ایلان ماسک (Elon Musk) آینده‌گراترین فرد روی زمین است. او یک کارآفرین آمریکایی، مبتکر و سرمایه‌گذار است و بیشتر به خاطر نقشش به عنوان مدیر ارشد اجرایی شرکت تسلا موتورز، سازنده ماشین‌های الکترونیکی و به عنوان یکی از بنیانگذاران سیستم انتقال پول آنلاین یعنی پی‌پال، و برنامه فضایی تجاری اسپیس ایکس (SpaceX) معروف است.

آقای رندی اُتینگر می‌گوید ” ایلان ماسک ترکیبی از یک مخترع و سازنده است، همچون ترکیب بنجامین فرانکلین و استیوجابز آن هم از نوع قدرتمندش”.

حال ببینیم از نظر ایلان ماسک رمز موفقیت کارآفرینان در چیست. پس با ما همراه باشید:

۱- ایده‌ها تنها به اندازه اجرایشان خوب هستند

ایده‌هایی که خوب اجرا نشوند، در حد ایده باقی می‌مانند؛ ایده‌ای که بسیار خوب اجرا شود می‌تواند به یک کسب و کار بزرگ و فوق‌العاده تبدیل گردد. رهبران امروزی باید هم ابتکار عمل داشته باشند و هم خوب هم اجرا کنند. باید محدودیت‌هایشان را بشناسند. در حال حاضر هایپرلوپ فقط یک ایده است. و با توجه به الویت‌های دیگر آقای ماسک، اجرای آن به دیگران واگذار خواهد شد.

۲- داشتن چشماندازی قدرتمند

تاثیرگذارترین رهبران، چشم‌انداز قدرتمندی دارند که آن را به اشتراک می‌گذارند و راهی برای رسیدن به آن طرح می‌کنند. افراد عادی دیدگاه تکاملی دارند، در حالیکه بزرگترین و تاثیرگذارترین رهبران همچون ایلان ماسک دیدگاه‌های انقلابی و متحول کننده. واکنش ایلان ماسک به مشکل ترافیک، یک خط آهن پرسرعت با عنوان هاپرلوپ (Hyperloop) است که مسافران را ظرف ۳۰ دقیقه از لوس آنجلس به سن فرانسیسکو انتقال می‌دهد، یعنی ۸۰۰ مایل در ساعت. اجرای طرح او ۸ سال به طول خواهد انجامید و حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

۳- ابتکاری که جهان را تغییر دهد می‌تواند از هر جایی باشد

ایده هایپرلوپ ایلان ماسک، محصول داشتن دو شرکت با یک چشم‌انداز است، نه فقط برای تولید ماشین و سفینه فضایی، بلکه برای تغییر نوع نگاه ما به حمل و نقل. ماسک این ایده را به عنوان یک ایده “منبع باز” به عموم ارائه کرده است، این کار وی بیانگر این حقیقت است که رهبران به دنبال راه‌هایی هستند تا گروه‌های بزرگتر را درگیر مسئله کنند و برای حل مشکل طلب کمک نمایند.

۴-  محصولات بزرگ بسازید

ماسک پس از فروش سهامش، هم‌‌ بنیانگذار و عضو مهمی در توسعه پی‌پال شد که بدیهی است با وجود ۱۷۳ میلیون کاربر فعال، می‌توان گفت که برای کسب و کار آنلاین یک ضرورت محسوب می‌‌شود. پی‌پال یک سوی اقدامات مخاطره‌آمیز ماسک است از دیگر اقدامات او می‌توان به تسلا موتورز، اسپیس‌ایکس و سولارسیتی (SolarCity) اشاره کرد. ماسک مسئول طراحی ماشین برقی اسپورت Tesla Roadster بود که برنده جایزه و به۳۱ کشور فروخته شد، این محصول درست پس از بحران مالی ۲۰۰۸ ساخته شد. تسلا موتورز بخشی از آینده اتومبیل در جهانی با تغییرات آب و هوایی است.

۵- با صداقت کار کنید

ماسک برای شروع به کار تسلا از دولت وام گرفت. اخیراً او بیش از ۴۰۰ میلیون دلار از وام حمایتی وام‌دهندگان را پرداخت کرده است. رهبران می‌توانند در سایه حمایتی دیگران پول سازی کنند.

۶- اعتماد به نفس داشته باشید

 رهبران بزرگ اعتماد به نفس و خود باوری دارند. اگر به نوشته‌ها و مطالب مربوط به موفقیت و کارآفرینی توجه کنید، اولین چیزی که  متوجه می‌شوید این است که اکثر انسان‌های موفق به قدرت پول افراد دیگر در تامین بخش مالی پروژه باور دارند، به این ترتیب اگر با شکست مواجه شوند، ثروت شخصی خود را از دست نمی‌دهند. ولی ایلان ماسک چنان اعتماد به نفسی به خود و قابلیت‌هایش دارد که از پول‌های شخصی خودش برای تامین بخش مالی پروژه استفاده می‌کند.

۷- بدانید چگونه باید استقامت کنید

ایلان ماسک و رهبران بزرگ دیگر می‌دانند که شکست نوعی بازخورد است. ماسک باور دارد که می‌تواند هزینه سفرهای فضایی را کاهش دهد و آن را به واقعیت برساند. در جریان کار، او با تاخیر در طراحی و آزمایش مواجه شد که وی را چند سالی از زمان‌بندیش عقب انداخت. زمانبندی اولیه او با شکست روبرو شده چون موتور ماشین آتش گرفت. دومین آزمایش آنگونه که او انتظار داشت پیش نرفت. اما او پروژه را ترک نکرد، در عوض از شکست‌هایش درس گرفت و اصلاحاتی را انجام داد تا این که راکت فالکون وی اولین موفقیتش را در سال ۲۰۱۰ تجربه کرد.

۸- خیال‌های آسوده را مضطرب کنید

ماسک هرگز از دگرگونی و ایجاد تغییر و تحول نمی‌هراسد. او هرچه  که ما در مورد ساخت ماشین می‌دانیم را به کلی نادیده گرفت و چیز کاملاً متفاوتی ساخت. گرچه این ماشین، ماشین پرنده نیست، اما شروع به کار تسلا صنعت خودرو را کاملاً مضطرب کرده است. تسلا بسیار کارآمد و لوکس است، و به طور کامل قابلیت ارتقاء دارد. حتی نحوه فروش تسلا متفاوت است.

۹- یادگیری پی در پی یک اولویت است

رهبران تاثیرگذار همانند ایلان ماسک دائم ایده می‌دهند. به عنوان یک کارآفرین سریالی، وی چندین شرکت چند میلیارد دلاری بر اساس ایده‌هایش ساخته است، چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ ماسک می‌تواند ارتباط  بین دو چیز را به  گونه‌ای ببیند و درک کند  که دیگران قادر به دیدن آن نیستند. به همین دلیل می‌تواند جهش‌های بزرگ رو به جلو داشته باشد.

۱۰- شبکه‌ و ارتباط

ماسک در دوران دانشجویی خود با افراد جالبی که دوست داشت،  تماس می‌گرفت یا آن‌ها را ملاقات می‌کرد. یکی از این افراد پیتر نیکلسون، مدیر اجرایی ارشد بانک نوا اسکوشیا بود. این تماس تلفنی منجر به ملاقات وی با نیکلسون و البته گذراندن دوره کارآموزیش در بانک شد. تجربه ماسک در بانک در نهایت انگیزه‌ای شد برای راه‌اندازی سرویس پرداخت دیجیتالی یعنی همان پی‌پال.

منبع: شبکه

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *