اصول اولیه سئو

اصول اولیه سئو


من به تشبیه کردن پدیده‌ها علاقه دارم، زیرا به عنوان معلم فهمیده‌ام که با این روش، دانش‌آموزان مطالب را بهتر یاد می‌گیرند. بنابراین قبل از پرداختن به مباحث فنی، یک تشبیه برایتان می‌زنم تا به شما در تلاش برای رسیدن به صدر گوگل کمک می‌کند.

سئو شبیه پیدا کردن شغل است. یعنی دارای شغل درخواستی (کلمات کلیدی شما)، رزومه (وب سایت شما)، معرف‌ها (لینک‌های ورودی به سایت شما)، و مصاحبه شغلی (صفحات فرود سایت شما) است.

در این فصل، چارچوب مفهومی برای درک بهینه سازی موتور جستجو به شما ارائه خواهم کرد.

پس بیایید شروع کنیم!

لیست کارها:

× سئو همانند پیدا کردن شغل است

× تحقیق کلمات کلیدی

× آشنایی با سئو داخلی (On Page)

× آشنایی با سئو خارجی (Off Page)

× تنظیم اهداف صفحه فرود

× سئو همانند پیدا کردن شغل است

معادله بازار کار بدین صورت است:

شغل درخواستی > رزومه > معرف ها > مصاحبه شغلی > شغل.

حال چرا می‌گوییم که سئو همانند پیدا کردن شغل است؟

اول اینکه پیدا کردن شغل درخواستی همانند شناسایی کلمات کلیدی سایت است، زیرا قبل از راه اندازی سایت خود، باید بدانید که ارزش پیشنهادی کسب و کار شما چیست و چه کسانی می‌خواهند محصولات شما را بخرند. به این کار، “تحقیق کلمات کلیدی می‌گویند.

دوم اینکه، ایجاد یک رزومه همانند ساخت وب سایتی قوی و حاوی کلمات کلیدی است. وب سایت شما به معنای رزومه کاری شماست و کلمات کلیدی باید به نحوی در آن قرار گرفته باشند که سایت شما هم با گوگل و هم با کاربران “صحبت” کند. به این کار، سئو “داخلی” یا سئو On Page می‌گویند.

سوم اینکه، قرار دادن معرف‌ها در رزومه همانند گرفتن لینک و حضور در شبکه‌های اجتماعی است. همانطور که از معرف‌ها برای اعتباربخشی به رزومه خود استفاده می‌کنید، از لینک‌های ورودی و قدرت شبکه‌های اجتماعی نیز برای بالا بردن سایت خود در نتایج گوگل استفاده می‌کنید. به گرفتن لینک ورودی از سایر سایت‌ها، قرار دادن نظرات و دیدگاه‌های مثبت، و حضور در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و …، سئو “خارجی” یا سئو Off Page می‌گویند.

و در نهایت اینکه مصاحبه شغلی همانند صفحات فرود وب سایت شماست. بدین معنی که به محض ورود کاربر به سایت، از او انتظار دارید که گام بعدی را بردارد. این گام بعدی معمولاً یا فروش است یا عضویت. و درست شبیه به مصاحبه شغلی که در گام نهایی به استخدام منجر می‌شود، در سئو به فروش منجر می‌شود.

معادله سئو عبارت است از:

تحقیق کلمات کلیدی > سئو داخلی > سئو خارجی > صفحات فرود سایت > فروش

 

بنابراین با در نظر گرفتن معادله فوق و توضیحاتی که داده شد، می‌توان گفت که:

شغل درخواستی = کلمات کلیدی = شناسایی کلماتی که مشتریان جستجو می‌کنند.

 

 

رزومه = سئو داخلی = ایجاد وب سایتی قابل درک و حاوی کلمات کلیدی.

معرف‌ها = سئو خارجی = گرفتن لینک‌های ورودی، حضور در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌نویسی.

مصاحبه شغلی = بهینه‌سازی صفحات فرود تا به انجام اقدام مورد نظر از طرف کاربر منجر شود.

× تحقیق کلمات کلیدی

در فصل دوم به چندین تاکتیک و ابزار کلمات کلیدی اشاره می‌کنیم. اما برای آشنایی اولیه، مراحل آن عبارتند از:

  1. ارزش پیشنهادی کسب و کار خود را بنویسید؛ با تمرکز بر “کلماتی” که “نیاز” مشتریان را توصیف می‌کند.

  2. به دنبال “کلماتی” باشید که “آنچه می‌فروشید” را با “نیاز مشتریان” پیوند می‌دهد.

  3. از تکنیک طوفان فکری برای شناسایی عبارت‌هایی استفاده کنید که مشتریان ممکن است آن‌ها را برای جستجوی محصولات و خدمات شما به کار ببرند.

  4. لیست کلمات کلیدی بنویسید؛ با توجه ویژه به کلماتی که به فروش نزدیکترند.

