همه ما عادت‌هایی داریم که به ظاهر عادت‌های بدی نیستند یا حداقل ما اینگونه تصور می‌کنیم، اما در عمل می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای ما به همراه داشته باشند، به خصوص اگر پای پول و سرمایه در میان باشد که با هزار سختی و مشقت آن را بدست می‌آوریم. عادت‌هایی که می‌توانند حتی پولدارها را هم فقیر کنند. البته دلیل برخی از این عادت‌ها عدم آگاهی از آن‌ها است، پس نخستین قدم برای ترک عادت‌ها، آگاهی یافتن از آن‌ها و بعد جایگزین کردن آن‌ها با رفتارهای خوب و مناسب است.

آیا تا کنون فکر کرده‌اید که پول شما کجا می‌رود؟ آیا اغلب فکر می‌کنید که چرا آخر ماه هیچ پولی در حساب بانکی شما نیست؟ آیا دائماً به چاله‌های نامرئی می‌اندیشید که پول و سرمایه شما را به ناگهان می‌بلعند؟ اگر این طور است باید بگوییم درست آمده‌اید. ما به شما می‌گوییم که چرا با وجود درآمد خوب و مناسبی که دارید، نمی‌توانید پولی جمع کنید؟ می‌خواهیم هشت عادت را به شما یادآوری کنیم؛ هشت عادتی که می‌توانند درآمدی که به سختی بدست آورده‌اید را بدزدند و سرمایه شما را بالا بکشند. با ما همراه باشید:

۱- با افزایش درآمدتان، هزینه‌هایتان را بیشتر می‌کنید

 بالا بردن استانداردهای زندگی با وجود تمکن مالی هیچ آسیبی به شما وارد نمی‌کند. اما، اگر از جمله افردی هستید که دائماً به دنبال راه‌هایی برای خرج کردن پول‌‌هایتان می‌گردید، به احتمال زیاد خیلی زود دچار مشکل می‌شوید و در موقعیت دشواری قرار می‌گیرید. اگر با هر بار افزایش درآمد ( یا حتی بدون آن)، هزینه‌های خود را افزایش می‌دهید، داشتن هرگونه پس‌انداز واقعی دشوار خواهد بود.

سعی کنید هزینه‌های خود را ثابت نگه دارید و بدنبال راه‌هایی برای افزایش درآمد خود باشید. با این راه به موفقیت می‌رسید.

۲- فقط به زمان حال توجه دارید، آینده برایتان مهم نیست

معمولاً افراد وقتی از پس مشکلی برنمی‌آیند، صورت مسئله را پاک می‌کنند یعنی آن را نادیده می‌گیرند. این کار به طور قطع فاجعه‌بار خواهد بود، به خصوص وقتی پای پول و سرمایه در میان باشد. بهبسیاری از افراد روی نیازهای حال حاضر خود تمرکز دارند و این خیال خام را در سر می‌پرورانند که نیازهای آینده بالاخره به نحوی برآورده خواهند شد.

هنگام اتحاذ هرگونه تصمیم مالی باید آینده را هم در نظر داشته باشید. گرچه ما در زمان حال زندگی می‌کنیم، ولی روی زندگی ما به سمت آینده است. پس تا دیر نشده، برای آینده خود کاری بکنید.

۳- فکر می‌کنید برای پس‌انداز کردن خیلی زود است

وقتی جوان هستید، به راحتی در مقابل لذت‌هایی که پول برایتان فراهم سازد، سست می‌شوید و کنترل خود را از دست می‌دهید. مردم اغلب فکر می‌کنند که پس‌انداز و سرمایه‌گذاری از حالا خیلی زود است. اما باید گفت که اشتباه می‌کنند. هرگز برای پس‌انداز کردن بخشی از درآمدتان زود نیست، مهم نیست که درآمدتان چقدر پایین یا چقدر بالا است.

پس‌انداز را از همین امروز شروع کنید! در حقیقت، کارشناسان می‌گویند که قبل از خرج کردن، پس‌انداز کنید. بخشی از درآمد خود را کنار بگذارید و سپس بقیه را خرج کنید.

۴- درآمد و هزینه‌های خود را ثبت نمی‌کنید و کنترلی روی آن‌ها ندارید

همه ما فکر می‌کنیم که می‌دانیم پول‌هایمان از کجا می‌آیند و در نهایت به کجا می‌روند. متاسفانه این موضوع در مورد اکثر ما صحت ندارد. ممکن است از هزینه‌های عمده خود با خبر باشیم اما هزینه‌های کوچک معمولاً در مقایسه با هزینه‌های بزرگ‌ترسهم بیشتری از دارایی و سرمایه ما را مصرف می‌کنند.

بهترین راه این است که درآمد و هزینه‌های خود را چه کم چه زیاد، در جایی ثبت کنید. در این صورت می‌توانید کنترل بیشتری روی پول و سرمایه خود داشته باشید.

۵- بودجه‌بندی نمی‌کنید یا این که بودجه‌بندی ضعیفی دارید

گاهی با وجود این که همه‌چیز را مستند می‌کنید، اما باز هم ممکن است نقطه آغازین را فراموش کرده باشید؛ بله بودجه‌بندی. داشتن یک بودجه‌بندی واقعی و مستند، پایه و اساس تمام طرح‌ریزی‌های مالی و البته موفقیت شما است. برای خود بودجه‌بندی تهیه کنید و به آن پایبند باشید. بودجه‌‌بندی باعث می‌شود که نگاه شما به پول‌هایتان بسیار متفاوت شود. اگر بودجه‌بندی نداشته باشید، به راحتی احساساتی می‌شوید و در برابر هزینه‌های غیرضروری سر تسلیم فرود می‌آورید.

۶– درک صحیحی از نیازها، خواسته‌ها و امور مالی خود ندارید

برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ایجاد ثروت، بسیار مهم است که به سه موضوع ” باید داشته باشیم”، ” خوب است داشته باشیم” و ” نیاز نیست داشته باشیم” کاملاً توجه کنید. باید برای اهداف مالی خود یک اولویت‌بندی مشخص کنید. اگر ثروتمند شدن اولین اولویت شما است، باید برخی از لذت‌های حال حاضر خود را قربانی کنید؛ چه دوست داشته باشید و چه نداشته باشید.

اهدافتان را مشخص کرده و یادداشت نمایید. آن‌ها را در فواصل زمانی معین مرور کنید تا همچنان در مسیر موفقیت باقی بمانید و پیش بروید.

۷- بدهی‌های خود را نادیده می‌گیرید

امروزه، بهره، بخش عمده‌ای از منابع مالی اکثر مردم را نابود می‌کند. این یک واقعیت دردناک است. هنوز هم بیشتر مردم نمی‌دانند که چگونه از این دور باطل که پول آن‌ها را به یغما می‌برد و هیچ پس‌اندازی برای آن‌ها باقی نمی‌گذارد، خلاص شوند. ابتدا، پرداخت بدهی‌هایتان را در بالای فهرست کار خود قرار دهید. برای این کار برنامه داشته باشید و آن را دنبال نمایید. نمی‌خواهید باور کنید که فقیر هستید، این‌طور نیست؟

۸- گجت‌های الکترونیکی خود را مدام به‌روزرسانی می‌کنید

هیچ محدودیتی برای این کار وجود ندارد. خریدن گجت‌های مورد نیازتان هیچ آسیبی به شما نمی‌رساند، اما خریدن گجت‌ها تنها به این دلیل که جدیدترین نسخه‌ گوشی‌ در بازار هستند، قطعاً به جای سود برای شما ضرر به همراه خواهد داشت. از همین امروز مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرید. از همین حالا فقط کارهایی را انجام دهید که لازم هستند. از پس این کار برمی‌آیید. به خودتان لطف کنید و از امروز سفر به سوی ثروتمند شدن را آغاز نمایید. ویلیام شاتنر می‌گوید:” اگر پس‌انداز کردن اشتباه است، نمی‌خواهم درستکار باشم.”

 

منبع: مجله شبکه

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *