شبکه های اجتماعی ثابت کردند که یکی از بهترین کانال های بازاریابی هستند. به همین دلیل بسیاری از برند ها از جمله برند هایی که تجارت الکترونیک انجام می دهند هنوز هم معتقدند که شبکه های اجتماعی هنوز هم در راس هرم کانال بازاریابی قرار گرفته اند.

همانطور که شبکه های اجتماعی کامل تر می شوند، رفتار کاربران هم تکامل پیدا می کند و به این ترتیب شبکه های اجتماعی موقعیت خوبی برای فعالیت شرکت هایی که تجارت الکترونیک انجام می دهند به وجود آورده است. Social media 500 در سال گذشته تنها با وارد شدن خریداران به وبسایت با استفاده از لینک شبکه های اجتماعی توانست به سرمایه ی ۲٫۶۹ میلیارد دلاری دست پیدا کند. این رقم از سال ۲۰۱۲، ۶۲٫۵% افزایش پیدا کرده.

در شبکه های اجتماعی هر چقدر سرمایه ی بیشتری صرف شود نتایج بهتری در پی خواهد داشت به همین دلیل نقش بازاریاب ها در شبکه های اجتماعی مهم تر از تعداد لایک و دنبال کننده های صفحات است.

 

برای درک بهترین حالت تبلیغات در شبکه های اجتماعی و کسب نرخ بازگشت سرمایه ی مثبت، روی ۱۰۰ وبسایت که بصورت آنلاین به تجارت الکترونیک مشغول بودند مثل توییتر، فیسبوک و پینترست، به مدت دو هفته بررسی انجام دادیم. تمام پست های وبسایت را بر اساس شش بعد مختلف طبقه بندی کردیم:

  1. نوع پست (ویدئو، عکس یا نوشته)

  2. هدف (ترویج محصول یا ترویج برند)

  3. کپی

  4. اضافه شدن لینک

  5. از محتوای اصلی سایت بوده یا از جانب کاربران فرستاده شده (ریتوییت یا ری پین)

  6. زمان پست شدن مطلب

سپس روی این اطلاعات بررسی انجام دادیم و بدنبال پیدا کردن الگوی خاص آن ها را تجزیه و تحلیل کردیم. ما بهترین روش های قرار دادن پست در شبکه های اجتماعی که به بیشترین میزان فروش منجر می شود را پیدا کردیم:

بصورت هفتگی تعداد معینی پست روی شبکه های اجتماعی قرار دهید

در فیسبوک بهترین برند ها در هفته ۱۲ پست جدید منتشر می کنند و بیشتر آن ها تعداد زیادی از پست ها را ترجیحا در روز های هفته روی سایت قرار می دهند و تعداد کمتری از آن را در ایام تعطیلات آخر هفته منتشر می کنند. در مورد اینکه چه ساعتی از روز پست ها باید روی سایت قرار بگیرند، واقعیت این است که این مسئله برای برند های مختلف متفاوت است.

وقتی که متوجه بهترین زمان برای پست شدن مطالب شدید به آن پایبند باشید.

بیشتر برند ها در توییتر فعالیت بیشتری داشتند. معمولا برند ها همان مطالبی که در فیسبوک قرار می دادند روی توییتر هم به اشتراک می گذاشتند. ولی مطلب را بصورتی تغییر می دادند که مطابق سلیقه ی کاربران توییتری باشد.

مهم ترین موضوع این است برند ها متوجه شدند توییتر جای مناسبی ست که صدایشان را به کاربران بیشتری برسانند چون حدود ۲۰% از تمام توییت ها را ریتوییت ها تشکیل می دهند.

برند های برتر از پینترست به عنوان یک کاتالوگ دیجیتالی استفاده می کنند و در هفته ۱۰۰ پین جدید به اشتراک می گذارند. دو سوم این پین ها از محصولات برجسته ی شرکت یا حراج فصلی هستند. بقیه ی پین ها به صورت مکمل شامل دستور العمل ها و مکان هایی ست که می توان از محصولات آن ها استفاده کرد.

به شیوه موفق‌ترین برندهای دنیا در شبکه های اجتماعی بفروشید
به شیوه موفق‌ترین برندهای دنیا در شبکه های اجتماعی بفروشید

به عنوان مثال شرکت West Elm تصاویری از طراحی داخلی وبسایت designsponge.com منتشر می کند.

محتوایی که از کاربران منتشر می شود باید استفاده شود

محتوایی که از کاربر منتشر می شود حامی شماست و چون قابل اعتماد ترین و قدرتمند ترین جنبه ی بازاریابی ست می تواند جنبه ی تبلیغاتی خوبی داشته باشد. وقتی از حمایت آن ها استفاده می کنید در واقع این توصیه ی قدرتمند را به خورد دیگر کاربرها می دهید.

به علاوه به این ترتیب یک زنجیره تشکیل می شود. وقتی دیگر کاربر ها پست های منتشر شده ی یکی از افراد را می بینند ترغیب می شوند که خودشان هم همین کار را انجام دهند. این مسئله به مرور زمان توسعه پیدا می کند.

همه دوست دارند شناخته شوند مخصوصا توسط برندی که به آن علاقه دارند و این کار برند موقعیتی بوجود می آورد که صدای کاربران شنیده شود.

محتوای بصری

بیشتر از ۹۰% از برند های برتر فیسبوک در پست هایی که می فرستند عکس قرار می دهند و بخش زیادی از توییت ها حاوی عکس و ویدئو هستند. تحقیقات نشان داده اند ( و الگو های فیسبوک با آن موافقت کرده اند) که تصویر جذاب تر از نوشته است.

قرار دادن محتوای بصری برای برند ها کار بسیار ساده ایست و با پر رنگ شدن نقش تصاویر در جلب کاربران، دیگر هیچ جای سوالی برای برند ها باقی نمی ماند.

برند های برتر بطور متوسط هفته ای یک ویدئو منتشر می کنند. در تحقیق ما بیشتر فیلم هایی طرفدار داشتند که در مورد محصولات جدید، مصاحبه با طراح محصول، تصاویر پشت صحنه از برند و فیلم های آموزشی بودند. همینطور که ساخت ویدئو های با کیفیت ساده تر می شود انتظار داریم فیلم های بیشتری از برند های برتر ببینیم.

پست های کوتاه

یکی از راه های کلیدی موفقیت در شبکه های اجتماعی قرار دادن نوشته های کوتاه است. ما قصد نداریم ارزش و تاثیر خلاقیت در پست ها را کمرنگ جلوه دهیم ولی واقعیت این است که نوشتن یک پست جذاب و کوتاه برای جلب کردن کاربر به محتوای بصری کار مشکلی است.

متوجه شدیم که برند های برتر برای نوشتن پست، از کمتر از ۱۰۰ حرف استفاده می کنند. بهترین حالت برای پست های فیسبوکی استفاده از جملات ۴۰ تا ۷۰ حرفی است.

بیشتر پست ها باید حاوی توصیف ویژگی های محصول باشد

در بررسی که انجام دادیم متوجه شدیم ۷۵% از پست های فیسبوکی برند های برتر از ویژگی های محصول است. ۵۶% از توییت ها و ۶۵% از پست های پینترست هم به همین صورت است.

اگر قصد دارید در شبکه های اجتماعی محصولتان را بفروشید، باید با پست کردن بهترین محصولات در کنار هم، به کاربر اجازه دهید آن ها را با هم مقایسه کند.

به خاطر داشته باشید، اگر محصولی بصورت کلی پر طرفدار است الزاما به این معنی نیست که باید در شبکه های اجتماعی هم پرطرفدار باشد. به کمی تجربه و تبادل اطلاعات نیاز دارید تا بهترین محصولات برای فروش آنلاین را شناسایی کنید.

لینک ها راه حل خوبی هستند

بهترین برند ها برای پاسخ به سوالات و نطرات لینکی قرار می دهند که کاربر بتواند راه حل سوالش را ببیند. لینک ها می توانند محصولی باشند که کاربر به دنبال آن می گردد، یک محصول پیشنهادی باشند یا …

لینک ها می توانند بیشتر از یک پست اطلاعات در دسترس فرد قرار دهند.

به شیوه موفق‌ترین برندهای دنیا در شبکه های اجتماعی بفروشید
به شیوه موفق‌ترین برندهای دنیا در شبکه های اجتماعی بفروشید

فروش در شبکه های اجتماعی کار ساده ای نیست ولی اگر بتوانید از شیوه های برند های برتر استفاده کنید حتما می توانید کارتان را به خوبی انجام دهید. هیچ کس بهتر از خود شما با برند و مشتریانتان آشنا نیست، پس از این شیوه ها استفاده کنید تا استراتژی خودتان را به بهترین حالت بسازید. به نحوی که با کاربران سازگاری داشته باشند.

گردآوری: فریده حسینی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *