خود را به خاطر اشتباه و شکستهای گذشته سرزنش نکنید
هاروی مک کی نویسنده کتاب پرفروش شنا با کوسهها بدون آنکه زنده بلعیده شوید در مورد اینکه خود را برای اشتباهات گذشته سرزنش نکنید میگوید:
“نگرانی در مورد گذشته و یا آینده اصلاً مفید و جالب نیست. زمانیکه شما خود را برای خطاهای گذشته سرزنش میکنید و یا از هر موضوعی فاجعه درست میکنید، دست نگه دارید و نفس عمیق بکشید و از خود بپرسید برای کسب موفقیت چه کاری همین الان و در حال حاضر میتوانم انجام دهم”.
این نصیحت هوشمندانه و ارزشمند است. سرزنش خود باعث دلسردی و ناامیدی میشود. همچنین باعث میشود که شما از ریسک کردن در زندگی و کار دوری کنید و به دلیل ترس از شکست در هیچ کاری ریسک نمیکنید.
ترس از شکست در خیلی از شغلها، روابط و کسب و کارهای شخصی واقعیتی اجتنابناپذیر است و توانایی در تصمیمگیری را کاهش میدهد. علاوه بر آن، ترس از شکست ما را از دستیابی به هدفهایی که برای خود در نظر گرفتهایم باز میدارد.
علت این موضوع باقی ماندن در اشتباهات گذشته خودتان است. دوری از چالش باعث جلوگیری از رشد و پیشرفت شخصی و حرفهای شما میشود. همچنین بهرهوری شما نیز به شدت آسیب خواهد خورد.
چگونه این عادت بد به بهرهوری آسیب میرساند
افسوس خوردن یک حس طبیعی است چرا که اشتباه کردن بخشی از زندگی ماست. اگر از این احساس به عنوان تجربه و برای خودآگاهی و خودکاوی استفاده شود میتواند بسیار سودمند باشد.
خودکاوی به ما کمک میکند تا در مورد خودمان بیشتر بدانیم و باعث تغییرات مثبت و نتایج بهتر خواهد شد.
غصه خوردن برای اشتباهات گذشته، بیش از حد فکر کردن به آنها تا رسیدن به نقطه ناامیدی بسیار نادرست است و توانایی کار با بهرهوری بالا را به چهار دلیل کاهش میدهد:
دلیل اول، انرژی شما برای کار با بهرهوری بالا صرف اشتباهات گذشته میشود. احساس گناه میکنید و احساس گناه بر افکار شما چیره میشود.
دومین دلیل، هر چه قدر ذهن شما بیشتر مشغول اشتباهات گذشته باشد احتمال اینکه خود را مورد بخشش قرار دهید کمتر خواهد شد. این احساس نابخشودنی انگیزه شما را برای انجام کارها از بین خواهد برد.
در نتیجه شما به جای اینکه لیست کارهای خود را انجام دهید بیهوده زمان خود را صرف سرزنش و توبیخ خود میکنید.
دلیل سوم، سرزنش و توبیخ خود از لحاظ روحی در نهایت سلامت شما را نیز تهدید میکند.
تحقیقات نشان میدهد، افکار و احساسات منفی اثر نامطلوبی روی سلامت جسمی شما میگذارد. با گذشت زمان چنین افکار و احساساتی باعث افسردگی و احساس ناتوانی میشود. بسیار دشوار است هنگامیکه شما هیچ کنترلی روی زندگی خود ندارید، بهرهوری شما بالا باشد.
چهارمین دلیلی که سرزنش و نکوهش خود در کاهش بهرهوریتان دارد، این است که فرصتها را از دست میدهید. شما خیلی از اوقات احساس عصبانیت از خود دارید و با احساس ترس از اشتباه کردن خواهید بود.
این احساس باعث میشود فرصتهای موجودی که ممکن است به شما برای انجام کارها کمک کند را از دست بدهید.
از امروز برای تغییر شروع کنید. در ادامه گامهای عملی که کمک میکند تا خود را ببخشید و اشتباهات گذشته را نادیده بگیرید بیان میشود.
مراحل عملی
1 |
از اشتباهات گذشته به عنوان فرصتی برای یادگیری استفاده کنید. انجام این کار به رشد ذهن نیاز دارد. این نوع نگرش باعث میشود که از شکستها برای بهبود و پیشرفت در زندگی استفاده کنید. مسلماً رسیدن به این نوع نگرش زمانبر است اما مطمئن باشید که بعد از این نوع تغییر در نگرش، زندگی شما تغییر خواهد کرد. |
|
|
2 |
به دنبال فرصتهایی باشید که بتوانید چرخه کار خود را بهبود بخشید. شکست بازخورد کاری است که شما انجام دادهاید. هر بار که شکست میخورید از خودتان این سوال را بپرسید آیا روش بهتری برای انجام آن کار وجود دارد؟. برای مثال پروژه قبلی به دلیل کمبود اطلاعات به تاخیر افتاده است. از خودتان سوال کنید که آیا امکان تحقیق و بررسی قبل از شروع پروژه جدید وجود دارد؟ |
|
|
3 |
به خاطر اشتباهی که انجام دادهاید از خودتان تشکر کنید. شاید فکر کنید این کار با نکتهای که در شماره قبل گفتم مغایرت دارد. تشکر از خودتان به خاطر انجام دادن اشتباه شبیه به سرزنش خودتان خواهد بود درست است؟ نه لزوماً. در عوض شما تشخیص میدهید که در کنترل خودتان هستید. اینکه تحت کنترل خود هستید به این معنی است که میتوانید روی نتایج تأثیر بگذارید. |
|
|
4 |
توقعات خود را ارزیابی مجدد کنید. دلیل تمایل به سرزنش خود برای اشتباهات گذشته این است که سطح توقعات و انتظارات خود را بیش از حد استاندارد در نظر گرفتهاید. آیا سعی میکنید که عالی باشید؟ یا اینکه به خودتان اجازه میدهید که گاهی اشتباه کنید ؟ |
|
|
5 |
اهدافتان را دوباره ارزیابی کنید. مطمئن شوید که اهداف دست یافتنی است و به چرخه انجام کارهای شما کمک میکند. فرض کنید مهلت بسیار کم برای تهیه گزارش درخواستی رئیس خود دارید. از خودتان بپرسید آیا مهلت داده شده برای انجام این کار به سایر وظایف و مسئولیتهای شما اولویت دارد. از خودتان سوال کنید آیا روش انجام کار با مهلت زمان داده شده تناسب دارد؟ و اگر نیست یا مهلت انجام کار و یا روش کاری خود را اصلاح کنید. |
|
|
6 |
از تلویزیون دوری کنید. شاید تماشای برنامه مورد علاقهتان خوشایند باشد مخصوصاً زمانی که شما احساس خوبی نسبت به خود ندارید اما انجام این کار وضعیت را بدتر خواهد کرد. برنامه تلویزیونی مورد علاقه شما به بهبود حالتان کمک نمیکند. در واقع فقط به شما کمک میکند تا علت ناامیدی خود را نادیده بگیرید. |
|
|
7 |
با دوستان و مربیان و یا شرکای قابل اعتماد خود صحبت کنید. اگر نسبت به خود خشمگین هستید در مورد احساستان با کسی صحبت کنید که به نظر و نصیحت او اعتماد دارید.از این فرصت برای تخلیه خود استفاده نکنید. در عوض از بیطرف و بیغرض بودن شخص دیگر میتوانید استفاده کنید چرا که آن شخص درگیر احساسی که شما نسبت به خود دارید نیست پس میتواند از دیدگاه بهتری به شما کمک کند. |
منبع: کتاب 30 روز تا بهره وری
بدون دیدگاه