قانون شماره 13 موفقیت کسب و کار اینترنتی مدل کسب‌ و کار داشته باشید، نه طرح کسب ‌و کار


قانون شماره 13: موفقیت کسب و کار اینترنتی: مدل کسب‌ و کار داشته باشید، نه طرح کسب ‌و کار

اگر بخواهید مدرک رشته بازرگانی بگیرید، قبل از فارغ‌التحصیلی باید یک طرح کسب‌ و کار پنجاه صفحه‌ای تهیه و در آن تئوری کسب ‌و کار خود را کامل با تک تک جزئیات بیان کنید. دانشگاه‌ها نمی‌توانند شروع یک کسب ‌و کار را پیش شرط ارائه مدرک قرار دهند، به همین دلیل به جای آن از شما می‌خواهند که طرح کسب و کار خود را معرفی کنید. اگرچه ایجاد یک طرح کسب ‌و کار می‌تواند یک تمرین مفید آکادمیک باشد، اما برای رسیدن به اهداف کسب‌ و کاری در دنیای واقعی چندان مفید نیست.

یک طرح کسب‌ و کار، یک تئوری اثبات نشده از نحوه کسب ‌و کار شماست. طرح‌های کسب‌ و کار خیلی به ندرت در مواجهه با اولین مشتری واقعی دوام می‌آورند. به عبارت دیگر، بخش‌های مهمی از طرح کسب‌ و کار شما ممکن است به محض ورود به بازار و شروع کار روی محصولات تغییر کند تا مطابق با واقعیت‌های بازار هدف شود. بنابراین خود را خیلی درگیر نوشتن جزئیات طرح کسب ‌و کار نکنید و به جای آن سعی کنید به طور واقعی روی کسب ‌و کار خود کار کنید.

ایجاد مخاطب به معنی راه‌اندازی کسب ‌و کار نیست

در حالی که برخی افراد پیش از شروع یک کسب ‌و کار بیش از حد روی طرح آن تمرکز می‌کنند، برخی دیگر اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند و هیچ طرحی تهیه نمی‌کنند. این افراد بدون هیچ برنامه واقعی برای ایجاد درآمد، شروع به نوشتن وبلاگ یا انتشار پادکست می‌کنند. اگرچه وبلاگ‌ها و پادکست‌ها بهترین ابزارهای بازاریابی هستند و به شما در جذب مخاطب کمک می‌کنند، اما داشتن مخاطب به معنای داشتن یک کسب ‌و کار نیست. داشتن مخاطب تنها به این معنی است که شما می‌توانید یک مکالمه را به صورت آنلاین آغاز کنید و یک نفر واقعاً به شما گوش خواهد داد.

برای داشتن یک کسب‌ و کار، ابتدا باید محصولات و خدماتی برای فروش به مخاطب داشته باشید، سپس یک استراتژی بازاریابی برای ترغیب آن‌ها به خرید بچینید تا در نهایت به درآمد برسید. اگر هدف شما ایجاد یک کسب ‌و کار سودآور است، باید بتوانید چیزی به کسی بفروشید. بنابراین به اشتباه داشتن مخاطب را به معنای داشتن کسب ‌و کار قلمداد نکنید.

مدل کسب ‌و کار خود را ایجاد کنید

من پیشنهاد می‌کنم به جای اینکه هیچ طرحی نداشته باشید و یا یک طرح کسب ‌و کار چندین صفحه‌ای تهیه کنید، یک سند یک تا دو صفحه‌ای ایجاد کنید که در آن اجزای اصلی مدل کسب ‌و کار خود را مشخص کرده‌اید. به کمک این مدل می‌توانید مطمئن شوید که در کسب ‌و کار شما تمام اصول رعایت می‌شود و نحوه ارتباط آن با دیگران به چه صورت است.

شما در این سند باید موارد زیر را به طور مختصر شرح دهید:

  • بازارهای هدف بالقوه خود را معرفی کنید.

  • محصولات و خدمات خود را با توجه به ویژگی‌ها، مزایا و فایده‌ای که برای مشتری دارد، توضیح دهید.

  • درباره بازاریابی محصول و کانال‌های بازاریابی اولیه‌ای توضیح دهید که قصد دارید از آن‌ها برای به دست آوردن مشتری استفاده کنید.

  • روند تحویل و ارائه محصولات و خدمات خود را شرح دهید: به چه افراد، مهارت‌ها، تجهیزات و نرم‌افزارهایی برای ارائه محصول یا خدمات خود به مشتری نیاز دارید؟

  • یک برآورد قیمت از منابع مالی شرکت بر اساس قیمت‌گذاری محصولات و هزینه‌های برآورد شده در سال اول درج کنید.

  • بدانید که به چه تعداد مشتری برای سر به سر شدن (نه سود و نه ضرر کردن) نیاز خواهید داشت.

تکمیل این سند مختصر تضمین می‌کند که شما برای هر مؤلفه اصلی کسب‌ و کار خود یک نقطه شروع داشته باشید.

گام‌های عملی:

  • سبک عمل خود را مشخص کنید: آیا در حال ساخت یک مدل کسب ‌و کار هستید و یا فقط می‌خواهید حضور و مشتری آنلاین داشته باشید؟

  • سند مدل کسب ‌و کار خود را تهیه کنید.

  • مطمئن شوید که اجزای مدل کسب‌ و کار شما به وضوح بیان شده‌اند: بازار هدف، محصولات و خدمات، استراتژی بازاریابی، قیمت‌گذاری و روش‌های تحویل.

 

برگرفته از کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی

 

کتاب چهل قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی
کتاب چهل قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی

 

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *