10 قانون مهم برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی

بهترین زمان برای شروع کسب و کار اینترنتی شما، پنج سال پیش بود، اما امروز بهترین زمان برای شروع کسب و کار شما است.

1-قانون اول:  چرا خود را بشناسید

اولین سوالی که قبل از گرفتن تصمیم برای شروع کسب و کار اینترنتی باید از خود بپرسید:

چرا؟

چرا میخواهید کسب و کار خود را شروع کنید؟

شما احتمالاً شاغل و دارای درآمد معمولی هستید و شاید هم می خواهید کسب و کار خود را راه اندازی کنید. افزایش درآمد و ایجاد کسب و کار جدید هزاران مشکل و زحمت جدید به همراه دارد. شناسایی بازار، توسعه محصول و خدمات، بازاریابی، فروش، فعالیت های جانبی، پاسخگویی به مشتریان، حسابداری، مالیات، و ده ها معضل دیگر که با شروع کسب و کار می‌آیند.  و شما نسبت به تمام این موارد مسئول هستید.

راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی برای همه کار آسانی نیست. وقتی تصمیم به ایجاد کسب و کار اینترنتی می گیرید باید ماه ها تلاش کنید، کمتر بخوابید و بیشتر کار کنید و شاید هم با خانواده خود وقت کمتری سپری کنید.

بهتر است که چرا خوبی برای ایجاد کسب و کار جدید داشته باشید.

“چرا” شما، کسب و کار شما را شکل می دهد

اگر میخواهید زمان کار خود را کاهش دهید چون میخواهید وقت بیشتری را با خانواده خود سپری کنید پس نیازی به دفتر کار مجزا با  کارمندان دفتری ندارید.

اگر میخواهید از نظر زمانی آزاد باشید، می توانید کسب و کاری ایجاد کنید که نیاز به برقراری تماس مشتریان در طول ساعت کاری نداشته باشد.

من “چرا” خودم را می شناسم. من کسب و کار خود را ساخته ام، زیرا من می خواهم که سرنوشتم در دست خودم باشد. من می خواهم موفقیتم به طور کامل وابسته به توانایی من برای ارائه و تولید ارزش باشد. من می خواهم توانایی درآمد شش رقمی را تولید کنم،. من می‌خواهم از نظر زمانی آزاد باشم. من میخواهم از نظر مالی آزاد باشم.

هشت سال طول کشید تا به کسب و کار اینترنتی خود بروم. من ساعت ها وقت گذاشته ام، تلاش کردم و ناکام بودم و دوباره سعی کردم، و اکنون اهداف خود را از آزادی مالی و زمانی به دست آورده ام،.

در ابتدا، شما در پای کوه بزرگ هستید که باید صعود کنید. خیلی آسان است که از مسیر راه منحرف یا تسلیم شوید. اگر می خواهید به سمت بالا بروید و یک کسب و کار موفق ایجاد کنید، تمرکز خود را بر روی “چرا” تمرکز کنید.

گام های عملی:

این جمله را تکمیل کنید: “من کسب و کارم را شروع میکنم تا بتوانم …”

هر گونه محدودیتی را که باید در هنگام ساختن کسب و کار خود داشته باشید، فهرست کنید.

سؤال های دیگری را که به طور طبیعی بعد از چرا آغاز می شود را لیست کنید

(چگونه؟ چه زمانی؟ چه؟). سعی کنید به آنها پاسخ دهید

سوالات ممکن است در طول زمان تغییر کند، اما “چرا” شما باید باقی بماند.

2-قانون دوم: ارتباطات مهم تر از دانش است.

افرادی که در جهان کسب و کار موفق ترین هستند، لزوماً کسانی نیستند که هوشمندتر هستند و یا بهترین مهارت را در زمینه خود دارند. در نظر داشته باشید که بسیاری از توسعه دهندگان و مهندسان بسیار هوشمند، افرادی را استخدام می کنند که هیچ مشکلی با شرکت های بزرگ ندارند. آنها در مورد زمینه فنی سمت کسب و کارشان بیشتر از مدیرانشان می دانند، اما  جایگاه آنها در حالی که تخصص داردند کمتر از مدیرانشان است.

با اینکه دانش می‌تواند در کسب و کار سودمند باشد، افرادی که واقعاً خوب عمل می کنند، کسانی هستند که می توانند ارتباطات تجاری خود را برقرار کرده و حفظ کنند، افراد مناسب را بشناسند و بدانند که چگونه مهارت ها و توانایی های دیگران را تحت تاثیر قرار می دهند.

گام های عملی

شناسایی رویدادهای محلی برای آشنایی با کارآفرینان را که می توانید حضور پیدا کنید

هر هفته یک تماس جدید با افراد جدید داشته باشید.

پیوستن به جامعه کارآفرین آنلاین.

استفاده از شبکه های اجتماعی و پیدا کردن افراد جدید که می توانید با آنها آشنا شوید.

لینکدین، پینترست، اینستاگرام و …

قانون 3: یک مصرف کننده دائمی اطلاعات و محتوا باشید.

افرادی که در کسب و کار خود موفق هستند معمولاً هر ماه یک کتاب غیرداستانی میخوانند و یادگیرندگان برای تمام عمر هستند.

شما با روزی 20 دقیقه مطالعه در طول روز (در دو نوبت صبح  و عصر ) می توانید حدود 50 تا 75 کتاب تخصصی را در یک سال  مطالعه کنید !!! افرادی که سالیانه بیش از 40 کتاب در رشته کاری خود مطالعه می کنند از جمله افراد متمایز و صاحب نظر کسب و کار خود هستند !!

گام های عملی:

نوع یادگیری را که برای شما راحتتر است را تعیین کنید. (خواندن، شنیدن، دیدن)

ایجاد عادت برای خواندن یک کتاب تخصصی در هر ماه و شنیدن حداقل دو یا سه فایل صوتی در مورد کسب و کار.

از ارتباطات تجاری خود بپرسید که توصیه می کنند چه مطالبی را بخوانید.

10 قانون مهم برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی

قانون 4: برای شکست آماده باشید ، برای موفقیت برنامه ریزی کنید

هنگامی که شما در حال ساخت کسب و کار خود هستید، باید برای هر دو هم شکست و هم موفقیت آماده باشید.

ممکن است فکر کنید که کسب و کار شما دارای چشم انداز عالی است و در آینده نزدیک برای شرکت شما چیزی جز آفتاب و رنگین کمان نمی بیند، اما واقعیت این است که تقریبا 50 درصد  از کسب و کارهای جدید در پنج سال اول شکست می خورند و 75 درصد کسب و کارهای جدید در ده سال اول شکست خواهند خورد.

آمادگی مالی برای شکست

داشتن یک ذخیره و پس انداز در ابتدای راه اندازی کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است. نقدینگی برای دوام آوردن در ماه های اول شروع فعالیت ضروری است.

روش دیگر استفاده از مهارت هایی است که می توانیم برای کسب درآمد بیشتر داشته باشیم. مهارت هایی مانند حسابداری، برنامه نویسی، تولید محتوا، طراحی سایت، ویرایش متون، صفحه آرایی، تایپ، انجام امور گرافیکی، نقشه کشی، بازاریابی و  هر مهارتی که به آنها تسلط داریم.

آمادگی برای موفقیت

شما همچنین باید برای امکان تبدیل شدن به یک موفقیت زیاد کسب و کار خود برنامه ریزی کنید. چه اتفاقی می افتد اگر تقاضا برای محصول یا سرویس کسب و کار شما خیلی بیشتر از آنچه شما تصور می کردید باشد؟ آیا شما قادر به پاسخگویی به این تقاضا هستید؟

شروع به فکر کردن درباره اینکه چگونه می توانید کسب و کار خود را فراتر از خودتان رشد دهید. چه کسی باید برای کمک به کسب و کار شما استخدام کند؟ چه مهارت ها، آموزش، و افرادی نیاز داردد که با شما کار کنند تا شرکت شما رشد کند؟ چارت سازمانی شما چطور است؟ چه تجهیزات اضافی، تکنولوژی و یا فضای اداری شما نیاز دارید؟ وقتی کسب و کارتان خیلی بزرگتر از آنچه در حال حاضر است، کسب و کار شما چگونه است؟ نقش شما چگونه شبیه زمانی است که کسب و کارتان ده برابر اندازه فعلی شماست؟ اگر بتوانید به این سؤالات پاسخ دهید، برای مجهز شدن به این امکان که کسب و کارتان فراتر از انتظارات شماست، مؤثر است.

گام های عملی:

صندوق ذخیره برای حقوق و دستمزد سه تا شش ماه برای پرداخت صورتحساب برای شما در زمانی که کسب و کار شما افتضاح است.

داشتن طرح ب”، اگر کسب و کار خود را متوقف کردید تا بتوانید درآمد کسب کنید

ایجاد یک چارت سازمانی برای کسب و کار شما زمانی که در مقیاس بزرگ میخواهد عمل کند.

 قانون 5: انتخاب بازار هدف، تصمیم درست یا نادرست

هنگامی که در ابتدا تصمیم می گیرید که می خواهید یک کسب و کار اینترنتی ایجاد کنید، شما ممکن است چند ایده ممکن را در مورد محصولات یا خدماتی که می توانید ایجاد کنید، و همچنین بازارهای بالقوه ای که می توانید هدف قرار دهید، داشته باشید. یک بازار را به عنوان یک گروه از افراد در یک گروه خاص که مشکلات و نیازهای مشابهی دارند، در نظر بگیرید. انتخاب بازار هدف شما شاید مهمترین تصمیم اولیه در هنگام شروع کسب و کار شما باشد. اگر بازار مناسب را انتخاب کنید، زمان بیشتری را برای شناسایی مشکلاتی که مخاطبان هدف شما دارند شناسایی می کنید. شما به مشتریان بالقوه برای خرید محصول یا خدمات می توانید نمره بدهید.  اگر بازار هدف اشتباه را انتخاب کنید، در هر مرحله از راه نبرد به سختی مواجه خواهید شد.

مخاطب هدف در یک بازار در حال رشد را انتخاب کنید

با انتخاب یک صنعت که رشد آن چشمگیر است، شما زمان بیشتری برای جذب مشتری جدید خواهید داشت. ساده ترین مشتریان برای به دست آوردن کسانی هستند که قبلا تصمیم خریدی برای محصول یا سرویس ارائه نداده اند. اما شما باید اول آنها را پیدا کنید. برای شناسایی مخاطبان هدف، ابتدا باید تصمیم بگیرید که کدام مشتری بالقوه ایده آل شماست. مشتری معمولی شما چقدر قدیمی است؟ آنها برای زندگی چه می کنند؟ چه جنسیتی دارند؟ آیا آنها متاهلند؟ آنها کجا زندگی می کنند؟ منافع آنها چیست؟ آنها با چه مشکلی مواجه هستند؟ آنها چقدر پول برای خرید آنلاین پرداخت می کنند؟ دامنه ای را برای جمعیت شناسی هدف خود ایجاد کنید که بیش از حد بزرگ نباشد و یا خیلی کوچک نباشد که پایه مشتری خود را محدود کنید.

هنگامی که یک مخاطب هدف را برای محصول خود شناسایی کرده اید، مراقب باشید که محصول یا خدمات جدیدی را در صنایع کاهش یافته ایجاد نکنید. هنگامی که شما در حال ارزیابی صنایع مختلف هستید که ممکن است هدف قرار دهید، روند رشد آن صنعت را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که شما در حال رقابت در یک صنعت کوچک نیستید.

فروش به افرادی که مایل به خرید هستند

مخاطب هدف را پیدا کنید که پول داشته باشد و مایل به خرید محصولات و خدمات شما است.

در حالت ایده آل، شما گروهی از افرادی را پیدا خواهید کرد که یک محصول یا خدمات به طور مرتب خریداری می کنند. به این ترتیب، تنها کار لازم که باید انجام دهید آن است که آنها را متقاعد کنید که از دفعه بعد که برای تهیه این محصول یا خدمات از شما بخرند.

چگونه شناسایی بازار هدف احتمالی

اگر هنوز مشکلی با ایده هایی برای پیداکردن بازار هدف دارید، چندین استراتژی که می توانید استفاده کنید وجود دارد:

سرگرمی های خود را در نظر بگیرید – سرگرمی های شما چیست؟ شما در طول وقت آزاد چه کار میکنی؟ بسیاری از مردم به طور موفقیت آمیز در زمینه سرگرمی های خود فعالیت می کنند، بنابراین شما هم می توانید تصور کنید که پول درآورد. بنابراین احتمالاً راهی برای جذب پول از سرگرمی شما نیز وجود دارد.

تجربه کاری خود را بررسی کنید – در یک روز کاری چه فعالیتی دارید؟ شما در چه فعالیتی خوب هستید؟ آیا شما تجربه کار شخصی دارید که با آن بتوانید محصول یا خدمات ویژه عرضه کنید؟

گام های عملی

لیستی از بازارهایی را که می شناسید و یا تجربه کرده اید را لیست می کنید که برای مصرف کنندگان محصول یا خدمات شما بازار بالقوه هستند.

