قانون شماره 13: موفقیت کسب و کار اینترنتی: مدل کسب و کار داشته باشید، نه طرح کسب و کار
اگر بخواهید مدرک رشته بازرگانی بگیرید، قبل از فارغالتحصیلی باید یک طرح کسب و کار پنجاه صفحهای تهیه و در آن تئوری کسب و کار خود را کامل با تک تک جزئیات بیان کنید. دانشگاهها نمیتوانند شروع یک کسب و کار را پیش شرط ارائه مدرک قرار دهند، به همین دلیل به جای آن از شما میخواهند که طرح کسب و کار خود را معرفی کنید. اگرچه ایجاد یک طرح کسب و کار میتواند یک تمرین مفید آکادمیک باشد، اما برای رسیدن به اهداف کسب و کاری در دنیای واقعی چندان مفید نیست.
یک طرح کسب و کار، یک تئوری اثبات نشده از نحوه کسب و کار شماست. طرحهای کسب و کار خیلی به ندرت در مواجهه با اولین مشتری واقعی دوام میآورند. به عبارت دیگر، بخشهای مهمی از طرح کسب و کار شما ممکن است به محض ورود به بازار و شروع کار روی محصولات تغییر کند تا مطابق با واقعیتهای بازار هدف شود. بنابراین خود را خیلی درگیر نوشتن جزئیات طرح کسب و کار نکنید و به جای آن سعی کنید به طور واقعی روی کسب و کار خود کار کنید.
ایجاد مخاطب به معنی راهاندازی کسب و کار نیست
در حالی که برخی افراد پیش از شروع یک کسب و کار بیش از حد روی طرح آن تمرکز میکنند، برخی دیگر اشتباه بزرگی مرتکب میشوند و هیچ طرحی تهیه نمیکنند. این افراد بدون هیچ برنامه واقعی برای ایجاد درآمد، شروع به نوشتن وبلاگ یا انتشار پادکست میکنند. اگرچه وبلاگها و پادکستها بهترین ابزارهای بازاریابی هستند و به شما در جذب مخاطب کمک میکنند، اما داشتن مخاطب به معنای داشتن یک کسب و کار نیست. داشتن مخاطب تنها به این معنی است که شما میتوانید یک مکالمه را به صورت آنلاین آغاز کنید و یک نفر واقعاً به شما گوش خواهد داد.
برای داشتن یک کسب و کار، ابتدا باید محصولات و خدماتی برای فروش به مخاطب داشته باشید، سپس یک استراتژی بازاریابی برای ترغیب آنها به خرید بچینید تا در نهایت به درآمد برسید. اگر هدف شما ایجاد یک کسب و کار سودآور است، باید بتوانید چیزی به کسی بفروشید. بنابراین به اشتباه داشتن مخاطب را به معنای داشتن کسب و کار قلمداد نکنید.
مدل کسب و کار خود را ایجاد کنید
من پیشنهاد میکنم به جای اینکه هیچ طرحی نداشته باشید و یا یک طرح کسب و کار چندین صفحهای تهیه کنید، یک سند یک تا دو صفحهای ایجاد کنید که در آن اجزای اصلی مدل کسب و کار خود را مشخص کردهاید. به کمک این مدل میتوانید مطمئن شوید که در کسب و کار شما تمام اصول رعایت میشود و نحوه ارتباط آن با دیگران به چه صورت است.
شما در این سند باید موارد زیر را به طور مختصر شرح دهید:
-
بازارهای هدف بالقوه خود را معرفی کنید.
-
محصولات و خدمات خود را با توجه به ویژگیها، مزایا و فایدهای که برای مشتری دارد، توضیح دهید.
-
درباره بازاریابی محصول و کانالهای بازاریابی اولیهای توضیح دهید که قصد دارید از آنها برای به دست آوردن مشتری استفاده کنید.
-
روند تحویل و ارائه محصولات و خدمات خود را شرح دهید: به چه افراد، مهارتها، تجهیزات و نرمافزارهایی برای ارائه محصول یا خدمات خود به مشتری نیاز دارید؟
-
یک برآورد قیمت از منابع مالی شرکت بر اساس قیمتگذاری محصولات و هزینههای برآورد شده در سال اول درج کنید.
-
بدانید که به چه تعداد مشتری برای سر به سر شدن (نه سود و نه ضرر کردن) نیاز خواهید داشت.
تکمیل این سند مختصر تضمین میکند که شما برای هر مؤلفه اصلی کسب و کار خود یک نقطه شروع داشته باشید.
گامهای عملی:
-
سبک عمل خود را مشخص کنید: آیا در حال ساخت یک مدل کسب و کار هستید و یا فقط میخواهید حضور و مشتری آنلاین داشته باشید؟
-
سند مدل کسب و کار خود را تهیه کنید.
-
مطمئن شوید که اجزای مدل کسب و کار شما به وضوح بیان شدهاند: بازار هدف، محصولات و خدمات، استراتژی بازاریابی، قیمتگذاری و روشهای تحویل.
برگرفته از کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی
بدون دیدگاه