محدوده کاری محتوای خود را تعریف کنید

محدوده کاری محتوای خود را تعریف کنید


محدوده کاری محتوای خود را تعریف کنید

برای رسیدن به واقعیت فضای کاری محتوای خود، بیایید ابتدا با تعریف حوزه‌ای که سایت و تجارت شما ارائه می‌دهد شروع کنیم.

مردم می‌خواهند نسخه‌های بهتری از خود باشند. برای داشتن نسخه بهتر خود نیازی به پول بیشتر نیست. این خواسته می‌تواند در هر یک از حوزه‌های زیر باشد:

  • توسعه شخصی

  • تناسب اندام

  • غذا

  • بودجه یا تأمین مالی شخصی

  • مد / زیبایی

  • شیوه زندگی

  • دکوراسیون منزل

  • سازماندهی

  • مسافرت

  • بقا

چرا در هر یک از این حوزه‌ها محتوا توليد یا فعالیت می‌کنید؟ اگر من و شما با هم صادق باشیم، می‌گفتیم پول بدست آوریم.

اما فراتر از پول، چرا قسمت اخبار سایت شما وجود دارد؟ چه دلیلی براي نوشتن داريد؟ شما همان چیزی خواهید بود که ما آن را سرگرمی می‌نامیم. شما برای خودتان یا خانواده نزدیک می‌نویسید که لزوماً مخاطب نیستند.

اما برای به دست آوردن پول، باید مخاطب را به سایت خود جذب کنید. برای اکثر ما، قسمت اخبار ما برای مخاطبان وجود دارد. ساده کردن حوزه فعاليت از نظر کسی که در خدمت آنها هستید. اینجاست که ارزش یا هدف محتوانویسی شما وارد می‌شود. این پایه و اساس تک تک مطالب شما را ایجاد می‌کند.

چگونه می‌توانید از یک هدف برای کسب همه جانبه‌های مفید جهت سایت خود استفاده کنید؟

ابتدا به این دو سؤال پاسخ دهید:

  1. به چه گروهی می‌خواهید کمک کنید؟

  2. در چه موضوعی می‌خواهید به آنها کمک کنید؟ یا در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنند که به نظرتان می‌توانید به آنها کمک کنید؟

به عنوان مثال، بیایید فرض کنیم گروهی که می‌خواهم به آنها کمک کنم زنان است و موضوع یا زمینه هم برنامه‌ریزی برای تولید غذای سالم است. اکنون دو گروه بزرگ دارم که با آنها کار می‌کنم. بیشتر این گروه‌ها را تجزیه کنید. سعی کنید با جواب‌های خود خاص باشید.

شما به خانم‌ها کمک نمی‌کنید، بلکه مادران را در خانه آموزش می‌دهید. شما در برنامه‌ریزی تهیه وعده‌های غذایی به آنها کمک نمی‌کنید بلکه وعده‌های غذایی را با بودجه مناسب تنظيم می‌کنيد. هنگامی که فعالیت خود را به این روش تجزیه کنید، زاویه محتوا ابعاد بسیار خاصی به خود می‌گیرد.

پاسخ خاص خود را در یکی از این جمله‌ها قرار دهید.

من به____________ آموزش می‌‎دهم / الهام می‌بخشم / سرگرمی می‌کنم / به آنها کمک می‌کنم، کسانی که می‌خواهند ____________

من به___________ نشان می‌دهم چگونه ___________

وقتی این قطعات را کامل کردید، می‌دانید که چرا قسمت محتوای سایت شما واقعاً وجود دارد و به چه کسی کمک می‌کنید. این هدف یا ارزش پیشنهادی محتوای سایت شماست.

قسمت اخبار سایت شما به عنوان هدایتگر تغییر

بعد از مرور کلی درباره افرادی که قصد دارید با محتوای خود به آنها خدمات دهيد اکنون بياييد عمیق‌تر شوید و از خود بپرسید که قسمت محتوای سایت شما برای خوانندگان شما چه تغییری ایجاد می‌کند.

مدل هدایتگر تغيير (Driver of Change) (DoC) روشی قدرتمند برای تفکر درباره محتوای سایت شما است. هنگامي که به همه چیزهایی می‌پردازید که نه تنها به عنوان “محتوا”، بلکه به عنوان عامل ایجاد کننده تغییرات خاص می‌باشند، رویکرد شما به توليد محتوا تغییر می‌کند. محتوا باید خوانندگان شما را متحول کند.

و این تحول باید هم شما و هم مخاطبان شما را به سمت اهداف مربوطه سوق دهد.

مدل DoC به “قبل“، که وضعیت فعلی خواننده شما، و “بعد” تمرکز می‌کند، جایی که آنها با پیاده سازی و استفاده از محتوای شما قرار خواهند گرفت. شما خوانندگان “قبل” و “بعد” را با سه مؤلفه مقایسه می‌کنید:

  1. خوانندگان شما از چه روشی براي پيشرفت استفاده می‌کنند؟

  2. خوانندگان شما چه احساسی دارند؟

  3. چه افکاری در ذهن آنها وجود دارد؟

به عنوان مثال، من می‌خواهم به خوانندگانی که اکثراً کارآفرينان فردی و تولیدکنندگان محتوا هستند، کمک کنند تا از طریق ایمیل و ایجاد استراتژی تولید محتوای قوی برای کسب درآمد، ایجاد اقتدار و تأثیرگذاری آنلاین استفاده کنند. من می‌خواهم که آنها ایمیل را جدی بگیرند، اهداف مشخصی داشته باشند و روی محتوای خود تمرکز کنند و هر ماه پیشرفت کنند.

این تغییر مورد نظرم برای خوانندگانم است – مقصدی که محتوا و محصولات من خواننده را به سمت خود سوق می‌دهد. در اینجا نحوه مشاهده مثال من در سه مؤلفه آورده شده است.

خوانندگان شما از چه روشی برای پيشرفت استفاده میکنند؟

قبل: تلاش برای داشتن اهداف تولید محتوا. حرکت از یک شبکه اجتماعی به شبکه دیگر یا از یک گروه به گروه دیگر. قادر به تمرکز روی وقت و تلاش خود نیستید

بعد: هدف مشخص است. دقیقاً می‌دانید که روی چه چیزی تمرکز کنید. تحت فشار دائمی نیستید.

خوانندگان شما چه احساسی دارند؟

قبل: گیج. گم شده. دست پاچه

بعد: امور تحت کنترل. هر روز پیشرفت می‌کنند.

چه افکاری در ذهنشان جاری می‌شود؟

قبل: سایت من هرگز جهش و رشد نمی‌کند. ندانستن فن آوری یا طراحی مانع از رسیدن به رویاهایم می‌شود. حتی نمی‌دانم اهداف تولید محتوای من چیست. من می‌دانم که ایمیل مهم است، اما نمی‌دانم چگونه با آن شروع کنم.

بعد: من می‌توانم این کار را انجام دهم. من اگر یک قدم را بردارم، اهداف خود را برآورده خواهم کرد. لازم نیست که در تمام شبکه‌های اجتماعی باشم.

اکنون که در مورد نحوه کمک به خوانندگان خود آگاه‌تر شدید، اجازه دهید عمیق‌تر شویم.

شما نقطه پایانی را می‌شناسيد. شما می‌دانید خواننده شما کجاست. چه محتوایی می‌توانید تولید کنید که به خواننده شما کمک کند تا به این نقطه پایانی برسد.

اینجاست که باید ظرف محتوای خود را در نظر بگیرید.

به محتوای خود از ديد یک ظرف نگاه کنید.

هر مجموعه (دسته) شامل مطالب یک ظرف است و می‌توانید حداکثر هفت یا هشت ظرف محتوا داشته باشید. دسته‌بندی محتوای شما (ظرف) از پیام کلی سایت شما پشتیبانی می‌کند. و در هر دسته‌بندی، زیر مجموعه‌ها و موضوعات تخصصی قرار گرفته است.

به عنوان مثال، اگر شما سایتی در مورد آموزش بودجه و صرفه‌جویی دارید و هدف این است که با 30 تا 40 مورد به ديگران کمک کنید تا بدهی خود را بپردازند، در مورد دسته بندی مطالب فکر کنید که به خواننده در رسیدن به این هدف کمک خواهد کرد. اینها می‌توانند بودجه‌بندي، زندگی، پس انداز و سرمایه‌گذاری باشند.

یا اگر سایتی برای مادران یا والدین راه اندازی کرده‌اید و هدف سایت شما کمک به والدین و مدرسه‌داری در خانه است که بدون استرس بوده و دانش آموزان با اعتماد به نفس را پرورش دهند، دسته‌های شما می‌تواند سازماندهی، برنامه‌های درسی و تربیت فرزند باشد.

اگر می‌خواهید ظرف محتوای خود را پربار کنید، به هدف اصلی یا ارزش سایت خود که شناسایی کرده‌اید، برگردید. این هدف از چه گروه‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

ما در بخش بعدی زیر گروه و موضوعات خود را تقسیم می‌کنیم. اما در حال حاضر، هدف سایت خود و ظرف محتوای اصلی خود را تعیین کنید.

 

ادامه دارد …

 

منبع:

کتاب برنامه یک ساعته تولید محتوا

 

کتاب برنامه یک ساعته تولید محتوا
کتاب برنامه یک ساعته تولید محتوا

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *