قانون شماره 4 موفقیت کسب و کار اینترنتی: به یک یادگیرنده حرفهای تبدیل شوید
توماس استنلی، نویسنده کتاب پرفروش همسایه میلیونر (The Millionaire Next Door)، یک سری مصاحبه با میلیونرهای خودساخته انجام داد و به اطلاعات جالبی راجع به عادات مصرف محتوای آنها دست یافت. میلیونرهای مصاحبه شده عنوان کردند که تمایل چندانی به تماشای برنامههای تلویزیونی ندارند، اما به طور متوسط در هر ماه یک کتاب غیرداستانی میخوانند. البته این موضوع تضمین نمیکند که اگر شما هم هر ماه یک کتاب غیرداستانی بخوانید، به یک کارآفرین موفق و یک میلیونر تبدیل میشوید؛ اما این نکته را خاطر نشان میکند افرادی توانستهاند یک کسبوکار موفق راهاندازی و اداره کنند که همواره در حال یادگیری هستند.
ارزش یادگیری مداوم
کارآفرینان موفق به خوبی میدانند که همواره مسائل غیرقابلپیشبینی زیادی در دنیای کسبوکار اتفاق میافتد. آنها میدانند که جهان دائماً در حال تغییر است، اطلاعات جدید و بهروز میشوند و ایدهها در حال توسعه هستند؛ که این موارد میتوانند اثرات محسوس و قابلتوجهی بر کسبوکار آنها داشته باشند. این کارآفرینان میدانند که همیشه اطلاعات مهمی وجود دارد که میتواند کسبوکار آنها را متحول کند، اما تا کنون از چشم آنها پنهان مانده است. به همین دلیل، کارآفرینان موفق همواره در حال یادگیری هستند تا جای خالی این اطلاعات را پر کنند و به کارآفرینانی بهتر و در نهایت افرادی همه فن حریف تبدیل شوند.
شناخت سبک یادگیری خود
روشهای مختلف زیادی برای یادگیری مداوم وجود دارد. آیا میدانید با چه سبکی بهتر یاد میگیرید؟ شاید علاقه زیادی نداشته باشید که هر ماه یک کتاب غیرداستانی مطالعه کنید، اما به جای آن میتوانید به پادکستهای مرتبط با کسبوکار خود گوش کنید، نگاهی به مجلات بازرگانی بیاندازید، به کتابهای صوتی گوش دهید، برنامههای مستند مرتبط نگاه کنید و یا از طریق نهادهایی مثل Udemy (www.udemy.com) و Coursera (www.coursera.com) در کلاسهای آنلاین شرکت کنید. این خیلی مهم است که متوجه شوید با چه سبکی بهتر یاد میگیرید و عادات مصرف محتوای خود را بر اساس آن اصلاح کنید. اگر از راه گوش دادن یاد میگیرید، از سایتهایی مثل Audible (www.audible.com) یا Audiobooks (www.audiobooks.com) به پادکستهای بازرگانی و کتابهای صوتی گوش کنید. اگر با انجام دادن یاد میگیرید، در دورههای کالج یا کارگاههای آموزشی مرتبط با حرفه خود شرکت کنید. و اگر عاشق مطالعه هستید، میلیونها کتاب غیرداستانی برای انتخاب وجود دارد. در واقع، نکته اصلی این است که ابتدا متوجه شوید با چه سبکی بهتر یاد میگیرید و سپس مصرف محتوا از رسانههایی است که برای سبک شما مناسب هستند.
البته خود من شخصاً نمیتوانم برای مدت زمان طولانی روی یک کار تمرکز کنم. به همین دلیل هر روز 20 دقیقه از زمان خود را به مطالعه اختصاص میدهم، سپس گاهی برای تنوع به پادکستها و کتابهای صوتی گوش میدهم. همچنین هر سال در چندین دوره آنلاین و حضوری شرکت میکنم. بنابراین سالانه در مسیر یادگیری خود 50 الی 75 کتاب میخوانم و به طور هفتگی به چند ده پادکست مختلف گوش میدهم.
اگر هنوز شبیه یک یادگیرنده مداوم رفتار نمیکنید، از همین امروز شروع کنید. در این مسیر بهتر است واقع بین باشید، زیرا شاید این کتابها و پادکستها فوراً باعث موفقیت کسبوکار شما نشوند. اما بدون شک پایگاه دانشی شما را شکل میدهند و باعث میشوند به مرور زمان به بینشهای زیادی دست یابید. در نتیجه میتوانید از فرصتهایی پرده بردارید که شما را در مسیر موفقیت قرار خواهند داد. مثلاً کسبوکار من تا قبل از سال 2011 تنها به درآمد تبلیغات وابسته بود. به لطف پادکستهایی که آن زمان گوش دادم، متوجه شدم که ارزشمندترین دارایی یک کسبوکار، داشتن لیست بلند بالایی از ایمیلهاست و تضمین پایداری بلندمدت یک کسب و کار منوط به ایجاد مخاطب و برقراری ارتباط منظم با آنهاست. من بر اساس این تجربهها، شروع به ارائه یک خبرنامه روزانه در وبسایتهای خبری مالیام کردم که منجر به ایجاد شبکه رتبه بندی تحلیلی (Analyst Ratings Network) شد.
تنش بین یاد گرفتن و دست به کار شدن
همواره بین یادگیری برای تبدیل شدن به یک کارآفرین بهتر و تلاش برای رشد کسبوکار، یک تنش و کشمکش وجود دارد. اگرچه یادگیری مداوم برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق ضروری است، اما باز هم میگویم انتظار نداشته باشید که تنها با خواندن جدیدترین کتابهای بازرگانی و گوش دادن به پادکستها در کسبوکار شما معجزه شود. زیرا تا زمانی که دست به کار نشوید، هیچ کدام از آنها فایدهای ندارند. به همین دلیل بخشی از زمان خود را در روز به یادگیری و بخشی را به عمل اختصاص دهید.
گام های عملی:
-
سبک یادگیری متناسب با خود را شناسایی کنید.
-
متعهد شوید که هر ماه یک کتاب غیرداستانی بخوانید و به دو یا سه پادکست بازرگانی گوش دهید.
-
از دوستان و همکاران تجاری خود بخواهید کتابهایی که میخوانند را به شما معرفی کنند.
ادامه دارد …
کاملا درسته
اهمیت یادگیری در بقا و موفقیت کسبوکار، در زمان ما دیگه برای همه مشخص شده.
اون هم نه فقط یادگیری در حد فردی بلکه یاد گیری از نوع سازمانی
در حال حاضر، کسبوکارهای موفق میدونن که تنها راه بقا و موفقیت کسبوکارشون، ایجاد بستر مناسب برای یادگیری و سازماندهی یادگیری است؛ به نحوی که یادگیری به یه عنصر اساسی در بطن و عمق کسب و کارشون تبدیل بشه و در ساختار سازمانیشون رسوخ کنه
کسبوکارهایی که یادگیری رو به فرهنگ سازمانی خودشون تبدیل کردن تونستن موفق باشن.اونها طی تجربه سالها فعالیتشون یاد گرفتن که بدون یادگیری مداوم و مستمر، نمیشه از رقبا پیشی گرفت.
اگر به دنبال کسب موفقیت در حوزه کسب و کار اینترنتی تان هستید:
با افراد حرفه ای در حوزه کسب و کارتان به صورت جداگانه ملاقات کنید (با افرادی صحبت کنید که سالها تجربه کسب و کار اینترنتی دارند) ، آنها را یاد بگیرید از نظرات و پیشنهادات این افراد در کار خود استفاده کنید.
از طرف دیگر بررسی نیازهای هر یک از مشتریان به عنوان یک ایده جدید و برآورده شدن نیازهای افراد که در پی عملکرد یادگیری حاصل می گردد، می تواند تاثیر به سزایی بر کار شما داشته باشد و تعیین کننده میزان موفقیت کسب و کار شما باشد.
منابع یادگیری معتبر داخل سایتهای فارسی زبان خودمون هم هست؟ اگه بله؛ میتونین معرفی کنین؟
دقیقا درست بود که اون کشمکش بین یادگیری و عمل هست. گاه یادگیری به صورت حریصانه پیش میره و هر کلمه یا مبحثی باعث باز شدن یک مبحث دیگه میشه! این عمل باعث میشه که انسان دست از عمل بکشه و فقط منتظر آموختن از معلم/استاد یاد دهنده باشه! در صورتی که همه میدونیم جیزی که در عمل میشه یاد گرفت فراتر از کلاس درس و … است.