در انتهای این بخش، لیستی از کلمات کلیدی خواهید داشت که مشتریان شما در گوگل تایپ می‌کنند.

× سئو داخلی

مراحل “سئو داخلی” چیستند؟ برای شروع این مرحله، باید لیستی از کلمات کلیدی هدف خود داشته باشید و بدانید که کدام کلمات کلیدی را می‌خواهید بهینه سازی کنید.

سپس طی فرآیند “سئو داخلی”، آن‌ها را در مکان‌های مناسب زیر قرار می‌دهید:

تگ‌های عنوان (تایتل). کلمات کلیدی خود را به طور استراتژیک در تگ‌های تایتل صفحه قرار دهید. این کار را با تگ تایتل شروع کنید، سپس آن‌ها را در سرتیترها، تگ ALT تصاویر، و لینک به صفحات دیگر سایت قرار دهید.

چگالی کلمه کلیدی. برای صفحات خود، محتوای متنی با کیفیت و حاوی کلمه کلیدی بنویسید. سعی کنید محتوای شما روان و قابل درک باشد و در آن حتماً از کلمات مترادف و هم جوار با کلمه کلیدی هدف استفاده شده باشد.

سئو صفحه اصلی. در صفحه اصلی سایت خود، محتوای با کیفیت و حاوی کلمات کلیدی قرار دهید و همچنین بین آن و صفحات فرود لینک سازی کنید.

ساختار وب سایت. ساختار وب سایت خود را به نحوی بچینید که گوگل دوست دارد. این کار را با URL های حاوی کلمات کلیدی شروع کنید، سپس کلمات کلیدی را به صورت لینک قرار دهید، و از نقشه سایت sitemap) ها( و دیگر تاکتیک‌های سازگار با گوگل استفاده کنید. علاوه بر این بهتر است که در قسمت فوتر سایت، پاراگرافی کوتاه بنویسید که در آن کلمات کلیدی به صورت لینک به صفحات فرود قرار گرفته‌اند.

در کل، “سئو داخلی” در خصوص قرار دادن محتوای متنی با کیفیت و حاوی کلمات کلیدی در سایت است تا اولویت‌های خود را بهتر به گوگل اطلاع دهید. در فصل‌های سوم و چهارم به طور کامل به این مبحث خواهیم پرداخت.

برای گوگل و کاربران بنویسید

گوگل روز به روز باهوشتر می‌شود و در سال 2020 به سمت “جستجوی معنایی” و “هوش مصنوعی” حرکت کرده است، بنابراین باید سعی کنید نوشته‌های طبیعی‌تر بنویسید. متن‌های شما باید به نحوی باشد که گویی در حال گفتگو با کاربران هستید و در آن به سوالات آن‌ها پاسخ می‌دهید. این روش، جدیدترین استراتژی سئو و متناسب با جستجوی صوتی و هوش مصنوعی است.

× سئو خارجی

اصلی‌ترین عوامل استراتژیک سئو خارجی به شرح زیر است:

لینک سازی. گرفتن لینک‌های ورودی از وب سایت‌های معتبر و مرتبط با حوزه کسب و کاری خود ارتقاء رتبه سایت شما در گوگل می‌شود.

حضور در شبکه‌های اجتماعی. گوگل به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، توییتر، فیسبوک و غیره اهمیت می‌دهد.

نظرات و پیشنهادات آنلاین. از کاربران خود بخواهید که در خصوص کسب و کار شما نقد و بررسی بنویسند و آن را در وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهند.

تازگی. گوگل به سایت‌هایی که وب سایت خود را به روز نگه می‌دارند، پاداش می‌دهد. بنابراین با تولید محتوای تازه در بخش وبلاگی و خبری سایت خود، به گوگل نشان دهید که فعال و آپدیت هستید.

به طور کلی، سئو خارجی به مبحث لینک‌سازی خارجی می‌پردازد. در فصل پنجم به طور دقیق‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت و می‌گوییم که چطور این کار را به صورت طبیعی انجام دهید تا توسط الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه نشوید.

× تنظیم اهداف صفحه فرود

و در آخر به چهارمین عنصر یعنی “اهداف صفحه فرود” می‌رسیم. هدف وب سایت تنها گرفتن ترافیک از گوگل نیست؛ بلکه هدف اصلی وب سایت‌ها، تشویق مشتریان بالقوه به بالا رفتن از نردبان فروش است.

به همین دلیل باید بدانید که آیا هر صفحه و هر مؤلفه از آن، مشتریان را از نردبان فروش بالا می‌برند یا نه؟ آیا اقدام  مورد نظر (فروش یا عضویت) توسط آن‌ها انجام می‌شود؟ و اگر چنین است، آیا پیشنهادات رایگان مانند دانلود رایگان، مشاوره رایگان، وبینار رایگان و غیره برای مشتریان جذاب هستند یا نه؟

 

ادامه دارد …

برگرفته از کتاب قدرت سئو ویرایش 2020

 

کتاب قدرت سئو
کتاب قدرت سئو

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *