ترفندهای افزایش محبوبیت در اینستاگرام (بخش اول)

0
96

اینستاگرام در سال‌های اخیر به مشهورترین شبکه اجتماعی اشتراک عکس تبدیل شده است و بیشتر کاربران عکس‌ها و نظرات خود را روی این شبکه منتشر می‌کنند. عکس همیشه جذاب‌تر از متن بوده، با مخاطب ارتباط بیشتری برقرار می‌کند و سریع‌تر و صمیمی‌تر می‌تواند حس عکاس یا سوژه را به دیگران منتقل کند. ابزارهای عکاسی و تصویربرداری جدید مانند تلفن‌های هوشمند مجهز به دوربین‌های قوی سلفی نیز در قدرت گرفتن اینستاگرام بی‌تأثیر نبوده‌اند.

اگر کاربر حرفه‌ای اینستاگرام نیستید و تمایل دارید عکس‌هایی را که منتشر می‌کنید، تعداد افراد بیشتری مشاهده کنند و از این طریق بازدیدکننده دائمی یا دنبال‌کننده بیشتر داشته باشید، روش‌هایی کاربردی برای افزایش تعداد دنبال‌کننده و لایک در اینستاگرام را با شما در میان می‌گذاریم.

۱- ارسال پست در زمان مناسب و به طور مرتب
اولین نکته برای کسب موفقیت در اینستاگرام این است که بدانید چه زمانی باید عکس‌ها و پست‌های خود را منتشر کنید. این بازه زمانی بر اساس هر منطقه جغرافیایی و کشور متفاوت است. ضمن اینکه باید عادات و روزهای تعطیل کشوری را که در آن زندگی می‌کنید نیز در نظر بگیرید. بیشتر افراد روزهای آخر هفته و روزهای تعطیل فرصت بیشتری برای اینستاگرام‌گردی دارند. بنابراین بهتر است عکس‌ها و پست‌های خوب خودتان را در این روزها منتشر کنید. عمر مفید عکس روی اینستاگرام فقط چهار ساعت است و پس از آن عکس شما در میان هزاران پست دیگر گم خواهد شد. 

نکته مهم بعدی این است که همیشه و مرتب پست بگذارید. مخاطب شما باید پس از مدتی متوجه شود که هر روز یا چه ساعت‌هایی عکس‌های جدید را آپلود می‌کنید و منتظر بماند. اگر فاصله آپلودتان طولانی باشد، فراموش می‌شوید. 

۲- استفاده از هشتک‌های مناسب
بدون شک، یکی از بهترین روش‌های دیده شدن عکس‌ها در اینستاگرام، استفاده از هشتک زیر هر عکس است. بر اساس علاقه‌مندی‌ها یا صنعتی که در آن فعال هستید، هشتک‌های محبوب و پرطرفدار را پیدا کنید و از آن‌ها بهره ببرید. هشتک‌ها باعث می‌شوند عکس شما در صفحه‌های پربازدیدکننده به نمایش گذاشته شود و به طور طبیعی دنبال‌کننده‌های جدیدی پیدا کنید. 

Instagram (1) copy
  شکل ۱:  نمونه خوبی از استفاده هشتک و متن‌های کوتاه و مناسب برای عکس

برای هشتک‌گذاری کردن عباراتی که بیش از یک کلمه هستند از آندرلاین استفاده کنید. برای مثال اگر قصد دارید نام سهراب سپهری را هشتک‌گذاری کنید، بنویسید:
#سهراب_سپهری 

۳- در توضیح عکس‌ها از متن‌های طولانی استفاده نکنید
برای هر عکس توضیح کوتاه، مختصر و جذابی بنویسید. شرح عکس‌ها هر چقدر جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر باشد، به تعداد نظرات بیشتری منجر می‌شود. از متن‌های طولانی استفاده نکنید. اینستاگرام جای خواندن متن‌های طولانی چندصدکلمه‌ای نیست و کمتر فردی چنین متن‌هایی را می‌خواند. بهتر است متن زیر عکس بیشتر از چند خط نباشد. 

Instagram (2) copy
  شکل ۲:  نمونه‌ای از تبلیغ کتاب در اینستاگرام به شکل متفاوت

۴- میزبان مسابقه عکاسی باشید
این ترفند برای شرکت‌های غیرانتفاعی و کسب‌وکارها بسیار مؤثر است و اغلب به یافتن تعداد بسیار زیادی دنبال‌کننده منجر می‌شود. سعی کنید یک مسابقه عکاسی با محوریت یک یا دو موضوع در حساب کاربری اینستاگرام خود راه‌اندازی کنید و خودتان میزبان این مسابقه باشید؛ یعنی عکس‌ها را منتشر کنید و بعد از بازدیدکننده‌ها درخواست کنید به هر عکس رأی بدهند. با این شگرد سعی می‌کنید مخاطب را درگیر حساب اینستاگرام خود کنید. 

