اگر تمایل دارید کسب‌ و کار شما توسعه یابد، دیر یا زود این توصیه را خواهید شنید که «آنقدر در عمق کار فرو نروید که نتوانید از بیرون بر آن اشراف داشته باشید.» به عبارت دیگر، اندکی از وظایف روزمره خود فاصله بگیرید و به تصویر کلی کار نگاه کنید تا بفهمید چرا دارید چنین کاری را انجام می‌دهید. یکی از بهترین روش‌ها برای این کار در دو کلمه خلاصه می‌شود: «برنامه‌ریزی سالانه».

در اولین ماه هر سال، من کارفرمایان و صاحبان کسب‌ و کارهای کوچک را ترغیب می‌کنم که برای ۱۲ ماه آینده کسب‌وکار برنامه‌ریزی سالانه‌ای داشته باشند. لطفا از شرکت، فروشگاه یا کارخانه خود بیرون بیایید و حداقل یک روز را به ارزیابی استراتژی، تجارت، عملیات و اولویت‌هایتان در سال آینده اختصاص دهید. 

ایجاد یک برنامه سالانه کسب‌ و کار به موفقیت شما کمک و در زمان و پول شما صرفه‌جویی می‌کند و حتی می‌تواند کسب‌وکار شما را نجات دهد. این موضوع برای من کارساز بود. هم‌اکنون من صاحب یک شرکت «ایجاد محتوا» هستم، اما این شرکت تنها با تمرکز روی یک چیز تشکیل نشد.
در دوران انقلاب دات‌کام، شرکتی اینترنتی را راه‌اندازی کردم که هدفش رسیدن به بازار کسب‌وکارهای کوچک بود. من کار تامین مالی به عنوان سرمایه اولیه را انجام دادم، تیم بسیار خوبی را استخدام کردم و بهترین دفاتر کاری را در قلب منطقه «سیلیکون ولی» داشتیم. مهمتر از همه شراکت مطمئنی با شرکت‌های پیشرو از قبیل مایکروسافت، فدکس و کامپک کامپیوتر (Compaq Computer) داشتیم و در حال پیشرفت بودیم.

در این حین، کسب‌ و کار کوچک دیگری نیز داشتم. سالها قبل کتابی نوشته بودم که پرفروشترین راهنمای برنامه‌ریزی کسب‌ و کار در آمریکا شد. در اصل این کتاب توسط ناشر دیگری منتشر شد که من به تازگی حق و حقوق آن را بازخرید کردم و خودم آن را با عنوان «برنامه‌ریزی موفق کسب‌ و کار: رازها و استراتژی‌ها» منتشر کردم.

تا پاییز ۲۰۰۱ تقریبا همه وجه اولیه برای شرکت جدیدم خرج شده بود. خوشبختانه قرار بود پول زیادی به دستمان برسد. قرار بود که معامله بزرگی با کامپک کامپیوتر و ۱۰۰ شرکت ثروتمند دیگر داشته باشیم.

اوایل صبح ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در دفتر مرکزی کامپک کامپیوتر بودیم که در صفحات تلویزیون‌ها تصاویر فروریختن برج‌های دوقلو را دیدیم. همه‌چیز متوقف شد. با وحشت و شوک بسیار به هتل بازگشتیم. دو روز بعد دریافتیم که کسب‌ و کار در آمریکا به‌طور ناگهانی متوقف شده و در نتیجه هر دو معامله ما نیز متوقف شد. شرکت داشت در آستانه فروپاشی قرار می‌گرفت.

برنامه ریزی سالانه
برنامه ریزی سالانه


چگونه نجات یافتیم؟
با یک حساب و کتاب دقیق، دریافتم که فروش کتابم می‌تواند برای مدت کمی پاسخگوی حقوق من و دو نفر دیگر از اعضای تیم کوچکم باشد. ما به یک برنامه کسب‌ و کار جدید نیاز داشتیم و این همان کاری بود که انجام دادیم. به محض اینکه برگشتیم، چندین روز را صرف توسعه برنامه‌ریزی کسب‌ و کار برای یک شرکت چاپ و نشر کردیم.
برنامه‌ریزی کسب‌ و کار باعث شد که نجات پیدا کنم. از ابتدا، قرار گذاشتیم جلساتی برای برنامه‌ریزی سالانه کسب‌ و کار داشته باشیم – که معمولا در ماه اول هر سال برگزار می‌شد – تا مطمئن شویم آمادگی مقابله با هرگونه تغییر، تهدید و دریافت فرصت‌هایی که پیش می‌آیند را داریم.
چند سال بعد در یکی از جلسات، متوجه شدیم که ۹۰ درصد درآمد ما از نشر همان کتاب است. این مساله باعث شده بود اگر برای این توزیع‌کننده مشکلی ایجاد شود، ما دچار آسیب شویم. تمام جلسه را به این امر اختصاص دادیم که چگونه تنوع ایجاد کنیم. با ارزیابی فروش‌هایمان دریافتیم که ۱۰ درصد بقیه درآمد از بازار دانشگاه‌ها به دست می‌آید. پس منابعمان را صرف گسترش این تجارت کردیم. آن جلسه بسیار مهم بود. در پایان سال ۲۰۰۶ توزیع کننده کتاب ورشکست شد. ولی خوشبختانه ما همچنان روی پا بودیم، چون از قبل کسب‌وکار را متنوع ساخته بودیم. بار دیگر برنامه‌ریزی سالانه مرا نجات داد.


فراز و نشیب کسب‌ و کار ادامه داشت. در سال ۲۰۰۸ وضعیت اقتصادی دچار بحران شده بود و به همراه آن چاپ و نشر نیز در تنزل بود. طی جلسه برنامه‌ریزی سالانه در سال ۲۰۰۹ ناگهان فکر بکری به ذهنمان خطور کرد که چگونه در برابر این وضعیت ایستادگی کنیم. آن سال را «سال اسپاگتی» نام نهادیم. هر چه که داشتیم را روی میز گذاشتیم تا ببینیم چه چیزی به دردمان خواهد خورد. کسب‌ و کار بسیار آشفته بود و همه باید بیشترین توان خود را به‌کار می‌بردند. چیزهای زیادی به دردمان خورد و ما هنوز هم سر پاییم. باز هم برنامه‌ریزی من را نجات داد.

آینده چه چیزی را در بردارد؟
 در جلسات برنامه‌ریزی سالانه اخیرمان، از یک شرکت چاپ و نشر به شرکت برنامه ریزی توسعه پیدا کردیم. از کتاب به سمت کالاها و خدمات دیگر رفتیم. و برای جلسات برنامه‌ریزی سالانه ۲۰۱۵ که به‌تازگی کامل شد، مشاوری آوردیم تا در این راه به ما کمک کند.

برنامه‌ریزی سالانه باعث نجات و پیشرفت شرکت من شده است. هر سال به برنامه‌ریزی برای ۱۲ ماه سال ادامه می‌دهیم. شما هم می‌توانید رویش حساب باز کنید.

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *