قانون شماره 7 موفقیت کسب و کار اینترنتی قانون سوپرمارکت را فراموش نکنید

قانون شماره 7 موفقیت کسب و کار اینترنتی قانون سوپرمارکت را فراموش نکنید


قانون شماره 7 موفقیت کسب و کار اینترنتی: قانون سوپرمارکت را فراموش نکنید

زمانی که مشغول راه‌اندازی کسب ‌و کار خود هستید، با مسائل اخلاقی رو به رو می‌شوید. بدون شک باید مطابق قانون پیش بروید و به مفاد قراردادها پایبند باشید. اما این سؤال که چه چیزی قانونی و چه چیزی اخلاقی است، دو مسئله متفاوت هستند. شما می‌توانید فعالیت‌هایی در کسب‌ و کار خود انجام دهید که هیچ‌کس نتواند از شما شکایت کند، اما باید به خاطر شکست پیوندهای تجاری و شخصی حاصل از آن، قیمت گزافی بپردازید. دوست خوبم دین بارکر، از این مسئله به عنوان “قانون سوپرمارکت” یاد کرده است. اگر همیشه در کسب ‌و کار خود کارهایی می‌کنید که باعث می‌شود روابطتان را با سایرین تلخ شود و با دیدن شما در سوپرمارکت مسیرشان را عوض کنند، پس آن‌ها را انجام ندهید. اگرچه موفقیت در کسب ‌و کار مهم است، اما نباید آن را به بهای شکست روابط ساخت.

این که از ایده کسب ‌و کار دوستتان کپی کنید، شریک تجاری خود را قانونی از سود محروم کنید، خودتان به تنهایی تصمیم بگیرید و به نظرات اعضای تیم اهمیت ندهید، روابط شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. فراموش نکنید که این‌ها همان روابطی هستند که هنگام راه‌اندازی کسب ‌و کار خود ساخته‌اید و باید آن‌ها را حفظ کنید و گسترش دهید. اما این اقدامات یکه تازانه باعث می‌شوند افراد به سرعت از شبکه کسب ‌و کار، صنعت، شرکاء و مشتریان شما جدا شوند.

 

یک داستان کوتاه

یک مثال بسیار خوب از نقض “قانون سوپرمارکت” وجود دارد که مربوط به چند سال پیش است. لئو لاپورت، شبکه‌ای از پادکست‌ها با موضوع تکنولوژی به نام Twit Network (www.twit.tv) تولید کرده بود. او برنامه‌ای به نام This Week in Tech داشت که مجری آن کارآفرینی به نام جیسون کالاکانیس بود. کالاکانیس بنیانگذار شرکت‌های مختلفی از جمله: Weblogs Inc، Inside.com و the Launch Conference بود. کالاکانیس نیز به تشویق لاپورت، یک برنامه مستقل از شبکه”twit”  به نام This Week in Startup راه‌اندازی کرد. سپس تصمیم گرفت شبکه‌ای از پادکست‌های خودش به نام ThisWeekIn تولید کند. اما اکثر نمایش‌های شبکه ThisWeekIn بسیار شبیه برنامه‌های شبکه Twit بودند.

رابطه بین لاپورت و کالاکانیس پس از رونمایی از ThisWeekIn به سرعت از هم پاشید. لاپورت به کالاکانیس گفت که دیگر به شبکه Twit دعوت نمی‌شود. در چند سال بعد، لاپورت و کالاکانیس هر دو به دفاع از شبکه‌های خود پرداختند. تا اینکه در سال 2013، شبکه ThisWeekIn منحل شد، ولی رابطه آن دو همچنان به هم خورده است. اگرچه کالاکانیس هیچ قراردادی با شبکه Twit نداشت و از نظر قانونی آزاد بود که نسخه شخصی خودش را تولید کند، اما در این روند به اعتبار و روابط خود با لاپورت به شدت آسیب زد.

قانون سوپرمارکت را نقض نکنید

بهترین راه پاسخ دادن به سؤالات در خصوص حرکت و یا تصمیم کسب‌ و کاری بعدی خود این است که از فرد یا افراد درگیر در آن بپرسید. با این کار می‌توانید از بروز مشکلات بعدی در روابط کاری و شخصی خود جلوگیری کنید. اگر متوجه شدید که بعد از یک تصمیم باید روابط خود با فرد یا گروهی را ترک کنید، از آن منصرف شوید. اما اگر با آن‌ها صحبت کردید و از تصمیم شما استقبال کردند، آن را پیش ببرید. زندگی کوتاه‌تر از آن است که بخواهید در آن ردی از روابط شکسته در کسب ‌و کار خود به جای بگذارید.

گام عملی:

  • “قانون سوپرمارکت” را نقض نکنید.

ادامه دارد …

 

کتاب چهل قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی
کتاب چهل قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

2 دیدگاه

  • سلام
    ممنون از پست آموزنده
    در حقیقت بخش قابل توجهی از مشتریان را روابط دوستانه و همکارانه سالم تولید می‌کند.
    بارها دیده شده که به علت کمبود وقت مشتری به همکار _که روابط دوستانه بین آن‌ها حاکم است_ واگذار می‌شود.
    پس همانطور که طی این مقاله گفته شد بهتر است روابط دوستانه نه تنها در صنف خود بلکه در همه اصناف را حفظ کنیم و بهبود ببخشیم.

  • سلام خدمت شما. در خصوص سوالی که پرسیده بودید تو اینستا گرام، خدمتتون عرض کنم که یوگا اصولا ورزش ذهنه و با تمرین تنفس و انجام تمرکز روی اندام های بدن ذهن و قوی می کنه که مثلا همه توجه رو متمرکز یک صدای خاص یا یک عضله خاص کنه… این تمرین ها کمک می کنن خود آگاه و ناخودآگاه مون و تحت کنترل بگیریم و خودمون و از بیرون به نظاره بنشینیم. با تمرین های یوگا کم کم ار حالت متلاطم روحی به ثبات می رسیم و با تعمق به رویداد ها نگاه می کنیم پس آشفتگی در برخورد و تصمیم عجولانه و یا قضاوت آنی نداریم. از آن گذشته تو دنیای امروز که سرعت بشر و سرعت سفارش ها و نیاز های بشر اینقدر بالا رفته که حتی اتلاف ثانیه ها در انتخاب فرد تاثیر گذارند خوب مسلما بستری پر تنش و پر هیجان و پر انتقاد و پر از قضاوت در کسب و کار مخصوصاً اینترنتی فراهمه. اگر مسلط بر خود نباشیم بازیچه ذهن و ناخودآگاه و.. می شویم و کنترل از دست ما خارج می شود.
    از طرفی افرادی که در یوگا و پرورش ذهن حرفه ای هستن چه بسا خیلی راحت از طريق تله پاتی و جذب انرژی مخاطبین به راحتی تصمیم های طرف را حدس زده و محور گفتگو و مذاکره و انتخاب محصول را به سمت موفقیت در کسب و کارشان پیش خواهند برد. من به عینه دیدم و حیرت زده شدم از قدرت تسلط انسانهای عمیق که بیشترین انرژی را روی ذهن خودشان نی گذارند تا دیگران. و برعکس آدم های معمولی که ساعت ها مذاکره و گفتگو و جلسه و انرژی را روی مخاطب می گذارند و چه بسا نتیجه هم نمی گیرند.
    با تقدیم احترام
    سارا شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *