تا مدت‌ها این‌گونه تصور می‌شد که انسان‌ها با یک سطح خاصی از هوش و استعداد به دنیا می‌آیند و تنها کاری که می‌توانند در زندگی انجام دهند، رسیدن به سطح پتانسیل و توانایی استفاده از این هوش است. اما دانشمندان اثبات کرده‌اند که ما می‌توانیم پتانسیل خود را افزایش دهیم و در این فرآیند از زندگی خود لذت ببریم. الان می‌دانیم که با فراگیری مهارت‌های جدید، مغز می‌تواند گذرگاه جدید عصبی بسازد که کمک می‌کند تا سریع‌تر و بهتر کار کند. در این‌جا فهرستی از ۷ سرگرمی که ما را باهوش‌تر می‌کند، آورده شده است.

۱ – نواختن یک آلت موسیقی را فرا بگیرید

۷ سرگرمی که هوش شما را بیشتر می‌کند
۷ سرگرمی که هوش شما را بیشتر می‌کند

پخش و نواختن موسیقی می‌تواند به خلاقیت، مهارت‌های تحلیلی، زبان؛ ریاضیات و بسیاری از موارد دیگر کمک کند. با این‌که تمام موارد ذکر شده مزیت‌های بزرگی هستند اما برخی از مردم معتقدند که انجام ورزش‌های گروهی می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد. نواختن آلات موسیقی مزیتی دارد که هیچ نوع فعالیت دیگری ندارد: تقویت کورپوس جسم که با ایجاد ارتباطات جدید می‌تواند باعث متصل شدن دو نیمکره مغز به یکدیگر شود. کورپوس بهبود یافته می‌تواند به مهارت‌های اجرایی، حافظه، حل مشکل و کارکرد کلی مغز کمک شایانی کند؛ بدون آن‌که مهم باشد فرد مورد نظر چند سال سن دارد.

۲ – همه چیز بخوانید

۷ سرگرمی که هوش شما را بیشتر می‌کند
۷ سرگرمی که هوش شما را بیشتر می‌کند

مزیت‌های خواندن بسیار زیاد و یکسان است؛ فرق نمی‌کند چه چیزی را انتخاب می‌کنید؛ خواندن یک رمان کلاسیک؛ سری داستان‌‌های هری پاتر یا آخرین شماره وال استریت ژورنال؛ همه اثر مشابه‌ای دارند. خواندن باعث کاهش استرس می‌شود و کمک می‌کند حس بهتری نسبت به خود داشته باشید؛ و باعث افزایش هر سه نوع هوشمندی یعنی تبلور؛ روانی و احساسات می‌شود. این مسئله به حل مشکلات کمک می‌کند؛ با کنار هم قرار دادن تکه‌های مختلف دانش و اطلاعات می‌تواند عملکرد بهتری در زندگی روزمره داشته باشد؛ الگوها را شناسایی کند؛ فرآیندها را تشخیص دهد و نسبت به احساسات سایر افراد واکنش مناسبی داشته باشد.

این مسئله در محیط کار هم مهم و مؤثر است؛ خواندن موجب فهم بیشتر از کنار هم قرار دادن و به‌وجود آوردن یک اتفاق و هم‌چنین مهارت‌های مدیریتی بهتر می‌شود.

۳ – به‌طور منظم ورزش کنید

۷ سرگرمی که هوش شما را بیشتر می‌کند
۷ سرگرمی که هوش شما را بیشتر می‌کند

ورزشی که به‌صورت مقطعی و گاه‌گاه باشد؛ به تنهایی اثر ندارد. ورزش کردن دائم و منظم از انجام ورزش‌های سنگین که در زمان‌‌های مشخص انجام نمی‌شود اثربخشی بیشتری دارد. زمانی‌که ورزش هر روز انجام شود؛ سلول‌ها مملو از ماده‌ای به‌نام BDNF می‌شوند. این ماده یک پروتئین است که به حافظه؛ یادگیری؛ تمرکز؛ و فهم بهتر کمک می‌کند. گاهی اوقات از آن به‌عنوان تیزهوشی روحی روانی یاد می‌شود.

به گفته دانشمندان نشستن طولانی در یک جای ثابت می‌تواند اثرات بدی داشته باشد و موجب می‌شود که ذهن آن‌گونه که می‌تواند فعالیت نداشته باشد.

۴ – یک زبان جدید یاد بگیرید

۷ سرگرمی که هوش شما را بیشتر می‌کند
۷ سرگرمی که هوش شما را بیشتر می‌کند

خیلی‌ها معتقدند هستند که برای تقویت حافظه پازل درست کنید. اما به‌جای این‌کار بهتر است که به‌دنبال یادگیری یک زیان جدید باشید. محققان دریافتند کسانی‌که به دو زبان صحبت می‌کنند نسبت به افرادی که تنها به یک زبان گویش می‌کنند؛ از توانایی بیشتری برای حل پازل برخوردار هستند. یادگیری موفق تکلم به یک زبان جدید باعث می‌شود تا مغز شما به‌راحتی هر وظیفه ذهنی محول شده را انجام دهد که می‌تواند شامل مهارت‌های اجرایی از قبیل طرح‌ریزی و حل مشکل شود.

به‌غیر از این؛ قدرت تکلم به دو زبان مختلف کمک می‌کند تا مهارت‌‌های شما برای مانیتور کردن محیط افزایش بابد و راحت‌تر توجه خود را به فرآیندهای گوناگون معطوف کنید. یکی از باورهای رایج در محیط کاری آن است که مدیران باید بتوانند به چندین زبان صحبت کنند؛ به‌عنوان مثال اگر می‌خواهند که مقام بالاتری در محیط کار داشته باشند بهتر است شروع به فراگیری زبان فرانسوی و اسپانیایی کنند. البته شاید این امر بر خلاف انتظار؛ نتیجه دیگری به دنبال داشته باشد چون ممکن است مغز نسبت به یادگیری زبان جدید واکنش نشان دهد. فررگیری یک زبان جدید شاید آخرین حلقه گمشده‌ای باشد که افراد به آن نیاز دارند تا ذهن خود را آماده کارهای C-Level کنند.

۵ – قدرت یادگیری انبوه خود را بیازمایید

۷ سرگرمی که هوش شما را بیشتر می‌کند
۷ سرگرمی که هوش شما را بیشتر می‌کند

خیلی از دانش‌آموزان باهوش و تیزهوش معمولا خود را برای امتحانات از قبل آماده نمی‌کنند و روز امتحان سر جلسه حاضر می‌شوند. مشکل اصلی آن است که ما عادت داریم همه چیز را زود فراموش کنیم. شاید دلیل آن است که کمتر پیش می‌آید تا بخواهیم دانش مربوطه را به شکلی که قبلا ارائه شده؛ عرضه کنیم. یکی از دلایلی که یادگیری زبان جدید به هوش بیشتر ما کمک می‌کند نیاز به یادگیری انبوه و انباشته است. چون همیشه به آن‌ها نیاز داریم و باید دانسته‌های خود را مرتبا تکرار کنیم. گرامر و کلماتی که یاد می‌گیریم هزاران‌بار تکرار می‌شوند در حالی‌که ما در حال پیشرفت مهارت‌های خود در زمینه زبان جدید هستیم.

حال مفهوم یادگیری انبوه را به تمام ابعاد زندگی روزمره خود تعمیم دهید و تمام تکه‌ها و ذرات باارزشی را که به‌دست می‌آورید؛ به‌خوبی حفظ کنید. در جریان یک مناظره مهم سعی کنید حواستان به همه چیز باشد؛ یا یک ژورنال کوچک را همراه داشته باشید و هر چیزی را که توجه شما را به خود جلب می‌کند یادداشت کنید. یادگیری انبوه یا انباشته را در برنامه خود بهسازیتان شروع کنید.

۶ – ذهن خود را ورزش دهید

۷ سرگرمی که هوش شما را بیشتر می‌کند
۷ سرگرمی که هوش شما را بیشتر می‌کند

فعالیت‌هایی از قبیل جدول سودوکو، پازل، بازی‌های ویدئویی، بازی با کارت و سایر بازی‌های مشابه باعث افزایش انعطاف سیستم عصبی می‌شود. این مسئله طیف وسیعی از تغییرات در گذرگاه‌های عصبی و سیناپس‌هایی را که در واقع توانایی مغز برای شناسایی خودش است را شامل می‌شود. زمانی‌که سلول‌‌های عصبی به روش‌های جدیدی پاسخ می‌دهند همین امر موجب افزایش انعطاف سیستم عصبی می‌شود که به ما کمک می‌کند تا قدرت دید اطراف را از منظرهای مختلف داشته باشیم و بتوانیم علت و معلول رفتارها و احساسات را درک کنیم. به این ترتیب از الگوهای جدید آگاه می‌شویم و توانایی‌های شناختی ما بهبود پیدا می‌کند.

با توجه به این‌که انعطاف سیستم عصبی در برخی ناراحتی‌ها نقش دارد؛ افزایش مقدار آن می‌تواند از برخی شرایط خاص جلوگیری کند. به‌عنوان مثال؛ افرادی که مقدار بیشتری از آن را دارند کمتر در معرض اضطراب و افسردگی قرار دارند؛ در همین حال هم سریع‌تر یاد می‌گیرند و هم بهتر به‌خاطر می‌سپرند.

۷ – مدیتیشن کنید

۷ سرگرمی که هوش شما را بیشتر می‌کند
۷ سرگرمی که هوش شما را بیشتر می‌کند

 این‌گونه به‌نظر می‌رسد که وقتی مردم شروع به مدیتیشن می‌کنند، امواج مغزی آن‌‌ها پایین آمده و در نتیجه در یک حال آرامش عمیق قرار می‌گیرند. به‌همین دلیل مدیتیشن به‌شدت مورد توجه مردم قرار گرفت؛ چون انسان‌ها می‌توانند امواج مغزی خود را کنترل کنند و در هز زمانی‌که دوست داشتند هر چه که خواستند احساس کنند. این یعنی آن‌که می‌توانیم قبل از شروع یک مذاکره احساس قدرت بیشتری کنیم؛ اعتماد به‌نفس بیشتری داشته باشیم و در زمان فروش محصول قدرت متقاعد کنندگی بیشتری از خود نشان دهیم.

ایده کلی آن است که مغز توان گسترش بیشتر را دارد و این کار به‌وسیله انسان‌ها و با یک هدف انجام می‌شود. فعالیت‌‌های گوناگون بخش‌های مختلف مغز را درگیر خود می‌کنند؛ پس ما می‌توانیم روی توانایی‌ها و قدرت‌های خود کار کنیم تا هم موفق باشیم و هم نقاط ضعف خود را بهبود بخشیم. خود به‌سازی مغز ایده خوبی است به‌خصوص برای کسانی‌که به اوج دوران حرفه‌ای خود رسیده‌اند.

 

منبع: مجله شبکه

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *