روال روزانه برای سئو

روال روزانه برای سئو


چگونه روال روزانه سئو داشته باشیم؟

روال ایده‌آل برای مراقبت از سئو SEO سایت شما چیست؟ در این پست ما فعالیت‌های اصلی را ذکر کرده‌ایم و اینکه هر چند وقت یکبار باید انجام شود!

هنگامی که شما در ایجاد محتوا و بهینه‌سازی موتورهای جستجو کار می‌کنید، باید یک روال معمول و همچنین یک تقویم خوب و منظم ایجاد کنید تا تمام وظایف مهم مربوط به SEO را دنبال کنید.

اعتراف می‌کنیم که مدتی است که این روند صرفاً در اینجا در سایت زمان تغییر به صورت کلی بوده است تا اینکه عملیات سئو سایت به همراه تجربه تیم ما شروع به رشد کرد و ما نیاز به ایجاد یک روند واضح‌تر و عملی‌تر را احساس کردیم.

این روال براساس متخصصان سئو بین‌المللی و همچنین کل تیمی که این سایت را به روز می‌کند، تنظیم شده است.

آنچه در ادامه مشاهده خواهید کرد، روال روزانه سئو در شرکت است، اما این کاملاً با تجارت شما سازگار است. من در مورد هر موضوع چند اظهار نظر کردم که می‌تواند در این سازگاری به شما کمک کند.

روال روزانه سئو

1- تولید محتوا

روال پیشنهادی: روزانه

گفته می‌شود محتوا برای سایت ما همان اهمیت اکسیژن برای بدن ما را دارد، به خاطر داشته باشید که محتوا عامل اصلی استراتژی SEO است. و این بدان معنا نیست که شما باید از نظر میزان حجم زیادی تولید کنید، بلکه به کیفیت محتوا هم توجه کنید که برای خوانندگان شما بسیار با ارزش باشد.

کسانی هستند که تعداد کمی از پست های وبلاگ را تولید می کنند، اما به دلیل اینکه فوق‌العاده حرفه ‌ای هستند ، مخاطبان بسیار زیادی را به خود جلب می‌کنند. این جمله از برایان دین است که میگوید تنها با بیش از 40 پست در وبلاگ خود در سال، قادر به آموزش و حفظ هزاران خواننده هستید.

همچنین کسانی هستند که در مقیاس بزرگتر تولید می‌کنند. ما در حال حاضر روزانه محتوای جدید منتشر می‌کنیم.

کدام یک از دو استراتژی بهتر است؟

حقیقت این است که من جرات نمی‌کنم بگویم کدام یک از بهترین مدل‌ها است، زیرا هر کسب و کار خصوصیات خاص خود را دارد.

برایان دین در یک حوزه کاری بسیار خاص و با مخاطب به همان اندازه خاص کار می‌کند. ما موضوعات گسترده‌ای داریم که ما هنوز هم باید به آنها بپردازیم، بنابراین موضوعات زیادی را پوشش می‌دهیم.

آنچه من می‌توانم تضمین کنم این است که محتوا چیزی است که بیشترین وقت و فداکاری را از هر استراتژی مربوط به سئو می طلبد. فرکانس خود را از مقدار محتوا با بالاترین کیفیتی که می توانید ایجاد کنید. و صرف نظر از تعداد، مرتباً منتشر کنید.

 

2- به روزرسانی محتوا

روال پیشنهادی: هفتگی

به روزرسانی محتوا بسیار مهم است که باید حتماً در روال SEO خود قرار داده‌ایم. به روزرسانی مطالب به معنای مرور پست های قدیمی‌تر است که بیش از 6 ماه پیش منتشر شده‌اند و می‌توان بهینه سازی کرد.

جنبه‌های خاصی که هنگام انتخاب کدام پست‌ها به روز خواهیم شد:

آیا این پست بهترین اطلاعات ممکن را در اختیار خوانندگان ما قرار می‌دهد؟

آیا در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) به خوبی جای گرفته است؟

آیا می‌توان تجربه خواندن را بهبود بخشید؟

آیا اطلاعاتی وجود دارد که نیاز به بروزرسانی دارد؟

آیا اطلاعات رقبای ما از اطلاعات ما بهتر است؟

آیا صفحه به خوبی سئو شده است؟

اینها برخی از سؤالاتی است که می‌توانید هنگام بررسی مطالب قدیمی از خود بپرسید. علاوه بر این، می‌توانید آنها را در رسانه‌های اجتماعی دوباره ارسال کنید.

