قانون شماره 12 موفقیت کسب و کار اینترنتی از مدل کسب‌ و کار دیگران تقلید نکنید


قانون شماره 12 موفقیت کسب و کار اینترنتی: از مدل کسب‌ و کار دیگران تقلید نکنید

شاید وسوسه شوید که دنباله رو کسب ‌و کار اینترنتی یک شخصیت سرشناس شوید و بخواهید با تکرار کارهای او به موفقیت برسید. شخصیت‌هایی مثل: پَت فلین از
Smart Passive Income (www.smartpassiveincome.com)، دن اندروز از
TropicalMBA (www.tropicalmba.com)، جِرِمی فراندسن و جیسون ون اوردين از Internet Business Mastery (www.Internetbusinessmastery.com) و جان لی دوماس از Entrepreneur on Fire (www.entrepreneuronfire.com).

این افراد موفقیت چشمگیری در کسب ‌و کار آنلاین خود داشته‌اند و وبلاگ، پادکست و انجمن‌های آنلاین محبوبی برای افراد علاقه‌مند به کارآفرینی دارند. شاید کارآفرینان نوپا تصور کنند که اگر کسب ‌و کار خود را با وبلاگ نویسی، انتشار یک پادکست و ایجاد چند وب‌سایت درآمدزا شروع کنند، می‌توانند به راحتی مانند پت فلین موفق شوند. اما متأسفانه اینطور نیست.

کاری که دیروز جواب می‌داد، امروز جواب نمی‌دهد

شما نباید انتظار داشته باشید که با کپی کردن کار پنج سال پیش پت فلین یا دان اندروز، به موفقیت چشمگیری دست یابید. اینترنت طی نیم دهه گذشته تغییر زیادی کرده است و کاری که باعث شد آن‌ها در سال 2009 خاص شوند، اکنون به یک کار عادی و معمول تبدیل شده است.

آن‌ها توانستند با ساخت پادکست‌های باکیفیت در دوره‌ای که پادکست‌های تجاری چندان معمول نبود، خود را متمایز کنند. اما اکنون دیگر صدها پادکست در رابطه با کسب ‌و کار آنلاین وجود دارد. بنابراین ساخت پادکست دیگر شما را از دیگران متفاوت نمی‌کند.

همین مورد در خصوص دوره‌های آموزش کسب ‌و کار آنلاین نیز صادق است. با برگزاری دوره‌های آنلاین نیز نباید منتظر موفقیت چشمگیری باشید، زیرا مدل کسب‌ و کار شما تفاوت چندانی با سایرین ندارد. شما باید کار جدیدی انجام دهید که هر کس آن را انجام نمی‌دهد. خوشبختانه این کتاب، یک راهنما برای ایجاد کسب ‌و کاری شبیه به کسب ‌و کار من یا فرد دیگری نیست. در عوض در این کتاب 40 قانون معرفی شده است که به شما کمک می‌کنند کسب ‌و کار خود را بر مبنای پتانسیل‌های موجود در علایق و نقاط قوت خود بسازید.

زمانی که در سال 2011 کسب ‌و کار خبرنامه سرمایه‌گذاری، Analyst Ratings Network، را شروع کردم، همه فکر می‌کردند که خبرنامه‌های ایمیلی دیگر از مد افتاده‌اند. در آن زمان، ساخت وب‌سایت‌های تحقیقاتی و کاملاً خبری رایج‌تر بود که روزانه ده‌ها مقاله منتشر می‌کردند و دارای ابزارهای تحقیقاتی سرمایه‌گذاری مختلف برای استفاده سرمایه‌گذاران بودند. من کار خود را از سایر فعالان در صنعت اخبار مالی با فعالیت روی یک حوزه، یعنی رتبه‌بندی سهام، جدا کردم و اطلاعات را به صورت روزانه در فرمتی بسیار مناسب، یعنی خبرنامه‌های ایمیلی، منتشر کردم. با این کار، خود را متمایز کردم و توانستم طی سه سال تعداد مشترکین این خبرنامه را به بیش از 100.000 نفر افزایش دهم.

قانون شماره 12 موفقیت کسب و کار اینترنتی از مدل کسب‌ و کار دیگران تقلید نکنید
قانون شماره 12 موفقیت کسب و کار اینترنتی از مدل کسب‌ و کار دیگران تقلید نکنید

کسب‌ و کار شما باید متناسب با شخصیت شما باشد

کپی کردن از کسب ‌و کار شخصیت‌های معروف مانند این است که با کفش‌های آن‌ها راه بروید. این کار راحتی نیست، زیرا کفش‌های آن‌ها اندازه پای شما نیستند. بنابراین، مهارت‌ها، نقاط قوت، و شخصیت شما نیز باید از او و مدل کسب ‌و کار او متفاوت باشد. حتی اگر خیلی تلاش کنید تا یک پادکست شبیه پادکست‌های موجود در سایت Entrepreneur on Fire ایجاد کنید، باز هم میزان موفقیت شما با موفقیت جان لی دوماس متفاوت خواهد بود؛ چون نمی‌توانید از شخصیت، اخلاق کاری و موقعیت او نیز تقلید کنید. کسب ‌و کار خود را راه‌اندازی کنید: استعداد خود را با تلاش بسیاری که برای رسیدن به موفقیت انجام می‌دهید،  نشان دهید.

کسب‌ و کار خبرنامه سرمایه‌گذاری من، متناسب با مهارت‌ها و شخصیت من است: یعنی مهارت‌های توسعه نرم‌افزاری و توانایی من در جمع‌آوری، سازماندهی و توزیع داده‌های مالی را به طور مؤثری به کار می‌گیرد. با تمرکز بر این روش می‌توانم از مواردی که در آن‌ها خوب نیستم، اجتناب کنم. تیپ شخصیتی من B است، بنابراین کسب ‌و کاری راه‌اندازی کردم که نیاز نباشد هر روز با افراد زیادی تعامل کنم.

پس چه خوب می‌شود که قبل از راه‌اندازی یک کسب ‌و کار، زمان زیادی را صرف فکر کردن به این موضوع کنید که در چه کاری خوب هستید و چه چیزی شما را از سایرین متفاوت می‌کند. پیشنهاد می‌کنم کتاب نقاط قوت شما (StrengthsFinder 2.0) را بخوانید و در ارزیابی آنلاین آن شرکت کنید.

بنابراین، قدم اصلی، راه‌اندازی کسب ‌و کاری است که تعداد بیشتری از نقاط قوت شما را به هم متصل کند و تا جای ممکن به تعداد کمی از ضعف‌های شما نیاز داشته باشد.

گام‌های عملی:

  • اصلی‌ترین وجه تمایز خود را شناسایی کنید: کسب‌ و کار شما چه تفاوتی با سایرین خواهد داشت؟

  • نسبت به نقاط ضعف و قوت مهارت‌ها و شخصیت خود آگاه باشید و به آن‌ها توجه کنید.

  • در ارزیابی موجود در کتاب نقاط قوت شما، شرکت و آن را کامل کنید.

 

برگرفته از کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی

  • کتاب چهل قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی
    کتاب چهل قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *