط های تور و قطار و هواپیما نیز در دستور کار قرار بگیرد و مخاطب زیادی هم جذب کند. مثلا شرکت اتوبوس رانی سوئد۳ ، از طریق پرتال حراجی۴  آنلاین این کشور ، بلیط برون شهری را به مقاصد مختلف با بهای ۱ کرون عرضه می کند و هر مخاطبی که بیش ترین پیشنهاد را در یک بازه زمانی ارائه دهد، برنده و خریدار نهایی بلیط خواهد بود و مشخصات بلیط برای وی پیامک یا ای میل می شود. 

همه این موقعیت ها، فرصت هایی است که آی تی در اختیار گردشگری شهری، ملی و بین المللی قرار داده است. پرتال اکسپدیا۵  که یکی از مراکز آنلاین و معتبر در عرصه گردشگری اینترنتی هست، گردش مالی قابل توجهی دارد که در برنامه ها  و مسابقات ورزشی جهان تبلیغ می کند و این قضیه نشان دهنده جایگاه مالی و اطلاع رسانی عرصه گردشگری مجازی برای فعالان این کسب و کار دارد. گردشگری مجازی، فرصت های زیادی را برای حوزه های دیگر نیز فراهم می کند و می توان از آن به عنوان یک صنعت مادر قرن بیست و یکم نام برد. 

افرادی که به هر نوع در عرصه گردشگری اینترنتی تحقیق کنند و کسب و کاری را مدیریت کنند، فرصت های اشتغال خوبی را در انتظار خواهند داشت. بازار نرم افزارهای تحت وب، موبایل، شبکه های اجتماعی و آینده اینترنت و تلویزیون، فرصت هایی برای توسعه گردشگری مجازی در سرزمین دیجیتال خواهند بود. کسب و کار گردشگری آنلاین را فراموش نکنید!

وبلاگ ها و موبایل های هوشمند، فرصت و ظرفیت ارائه نسل جدیدی از خدمات را فراهم کرده است که نشر الکترونیک است. نشر الکترونیک از زمانی که اپل۶  و کیندل۷  آمازون، ابزارهای خلاقانه ای برای مرور صفحات چاپی بر روی دستگاه های دیجیتالی فراهم کردند، با فرصت های بالقوه ای رو به رو شده است. 

نشر الکترونیک، حامی محیط زیست و توسعه پایدار است. هر کتابی که توسط صنعت نشر الکترونیک در اختیار میلیون ها مخاطب قرار بگیرد، یعنی یک درخت کم تر قطع شده است و این یک مزیت بزرگ است. عرصه نشر الکترونیک، هنوز مهجور است. اما آینده اینترنت و جهان، به سمت و سوی عرصه مجازی و مجازی سازی بسیاری از رویدادها و اتفاقات معمول در دنیای واقعی که شیوه سنتی دارد، حرکت خواهد کرد.

کسب و کار فعالان عرصه نشر الکترونیک، در دهه ای که پیش روی هست، وضعیت بهتری از قبل خواهد گرفت. هر چند که بحران های اقتصادی و اپیدمی کتاب نخوانی قرن بیستمی، همچنان با نسل امروز کاربران جامعه اطلاعاتی همراه خواهد گرد. اما در واقع آینده، در اختیار نشر الکترونیک است. کم تر ناشری در دنیا سراغ داریم که پرتالی برای معرفی ظرفیت های اطلاعاتی و انتشاراتی خود در اختیار نداشته باشد. حتی اگر خیلی خیلی سنتی باشد و مخاطب خیلی محدودی داشته باشد.

بله! درست حدس زدید. شیوه کنونی کتاب فروشی ها که نه امکان جست وجو را به شما می دهد و نه مشاورانی زبده در اختیار دارند و امکانات خاصی هم در قیاس با سرویس های مبتی بر اینترنت در اختیار شما نمی گذارند، در آینده ای نزدیک محو خواهند شد. مگر آن که خود را به ابزارهای آی تی مجهز کنند. آن چه مسلم است، کتاب فروشی اینترنتی آمازون، میلیون ها کتاب را در یکسال به میلیون ها مخاطب معرفی و عرضه می کند. بدون آن که مغازه خاصی در کره زمین داشته باشد.

شاید بیش تر از صدها هزار کتابفروش سنتی در سراسر جهان. بنابراین عرصه نشر الکترونیک، عرصه ای رو به رو شد است و هر ساله با ابزارها و فناوری های خلاقانه جدیدی مواجه می شود. فعالان کسب و کار در عرصه نشر الکترونیک، فرصت های زیادی برای خلق فرصت های اینترنتی در این حوزه دارند و این عرصه، کاملا مخاطب پسند و مخاطب مدار است. دنیای نشر الکترونیک به ما می آموزد که مدیریت کسب و کارهایی هدفمند در این عرصه، زمینه ساز موقعیت های فراوانی برای اشتغال زایی، تحقیق و توسعه، گسترش روابط عمومی، دولت الکترونیک و شهروند مجازی می باشد که دنیایی از فرصت ها را برای علاقمندان به همراه خواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *