آمیخته بازاریابی، آمیزه بازاریابی یا ترکیب عناصر بازاریابی به عنوان ترجمه Marketing Mix استفاده می شوند. منظور از آمیخته یا ترکیب این است که بین این اجزا میبایست یک نگرش ترکیب سیستمی و هماهنگ برقرار شود تا بتواند بر مشتری تاثیر گذارد. طراحی و توسعه آمیخته بازار که به آن ۴P یا ۸P گفته می شود و از وظایف اصلی مدیر بازاریابی می باشد. ترکیب عناصر بازاریابی مجموعه ای از ابزارهای بازاریابی است که سازمان برای نیل به اهداف بازاریابی خود در بازار هدف از آن ها استفاده می کند. مک کارتی یک طبقه بندی چهار عامله از این ابزارها معرفی کرده است که چهار پی(۴Ps) نام دارد و عبارت اند از کالا یا محصول، قیمت،مکان عرضه و فعالیت های ترویجی یا پیشبردی.
آمیخته بازاریابی مجموعهای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی است که شرکت با در هم آمیختن آنها سعی در پاسخگویی به بازار هدف می نماید. به عبارت دیگر آمیخته بازاریابی دربرگیرنده همه فعالیتهایی است که شرکت می تواند با انجام آنها بر میزان تقاضای محصولاتش اثر گذارد. در تقسیم بندی کلاسیک این فعالیتها را میتوان در چهار دسته کلی تقسیم بندی کرد:
-
محصول (Product) : کالا یا خدمتی که شرکت به بازار عرضه می نماید و می بایست در آن عوامل زیر مد نظر قرار گیرد :
- تنوع محصول
- طراحی
- کیفیت
- نام تجاری (برند)
- ابعاد و بسته بندی
- خدمات قبل، حین و پس از فروش، مرجوعی و گارانتی
-
قیمت (Price) : مبلغی که شرکت در قبال محصول از مشتری طلب می کند. در خصوص قیمت موارد زیر می بایست مورد توجه قرار گیرد :
- لیست های قیمت
- تخفیف های فروش
- زمان پرداخت
- نوع تسویه و اعتبار مشتریان
-
مکان عرضه یا توزیع (Place) : کلیه افراد و سازمانهایی که در فرآیند ارائه کالا یا خدمات از محل شرکت شما به دست مصرف کننده نهایی نقش دارند را شامل می شود :
- کانالهای توزیع
- نحوه حمل کالا و بسته بندی در زمان حمل
- محل عرضه کالا
- جورچینی کالا
- انواع پایانه (نقطه) فروش یا P.O.S
-
ترویج (Promotion) : کلیه اقداماتی که سازمان برای افزایش میزان خرید یک یا همه گروههای هدف (شامل واسطه های فروش و مصرف کنندگان نهایی) بکار می برد که در آن باید به موارد زیر توجه نمود :
-
تبلیغات
-
پیشبرد فروش
-
فروشندگی شخصی
-
بازاریابی مستقیم
-
روابط عمومی
-
استفاده از ابزار بازاریابی ۴P
ابزار بازاریابی میتواند به ارائه پیشنهادی جدید به بازار یا بهبود استراتژی بازار فعلی کمک کند. برای استفاده از این ابزار میتوانید گامهای زیر را بردارید:
۱) کار خود را با شناسایی و تعریف کامل محصول یا خدماتی که قرار است مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، آغاز کنید.
۲) اکنون سوالات مرتبط با ۴P را طراحی کنید و با صرف وقت و جزئیات به آنها پاسخ دهید.
۳) سعی کنید با استفاده از واژههای «چرا» و «چه میشود اگر» در سوالات خود، پیشنهاد خود را به چالش بکشید. برای مثال «چه میشود اگر قیمت خود را ۵ درصد کاهش دهیم؟» یا «چرا به جای استفاده از عمدهفروشان، فروش مستقیم نداشته باشیم؟»
۴) وقتی پیشنهاد نهایی برای بازار آماده شد، یک بار دیگر با این سوالات آن را کنترل کنید:
• آیا پیشنهاد ارائه شده، نیازها را پاسخ میدهد؟ (محصول) • آیا قیمت ارائه شده مطلوب به نظر میرسد؟ (قیمت) • آیا مشتری در مکانهای مورد نظر خود به محصول مورد نظر دسترسی دارد؟ (توزیع) • آیا نحوه اطلاعرسانی به مشتری مناسب است؟ (تبلیغ)
۵) تا زمانی که به پاسخهای قانعکنندهای برسید، در گام ارائه پاسخ به سوالات و جمعآوری اطلاعات و تحقیقات بازار توقف کنید تا بتوانید به یک آمیخته بازاریابی بهینه دستیابی پیدا کنید.
۶) آمیخته بازاریابی خود را به طور منظم و دورهای مورد بررسی و بازنگری قرار دهید، زیرا ممکن است بر اساس شرایط بازار در هر دوره، هر یک از مولفههای اصلی نیاز به تغییر داشته باشند.
مطالب مرتبط
بدون دیدگاه