چند کار را با هم انجام ندهید
همه ما این کار را انجام میدهیم و طبق نظر محققان هم بسیار بد عمل میکنیم حتی اگر فکر کنیم که در مورد ما اشکالی ندارد.
انجام چند کار با هم از دو جهت برای ما خوشایند است. اول اینکه فکر میکنیم با انجام چند کار با هم ما خیلی کار انجام میدهیم و دوم اینکه این حس مشغول بودن مداوم به ما احساس مفید بودن وسختکوشی میدهد.
اما حسی که داریم اشتباه است. در حقیقت ما نمیتوانیم کارهای بیشتری را در زمان کمتری انجام دهیم و اگر انجام چند کار با هم نتیجهای داشته باشد قطعاً آن نتیجه انجام کمتر کار به دلیل کاهش بازدهی است.
خوب حالا سوال این است که پس چرا ما اینقدر به این باور اشتباه اعتقاد داریم؟ تحقیقات نشان داده است که این اشتباه از خطا در احساسات ما از انجام دادن همزمان چند کار ناشی میشود.
در سال 2012 مجله ارتباطات مقالهای چاپ کرد که در آن مطرح شده بود که افراد وقتی چند کار را با هم انجام میدهند احساس رضایت دارند و به خود افتخار میکنند. نویسندگان این مقاله یافتند که با توجه به این حقیقت که انجام چند کار سبب کاهش بهرهوری میشود باز هم مردم این کار را انجام میدهند چون انجام این کار اشتباه برای آنها لذتبخش است.
البته دلایل دیگری هم برای چند وظیفه بودن ما وجود دارد که یکی از آنها خستگی است. ما معمولاً با انجام چند کار به صورت همزمان تا حدی حواس خودمان را از خستگی با انجام کارهای مختلف پرت میکنیم و در نتیجه کمتر حس حوصله سر رفتن داریم.
عجله هم میتواند عامل دیگری باشد. تکنولوژی تا حد زیادی سبب سریعتر شدن زندگی امروزی میباشد و در نتیجه بسیاری از ما نمیتوانیم صرفاً بنشینیم و روی یک کار تمرکز کنیم و انرژی خود را به صورت بهینه مصرف کنیم بلکه احساس میکنیم که میتوانیم و باید کارهای بیشتر و بیشتری انجام دهیم که از سرعت زندگی عقب نیافتیم.
ممکن است انجام چند کار به صورت همزمان را به این دلیل انجام میدهید که میخواهید رئیستان را تحت تأثیر قرار دهید. فقط مشکل شما نیست زیرا بسیاری از روسا، کارمندانشان را به این سمت سوق میدهند. بعضی نیز پا را فراتر گذاشته و دقیقاً به جویندگان کار میگویند که انجام چند کار به صورت همزمان دقیقاً اولویت برای خاص مدیریت در این شرکت یا دفتر است.
در نهایت، بسیاری از ما چند کار را انجام میدهیم چون احساس میکنیم که اگر این کار را انجام ندهیم انگار وقت خود را تلف کردهایم. در نتیجه اگر میتوانیم در هنگامیکه غذا میپزیم با تلفن هم صحبت کنیم و فیسبوک و توئیتر را هم چک کنیم، خوب چرا این کار را نکنیم؟
چگونه این عادت بد به بهرهوری آسیب میرساند
برای درک عمیق این نکته که چرا انجام چند کار با هم سبب کاهش بهرهوری شما میشود بسیار مهم است که دقیقاً بفهمید که مغز چگونه تصمیمات و اعمال ما را اجرا میکند.