مشخص کنید کدام یک از این بازار ها در حال رشد هستند و کدام یک در حال کاهش هستند.

فهرستی از زیر مجموعه های بالقوه هر بازار رشد در لیست خود را که می توانید هدف قرار دهید، ایجاد کنید.

با مصرف کنندگان بالقوه خود تماس بگیرید و درباره محصول و خدماتی که میخواهید ارائه دهید با آنها صحبت کنید.

قانون ششم: کسب و کار خود را با حداقل شروع کنید

هنگامی که شروع به کار می کنید، ممکن است وسوسه شوید که یک کسب و کار کامل را انجام دهید که به هزاران نفر از مشتریان خاتمه می دهد. قبل از راه اندازی اولیه شما ممکن است مصمم باشید که محصول کامل و تمام سیستمهای پشتیبانی کننده مانند نرم افزارهای خدمات مشتری، نرم افزار اتوماسیون بازاریابی و نرم افزار حسابداری را در جای خود قرار دهید. مقاومت در برابر این وسوسه ها در حالی که هرگز فکر بدی در مورد اهداف آینده نداشته باشیم،

هدف اول شما این نیست که یک محصول کامل نمایش داده شود یا یک کسب و کار بزرگ رشد کند. در عوض، باید با تمرکز بر انجام کار کافی کار کنید و این چیزی است که مشتریان می خواهند و برای آن هزینه می کنند.

قانون هفتم: بجای طرح کسب و کار، مدل کسب و کار داشته باشید

طرح کسب و کار شامل اطلاعات ریز و جزئی درباره نحوه شروع و انجام یک کسب و کار است که همانطور که با بازار خود آشنا می شوید و شروع به کار بر روی محصول خود می کنید، بخش های قابل توجهی از طرح کسب و کار شما ممکن است تغییر کند.

ایجاد مدل کسب و کار

در عوض ایجاد یک طرح کسب و کار گسترده ، بهتر است یک سند یک تا دو صفحه ای را که اجزای اساسی مدل کسب و کار شما را تشکیل می دهند، تهیه کنید. مدل کسب و کار به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که تمام پایگاه های خود را تحت پوشش قرار داده اید و به شما کمک می کند تا چگونگی ارتباط کاری که کسب و کارتان با دیگران انجام می دهید، پردازش کنید. در این سند، شما باید به این موارد پاسخ دهید:

  • بازارهای هدف بالقوه خود را شرح دهید.

  • محصول و یا خدمات خود را با توجه به ویژگی های آن، مزایا و راه حل های مشتری توضیح دهید.

  • در مورد بازاریابی محصول و کانال های بازاریابی اولیه که شما قصد استفاده از آنها را دارید برای خرید مشتریان صحبت کنید.

  • فرآیند تحویل را شرح دهید: چه افرادی، مهارت ها، تجهیزات و شما نیاز دارید که نرم افزار محصول یا خدمات خود را به شما ارائه دهد

  • برآورد تقریبی مالی شرکت شما براساس قیمت گذاری محصول و هزینه های پیش بینی شده در سال اول را شامل می شود.

مراحل عمل:

سند مدل کسب و کار خود را ایجاد کنید.

اطمینان حاصل کنید که اجزای مدل کسب و کار شما واضح است

بازار هدف، محصول یا خدمات، استراتژی بازاریابی، قیمت گذاری و روش های تحویل.

 

قانون هشتم: چند محصول برای فروش آماده کنید

بسیاری از افراد وقت خود را صرف تولید و فروش فقط یک محصول می کنند. این درحالی است که اولین محصول شما بعید است که بهترین محصول شما باشد، بنابراین شما نباید زمان زیادی را صرف آن کنید. و هنگامی که اولین محصول خود را به اتمام رساندید، وقت خود را صرف تولید سایر محصولات کنید! تولید دومین سومین، چهارمین، پنجمین، ششمین محصول خود را شروع کنید.

ایده یابی و تولید محصول برای خودتان میتواند یک ایده خوب برای تولید محصولات جدید باشند.

ارتباط خود را مشتریان و مصرف کنندگان قطع نکنید. مشتریان شما منبع الهام و ایده های جدید برای خلق خدمات و محصولات جدید هستند.

گام های عملی:

در حین تولید محصول خود، به سایر ایده های مرتبط با آن محصول فکر کنید

قانون نهم: نود درصد وقت خود را صرف بازاریابی کسب و کار خود کنید.

بیشتر افراد 90 درصد وقت خود را صرف تکمیل محصولات و خدمات می کنند و 10 درصد وقت خود را صرف بازاریابی کسب و کار اینترنی خود، در حالی که باید 90 درصد وقت خود را صرف بازاریابی محصولات و کسب و کار خود کنید و 10 درصد وقت خود را صرف تکمیل محصولات.

بازاریابی کسب و کار اینترنتی یکی از مهم ترین مراحل رشد و گسترش کار می باشد که باید با روش های سنتی و دیجیتال انجام شود. حضور در نمایشگاه ها و سمینارهای مرتبط ، مراجعه حضوری با شرکت ها و مجموعه های مرتبط با کسب و کار ما، تبلیغات آنلاین، ایمیل مارکتینگ، حضور قوی در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، پینترست، لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی مناسب، بازاریابی موتورهای جستجو، سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ، مشارکت در فروش و بازاریابی ویروسی از جمله روش های بازاریابی کسب و کار اینترنتی هستند.

قانون دهم: فقط به فکر یک منبع درآمد نباشید و چند کسب و کار اینترنتی داشته باشید.

هر کسب و کار اینترنتی دارای دوران نوزادی، بلوغ و رشد و زوال می باشد. گاهی اوقات با تغییر الگوریتم های موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی و حتی اتفاقات پیش بینی نشده مانند فیلتر شدن، یک کسب و کار نابود میشود.

شما می توانید تنها از یک چیز مطمئن شوید: دیر یا زود همه چیز تغییر می کند.

بهتر است فقط روی یک کسب و کار اینترنتی سرمایه گذاری نکنیم و چند کسب و کار اینترنتی ایجاد کنیم.

اگر برای ایجاد کسب و کار اینترنتی خود ایده ای ندارید در اینجا چند ایده خوب معرفی میشوند:

یک وب سایت شغلی را برای یک صنعت خاص (یا مورد علاقه خودتان) ایجاد کنید و  برای معرفی پست های کاری ، پول دریافت کنید. https://foodmashin.com/

یک کتاب الکترونیکی / چاپی را در مورد موضوعی که در مورد آن آگاه هستید بنویسید/ ترجمه و آن را بفروشید.  www.bookstoresite.com

یک فروشگاه خرده فروشی تجارت الکترونیکی که محصولا خاصی را برای افراد فراهم می کند:

http://roystore.ir/

یک انجمن عضویت آنلاین درباره یک موضوع خاص ایجاد کنید

www.slowfood.ir

از بازاریابی ایمیل و رسانه های اجتماعی برای تبلیغ افراد دیگر استفاده کنید

محصولات خود یا دیگران را از طریق برنامه های مشارکت در فروش ارائه کنید.

ارائه خدمات آموزشی با استفاده از هر گونه دانش تخصصی و یا مهارت هایی که ممکن است داشته باشید.

www.timetochange.ir

ساخت وب سایت های محتوای خاص در اطراف موضوعات مورد توجه

www.seolution.ir

یک دوره آنلاین در زمینه موضوعی که دانش و تجربه خاصی دارد ایجاد کنید.

یک محصول نرم افزاری به عنوان یک محصول را برای حل یک مشکل که یک صنعت خاص ایجاد می کند، ایجاد کنید.

ارائه خدمات مشاوره تولیدی که در آن شما یک کار خاص را برای هزینه های تعیین شده انجام می دهید.

خدمات مدیریت رسانه های اجتماعی را برای کسب و کارهای کوچک ارائه دهید.

ارائه خدمات ترجمه آنلاین به مشتریان.

ارائه پشتیبانی فنی از راه دور به کاربران دارای مشکلات کامپیوتر و یا هر صنعت دیگر

عکس های خود را از طریق وب سایت های عکاسی به فروش برسانید.

فروش هنر و صنایع دستی خود و یا دیگران  در سایت اینترنتی خودتان.

تولید فیلم های آموزشی  مانند بازاریابی حرفه ای برای شرکت های محلی.

خرید نام دامنه و فروش آنها را به شرکت های دیگر.

یک خبرنامه ایمیل ایجاد کنید

ارائه خدمات بازاریابی به متخصصان، مانند متخصصان پوست و یا دندانپزشکان

ارائه خدمات ویراستاری برای نویسندگان و وبلاگ نویسان.

برگرفته از کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی

 

کتاب چهل قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی
کتاب چهل قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی

 

 

 

 

همایش آموزشی مبانی کسب و کار اینترنتی

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *