وب سایت یک شرکت هسته فعالیت ها و حضور اینترنتی آن تجارت محسوب می شود. در واقع، تحقیقات موسسه بورل (Borrel) نشان داده است که اکثر تجارت های محلی کوچک، بیش از نیمی از هزینه های بازاریابی اینترنتی خود را صرف بهبود حضور آنلاین (طراحی سایت، هاستینگ و غیره ) می کنند. اما علاوه بر این نقش کلیدی، اکثر تجارت های کوچک محلی در راه اندازی سایت های خود مشکل دارند.

 

کلیدهای موفقیت وب سایت های تجاری

 

آنها نمی توانند سایتی را طراحی کنند که به راحتی در جست و جو ها پیدا شده و اطلاعات مناسبی به بازدیدکنندگان ارائه کنند. سایت یک شرکت خدمات باید در بازدیدکنندگان تعهد ایجاد کرده و به مشتریان اطمینان دهد که به محل مناسبی امده اند. در یکی از جدیدترین تحقیقات vSplash بیان شده است که وب سایت ۳٫۹ میلیون شرکت کوچک محلی در آمریکا دارای نقص های کلیدی هستند.

 

برای مثال یک چهارم از این وب سایت ها به خوبی در جست و جوهای اینترنتی قابل مشاهده نیستند، زیرا وب سایت ها آنها Google PageRank (رتبه بندی صفحه ای گوگل) صفر داشته یا اینکه اصلاً چنین معیار سنجشی را برای خود اعمال نکرده اند. بیش از ۹۰ درصد وب سایت تجارت های کوچک محلی حتی آدرس ایمیل تماس با مسئولین ندارند و نیمی از آنها نیز شماره تلفن تماس نیز در صفحه اصلی قرار نداده اند.

 

هر کدام از این نقص ها به معنای از دست رفتن فرصت برای جذب مشریان در اینترنت محسوب می شوند. مسئله اینجاست که شرکت ها، مشتریان اینترنتی خود را از دست خواهند داد. توجه داشته باشید که امروزه افراد در اینترنت به دنبال رفع نیازهای خود هستند و از دست دادن چنین مشتریانی به معنای از دست دادن کانال اصلی جذب مشتری خواهد بود.

 

در بخش زیر ۸ نکته کلیدی یادآوری می شود که تمام تجارت های محلی باید برای موفقیت وب سایت خود از آنها پیروی کنند.

 

۱٫ اطلاعات تماس با شرکت را در جایی قابل مشاهده قرار داده و سعی کنید کانال های ارتباطی خود را تغییر ندهید.

 

هر کسی باید توانایی تماس گرفتن هر چه راحت تر با شما را داشته باشد. این کار باعث می شود بازدیدکنندگان وب سایت شما به راحتی به مشتریان شما تبدیل شوند زیرا می توانند اطلاعات لازم را دریافت کرده و زودتر تصمیم بگیرند. این مسئله به افزایش رتبه سایت در موتورهای جست وجو نیز کمک می کند. مطمئناً هر کسی می داند باید اطلاعات تماس را در سایت خود قرار دهد، اما آمار موجود نشان می دهد که بسیاری از تجارت های کوچک، در انجام صحیح چنین کاری غفلت می کنند.

 

یکی از نکات مهم در نحوه نمایش اطلاعات تماس، این است که شما نباید اطلاعات تماس را تنها در صفحه تماس با ما قرار دهید. این کار باعث می شود پیدا کردن اطلاعات سخت تر شود. اطلاعات تماس باید در تمام صفحات نشان داده شوند. این کار به بازدیدکننده نشان می دهد که او به راحتی می تواند در هر زمانی که خواست با شما ارتباط برقرار کند. برای مثال اگر کانال ارتباطی اصلی شما تلفن است، شما باید شماره تلفن (همراه با کد منطقه) را به صورت برجسته در بالای هدر خود قرار دهید.

 

اگر مشتری باید حتما به مغازه مراجعه کند، آدرس دقیق، با فونتی خوانا(همراه با کد پستی) باید حتما در سایت قرار داده شود. در ضمن شما می توانید نقشه کروکی مغازه خود را نیز در سایت قرار دهید تا مشتری هر چه راحت تر، شما را پیدا کند. سایر اطلاعات مانند آدرس ایمیل، یا لینک به شبکه های اجتماعی نیز الزامی هستند. قرار دادن کانال های ارتباطی متفاوت به مشتریان اجازه می دهد، از کانال هایی با شما ارتباط برقرار کنند که در آن راحت تر بوده و بیشتر از آن استفاده می کنند. همین طور شما باید بررسی کنید که اطلاعات قرار داده شده در سایت با اطلاعات Google places و سایر لیست های رسمی مانند Yelp و YP.com یکسان باشد.

