شش تاکتیک اصولی برای افزایش نرخ بازده سرمایه گذاری – ROI

0
171
افزایش نرخ بازده سرمایه گذاری
افزایش نرخ بازده سرمایه گذاری

به کمک ۶ تاکتیک اصولی زیر، برای شخصی سازی تبلیغات نمایشی و متنی خود استراتژی مفید و موثری اتخاذ کنید:

۱) صرفا به گوگل اتکا نکنید
شبکه تبلیغات گوگل به ذات خود فوق العاده است، اما در هر حال چیزی بیش از یک شبکه مستقل نیست. در سرتاسر جهان میلیون ها شبکه تبلیغاتی و رسانه اجتماعی پرمخاطب دیگر، فراتر از گوگل، وجود دارد که هریک می توانند میزان تاثیرگذاری و دیده شدن تبلیغات را تا چند برابر افزایش دهند و سبب افزایش نرخ بازده سرمایه گذاری شوند

چرا مخاطبان را به دست خود هرس کنیم؟
بهتر است نقش حیاتی تبلیغات درون رسانه های اجتماعی را دست کم نگیرید. در سرتاسر اینترنت میلیون ها وب سایت وجود دارد که به دنبال جذب مخاطب برای حوزه های کاری مختلف هستند. می توانید سایت های خاصی را که جمعیت هدفتان را جذب می کنند شناسائی و امکانات مختلف تبلیغات مستقیم در رسانه های اجتماعی را ارزیابی کنید.
واقعیت این است که شبکه تبلیغات گوگل با ۸۲% از سهم بازار، محبوب ترین سیستم تبلیغاتی موجود محسوب می شود. اما نکته قابل تامل این است که خود گوگل هم برای تبلیغات از شبکه های دیگر استفاده می کند.
the digital ad game
۲) از رقابت موجود درس بگیرید
یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی اینترنتی، امکان تمرکز بر روی بازار هدف و ردیابی دقیق و اصولی مشتریان بالقوه و همچنین میزان تبدیل(Conversion Rate ) است. شاید سخت ترین بخش کار این باشد که به نحو مناسبی در برابر چشم مخاطب ظاهر شویم و توجه وی را معطوف به برند نگاه داریم.
خوشبختانه نکته مثبت درخصوص تبلیغات دیجیتال، امکانات و موقعیت های منحصربفردی است که در سایر پلتفرم ها موجود نیست. درحقیقت این نکته که سایر رقبا هم دقیقا در پی همان چیزی هستند که شما دنبال می کنید، فرصت بسیار مغتنمی است؛ اما چرا؟ چون در چنین موقعیتی احتمال زیادی وجود دارد که سایر رقبا وارد بازی های کثیف شوند تا سبب افزایش نرخ بازده سرمایه گذاری شوند
بهتر است بدانید که ۹۰% از ۵۰۰ کمپانی های شاخص و پربازده در کمپین های تبلیغاتی خود از استراتژی های اطلاعاتی رقابتی(Competitive intelligence strategies ) استفاده می کنند؟ به کمک ابزارهای تبلیغاتی رقابتی می توان رقابت موجود در سطح اینترنت را به شکل اصولی پیگیری و ارزیابی کرد. با استفاده از ابزارهایی مانند WhatRunsWhere می توان متوجه شد کمپانی های رقیب در کدام بخش ها تبلیغ می کنند و بر روی چه نوع محتوایی، با چه سطحی از خلاقیت متمرکز شده اند.
مثال زیر یکی از کمپین های تبلیغاتی اخیر BMW و تعدادی از تبلیغات متنی و بنرهای برتر مجموعه را به تصویر می کشد…
the digital ad gamethe digital ad game

۳) بر روی تبلیغات، تست های تقسیم(Split testing ) اجرا کنید
احتمالا بارها و بارها این نکته را از کارشناسان مختلف شنیده اید. هدف اصلی از اجرای تست های تقسیم، بهینه سازی کمپین و تعیین بهترین تلفیقی است که می تواند تبلیغات را به بهترین نحو ممکن در معرض دید مخاطبان هدف قرار دهد. حذف و اضافه کوچکترین المان ها از محتوای تبلیغ، می تواند بر روی موفقیت آن تاثیر قابل توجهی داشته باشد. در مورد تبلیغات متنی می توانید تیترها، CTA ها و واژه های مختلف را امتحان کنید یا برای نمونه حروف نخست کلمات را بزرگ کنید تا باعث افزایش نرخ بازده سرمایه گذاری شوید
در مورد تبلیغات نمایشی هم می توانید علاوه بر المان های قبل، عناصر مختلف تصویر را تست کنید. حتی می توانید از تعدادی تصویر کاملا متفاوت استفاده کنید تا استراتژی کم کم شکل بگیرد و مشخص شود کدامیک بهتر جواب می دهد.
اجرای تست های مختلف بر روی کمپین کاملا بلااشکال است؛ بنرهای تبلیغاتی زیر را از کمپین کاهش وزن جنیفر هودسن در سایت Weight Watchers در نظر بگیرید:
the digital ad game
۴) تیترهای مسحورکننده
آیا می دانید تنها ۲% از کاربران کپی نوشته شده زیر تیتر PPC(Pay Per Click) را می خوانند؟ بنابراین منطقی است که بازاریابان برای انتخاب تیتر مناسب تحت فشار مضاعفی باشند. اما چاره کار چیست؟ باید طریقه صحیح تیترنویسی را یاد بگیرید. بهتر است کلمات کلیدی را به نحوی درون تیتر بگنجانید تا به صورت مستقیم به عبارات جستجوی کاربران پیوند داده شود. سعی کنید در انتخاب تیتر تبلیغات از کلماتی استفاده کنید که بر روی احساسات مخاطب دست بگذارند تا افزایش نرخ بازده سرمایه گذاری حاصل شود.
the digital ad game
۵) CTA های قاطع
CTA (Call To Action) به معنای دعوت به اقدام یا انجام کار است. سعی کنید هدف نهائی خود را از تشکیل کمپین مشخص کنید و بدون کوچکترین تعلّلی به کاربران گوشزد کنید لازم است دقیقا چه کار کنند. عبارت “همین حالا سفارش دهید!” کمی کلیشه ای شده و تاثیر سابق خود را از دست داده است، بنابراین شاید بهتر باشد معادل های زیر را امتحان کنید:

  • عضو شوید/ ثبت نام کنید
  • اطلاعات بیشتر
  • همین امروز امتحان کنید
  • دانلود
  • ارزان تر بخرید/ تخفیف ۸۰ درصدی
  • بررسی کنید
  • همین الان تماشا کنید
  • نظر سایر کاربران را بررسی کنید/ یک دموی رایگان ببینید

قدم بعدی القای حس فوریت به مخاطب است. بهتر است پیغامتان را با واژه هایی مانند “امروز”، “الان” یا “تا مدت محدودی” تلفیق کنید تا کاربران به انجام سریعتر اقدام عملی تشویق شوند. در ادامه تعداد بیشتری از تبلیغات متنی را از نظر می گذرانیم:
the digital ad game
۶) استفاده از تصاویر جالب توجه
نوبتی هم که باشد، نوبت تبلیغات نمایشی است! متاسفانه دقیقا مشخص نیست کدام نوع از تصاویر می توانند بهترین تاثیر را در جلب توجه مخاطب داشته باشند. درنتیجه تعجبی ندارد که در سطح وب میلیون ها بنر تبلیغاتی با طراحی بسیار ضعیف پراکنده شده باشند – که به نوبه خود منجر به بی توجهی هرچه بیشتر کاربران به تبلیغات می شوند. با هدف افزایش نرخ بازده سرمایه گذاری
با این وجود برای شروع می توان از تعدادی راهکار اساسی کمک گرفت:

  • CTA های تصویری: ۹۰% از بنرهای تبلیغاتی برتر که به کمک ابزار WhatRunsWhere شناسائی شده اند، CTA شان را در قالب یک دکمه یا لینک تعبیه شده طراحی کرده اند.
    the digital ad game
  • هرچه ساده تر، بهتر: به خاطر داشته باشید برای جلب نظر مخاطب تنها چند ثانیه فرصت دارید، بنابراین بهتر است شانس خود را با نمایش محتوای اضافی از بین نبرید. سعی کنید تیتر، کپی تبلیغ و CTA آن کاملا شفاف و قابل فهم باشد.
    the digital ad game
  • تصاویر غیر حرفه ای و ناشیانه: هرچند استفاده از تصاویر فلّه ای موجود در اینترنت کمی وسوسه کننده به نظر می رسد، با این حال درصورتی که بتوانید خودتان از سوژه موردنظر که کاملا با محتوای تبلیغ هماهنگ است، عکسبرداری کنید، نتیجه نهائی به مراتب بهتر خواهد بود. با این حال درصورتی که مجبور شده اید از تصاویر اینترنتی استفاده کنید، بهتر است صرفا به دنبال زیبائی نباشید! چیزی انتخاب کنید که در سطح شخصیت و اعتبار برند باشد و آن را متمایز جلوه دهد.
    the digital ad game