بسیار محتمل است که پس از به روزرسانی، شاهد افزایش بازدید آن مقاله‌ها و حتی پرش به بالای نتایج جستجو در صفحه اول گوگل داشته باشید. روال روزانه سئو را جدی بگیرید.

 

3- جستجوی کلمات کلیدی

روال پیشنهادی: دو هفته

جستجوی کلمات کلیدی از اولین اقدامات برای شروع یک استراتژی SEO است. با این حال، مستندات مربوط به شما باید همیشه به روز شود تا به هدایت مراحل بعدی SEO خود ادامه دهید.

اگر با یک تیم فروش کار می‌کنید، حتما با آنها مشورت کنید تا بفهمید در طی مکالمه با مشتریان چه سوژهای بیشتر به دست می آیند. اینجاست که شما از جستجوهای سنتی کلمات کلیدی اطلاعات متفاوتی کسب خواهید کرد.

 

4- SEO در تجزیه و تحلیل صفحه

روال پیشنهادی: دو هفته

در صفحه SEO اطلاعات زیادی در مورد سلامتی وب سایت شما و چگونگی بهینه سازی محتوای شما برای کاربران و Google وجود دارد.

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

URL های صحیح

301 هنگامی که باید URL را تغییر دهید، تغییر مسیر می‌دهد

برچسب‌های جالب

توضیحات متا در تمام صفحات

پیوند داخلی

تصحیح لینک‌های خراب

تصاویر با متن جایگزین

پاسخگویی وب سایت

سرعت بارگیری وب سایت

برچسب های عنوان (h1 ، h2 ، h3 …)

کلمات کلیدی مناسب و اصطلاحات مشابه (کلمات کلیدی LSI)

خوشبختانه، ابزارهای معدودی وجود دارند که وب سایت را اسکن می‌کنند و خرابی‌های احتمالی را در موارد مذکور تشخیص می‌دهند.

در اینجا می توانیم از Moz و SemRush استفاده می‌کنیم، اما خود کنسول جستجوی Google که رایگان است، می‌تواند در برخی از این موارد به ما اطلاعاتی بدهد.

 

5- انتشار برنامه ریزی تقویم برای روال روزانه سئو

روال پیشنهادی: ماهانه

تقویم انتشار، برنامه تولید محتوا و همچنین تاریخ انتشار پست را بر عهده دارد، چه کسی مسئول آن است، در کدام رسانه اجتماعی منتشر خواهد شد و مهمترین جزئیات مربوط به آن محتوا. بنابراین، هر کسی که به تقویم ما دسترسی پیدا می کند، دقیقاً آنچه را که برای کل ماه بعد برنامه ریزی شده است، می‌داند.

 

سئو سایت و فروشگاه اینترنتی
سئو سایت و فروشگاه اینترنتی

6- بهینه سازی توصیف

روال پیشنهادی: هفتگی

توصیف صفحات به شدت مسئول CTR یک صفحه در SERP گوگل هستند. این پارامترهای کلیدی عبارتند از برچسب عنوان، توضیحات متا و URL .

هرچه این سه پارامتر مطابقت بیشتری با اصطلاح جستجو و قصد کاربر داشته باشند، احتمال انتخاب کاربران در صفحه شما بیشتر می‌شود.

به همین دلیل تجزیه و تحلیل می‌کنیم که اگر جملات توصیف ما به صورت هفتگی به سؤالات کاربر در SERP پاسخ می دهند و آیا به اندازه کافی جذاب هستند یا خیر.

 

7- پاسخ دادن به نظر

روال پیشنهادی: هفتگی

از آنجا که وبلاگ ما دارای بازدیدهای روزانه زیادی است، ما در پست‌های خود نظرات بسیاری دریافت می کنیم. ما اصرار داریم تا اکثر آنها را تأیید و به آنها پاسخ دهیم تا بتوانیم روابط خود را با جامعه ای که ما را دنبال می کند تقویت کنیم و به هر سؤالی بپردازیم.

کاربران و بازدید کنندگان ما همیشه اولویت ما بوده‌اند و باور کنید، پاسخ دادن به نظرات یکی از دلایلی است که افراد به سایت شما باز می‌گردند!

 

8- ساخت پیوند (لینک)

روال پیشنهادی: هفتگی

بک لینک‌ها برای سئو کارآمد مهم هستند. جای تعجب نیست که پیوندها در بین بالاترین عوامل Google قرار دارند. ما باید مراقب سلامتی لینک‌های خود باشیم تا مطمئن شویم افراد در حال رسیدن به سایت ما هستند.

ما باید این بررسی را به صورت هفتگی انجام دهیم، اما در عین حال، ما همیشه به دنبال فرصت‌هایی برای دریافت بک لینک های جدید و مرتبط با کیفیت هستیم.

 

9- طراحی وب سایت / قابلیت استفاده

روال پیشنهادی: به صورت پراکنده

طراحی وب سایت درباره تجربه‌ای که بازدید کننده شما هنگام مرور صفحات شما خواهد داشت، می‌گوید.

در نهایت، صفحات خود را مرور می کنیم تا ببینیم که آیا آنها با اهداف شخصیت ما مطابقت دارند یا خیر. ما از نقشه‌های اسکن  برای درک الگوی ناوبری بازدید کنندگان استفاده می‌کنیم و قرار دادن آگهی ها و دکمه هایی را که برای تجارت ما استراتژیک هستند به روز می‌کنیم.

 

10- تبلیغات در رسانه های اجتماعی

روال پیشنهادی: روزانه

در صورتی که محتوای سایت شما به کاربران نرسد ایجاد محتوای خارق العاده ارزشی ندارد. شبکه های اجتماعی کانال های خوبی برای انتشار هستند، به خصوص اگر شما دنبال کننده هایی درگیر داشته باشید. امروزه از اینستاگرام زیاد استفاده می کنیم و ویژگی Stories نتایج خوبی را برای ما به ارمغان آورده است.

نکته جالب این است که درک کنید مخاطبان شما در کدام شبکه‌های اجتماعی قرار دارند و به صورت مداوم و جالب عمل می کنند، زیرا در آنجا با مطالب متنوعی رقابت خواهید کرد.

 

11- تجزیه و تحلیل رقبا

روال پیشنهادی: هفتگی

همیشه مراقب رقبا باشید. و در این حالت ، ما لزوماً در مورد رقبای تجاری صحبت نمی کنیم بلکه در مورد نتایج جستجو در گوگل حساس هستیم! از آنجا که ما در مورد استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و کارآفرینی در اینترنت صحبت می‌کنیم، رقبای ما غالباً کارشناسان SEO هستند. و بنابراین، ما همیشه استراتژی های دیگر را دنبال می کنیم ، بنابراین ما عقب نمانیم!

یک بار دیگر، SEMrush را توصیه می کنم، زیرا این یکی از کامل‌ترین بازارها برای تجزیه و تحلیل کامل است!

روال روزانه سئو
روال روزانه سئو

12- نظارت بر معیارها

روال پیشنهادی: روزانه

این یک کار ضروری برای اندازه گیری تلاش‌های شما و درک چگونگی رفتار وبلاگ / وب سایت شما است.

این در واقع اولین وظیفه روزمره ما است: عملکرد وبلاگ را در روز قبل تجزیه و تحلیل کنید و بررسی کنید که آیا رفتاری غیر منتظره (منفی یا مثبت) وجود داشته است یا خیر.

برای این کار، ما گوگل آنالیتیکس و همچنین کنسول Google را پیشنهاد می‌کنیم.

معیارهای اصلی ما تجزیه و تحلیل عبارتند از:

تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد روزانه

تعداد بازدید

تعداد بازدیدهای صفحه

بیشترین تعداد بازدیدها

کاربران جدید در مقابل تکرار کاربران

نرخ پرش

مدت اقامت

از آنجا که هر کسب و کار ویژگی های خاص خود را دارد، وظیفه شما این است که شاخص‌های دیگری که مربوط به تجارت شما هستند را شناسایی کنید. مطمئناً، تجارت الکترونیکی معیارهای متفاوتی از یک وبلاگ خواهد داشت.

تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد شما (KPI) اولین گام برای شروع هر استراتژی تجاری است. با این روش، می‌توانید با سرعت و کیفیتی که دوست دارید در حال تحول باشید، شناسایی کنید.

 

13- گزارش‌ها

روال پیشنهادی: ماهانه

گزارش‌های ما به ما در یافتن مناطق دیگر شرکت در رابطه با کار سئو که در حال توسعه هستیم کمک می کند و مقایسه جالبی از نتایج به دست آمده به ما می‌دهد.

