قانون شماره 29 کسب و کار اینترنتی: ضعیفترین حلقههای زنجیر کسب و کار خود را تقویت کنید
شما به عنوان صاحب یک کسب و کار اینترنتی باید برای اداره کسب و کار خود به محصولات و خدمات دیگر شرکتها تکیه کنید. مثلاً به یک شرکت هاستینگ، نرمافزار سیستم مدیریت محتوا مثل WordPress یا Drupal، و احتمالاً به یک ارائهدهنده بازاریابی ایمیلی مانند MailChimp (www.MailChimp.com) یا Aweber (www.aweber.com) برای مدیریت لیست ایمیلهای خود نیاز پیدا خواهید کرد.
همچنین به خدمات پردازش پرداخت مانند PayPal و Stripe نیاز خواهید داشت. اگر ناشر هستید، باید به شبکههای تبلیغاتی مانند Google AdSense (www.google.com/adsense) اعتماد کنید. یا اگر محصولات دیجیتالی میفروشید، شاید لازم شود از یک سرویس سفارش و تحویل مانند Gumroad (www.gumroad.com) استفاده کنید.
بنابراین شما صرف نظر از نوع کسب و کار خود باید شرکتهای مختلفی را که برای اداره کسب و کار خود به آنها وابستهاید را بشناسید.
شناسایی نقاط آسیبپذیر
اگرچه شرکتهای دیگر میتوانند خدمات و ابزارهای فوقالعادهای برای اداره کسب و کار در اختیار شما قرار دهند، اما مهم است که بدانید که آنها نیز کامل نیستند و گاهی ممکن است به شما آسیب بزنند. مثلاً شرکتهای خدمات دهنده مثل هاستینگ سایت و درگاه پرداخت میتوانند هر زمان که بخواهند به همکاری خود با شما پایان دهند؛ مگر اینکه با آنها قرارداد بسته باشید. این مسئله میتواند خطرناک شود، مخصوصاً اگر مؤلفههای حیاتی کسب و کار شما تنها به یک شرکت وابسته باشد.
چه اتفاقی میافتد اگر ارائهدهنده درگاه پرداخت دیگر نخواهد از طرف شما پول قبول کنند؟ یا اگر سرور هاستینگ سایت شما خراب شود؟ و یا چه کار باید بکنید اگر شبکه تبلیغاتی که بخش اعظم درآمد شما را تأمین میکند دیگر با شما همکاری نکند؟ اینها بدترین شرایطی هستند که ممکن است برای یک کارآفرین اتفاق بیافتند. پس بهتر است برای آنها آماده باشید.
با تکیه بر تنها یک شرکت برای مؤلفههای کسب و کار خود، یک نقطه آسیبپذیر ایجاد میکنید که کاملاً از کنترل شما خارج است. ممکن است دیر یا زود این موارد در کسب و کار شما اتفاق بیافتند، پس بهتر است آنها را از قبل شناسایی کنید و یک برنامه جایگزین
(plan B) برای این مواقع داشته باشید. این یعنی با یکی از شرکتهای رقیب آنها صحبت کرده باشید تا در صورت بروز مشکل برای شرکت اول، آنها را به سرعت جایگزین کنید.
مثلاً من برای تحویل بستههای پستی هم از SendGrid (www.sendgrid.com) استفاده میکنم و هم از Amazon SES (aws.amazon.com/ses). بدین ترتیب اگر برای یکی از آنها مشکلی پیش آید، میتوانم به سرعت به دیگری تکیه کنم. همچنین از دو درگاه Stripe و PayPal برای پردازش پرداخت محصولات و خدمات خود استفاده میکنم تا اگر یکی از آنها دیگر نخواست با من همکاری کند، فرآیند پرداخت مشتریان با مشکل رو به رو نشود.
مشکلات مازاد در کسب و کارهای بزرگ
شاید چیزی نشود اگر وبسایت شما در ابتدای کار چند روز از کار بیافتد یا نتوانید سفارش بگیرید؛ اما این مسائل زمانی اهمیت بسیار پیدا میکنند که شرکت شما رو به رشد و بزرگ شدن باشد. به عبارت دیگر، اتفاقی نمیافتد اگر سایتی که روزانه 10 دلار درآمد دارد چند روز از کار بیافتد. اما چنانچه این اتفاق برای سایتی بیافتد که روزانه 2.500 دلار درآمد دارد، یک موضوع مهم و جدی است. زمانی که شرکت شما گسترش مییابد، بیمهنامه وقفه کسب و کار میتواند به درد بخور باشد تا اگر به دلایلی مشتریان نتوانند به وبسایت دسترسی پیدا کنند، شما باز هم درآمد داشته باشید.
شما به عنوان یک کارآفرین اینترنتی باید نقاط آسیبپذیر کسب و کار خود قبل را از اینکه باعث از کار افتادن وبسایت شما شوند، شناسایی کنید. مثلاً اگر سرور هاست شما به مشکل بربخورد و شرکت هاستینگ آن نتواند از سایت بک آپ بگیرد، کسب و کار شما تا زمانی که بفهمند مشکل از کجاست، به کل تعطیل میشود. به همین دلیل است که انتخاب یک شرکت هاستینگ معتبر از ابتدا بسیار مهم است. مرتباً از وبسایتهای خود بک آپ تهیه کنید و در صورت بروز مشکل در هاستیگ خود، گزینه هاستینگ ثانویه را در لیست داشته باشید.
سایتهای شبکه خبری من ماهانه 2 تا 3 میلیون بازدیدکننده دارند. اگر سرورهای اختصاصی هاست این سایتها برای یک روز از کار بیافتند، حدود 1.500 تا 2.500 دلار به خاطر از دست دادن آگهیهای تبلیغاتی و ثبت اشتراک جدید، ضرر میکنم. به همین دلیل من به صورت هفتگی از تمام سایتهای خود با استفاده از برنامه ManageWP (www.managewp.com) بک آپ میگیرم و سایتهای خود را روی دو سرور مختلف قرار میدهم. به این صورت اگر یکی از سرورها به مشکل برخورد، میتوانم سایت را به طور موقت با استفاده از بک آپ هفتگی به از سرور دیگر منتقل کنم و تنها چند ساعت از کار افتادگی داشته باشم.
اگرچه اینها بدترین و نادرترین شرایطی هستند که ممکن است اتفاق بیافتند، اما شما هنوز هم باید برای آنها برنامهریزی کنید. با شناسایی شرکتهایی که در صورت عدم همکاری میتوانند کسب و کار شما را تعطیل کنند و داشتن یک جایگزین برای آنها، میتوانید خود را برای بدترین شرایط آماده کنید.
گامهای عملی:
-
نقاط آسیبپذیر کسب و کار خود را شناسایی کنید.
-
یک برنامه عملیاتی برای مواقعی داشته باشید که ممکن است کسب و کار شما با مشکل مواجه شود.
-
این موارد را در برنامه جایگزین خود قرار دهید: هاستینگ ثانویه، سیستمهای مدیریت محتوا، درگاههای پرداخت و غیره.
ادامه دارد …
بدون دیدگاه