 

این مسئله باعث افزایش رتبه شما در موتورهای جست و جو می شود. به روز رسانی اطلاعات در سایت و لیست های دایرکتوری تنها به زمان کمی نیاز دارد، اما می تواند برای تجارت شما بسیار مفید باشد. این مسئله باعث دسترسی آسان مشتریان به شما و بهبود رتبه های شما در صفحات جست و جو می شود.

 

۲٫ به طور مداوم در چت های زنده و فروم ها با مشتریان خود صحبت کنید.

 

8 نکته کلیدی در موفقیت وب سایتهای تجاری
8 نکته کلیدی در موفقیت وب سایتهای تجاری

تجارت های محلی نباید برای شروع کردن مکالمه با مشتریان و تشویق آنها به خرید احتمالی منتظر تلفن آنها باشند. چت های زنده در برنامه های متفاوت مثل چت یاهو، و سایر شبکه های اجتماعی به تجارت های محلی اجازه می دهد به طور مداوم با مشتریان احتمالی خود در ارتباط باشند.

 

این کار نه تنها به تجارت های محلی اجازه می دهد به نگرانی های احتمالی مشتریان رسیدگی کنند که باعث می شود از شما خرید نکنند، بلکه باعث ایجاد رابطه قوی و مستمر بین تجارت و مشتریان می شود که می تواند به ایجاد تعهد در مشتریان منجر شود. یک از کانال های دیگر برای ارتباط مستمر با مشتریان احتمالی فرم های تماس(Contact Forms) هستند که به راحتی می توانند تعهد مشتریان را افزایش دهند.

 

مشتریان می توانند با استفاده از این فرم ها، اطلاعات و مکالمات جالب با شرکت شما را به اشتراک بگذارند. همین طور شما می توانید پیام های مشتریان را دسته بندی کرده تا بتوانید هر چه راحت تر به مشتریان پاسخ دهید. فواید چت های زنده و فرم های تماسی هر دو از الزامات تماس با مشتریان محسوب می شوند. هر دو این کانال های ارتباطی باعث ایجاد تعهد در مشتریان شده و به آنها این احساس را می دهد که مورد احترام هستند.

 

۳٫ طراحی گرافیکی زیبا با قابلیت استفاده راحت

 

شاید شما تنها از ظاهر کتاب آن را قضاوت نکنید اما مشتریان شما به اولین چیزی که نگاه می کنند، ظاهر سایت شماست. صرف هزینه برای طراحی یک وب سایت زیبا و جذاب و قابلیت استفاده راحت نه تنها باعث می شود افراد بیشتری به سایت شما وارد شوند، بلکه قدرت حرفه ای و علاقه شما به زیبا انجام دادن کارها نیز به مشتری ثابت می شود.

 

یکی از روش های مورد استفاده برای افزایش جذابیت سایت، استفاده از فلش است. اما شما باید قبل از استفاده از فلش، در مورد فواید و ضررهای آن فکر کنید. مطمئنا استفاده کردن از فلش باعث زیبا شدن سایت می شود اما فلش باعث پایین آمدن رتبه شما در موتورهای جست و جو می شود زیرا در زمان استفاده از فلش، موتورهای جست و جو نمی توانند کلمات کلیدی را اسکن کنند.

 

در ضمن استفاده از فلش باعث افزایش زمان بارگذاری سایت شده و برای باز کردن آن به نرم افزارهای خاص نیاز است. در ضمن به روز رسانی و نصب بسیاری از این نرم افزارها در ایران برای بسیاری از افراد مشکل است. مسایلی مثل تحریم و عدم رعایت قانون کپی رایت باعث شده است که استفاده از این برنامه ها برای ایرانیان مشکل باشد. در ضمن فلش در بعضی از تلفن های هوشمند قابل مشاهده نیست. این در حالی است که افراد هر چه بیشتر از موبایل های خود برای رفتن به اینترنت استفاده می کنند.

 

۴٫ از کلمات کلیدی قدرتمند و قابل جست و جو استفاده کنید.

 

برای این که افراد بتوانند شما را پیدا کنند، وب سایت شما باید از کلمات کلیدی استفاده کند که مشتریان برای پیدا کردن محصول و خدمات بیشتر از آنها استفاده می کنند. قبل از قرار دادن محتوا در سایت، شما باید لیستی از کلمات کلیدی مشخص کنید که در تجارت شما قابل استفاده بوده و باور دارید که مشتریان برای پیدا کردن خدمات و محصولات شما از آن استفاده می کنند.