برخی از جنبه های جالب برای تامل در گزارش سئو عبارتند از:

تعداد کاربران منحصر به فرد

رشد نسبت به ماه قبل

بیشترین تعداد بازدیدها

رتبه های جدید

درصد تبدیل پست در مقابل مشتری

پیوندهای جدید ایجاد شد

اگر یک آژانس هستید و نیاز به گزارش نتایج دارید، بر این نکته تمرکز کنید که نشان دهید کدام معیارها نتایج واقعی را از قبیل ترافیک و درآمد حاصل از مشتری به شما ارائه می‌دهد.

 

14- تجزیه و تحلیل پرسونا

روال پیشنهادی: به صورت پراکنده

اگر پرسونای شما قصد دارد کل استراتژی محتوای شما را دیکته کند، همیشه بررسی کنید تا بدانید که آیا استراتژی شما مطابق لحظه مشتریهای ایده آل شما باقی مانده است.

برای مثال: در اوایل فعالیت سایت، محتوای ما با مخاطبان گسترده‌تر و با عبارات گسترده تر برای مخاطبی که با فرصت‌های جدید کسب و کار آشنا می‌شدند، بیشتر بود. هدف ما جلب دید و اقتدار بود. از آنجا که ما خود را به عنوان متخصص موقعیت قرار دادیم و خوانندگان ما در بازاریابی آنلاین و کسب و کار باتجربه تر شدند، شروع به تولید محتوای فنی‌تر و عمیق‌تر کردیم.

این یک روند طبیعی است، به خصوص اگر شما در حال آموزش یک بازار هستید. این امر می‌تواند برای تجارت شما اتفاق بیفتد و باید به این پیشرفت‌ها توجه کنید.

در مورد ما، برای بررسی پروفایل‌های افرادی که با آنها سر و کار داشتیم، نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌های جدیدی انجام دادیم.

ما این تحلیل‌ها را به عنوان احساس نیاز انجام می دهیم، اما توصیه می‌کنم هر 6 ماه یکبار سند توسعه سایت خود را مرور کنید.

سرانجام…

اولویت بندی وظایف خود با توجه به هدف شما همان چیزی است که در روال روزانه سئو راهنمایی می کند.

من به خوبی می دانم که برای کارآفرینان هنوز لیست عظیمی از فعالیت‌های دیگر وجود دارد که به همان اندازه ضروری هستند.

در حالی که با سئو بودن مغرضانه رفتار می‌کنید، من اکیداً توصیه می‌کنم که با استراتژی‌هایی کار کنید تا در نتایج جستجو ظاهر شوید. این تلاش سودآور خواهد بود و در درازمدت و بلند مدت نتایج مالی به همراه خواهد داشت.

اگر زمان کمیاب است، حداقل سعی کنید محتوای مرتبط ایجاد کنید و خود را به استراتژی ساخت لینک اختصاص دهید. اما برای روال روزانه سئو فکر جدی کنید.

سئو SEO بیشتر از تکنیک‌های پیچیده برای دور زدن گوگل به فداکاری و نظم و انضباط  وابسته است.

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

11 دیدگاه

  • باسلام و تشکر از محتوای ارزشمندتون.
    سوالی پیش اومده برام

    در متن اومده” هنگامی که شما در ایجاد محتوا و بهینه‌سازی موتورهای جستجو کار می‌کنید، باید یک روال معمول و همچنین یک تقویم خوب و منظم ایجاد کنید تا تمام وظایف مهم مربوط به SEO را دنبال کنید”

    درسته که این روال منظم در انتشار محتوای سایت باعث الگو دادن به روبات های گوگل می شه و پس از مدتی خرنده ها می دونن که چه زمانی به سایتمون مراجعه کنن تا محتوای جدیدی را به Indexer ها تحویل بدن
    اما در صحبتهایی که در کلاس داشتین به این نکته هم اشاره داشتین که گاهی مواقع بهتره خارج از تقویم زمانی انتشار محتوا ،هم به تولید محتوا اقدام کنیم تا به نوعی خزنده های گوگل غافگیر بشن

    حال به نظر شما هرچندوقت به این کار اقدام کنیم که هم تعداد بازدیدهای خزنده ها از سایتمون افزایش پیدا کنه و هم به روال منظم تولید محتوا خدشه ای وارد نشه ؟

    • دیدگاهی از شما برای این پست دربافت نکردیم.
      مجدداً پیام خود را ارسال کنید.

  • با سلام:
    ضمن تشکر از مطالب کاربردی و مفیدی که در مقاله به آنها اشاره شده با توجه به مطلبی که برایان دین در مقاله اش به آن اشاره کرده است: “فرکانس خود را از مقدار محتوا” با بالاترین کیفیتی که می توانید ایجاد کنید. و “صرف نظر از تعداد، “مرتباً منتشر کنید”.
    1. منظور از “فرکانس خود را از مقدار محتوا” با بالاترین کیفیتی که می توانید ایجاد کنید. چه می تواند باشد؟
    2. آیا محتوای ما محتوای تکراری (duplicate content) نخواهد شد؟

  • سلام وقت بخیر!
    پرسش هایی که برای من هم پیش اومد ، شامل:
    1-گزارش سئو که فرمودید در چند صفحه است؟ آیا تمامی صفحات وب سایت رو شامل می شه؟
    3-آیا مبنای تصمیم گیری روال زمانی شما، برای سئو (صرفا تجربه کاربری) بوده؟ یا عوامل دیگه هم دخیل هستند؟
    2-گزارش رتبه سایت هرچند وقت یکبار باید چک بشه؟

  • سلام . ممنون از پست خوبتون .
    چون کاربران را میتونیم به بهانه مشاهده جواب کامنت به سایت دعوت کنیم و اینکه نظرات که در سایت درج میشه یکی از فاکتور های سئو هست نظر بنده اینکه پاسخ دادن به کامنت را دو روز یکبار یا هر روز انجام بدیم (درصورتی که کامنت تشکر و یا تجربه و نظر معمولی باشه منتشر کردن و بررسی کامنت زمان زیادی در روز از ما نمیگیرد )

    • سلام
      به نکته مهم اشاره کردید و پیشنهاد خوبی دادید.
      کامنت ها بهترین و فعال ترین قسمت سایت هستند و تولید محتوا توسط کاربران یکی از روش های حرفه ای برای افزایش کیفیت سایت می باشد.

  • با سلام
    سوال‌هایی در زمینه با مقاله برایم پیش آمده است که به ترتیب عنوان می‌کنم:
    ۱- تولید محتوا می‌تونه به صورت کپی از چند سایت باشه؟ یعنی ما محتوامونو از چندین سایت مختلف به صورت مثلا چند خط چند خط کپی کنیم؟
    ۲- با توجه به ارسال مطالب در رسانه‌های اجتماعی؛ شما کدامیک از شبکه‌های اجتماعی رو برای ارسال مطالب پیشنهاد می‌کنید؟ آیا انتخاب شبکه‌های اجتماعی با فعالیت سایت ارتباطی هم دارد؟
    ۳- آیا راه‌های دیگه‌ای هم برای جست‌وجوی کلمات کلیدی وجود داره؟ مثلا یه نرم‌افزار یا همچین چیزی
    ۴- آیا داخل برچسب‌ها ما می‌تونیم کلمات کلیدی سایتمون رو جای‌گذاری کنیم؟ یا همچنین در قسمت توضیحات متا؟
    ۵- آیا می‌تونیم وقتی لینک داخلی به مطالبمون می‌دیم؛ می‌تونیم درون متن لینکمون از کلمات کلیدی سایتمون استفاده کنیم؟ همچنین در متون جایگزین تصاویر استفاده از کلمات کلیدی آیا کار درستی است؟ اصلا به چه میزان می‌تونیم از کلمات کلیدی در مطالبمون استفاده کنیم؟
    ۶- خرید بک لینک از سایت‌ها یا درج لینک داخل کامنت‌های سایت‌ها می‌تونه برای سئو سایت خوب باشه؟
    ۷- عوض کردن سایت و طراحی مناسب دوباره‌ی آن آیا تاثیر منفی در سئو دارد؟ فرض کنیم بعد از ۶-۱۲ ماه این تغییر صورت گیرد. مثلا به منظور طراحی UI/UX یا طراحی سایت کاملا از نظر فنی متفاوت ولی مرتبط با موضوع URL

    ممنون بابت مقاله خوبتون و وقتی که گذاشتید.

    • سلام
      1- در مورد تولید محتوا برای سئو سایت به زودی مطلب آموزشی ارائه می شود.
      2- هر شبکه اجتماعی برای یک شغل خاص مناسب است. به طور کلی لینکدین و اینستاگرام و پینرست با توجه به شرایط ایران بهترین هستن
      3- استفاده از سایت هایی مانند lsigraph.com و کیوردپلن
      4-بله . بله
      5- بله
      6-خرید خیر- کامنت بله
      7- هم بله و هم خیر. بستگی به طرح جدید سایت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *