Google Penguin & Panda

در همایشی پسر بچه ی کم سن و سالی به سراغ یکی از موسسین گوگل می آید و از او سوال می کند که دقیقا کارشما چیست؟ این شخص به فکر فرو می رود، چرا که هم باید جواب این پسر بچه را بدهد و به این راحتی ها دست بردار نیست، از طرف دیگر شرح اینکه گوگل دقیقا چه می کند در جملات ساده ای که قابل درک برای این فرد باشد نیز کار آسانی نیست، در این فرصت کوتاه جواب خوبی پیدا می کند : We help people find things ، در پنج کلمه پاسخ می دهد : ما کمک می کنیم افراد چیزهای مختلف را پیدا کنند ، البته در انگلیسی ۵ کلمه بود و در ترجمه به فارسی بیشتر از آن شد .

رتبه نخست در گوگل، بصورت تضمینی :

دلم می خواهد که یکبار دیگر یا شاید ده ها بار دیگر این جمله را برای خودم، برای شما و برای تمامی افرادی که در حوزه کسب و کارهای آنلاین فعالیت می کنند، تکرار کنم، ما کمک می کنید تا مردم چیزهای مختلف را پیدا کنند، اما این جمله ساده چرا ارزش بارها و بارها تکرار را دارد؟ برای اینکه گوگل درگاه ورودی بسیار مهمی برای وب سایت ها به حساب می آید، پی بردن به هدف اصلی آن به این زبان ساده اهمیت زیادی دارد، اگر عبارات “بهینه سازی وب سایت”، “رتبه نخست گوگل”، و عبارات مشابه را در گوگل جستجو کنید، مجموعه های مختلفی را پیدا خواهید کرد که قرار است شما را کمک کنند که در نتایج گوگل جایگاه بهتری داشته باشید. اما چطور؟ اگر من سایت غیر معتبری باشم و اطلاعات کپی از منابع مختلف منتشر کنم چطور می شود با رتبه نخست شدنم اعتبار جهانی گوگل را زیر سوال ببرم؟ آنهم وقتی شک می کنیم، عبارت تضینی را دیده و شک ها به یقین تبدیل یا شاید بهتر است بگویم نزدیک می شود . قبل از ادامه ببینیم این مجموعه ها قرار است چه کاری برای ما انجام دهند.

الگوریتم گوگل :

گوگل برای اینکه بتواند از بین میلیون ها وب سایت مختلف فهرست بندی مناسبی داشته باشد و در نهایت بتواند مردم را کمک کند تا بتوانند چیزاهای مختلف را پیدا کنند، از الگوریتم نامشخصی استفاده می کند، الگوریتمی که اطلاعات دقیقی از آن نیست، برای اینکه اگر اطلاعات دقیقی بود یاهو و سایر موتورهای جستجو هم در حرکتی خودجوش به گوگل تبدیل شده و غوغایی بپا می شد . پس این الگوریتم نامشخص است، از طرفی هر چند وقت یکبار برای اینکه اولا تقلب هایی اتفاق نیفتد، و دوما نتایج بهتری بتوانند به مخاطبین نمایش دهند، این الگوریتم ها تغییر کرده و به سمت بهتر شدن می روند. گوگل کلیاتی از الگوریتم ها برای مدیران وب سایت ها اعلام می کند و این مجموعه هایی که در زمینه بهینه سازی وب سایت فعالیت می کنند، شما را کمک میکنند تا به این کلیات ها نزدیک شده و مواردی که برای گوگل اولویت بیشتری دارند را بیشتر رعایت کرده تا نتایج بهتری کسب کنید .

الگوریتم گوگل از روبات به انسان :

نکته ای که از نظر من جالب انگیزناک به نظر می رسد، مسیری است که گوگل در طراحی این الگوریتم ها طی می کند، در الگوریتم هایی که چندسال پیش به آنها توجه می کرد، موارد فنی زیادی دیده میشد، یعنی طراحان وب سایت و برنامه نویسان همواره باید نکات فنی زیادی را در نظر می داشتند تا وب سایت نتایج بهتری کسب کند، به همین جهت هم بسیاری از سایت های غیر معتبر توانستند با ترفندهایی جایگاه های نخست نتایج جستجو را از آن خود کنند . به خاطرات خود رجوع کنید، وقتی عبارت دستور تهیه چای سفید را جستجو می کردید، تبلیغ لاستیک دست دوم در یک وب سایت آگهی را هم برای شما در لابه لای نتایج نمایش داده و حسابی جستجوی شما را بی ارزش می کرد. اما امروزه چقدر با این موضوع درگیر هستید؟ قطعا خیلی کمتر.

الگوریتم مشتری :

چه اتفاقی افتاده است؟ الگوریتم گوگل از موارد فنی که برای روبات ها اهمیت داشت، به مواردی که برای انسان اهمیت زیادی دارد تغییر کرده است . از چند سال گذشته محتوا اهمیت بیشتری پیدا کرده است، محتوایی که متناسب با نیاز کاربر نوشته شده و برای آن کلمات کلیدی مرتبطی تعریف شده باشد ارزش زیادی دارد.

لطفا این بخش را با دقت بیشتری بخوانید، چرا که سالهاست در حوزه کسب و کارهای آنلاین فعالیت می کنم و هنوز هم دغدغه کسب و کارها را یافتن موقعیت مناسب در نتایج جستجو می بینم، این دغدغه بی راه نیست، چرا که این موضوع که در کجای نتایج گوگل ظاهر شوید اهمیت زیادی دارد، اما چطور به این جایگاه برسید اهمیت بیشتری دارد، با راههایی می توانید بر روی موج جامعه سوار شده و افرادی را راهی وب سایت خود کنید، از جذب مخاطب بیشتر، اعتبار بیشتری کسب کرده و نتایج بهتری کسب کنید، اما مشتری بیشتر چطور؟ در واقع آنچه برای شما اهمیت دارد، جذب مخاطب درست است نه اینکه برای دریافت قیمت دلار وارد وب سایت شما شوند که فعالیت آن هیچ ارتباطی به قیمت دلار ندارد، پیگیری هر روزه ی الگوریتم گوگل کاری خسته کننده و هزینه بر است، دغدغه ی خود را تغییر داده و بجای پیگیری الگوریتم جدید گوگل به فکر الگوریتم قدیم مشتری باشید، الگوریتمی که سالهای سال است تغییر نکرده و هر سال تغییر کمی می کند، مشتری از ابتدا هم به دنبال رفع نیازش بوده است، از اینکه وب سایتی پاسخ شفاف و واضح بدهد که : “چه نفعی برای او دارد؟”، الگوریتم مشتری قدیمی است اما جواب می دهد، برای اینکه مشتری پول در دستانش داشته و می تواند خرید کند، مشتری منطقی و هیجانی داشته که می تواند تصمیم بگیرد، وفادار شده و از شما دفاع کند.

پیروی از الگوریتم مشتری یعنی یافتن نیاز او، و پاسخ به این نیاز.

الگوریتم مشتری را بیشتر بشناسید و پیگیر آن باشید، به این معنا که رفتار او را رصد کنید، بیشتر چه ساعت هایی به وب سایت شما مراجعه می شود، محصولی که ارائه می دهید یا سرویسی که عرضه می کنید چه نیازی را رفع کرده و پاسخ می دهد، آنها را یافته و به بهترین شیوه مطرح کنید، به قول یکی از بزرگان تبلغات “آن نیازی که از مشتری رفع می کنید را مطرح کنید، باز هم مطرح کنید و یکبار دیگر هم مطرح کنید، اگر فرصت بیشتری برای صحبت با او پیش آمد، تمام آنچه را مطرح کرده اید مجددا بازگو کنید”، وقتی شما با الگوریتم مشتری پیش بروید، می توانید این اطمینان را داشته باشید که اگر الگوریتم گوگل سال به سال به الگوریتمی که استفاده کرده اید نزدیک تر شده و در نهایت با الگوریتم مشتری یکی خواهد شد، به جمله ی اول همین مطلب باز گردیم، “ما کمک می کنیم که مردم چیزهای مختلف را پیدا کنند”، وقتی گوگل چنین هدفی را دنبال می کند، برای آنکه مردم را بهتر و بهتر راهنمایی کند، باید برای جستجوی هر عبارتی به نیازی پاسخ دهد، و وقتی شما پاسخگوی آن نیاز باشید، قطعا جایگاه بهتری خواهید داشت.

در الگوریتم جدید گوگل، اینکه وب سایت شما در موبایل و تبلت به درستی نمایش داده شود یا به اصطلاح Mobile Friendly باشد ارزش زیادی دارد، این موضوع از نظر شما فنی است؟ شاید از دیدگاهی که باید کدنویسی سایت اینکار را به خوبی انجام دهد، فنی به نظر برسد. اما واقعیت اینجاست وقتی درصد زیادی از بازدیدهای وب سایت توسط مخاطبینی صورت می گیرد که از ابزار موبایل یا تبلت استفاده می کنند، این موضوع کاملا غیرفنی به نظر رسیده و با الگوریتم رفتاری مخاطب یکی است. در آماری که چند وقت پیش منتشر شد، تعداد دارندگان تلفن همراه هوشمند در ایران ۲۷ میلیون و تعداد کسانی که از اینترنت سیم کارت استفاده می کنند ۹ میلیون اعلام شد. این آمار رشد سریع این ابزار را نشان می دهد، ابزاری که تغییرات زیادی را در وب سایت ها بوجود خواهد آورد،

مثالی عملی :

مثالی عملی در خصوص الگوریتم مشتری بزنم : بسیاری از مدیران وب سایت ها که من مدیر کسب و کارآنلاین از آنها اسم می برم وقتی صحبت است نمایش صحیح وب سایت در تلفن های همراه می شود، دست به کار شده و از نظر فنی وب سایت را آماده می کنند، اما وقتی قرار باشد بر اساس الگوریتم مشتری پیش رویم سوالات زیاد دیگری مطرح می شود، آیا شخصی که در صفحه کوچک موبایل خود به وب سایت من مراجعه کرده است، لزومی دارد تمامی این اطلاعات را دیده و تصاویر برای ایشان نمایش داده شود ؟ رفتار مشتری در هنگام بازدید از یک وب سایت در تلفن همراه چه تفاوتی دارد با حالتی که همان وب سایت را در لپ تاپ شخصی می ببیند؟ و بسیاری سوالات دیگری که با در نظر گرفتن راحتی مشتری میتواند طرح کرد و با پاسخ آن سیاستگذاری درستی انجام داد. بسیاری از وب سایت ها نسخه ی موبایل دارند، و از نظر گوگل نیز Mobile Friendly هستند، اما واقعیت این است که شاید موبایل، وب سایت شما را دوست داشته باشد، اما مشتری نه! ، چرا که منوی وب سایت جایی در تلفن همراه نمایش داده می شود که لمس آن توسط یک دست امکان پذیر نیست. بطور کلی اگر میخواهید سیاستی را پیش بگیرید که تغییرات مختلف شما را با خود اینطرف و آنطرف نبرده و توجه شما همواره به کسب و کار اصلی باشد و از حاشیه فاصله بگیرید، تا جایی که می توانید به الگوریتم مشتری نزدیک و نزدیک تر شوید، و این اطمینان را داشته باشید که سایر الگوریتم ها به نفع شما تغییر خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *