تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیکی

0
279
تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیکی
تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیکی

تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیکی

تعریف تجارت الکترونیک (EC)

  • به روند خرید، فروش، انتقال یا تبادل محصولات، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت گفته می شود یا بطور کلی به هر گونه مبادله تجاری کالاها و خدمات و کلیه فعالیتها و سازوکار مرتبط با آن از طریق اینترنت یا سایر وسایل ارتباطی که بصورت آنلاین صورت میگیرد

  • تجارت : مبادله پول با کالا و خدمات می باشد و هرگونه داد و ستد و خرید و فروش را در بر می گیرد که اگر این مبادله در بستر اینترنت بصورت الکترونیکی صورت گیرد، تجارت الکترونیک شکل گرفته است.

WMW-Office-and-Team-13.3.15-14_0

تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیکی

تعریف کمیسیون اروپا (۱۹۹۷)

  • پردازش و انتقال الکترونیک داده‌ها شامل: متن، صدا و تصویر است و فعالیتهای گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیک کالاها و خدمات و تحویل فوری مطالب دیجیتال و انتقال الکترونیک را شامل می‌شود.

تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاههای مختلف

  • ارتباطات: تحویل کالا، خدمات، اطلاعات یا پرداختها از طریق شبکه های کامپیوتری یا هر وسیله الکترونیکی دیگر

  • تجارت: قابلیت خرید و فروش محصولات، خدمات و اطلاعات را در در اینترنت و از طریق سلیر سرویسهای آنلاین ارائه می دهد

  • فرایندهای کسب و کار: استفاده از تکنولوژی جهت خودکار نمودن معاملات تجاری و گردش کار مربوط به آن 

  • خدمات : ارائه خدمات مطلوب جهت جلب رضایت مشتریان و فروشندگان و در نتیجه کاهش هزینه های خدمات و تسریع در تحویل و پشتیبانی

  • آموزش: یادگیری آنلاین را ممکن ساخته و به آموزش در مدارس، دانشگاهها و سایر سازمانها کمک می کند

  • مشارکت: چارچوبی برای همکاری در داخل سازمان و یا بین سازمانهای مختلف

  • اجتماعی: محلی برای گردهمایی اعضا برای آموزش، انجام معاملات و همکاری است

تاریخچه تجارت ا لکترونیکی

  • ترکیب تجارت و الکترونیک از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیکی

  • در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۳ ، بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا، با امضاء یک دستورالعمل دولت فدرال را موظف کرد که در کمترین زمان ممکن تجارت الکترونیکی را برای خرید و فروش کالاها در سطح آمریکا به شکلی عملی درآورد.

  طبق این دستورالعمل، ۴ مرحله برای راه اندازی تجارت الکترونیکی تعیین شد:

تا قبل از مارس ۱۹۹۴، باید ساختار و معماری یک تجارت الکترونیکی که قابل استفاده در سطح ایالات متحده باشد، تعیین گردد.

تا قبل از سپتامبر ۱۹۹۴ ، یک تجارت الکترونیکی اولیه که دولت فدرال و تولید کنندگان خصوصی را قادر به تبادل اطلاعات باشند.

تا قبل از جولای ۱۹۹۵ ، یک سیستم کامل تجارت الکترونیکی اولیه در سطح کشور پیاده سازی شود.

تا قبل از ژانویه ۱۹۹۷ یک سیستم کامل تجارت الکترونیکی با تمام قابلیتهای ممکن در سطح کشور پیاده شود.

ابعاد تجارت الکترونیک

  • محصول (خدمت فروخته شده) Product

  • فرایند فروش Process

  • عامل تحویل (واسطه) Agent

ابعاد تجارت الکترونیکی
ابعاد تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی ناخالص

  • اگر حداقل یک وجه دیجیتال وجود داشته باشد

  • مثال : خرید کامپیوتر از وبسایت شرکت DELL و یا خرید کتاب از وبسایت amazon.com

(محصول بصورت فیزیکی ارسال می شود)

تجارت الکترونیکی خالص

  • محصول، ارسال، پرداخت و انتقال به خریدار تماما بصورت دیجیتال صورت می گیرد

  • مثال: خرید کتاب الکترونیکی از amazon.com و یا خرید نرم افزار از buy.com

مزایای تجارت الکترونیک

  • مزایای سازمان

  • مزایای مصرف کنندگان

  • مزایای جامعه

مزایای سازمان تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیکی

  • دسترسی جهانی

  • کاهش هزینه ها

  • بهبود زنجیره تامین (انبارداری و تاخیر در ارسال حداقل می شود مثلا در خودرو سازی با customize  می توان در هزینه های انبارداری صرفه جویی کرد

  • افزایش ساعت کار : ۲۴/۷

  • تنوع محصولات: با استفاده از customization مانند وبسایت شرکت dell

  • مدلهای کسب و کار جدید : مثلا ترکیب خرید گروهی با مناقصه نمونه ای از مدلهای جدید است

  • ارائه محصولات بسیار ویژه : فروشگاهی که فقط اسباب بازی سگ فروخته و برخی محصولات که سطحی از گمنامی را ایجاد می کند

  • سرعت عرضه به بازار : زمان بین پیدایش یک ایده و عرضه آن را به بازار کاهش می دهد

  • هزینه های پایین تر برقراری ارتباط

  • خرید کارآمد : خرید الکترونیکی باعث کاهش هزینه های مدیریتی تا ۸۰%، قیمت بین ۵ تا ۱۵% ، و چرخه زمانی بیشتر از ۵۰% می شود

  • بهبود روابط مشتریان : شخصی سازی ارتباطات، محصولات و خدمات و افزایش رضایت و وفاداری می شود

  • ارائه اطلاعات بهنگام از طریق شرکت : شفاف سازی و بروز کردن قیمتها در هر لحظه

  • عدم نیاز به مجوزهای کسب‌و کار و پرداخت هزینه های مربوطه

  • مزایای دیگر : اصلاح تصویر شرکت، کاهش بوروکراسی، کاهش هزینه های حمل و نقل و انعطاف پذیری در معاملات و ……

مزایای مربوط به مصرف کننده تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیکی

  • حضور در همه جا

  • محصولات و خدمات بیشتر

  • محصولات و خدمات سفارشی

  • محصولات و خدمات ارزانتر

  • ارسال فوری

  • دسترسی به اطلاعات

  • شرکت در مزایده ها : مشتریان می توانند اقلام کلکسیونی را یافته و حتی آنها را با اقلام خود معاوضه نمایند

  • انجمن های الکترونیکی : مشتریان می توانند در این انجمنها عقاید خود را مبادله  کنند و از تجربیات هم با خبر شوند

  • معافیت از مالیات بر فروش

  • حذف واسطه ها و کاهش قیمت

مزایای مربوط به جامعه

  • رفاه اجتماعی: ترافیک کمتر و آلودگی هوای کمتر

  • استانداردهای بالاتر زندگی: قیمتها پایینتر ارائه می شوند و افراد بیشتری با استطاعت کم قدرت خرید می یابند

  • امنیت ملی : باعث ارتباطات و همکاری بهتر و تفسیر اطلاعات بهینه تر می شود

  • افزایش امید به زندگی برای فقرا: مردم کشورهای جهان سوم و مناطق فقیرنشین می توانند از محصولات و خدماتی بهره مند شوند که در گذشته وجود نداشتند (اخذ مدرک تحصیلی یا تخصص)

  • دسترسی به خدمات عمومی: مراقبتهای پزشکی، آموزش و پرورش و توزیع خدمات اجتماعی با هزینه پایینتر و بهتر 

محدودیتهای تجارت الکترونیک (تکنولوژیک)

۱-فقدان استانداردهای جهانی برای تعیین کیفیت امنیت و اعتماد

۲-پهنای باند موجود برای ارتباطات سیار بخصوص برای تجارت سیار کافی نیست

۳-ابزارهای ساخت نرم افزار هنوز در حال رشد و تکامل هستند

۴-یکپارچه سازی اینترنت و نرم افزار تجارت الکترونیک با برخی از برنامه های کاربردی و پایگاههای داده موجود بسیار مشکل است

۵-علاوه بر سرورهای شبکه به سرورهای خاص وب نیز نیاز است

۶-دسترسی به اینترنت هنوز گران و یا ناکارآمد است

۷-سفارش گیری به مقیاس بالا در مدل B2C نیاز به انبارهای خاص و خودکار سازی شده دارد

محدودیتهای تجارت الکترونیک (غیر تکنولوژیک)

  • نگرانی های امنیتی در مورد اطلاعات محرمانه از سوی مشتریان

  • عدم اطمینان به تجارت الکترونیکی و فروشندگان نا آشنا

  • مسائل حقوقی و دولتی از جمله پرداخت مالیات هنوز حل نشده است

  • برخی مزایای آن مثلا در زمینه تبلیغات هنوز ناشناخته است

  • قابل لمس نبودن کالا

  • عدم اطمینان برخی افراد به معاملاتی که از کاغذ استفاده نمیکند

  • در برخی موارد تعداد فروشندگان و خریدارانی که برای یک معامله سودآور تجارت الکترونیک نیاز است کافی نمی باشد

  • کلاهبرداری آنلاین رو به افزایش است

  • بدلیل شکست سایتهای متعدد نمی توان براحتی اعتماد مشتریان را جلب کرد

    تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیکی