قانون شماره 27: علائم حیاتی کسب و کار اینترنتی خود را ارزیابی کنید
چطور میتوانید تشخیص دهید که آیا کسب و کار شما خوب پیش میرود یا در آستانه شکست است؟ شاید بگویید بر اساس تعداد مشتریانی که دارم! اما این معیار میتواند فریب دهنده باشد.
اگر واقعاً میخواهید بدانید که کسب و کار شما در هفته یا ماه چطور پیش میرود، ابتدا معیارهای کلیدی کسب و کار خود را شناسایی و سپس آنها را به صورت دورهای بر اساس شاخصهای کلیدی عملکرد یا KPI ارزیابی کنید. شما با انجام این کار متوجه علائم حیاتی کسب و کار خود میشوید.
در زندگی واقعی برای چکاپ پیش دکتر میروید و اگر او به شما بگوید که فشار خونتان بالاست، به این معنی است که در بدن شما یک مشکل وجود دارد که باید برای جلوگیری از بدتر شدن آن رسیدگی شود. شما نیز با تأمین ویتامینهای لازم بدن خود میتوانید از شدت این بیماری بکاهید. به همین ترتیب، زمانی که علائم حیاتی کسب و کار خود را چک کنید، میتوانید مشکلات بالقوه جدی را قبل از اینکه تأثیر قابلتوجهی بر درآمد شرکت بگذارند، شناسایی کنید.
معیارهای کلیدی در مقابل معیارهای پوچ
نکته اصلی این است که مهمترین معیارهای کسب و کار خود را شناسایی کنید و مرتباً بر آنها نظارت داشته باشید. متأسفانه اغلب کارآفرینان، معیارهای اشتباه یا به عبارتی معیارهای پوچ را دنبال میکنند. معیارهای پوچ عبارتند از: تعداد فالوورهای شما در توییتر و فیسبوک، میزان ترافیک ورودی سایت و تعداد کل ایمیلها یا کاربران ثبت نام شده.
معیارهای پوچ میتوانند به راحتی دستکاری شوند. این معیارها با نشان دادن اعداد و ارقام غیر واقعی باعث میشوند کارآفرینان حس خوبی نسبت به رشد کسب و کار خود داشته باشند. اما در واقع این معیارهای کلیدی هستند که باید دنبال شوند تا به درک درستی از عملکرد کسب و کار رسید. معیارهای کلیدی به شما کمک میکنند تا طی یک دوره زمانی مشخص، به بینش درستی از برخی مؤلفههای کسب و کار خود دست یابید. همچنین با کمک این معیارها میتوانید به درستی تصمیم بگیرید که برای پیشرفت کسب و کار خود چه کارهایی باید انجام دهید.
در اینجا برخی از معیارهای کلیدی که باید در کسب و کار خود دنبال کنید، آورده شدهاست:
-
هزینه جذب مشتری (Customer Acquisition Costs). برای جذب یک مشتری جدید چقدر باید هزینه کنید؟ و آیا این هزینه بیشتر از ماه گذشته است یا کمتر از آن؟
-
نرخ تبدیل (Conversion Rates). چند درصد از افرادی که وارد سایت شما شدهاند، خرید کردهاند؟ و آیا این تعداد درحال افزایش است یا کاهش؟
-
منابع ارجاع دهنده (Referral Sources). از کدام منابع بیشترین ترافیک ورودی را دارید؟ و چطور میتوانید این ترافیک را به حداکثر برسانید؟
-
رشد کاربر (User Growth). چند کاربر جدید در ماه گذشته ثبت نام کردهاند؟ و آیا روند آن نسبت به ماه گذشته افزایشی بوده است؟
-
کاربران فعال (Active Users). در ماه جاری چند نفر به طور فعال از محصولات شما استفاده میکنند؟ و آیا این تعداد بیشتر از ماه گذشته است یا کمتر از آن؟
-
ارزش طول عمر مشتری (Customer lifetime value). یک مشتری در طول عمر خود، چه میزان ارزش برای کسب و کار شما ایجاد میکند؟ و آیا این مقدار در حال افزایش است یا کاهش؟
-
نرخ ریزش (Churn Rate). چند درصد از کاربران شما در ماه تصمیم میگیرند دیگر از محصولات و خدمات شما استفاده نکنند؟ و آیا تغییرات قابل توجهی در این تعداد اتفاق افتاده است؟
-
درآمد و سود (Revenue and Profit). شرکت شما در ماه گذشته چقدر درآمد داشته است؟ چقدر سود داشته است؟ و آیا درآمد این ماه شما بیشتر از درآمد ماه گذشته بوده است یا نه؟
شاید معیارهای دیگری نیز برای شما مهم باشند، اما نمونههای بالا از معیارهایی هستند که حتماً باید در کسب و کار خود بررسی کنید. در ابتدای شروع کسب و کار میتوانید این معیارها را به صورت ماهانه در یک صفحه اکسل ارزیابی و بعد از بزرگتر شدن کسب و کار، آنها را با نرمافزاری پیشرفتهتر پیگیری و دنبال کنید.
گامهای عملی:
-
به درک درستی از تفاوت بین معیارهای اصلی و معیارهای پوچ برسید.
-
لیستی از مهمترین معیارهایی که باید به طور منظم بررسی شوند، تهیه کنید.
-
معیارهای کلیدی شرکتتان را به صورت ماهانه دنبال کنید.
ادامه دارد …
بدون دیدگاه