Instagram (3) copy
  شکل ۳:  تبلیغ غیرمستقیم دوربین و شرکت عکاسی با استفاده از عکس و سوژه جذاب

باعث می‌شوید برایتان عکس بفرستند یا عکس‌های بیشتری را لایک و امتیازدهی کنند و برای اینکه هیچ عکسی را از دست ندهند و البته رفتار رقبا را زیرنظر داشته باشند، عضو صفحه شما می‌شوند. وبلاگ‌ها، انجمن‌های غیرانتفاعی و سایت‌ها از این شگرد زیاد استفاده می‌کنند. روی اینترنت راهنماهای زیادی برای راه‌اندازی کمپین یا مسابقه عکاسی در اینستاگرام وجود دارد که می‌توانند یاری‌گر خوبی برای شما باشند. 

۵- عکس‌های چالش‌برانگیز منتشر کنید
گاهی بهتر است به جای اینکه عکسی از کالا، محصول یا حتی مکانی را که بازدید کرده‌اید، به طور عمومی به نمایش بگذارید، بازی فکری به راه بیندازید و قسمتی از عکس را نشان بدهید یا خبر بدهید که به‌زودی محصول هیجان‌انگیزی منتشر می‌شود یا عکسی باورنکردنی از خودتان منتشر ‌کنید. این کار علاقه و حس کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیزد و تحریکش می‌کند که مرتب صفحه شما را بازدید کند. هر چقدر در به راه انداختن این بازی فکری و ستیزه‌جویی مهارت بیشتری داشته باشید و سوژه‌های خلاق‌تر و بکرتری انتخاب کنید، موفقیت شما بیشتر می‌شود و با حجم انبوهی از دنبال‌کننده و لایک‌های جدید روبه‌رو می‌شوید. 

Instagram (4) copy
  شکل ۴:  نظرخواهی و کمک‌گیری از کاربران و دنبال‌کنندگان برای جذابیت بیشتر صفحه اینستاگرام و محصولات شرکت

فراموش نکنید در میان هزاران عکسی که در یک ثانیه روی اینستاگرام منتشر می‌شوند، عکس‌هایی که سوژه‌های غیرمستقیم و تحریک‌کننده دارند و به‌نوعی غیرعادی هستند، بیشتر جلب توجه می‌کنند. اگر شما زیباترین منظره طبیعی را در پارکی انتخاب کنید و با بهترین دوربین عکس بگیرید و روی اینستاگرام بگذارید، احتمالاً لایک کمتری می‌گیرد تا نقطه مبهمی از پارک را انتخاب و عکسی غیرعادی منتشر کنید. اگر می‌خواهید کتابی را معرفی کنید، بهتر است به جای انتشار جلد کتاب که با خط درشت، نام کتاب، نویسنده و لوگوی انتشاراتش مشخص است، تصویری بریده و محو از کتاب را به نمایش بگذارید یا از یک صفحه خاص کتاب عکس بگیرید و منتشر کنید. 

۶- عکس‌های بدون ویرایش منتشر کنید
شبکه‌های اجتماعی رسانه‌هایی غیررسمی و صمیمی برای تعامل و ارتباط با مشتری، مخاطبان، دوستان و افراد دیگر است. خواه فرد حقیقی باشید، خواه شرکتی با نام تجاری معروف و صدها شعبه در سراسر کشور، بهتر است به جای انتشار عکس‌های رسمی و ویرایش‌شده که همه‌چیز منظم، مرتب و تبلیغاتی است، عکس‌هایی ساده و صمیمی بدون هیچ‌گونه خودنمایی یا شعار تبلیغاتی منتشر کنید. 
مردم به اندازه کافی در تبلیغات تلویزیونی، سایت، برنامه موبایل و مانند این‌ها، برند و شعارهای تبلیغاتی شما را می‌بینند و با چهره رسمی‌تان آشنا شده‌اند؛ پس بهتر است عکس‌هایی را که صمیمیت بیشتری دارند و خودمانی‌تر هستند، برای اینستاگرام انتخاب کنید. 

Instagram (5) copy
  شکل ۵:  برگزاری مسابقه یا برنامه‌های تخفیفی برای جذب مخاطب، لایک و دنبال‌کننده بیشتر

از تلاش خودتان برای بهبود کیفیت محصول، نماهایی از اتاق کارتان یا حساسیت‌هایی که در کارخانه دارید، فیلم‌ها، روزنامه‌ها و هر چیزی که توجه‌تان را جلب می‌کند و برای دیگران ممکن است جذاب باشد، عکس بگیرید و به اشتراک بگذارید. مخاطبان شما دوست دارند بدانند امروز برای سخنرانی سالیانه شرکت چه لباسی و رنگی انتخاب می‌کنید تا اینکه بدانند قرار است درباره چه موضوعی حرف بزنید و شعار سال جدید چیست.عکس‌های خشک و بی‌روحی که معمولاً روابط عمومی شرکت‌ها روی سایت‌ها و رسانه‌ها منتشر می‌کنند، هیچ حسی در کاربران اینستاگرام ایجاد نمی‌کند. 

۷- استفاده از برنامه‌های ویرایش عکس
نسخه‌های جدید اینستاگرام، فیلترها و ابزارهای ویرایش عکس بسیار مناسبی دارد و کارها را خیلی ساده می‌کند. اما باز هم می‌توانید از برنامه‌های جانبی ویرایش عکس برای قدرت بخشیدن به تصاویر استفاده کنید. این برنامه‌ها اجازه می‌دهند چند عکس را با هم ادغام کنید، افکت‌های مناسب بدهید یا اینکه عکس‌ها را از نظر سوژه گلچین کنید و به شکل‌های بهتری نمایش دهید. 

۸- انتشار عمومی به جای انتشار خصوصی
برخی افراد برای افزایش حریم خصوصی خود، حساب کاربری اینستاگرام را روی دسترسی‌های محدود و انتشار عکس خصوصی فقط برای افرادی که دنبال‌کننده هستند، تنظیم می‌کنند. به طور طبیعی چنین افرادی نباید انتظار داشته باشند که هر روز تعدادی دنبال‌کننده جدید داشته باشند یا بر تعداد لایک عکس‌هایشان افزوده شود.
برعکس، انتشار عمومی عکس‌ها اجازه می‌دهد هر فردی که عضو اینستاگرام است در هر منطقه و کشور و با هر زبانی، بتواند عکس شما را ببیند، با آن ارتباط برقرار کند و یکی از دنبال‌کنندگان شما باشد.
انتشار خصوصی عکس‌ها در اینستاگرام همانند نمایش عکس در میهمانی دوستانه است، ولی انتشار عمومی عکس‌ها همانند نصب بنر بزرگی در بزرگراه‌های شلوغ شهر است. 

۹- از کاربران کمک بخواهید
روی کمک و مشارکت دنبال‌کنندگان و کاربرانتان حساب کنید و از آن‌ها بخواهید هم در سوژه و نوع عکس‌ها و هم در انتشار و اشتراک‌گذاریشان با شما همراهی کنند. از کاربران سؤال کنید که دوست دارند چه عکس‌هایی ببینند و درخواست کنید نظراتشان را درباره عکس‌ها صریح و راحت بنویسند. اگر صاحب یا فروشنده برند یا نام تجاری هستید، از کاربران بخواهید نظرشان را درباره کیفیت محصولات بیان کنند و بگویند از دنبال کردن صفحه اینستاگرام شما چه هدفی دارند. همه این فعالیت‌ها کمک می‌کند سلیقه مشتریان خود را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به‌خصوص اینستاگرام، بهتر درک کنید و در نتیجه مطابق نظراتشان حرکت کنید.

Instagram (6) copy
  شکل ۶:  نمونه خوبی از گذاشتن پستی کوچک و ارجاع دادن مخاطب به سایت برای کسب اطلاعات بیشتر

برخی شرکت‌ها از کاربران می‌خواهند با محصولاتشان عکس بگیرند و برایشان ارسال کنند. چنین حرکتی هم به مدیریت ساده‌تر و جذاب‌تر صفحه اینستاگرام کمک می‌کند و هم مشارکت و همکاری بیشتر کاربران را در پی دارد. برخی اوقات، اگر تعداد دنبال‌کننده‌ها واقعاً زیاد و در حد قابل قبول باشد، نظرسنجی می‌تواند استراتژی سال آتی یک شرکت‌ و کسب‌وکار را تعیین کند؛ چراکه از یک جامعه آماری چند ده هزارتایی نظرسنجی کرده‌اید.

اشتراک گذاری
مطلب قبلیهر ایرانی، یک خرید اینترنتی در ماه
مطلب بعدی۹ دسته از افرادی که هرگز موفق نخواهند شد!
مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.