 

شما می توانید از برنامه های عالی مانند Google Adwords استفاده کنید. این برنامه ها به شما کمک می کنند روندهای موجود در زمان انتخاب کلمات کلیدی را تشخیص دهید. شما باید با این کلمات خدمات و محصولات خود را توضیح دهید. در ضمن این کلمات باید نشان دهنده تجربه حرفه ای شما باشد زیرا شما هیچ وقت نمی دانید دانش تخصصی در جستجو کلمات بازدیدکنندگان چقدر است. البته بخشی از این مسئله به محتوای موجود در سایت مربوط می شود. در زمان قرار دادن محتوا در سایت، باید از این کلمات کلیدی استفاده کنید.

 

تنها استفاده کردن از این کلمات ارزشی نخواهد داشت، اگر کلمات به طور نسنجیده در محتوا گنجانده شوند، مشتری، تجربه حرفه ای شما را زیر سوال خواهد برد و رتبه شما نیز در موتورهای جست و جو تضعیف خواهد شد. در ضمن استفاده بیش از حد کلمات می تواند به اشتباه، در نظر خواننده و موتور جستجوگر اسپم در نظر گرفته شود.

 

نکات مهم دیگر که باید در نظر داشته باشید:

 

از کلمات کلیدی برای تعیین عنوان صفحه خود استفاده کنید. برای مثال، به جای تعیین نام هر صفحه به اسم ساده “ماشین های جانسون” می توانید از کلمات کلیدی قابل جست و جو مثل “قیمت های تعمیر ترمز ماشین، خدمات مکانیک جانسون، دالاس” برای یک صفحه و “قیمت تعویض روغن| خدمات مکانیک جانسون، دالاس” برای صفحه دیگر استفاده کنید. البته حواستان باشد که تعداد کلمات عنوان صفحه بیشتر از ۷۰ کلمه نشود.

از کلمات کلیدی قوی و محبوب در لینک های URL استفاده کنید، تا موتورهای جست و جو بتوانند مرتبط بودن سایت شما با عبارت های خاص را تشخیص دهند.

موتورهای جست و جو نمی توانند عکس هایی که در سایت قرار می دهید را تشخیص دهند، اما می توانند نام و توضیح عکس ها را بررسی کنند. بنابراین توضیح و نام عکس هایی که استفاده می کنید، باید به دقت انتخاب شده و از کلمات کلیدی در آنها استفاده شود تا رتبه شما در موتورهای جست و جو ارتقا پیدا کند.

از روش بازاریابی ویدیویی استفاده کنید که پیشنهاد شما را با بهتر به مشتریان توضیح می دهند. مطمئن شوید که عناوین این فیلم ها نیز بیان کننده خدمات شما بوده و از کلمات کلیدی در آنها استفاده شده است.

۵٫ محتوای صفحه خود به طور منظم آپدیت کنید.

 

اکثر اوقات، تجارت محلی فکر می کنند، وقتی سایت آنها به راه افتاد، دیگر موفق شده اند. واقعیت این است که نگهداری از وب سایت یک فرآیند مداوم است. برای اینکه در جست و جو ها، وب سایت مرتبط باقی بماند، شما باید به طور منظم سایت را به روز رسانی کنید تا موتورهای جست و جو شما را فعال در نظر بگیرند.

 

و مهم تر اینکه وب سایت شما باید به بهترین نحو بازتاب دهنده تجارت شما باشد. این به معنای به روز رسانی مداوم سایت است، زیرا تجارت شما همیشه در حال تغییر بوده و بنابراین سایت نیز باید به طور مداوم تغییر پیدا کند. شما باید هر چند هفته یک بار، صفحه اصلی خود را تغییر دهید تا محصولات جدید ارتقا پیدا کرده و مشتریان جدید بتوانند با محصولات و خدمات جدید شما آشنا شوند. در ضمن شما باید به طور مداوم اخبار شرکت را به گوش مشتریان خود برسانید. شما نمی خواهید مشتری وقت خود را تلف کرده و برای خرید محصولی به شما زنگ بزند که دیگر ارائه نمی کنید. یکی دیگر از ایده های خوب ایجاد بلاگ و به روز رسانی مداوم آن است.

 

این بلاگ می تواند مطالب مربوط به تجارت شما را منتشر کرده، خدمات و محصولات جدید را معرفی کرده و با مشتریان خود در ارتباط باشید. همین طور شما می توانید در مورد محصولات و خدمات خود افراد را راهنمایی کرده و بهترین روش مصرف آنها را بیان کنید. بسیاری از افراد در اینترنت به دنبال کاربردهای محصول های متفاوت بوده و بلاگ شما می توانید بهترین کانال برای جذب این افراد باشد. همین طور بلاگ می تواند شما را به عنوان یک متخصص در صنعتتان جا بیاندازد و محبوبیت شما را در شبکه های اجتماعی افزایش دهد.

 

۶٫ حضور فعال در شبکه اجتماعی

 

حضور فعال در شبکه های اجتماعییکی از نتایج قابل توجه مطالعه vSplash این بود: از وب سایت هر ۱۰ تجارت، ۹ تجارت آیکن های شبکه های اجتماعی و لینک شبکه های اجتماعی را در وب سایت خود قرار نداده است. برای آن دسته از تجارت های محلی که برای حضور فعال در شبکه های اجتماعی و بازاریابی شبکه اجتماعی سرمایه گذاری می کنند، قرار ندادن لینک یا نماد شبکه های اجتماعی، یکی از مخرب ترین مشکلات محصوب می شود. مشتریان امروزه همیشه به دنبال ارتباط گیری بیشتر با تجارت ها هستند.

 

این ارتباط گیری از طریق فیس بوک، تویتر، و سایر پلتفورم های اجتماعی انجام می شود. اگر شما در این سایت ها حضور دارید، باید مطمئن شوید که افراد به راحتی شما را در این سایت ها پیدا می کنند. از آنجا که محتوای رسانه های اجتماعی به راحتی و با سرعت بالا آپدیت می شود، قرار دادن چنین لینک هایی در وب سایت به معنای انتشار محتوای مرتبط با تجارت شماست.

 

در ضمن شما می توانید از محتوایی استفاده کنید که کاربران (شامل مشتریان) در رابطه با تجارت شما منتشر کرده اند.

 

توجه داشته باشید که استفاده کردن از URL های مشابه در شبکه های اجتماعی نیز می تواند مرتبط بودن و رتبه شما در موتورهای جست و جو را افزایش دهد.

 

 

۷٫ مطمئن شوید که وب سایت شما در موبایل قابل مشاهده و استفاده است.

 

یک تحقیق توسط برک و موسسه جست و جو محلی (LSA) در سال ۲۰۱۲ نشان داده است که ۲۵ درصد برای پیدا کردن محصولات یا خدمات در اینترنت از موبایل خود استفاده می کنند. در ضمن ۷ درصد دیگر نیز از تبلت های خود برای پیدا کردن محصولات استفاده می کنند. این آمار رو به رشد بوده و در آینده نزدیک، تعداد بیشتری از این دو روش برای جست و جوی اینترنتی استفاده خواهند کرد. LSA اخیرا نتایج مطالعه خود را منتشر کرده است.

 

در این تحقیق، نه تنها استفاده از موبایل برای فعالیت های آنلاین روند رو به رشد سریعی دارد، بلکه بسیاری از استفاده ها به منظور جست و جوی خدمات و محصولات است. این آمار نشان می دهد که تجارت های محلی باید حتما وب سایت خود را طوری طراحی کنند که در موبایل ها قابل مشاهده و استفاده باشند. طبق نتایج این مطالعه تقریبا ۹۵ درصد وب سایت های تجارت های محلی برای موبایل بهینه سازی نشده اند.

 

تجارت های کوچک باید حتماً یک سایت رسپانسیو با قابلیت نمایش در موبایل و تبلت را داشته باشد.

 

با اینکه طراحی سایت موبایل نباید تمام محتوای موجود در سایت های کامپیوتری را در خود جای داده باشد، باید نکات کلیدی مانند اطلاعات تماس، لینک های موجود به بخش خرید، ساعت کار کردن و بازنگری بر محصولات و خدمات حتما در آن گنجانده شود. توجه داشته باشید که استفاده از فلش، یکی از معضلات اصلی در سایت های موبایلی است.

 

۸٫ نتایج را پیگیری کنید!

 

مایه شگفتی است که ۷۵ درصد تجارت های کوچک که به مطالعه SiteApps پاسخ داده اند، بیان کرده اند که از ابزار آنالیتیک مانند Google Analytics برای سنجش عملکرد وب سایت خود استفاده نمی کنند.

 

این در حالی است که ۶۰ درصد آنها احساس می کنند این ابزار هیچ سودی برای آنها نداشته و نمی تواند مشکلات آنها را رفع کند. بررسی نکردن عملکرد وب سایت(َشامل ردیابی ترافیک وب سایت، و سایر آمارهای آنالیتیک) مانند این است که شما با چشمان بسته ماشین خود را هدایت کنید. اگر شما ندانید چه تعداد مشتری از سایت شما دیدن کرده، از کجا به سایت شما وارد شده، چه کلمات کلیدی را جست و جو کرده، و به چه محتوایی پاسخ داده اند، تنها به ضرر شما خواهد بود. زیرا نخواهید توانست مشکلات خود را رفع کرده و عملکرد سایت را افزایش دهید.

 

تجارت های محلی باید به طور منظم نتایج آنالیتیک سایت خود را بازنگری کرده تا بتوانند نقاط ضعف را پیدا کرده و با رفع آنها، قابلیت عملکرد و مشاهده سایت را افزایش دهند.

منبع:آوادیس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *