بازاریابی با ایمیل یا ایمیل مارکتینگ – قسمت اول

0
73

با افزایش روزافزون استفاده از پست الکترونیک این ابزار به شیوه اثربخشی برای تبلیغات اینترنتی تبدیل شده است. تبلیغات از طریق پست الکترونیک ابزار مقرون به صرفه ای است که از نرخ پاسخگویی بالایی نیز برخوردار است. این ابزار موجب وفاداری مشتریان و نیز موجب تقویت نام تجاری می شود . ضمن اینکه در جذب و نگهداری مشتریان نیز ابزار بسیار کارآمدی است.

 

انواع تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک

  • خبرنامه های اینترنتی

  •        این خبر نامه ها توسط شرکت یا نماینده فروش شرکت تهیه شده و برای گروه خاصی که علایق مشترکی در مورد کالا و خدمات دارند ارسال می شود .

  • گروههای گفتگو

  •         این گروهها در میان جمعی با علایق مشترک ایجاد می شوند. در این نوع تبلیغات پیام الکترونیکی که برای اعضاء فرستاده می شود، گفتگویی را در مورد موضوعی خاص میان آنها ایجاد می کند.

  • ارسال پیامهای تبلیغاتی بر اساس علایق افراد عضو کانالهای بازاریابی

 تعریف:

نوعی بازاریابی مستقیم که از ایمیل به عنوان وسیله ای برای برقراری ارتباطات تجاری و یا پیامهای مرتبط با مسائل مالی مخاطبان استفاده می شود. این واژه اشاره دارد به:

  • ارسال پیامهای ایمیل با هدف افزایش ارتباط تجاری با مشتریان فعلی، بالا بردن وفاداری مشتری و تکرار تجارت

  • ارسال پیامهای ایمیل با هدف بدست آوردن مشتریان جدید و یا متقاعد کردن مشتریان فعلی برای خرید در زمان کوتاه

اضافه کردن تبلیغات به پیامهای ایمیل از طرف شرکتها و فرستادن آن به مشتریان

 

اهداف ایمیل مارکتینگ
اهداف ایمیل مارکتینگ

 اهمیت e-mail Marketing     

 

  • بیشتر از آنچه سرمایه گذاری کرده اید بدست می آورید

  • بسیار هدفمند است (سفارشی سازی پیام)

  • قابلیت اندازه گیری (محاسبه تعداد ایمیل فرستاده شده، تعداد ایمیل های باز شده، چه کسی آنها را باز کرده اند، تعداد افراد غیر عضو و …)

  • آسان بودن

  • ارتباط قوی با مشتریان

  • اتوماتیک بودن (استفاده از ابزاری بنام autoresponder برای ارسال پیامهای رقابتی)

  • سریع و کارآمد

 

چالشهای مهم در اثربخشی ایمیل مارکتینگ

  • مشتریان هدف با محتویات بسیارمرتبط

  • قرار گرفتن افراد در لیستهای ایمیل

  • تعیین کیفیت نرخ بازگشت سرمایه

  • بالا بردن قابلیت تحویل و تلقی شدن ایمیلهای قانونی بعنوان Spam

  • فقدان یک استراتژی بازاریابی میتنی بر ایمیل

  • منابع نیروی انسانی ناکافی

  • فقدان یک پروسه بازاریابی مبتنی بر ایمیل کارآمد

  • حفاظت از افراد در برابر خروج از لیستهای ایمیل

 

اهداف ایمیل مارکتینگ

  • افزایش درآمد حاصل از فروش

  • افزایش فروش آنلاین: ۵۹ درصد کاربران اینترنت از آن جهت تحقیق راجع به یک محصول استفاده کرده که نهایتا منجر به خرید شده است (ایمیل جهت ثبت آدرس فیزیکی برای خرید مشتریان در تجارت آفلاین)

  • افزایش ترافیک وبسایت : با ارسال ایمیل شامل ویژگی ها، مزایا و آدرس وب سایت ترافیک سایت افزایش می یابد

  • وفادار مشتری

  • آگاهی و اعتبار نام تجاری

 

فرایند ایمیل مارکتینگ
فرایند ایمیل مارکتینگ

فرایند ایمیل مارکتینگ

  • تعریف ایمیل مارکتینگ

  • تعیین هدف

  • ساختن پایگاه داده مشتریان

  • ایجاد سیاست حفظ حریم خصوصی

  • سازماندهی توسط دپارتمان یا گروه

  • طرح ریزی محتویات

  • تنظیم نوشتار مقابل FROM,TO & SUBJECT LINE

  • تست پیامها

  • پیگیری نتایج رقابتها

 

۱-تعریف ایمیل مارکتینگ

  • استفاده از ایمیل برای ارائه ارتباطات مبتنی بر اجازه از مشتریان بمنظور ایجاد روابط ،افزایش فروش و بهبود و ماندگاری آنان در چرخه فروش

۲-تعیین هدف

  • پاسخ به پرسشهایی از قبیل:

هدف بازاریابی ایمیلی برای شرکت شما چیست؟

چگونه این روش بازاریابی به تلاشهای بازاریابی فعلی شما کمک خواهد کرد؟

چگونه تلاشهای بازاریابی شما با هم در ارتباط خواهند بود؟

روند فعلی رهبری تولید شما چیست؟

چگونه ایمیل مارکتینگ به رهبری تولید کمک می کند؟

آیا در حال حاضر شما به طور مرتب با مشتریان در ارتباط هستید؟

آیا ایمیل مارکتینگ جایگزین یا مکمل هیچ استراتژی ارتباطی دیگر می شود؟

 

۳-ساختن پایگاه داده مشتریان

  • برخی اطلاعات مفید عبارتند از:

۱-اطلاعات تماس (بخصوص پست الکترونیک)

۲-وضعیت مشتری (چگونه این مشتری با سایر مشتریان مقایسه می‌شود؟)

۳-معرف(که در آن مشتریان برای اولین بار در مورد شما شنیده اند)

۴-اطلاعات دموگرافیک(سن، جنس و …)

۵-اطلاعات شخصی(سرگرمی، علایق و …)

۶-اطلاعات ارتباطی(یادداشتها در تماس شخصی با مشتری)

۷-تاریخچه خرید(آنچه را که خرید کرده و زمان آن)

 

  • جهت تکمیل اطلاعات می توان از موارد زیر کمک گرفت:

  • ۱-اضافه کردن صفحه تشکر بعد از عضویت در سایت و پرسیدن اطلاعات تکمیلی

  • ۲-اضافه کردن یک نظرسنجی در ایمیل تایید یا ایمیل خوشامد گویی

  • ۳-اضافه کردن سوالات نظرسنجی در خبرنامه های الکترونیکی

  • ۴-تشویق اعضا برای به روز کردن اطلاعات در فواصل معین

 

۴-ایجاد سیاست حفظ حریم خصوصی

  • سیاست حفظ حریم خصوصی باید به سوالات زیر پاسخ دهد:

۱-شما چه نوع اطلاعاتی را جمع آوری می کنید؟

۲-اگر از چندین راه برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کنید، روشهای دیگر چگونه است؟

۳-شما چگونه از این اطلاعات استفاده خواهید کرد؟

۴-این اطلاعات با چه کسانی به اشتراک گذاشته می شود؟

۵-اگر مشتری تمایل به ثبت اطلاعات در پایگاه نداشته باشد، سیاست شما در این زمینه چیست؟

۶-سیاست شما در صورتی که مشتری خواهان لغو اشتراک باشد چیست؟

۷-اگر مشتری تمایلی به برقراری هیچ نوع ارتباطی با شما در آینده نداشته باشد،سیاست شما چگونه است؟

 

۵-سازماندهی توسط دپارتمان یا گروه

  • ایجاد جدول ارتباطی جهت فهم نقش هر ارتباط خارجی کمک کننده است

  

۶-طرح ریزی محتویات

  • بعد از فهم این موضوع که قرار است با چه کسانی تماس گرفته شود و نوع ارتباط مشخص شد طرح ریزی محتوای هر آیتم مشخص می شود

  • ایمیل ها باید برای مخاطبین با ارزش باشند

  • مثلا برای شرکتی که خبرنامه ماهانه ایجاد می کند ، تقویم سرمقاله آن عبارت است از:

 

 

افزودن دیدگاه