مغز ما فعالیتها را یک به یک مورد بررسی قرار میدهد. ممکن است اینگونه تصور کنیم که در حال انجام چند کار با هم هستیم اما حقیقت این است که مغز ما در حقیقت فقط از یک موضوع به موضوع دیگر میپرد و هیچ کاری نمیتواند بکند و مهم است که بدانید هر بار تغییر مسیر جریان فکری برای مغز چه هزینهای دارد. اهمیت این موضوع را میتوان با بررسی زمان مورد نیاز برای تغییر مسیر پیام ورودی و زمانی که مغز بعد از قرار گرفتن در مسیر جدید نیاز دارد تا آن را ارزیابی کند به راحتی متوجه شد. هرچقدر هم کارهایی که به طور همزمان انجام میدهیم پیچیدهتر باشد این هزینه زمانی انتقال و ادراک از کاری به کار بعدی بیشتر خواهد بود.
آسیبی که انجام چند کار با هم به شما میزند به نظر از همین هزینه زمانی تغییر تمرکز مغز از یک موضوع به موضوع دیگر نشات میگیرد.
اول اینکه این کار تمرکز شما را از بین میبرد. وقتی چند کار را با هم انجام میدهید یا حداقل اینگونه فکر میکنید که چند کار را با هم انجام میدهید به مغز خود فشار میآورید که مداوم از یک موضوع به موضوع دیگری بپرد. در نتیجه شما فرصت کافی به مغز برای تمرکز بر هیچکدام از کارها را نمیدهید.
دوم اینکه شواهد نشان داده است که انجام چند کار به صورت همزمان روی مغز شما اثر منفی دارد. محققان دانشگاه استنفورد یافتهاند که انجام این کار سبب از بین رفتن کنترل شناختی شما میشود.
سوم اینکه وقتی چند کار را با هم انجام میدهید احتمال اینکه حواس شما پرت شود بسیار بیشتر میشود که البته چندان هم تعجبآور نباید باشد. حواسپرتی به صورت مداوم سبب کاهش تمرکز شما در طولانی مدت خواهد شد.
چهارم اینکه هزینه جابجا کردن (که در بالا توضیح داده شد) سبب کندی فرایند پیشرفت شده و در نتیجه برای انجام کار زمان بیشتری صرف خواهیم کرد. همچنین، تغییر فعالیت احتمال خطا را بالا میبرد و باز این امر خود زمان بیشتری بر ما تحمیل میکند تا آن اشتباه را تصحیح کنیم.
پنجم اینکه وقتی ما چند کار را با هم انجام میدهیم ناچار میشویم که از گوشه و کنار کار یا جزئیات آن بزنیم. این کار میتواند به این دلیل باشد که تکمیل کار بهصورت تمام و کمال وقت بیشتری میخواهد. کاهش زمان کار و چشم پوشی از جزئیات به تدریج سبب میشود که بیدقتی و ارائه کار شلخته به صورت عادت برای ما درآید.
اگر شما فردی هستید که بر حسب عادت چند کار را با هم انجام میدهید بدانید که کنار گذاشتن آن، کار سختی است حتی اگر بدانید و بپذیرید که این کار روی بهرهوری شما اثر منفی دارد. در ادامه شش مرحله عملی با شروع آنها از امروز میتوانید این عادت را کنار بگذارید ارائه خواهد شد.
مراحل عملی
1 |
در یک بازه زمانی کوتاه روی انجام یک کار تمرکز کنید. هدف این است که این عادت جدید را جایگزین عادت انجام همزمان چند کار کنید. این کار به اندازهای که ساده بنظر میرسد ساده نیست. اگر شما عادت کردهاید که چند کار را با هم انجام دهید تمرکز روی انجام یک کار ممکن است حس خوبی نداشته باشد. به همین خاطر است که گفتم انجام یک کار را با زمان کوتاه مثلاً 10 دقیقه شروع کنید. هنگامیکه توانستید تمرکز به مدت 10 دقیقه روی یک کار را داشته باشید زمان را به 15 وسپس به 20 دقیقه افزایش دهید.این فرایند درست مثل حالتی است که شما میخواهید برنامه تمرین ورزشی را بعد از حادثه شدید شروع کنید. |
2 |
دستگاههای هوشمند مانند موبایلتان را کنار گذارید. تلفن، تبلت و ساعت هوشمند شما میتواند یک محرک باشد که شما را به انجام چند کار به صورت همزمان تشویق کند. چند بار دیدهاید که کسانی در حالی که در حال رانندگی یا صحبت با دیگران هستند هم گوشی خود را چک میکنند، هم به دنبال اطلاعات در گوگل هستند و هم در حال بازی با گوشی خود هستند؟هنگامی که در حال انجام کاری هستید گوشی خود را خاموش کنید و کناری بگذارید. این کار را با دیگر دستگاههای هوشمند خود انجام دهید. آنها را از جلوی چشم خود بردارید تا وسوسه نشوید که به آنها سرک بکشید. |
3 |
خود را متعهد کنید که قبل از اینکه کار جدیدی شروع کنید کاری که در دست دارید را تمام کنید. این مرحله در حقیقت به صورت یک تمرین است زیرا شما خود را مجبور میکنید که در مقابل وسوسه سرک کشیدن به کارهای دیگر مقاومت کرده و کار خود را تا انتها دنبال کنید.نکته کوچک: گاهی اوقات تمام کردن کاری که در دست دارید در زمان کم ممکن نیست. مثلاً فرض کنید که نیاز دارید یکسری اطلاعات از همکار خود بدست آورید قبل از اینکه بخواهید پروژه را شروع کنید و جلو ببرید. در این حالت باید با مدیریت پروژههایی که در دست دارید از این وضعیت نامناسب رهایی یابید.کار روی پروژه را ادامه دهید تا زمانی که دیگر نتوانید جلوتر بروید. در این جا درخواست خود را برای همکار خود بفرستید و کار دیگری را شروع کنید و هنگامی که اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آوردید میتوانید از انگیزهای که در کار جدید که بدست گرفتهاید استفاده کنید و آن را تمام کنید و پس از اتمام آن به کاری برگردید که به دلیل نیاز به اطلاعات از همکارتان متوقف کرده بودید. |
4 |
لیستی ساده از کارهایی که باید انجام شود تهیه کنید. در روز سوم ما در مورد مزیت استفاده از لیستی ساده و کوتاه از کارهایی که باید انجام شود صحبت کردیم. انجام این کار نیز میتواند بخشی مهم برای شکستن عادت انجام چند کار به صورت همزمان باشد.زمانی که شما لیستی مشخص و اولویتبندی شده از کارهای که باید انجام شود در جلوی خود دارید انتخاب یکی از آنها و تمرکز روی آن بسیار ساده خواهد بود. اما بدون داشتن این لیست یا کار با لیستی که خیلی پیچیده و بلندپروازانه احتمال اینکه به صورت ناگهانی خود را درحال انجام چند کار به طور همزمان ببینید را بسیار بالا میبرد. |
5 |
حواسپرتی را به حداقل برسانید. توانایی تمرکز شما برای ایجاد عادت انجام یک کار اهمیت حیاتی دارد. برای ترک این عادت باید خود را از تماسهای تلفنی، ایمیلهای دریافتی، پیغامهای ارسالی و متون دریافتی دور کنید. تمام این عوامل سبب حواسپرتی شما شده و ایجاد عادت انجام یک کار در یک زمان را سختتر میکند. |
6 |
میز خود را مرتب کنید. میز شلوغ و نامرتب شما را به انجام چند کار در یک زمان بیشتر متمایل میکند. این حالت سبب میشود که مغز شما تشویق شود که از یک موضوع به موضوع دیگر متمرکز شود و دلیل احتمالی آن این است که مغز شما کارهای مختلفی را روی میز میبیند که باید انجام گیرد لذا میز خود را مرتب کنید و فقط کاری را که باید انجام دهید روی میز خود قرار دهید. |
برگرفته از کتاب 30 روز تا بهره وری – برای مشاهده کتاب 30 روز تا بهره وری اینجا را کلیک کنید
بدون دیدگاه