مردم اغلب همان چیزی می شوند که باور دارند, می توانند بشوند. اگر مرتبا با خودمان تکرار کنیم که نمی توانیم کاری را درست انجام بدهیم, احتمالش زیاد است که در نهایت نتوانیم از پس آنکار برآییم. در مقابل, اگر باور داشته باشم که می توانم آنکار را انجام بدهیم, قطعا ظرفیت انجام آنکار را در خودمان می بینم, حتی اگر این توانایی را هم از ابتدا نداشته باشیم
ماهاتما گاندی

 

ترس در دل هر رویای بدست نیامده ای وجود دارد. اگر چیزی در زندگی مان است که آنرا می خواهیم, باید با برخی از ترس ها یمان مواجه بشویم. داشتن اعتماد بنفس نقطه قوت ما در رسیدن به اهدافمان, حرکت به سمت جلو برای مواجه شدن با ترس هایمان, و برآورده کردن آرزوهایمان می باشد, و برای داشتن یک زندگی با معنی و مفهوم بسیار حیاتی است. هیچ انسانی با اعتماد بنفس ذاتی بدنیا نیامده است. کشمکش های برخی از مردم با زندگی, وشرایط دشوار زندگی برخی دیگر واقعا می تواند بروی اعتماد بنفس شان تاثیر بگذارد.

بنابراین چکار می توانیم بکنیم؟ هر فردی می تواند با انجام دادن یک سری کارهای ساده اعتماد بنفسش را بالا ببرد, از آن مهم تر اینکه, بتواند این کارها را به عادت تبدیل کند.

در ادامه ۱۰ راهکار برای کسب فوری اعتماد بنفس آورده شده است.

۱٫ کمی توجه بیشتر به وضعیت ظاهریمان داشته باشیم

اینکار خیلی ساده بنظر می رسد, اما واقعا موثر است. وقتی کمی توجه بیشتر بروی وضعیت ظاهریمان, لباس پوشیدنمان, و نظافت شخصی مان داشته باشیم, احساس بهتری نسبت به خودمان پیدا می کنیم. آیا این بدین معنی است که باید با آخرین مد روز آشنا باشیم و مبلغ زیادی از پس اندازمان را برای خرید لباس خرج کنیم؟ به طور یقین خیر. مهم ترین چیز این است که عادت کنیم بهترین چیزی که هستیم باشیم, پیشرفت های کوچکی که در این راه بدست می آوریم تاثیر مثبتی بروی اعتماد بنفس و احساساتمان خواهد داشت. برای اینکه ظاهرمان را بهتر کنیم یک سلاح مخفی وجود دارد: کفش ها. خوب از کفش هایتان مراقبت کنید. اگر لازم است کفش جدید تر بخرید. داشتن کفش مناسب قدم بزرگی برای رسیدن به حس اعتماد بنفس است.

۲٫ کاری را در جهت خوشنودی دیگران انجام بدهیم

این مورد بسیار مهم است. وقتیکه پای احساسات و عواطف به میان می آید ما می توانیم بدترین دشمن خودمان باشیم. اکثر اوقات, ما احساس بدی نسبت به خودمان داریم, چونکه بیش از حد “بروی خودمان” تمرکز می کنیم. خارج شدن از خودمان می تواند واقعا برایمان احیایی دوباره باشد, به ما قدرت ببخشد و قدمی بزرگ برای ساخت اعتماد بنفس ما بر دارد. از کجا شروع کنیم؟ به اطرافتان نگاه کنید, مردم همه جا هستند. فردی را پیدا کنید و کار خوبی برایش انجام بدهید. و بعد شخص دیگری را پیدا کنید و کار دیگری برای او انجام بدهید. بعد از مدتی, تعجب می کنید که چقدر احساساتتان بهتر شده است.

۳٫ آماده باشیم

برخی مواقع عدم اعتماد بنفس بدلیل نداشتن آمادگی انجام کارها است. در مورد مصاحبه شغلی نگرانید؟ تا چه حد آماده هستید؟ در مورد امتحان آینده نگرانید؟ چقدر مطالعه کردید؟ در مورد برآورده نشدن اهداف فروش نگرانید؟ آمادگی تان برای اینکار تا چه حد بوده است؟ چطور می توانیم موثر کار کنیم؟ عمل کردن بهترین پادزهر برای اضطراب و ترس است. آماده بودن برای هر کاری که مد نظرمان است به ما اعتماد بنفس می بخشد. وقتیکه می دانید برای هر کاری که می خواهید بکنید از هر لحاظ آماده هستید, اعتماد بنفس بیشتری خواهید داشت.

۴٫ به حالت بدن خودمان توجه کنیم

شاید خنده دار بنظر برسد, اما واقعا جواب می دهد. چطور می ایستید؟ آیا خمیده راه می روید؟ وقتیکه می نشینید چه حالتی دارید؟ وقتیکه راست می ایستید و درست روی صندلی تان می نشینید حس بهتری نسبت به خودتان پیدا می کنید. اگر اینطور باشید بهتر می توانید تنفس کنید و این اکسیژن اضافی برای عملکرد مغز و بدنتان بسیار عالی است. برای اینکه حس خوبی داشته باشید نیاز به اکسیژن دارید, و این کمبود اکسیژن می تواند وضعیت نشستن و یا ایستادن تان را بدتر هم بکند.

۵٫ “خرده-اهداف” برای خودمان تنظیم کنیم

اعتماد به نفس بر اساس این باور است که آیا توانایی بدست آوردن چیزی را داریم یا خیر, بنابراین نیازی نیست که بترسیم. گاهی اوقات ما به خلا ای دچار می شویم و احساس می کنیم چیزهایی را که می خواهیم نمی توانیم بدست بیاوریم. وقتیکه این اتفاق می افتد شروع هر کاری می تواند سخت باشد, و برای اهداف بزرگ تقریبا برایمان جای سوال پیش می آید. پس در این وضعیت کاری که باید انجام بدهید این است که “خرده-اهداف” برای خودتان تعیین کنید و سعی کنید آنرا بدست بیاورید. یک “خرده-هدف” هدف بسیار کوچکی است که در توان تان باشد. برای مثال, اگر فروشنده هستید, این هدف ساده را برای خودتان تعیین کنید که با ۵ نفر برای فروش محصول تماس بگیرید. حتی بروی فروش آن جنس نیز تمرکز نکنید. فقط هدف تماس گرفتن را عملی کنید. این سیستم چطور عمل می کند؟ اینکار برای تان سیگنال مغزی با این مضمون که می توانید کارهایتان را به اتمام برسانید ارسال می کند. اگر این تمرین خرده-اهداف را بارها و بارها و بارها انجام بدهید و به هدفتان هم برسید – بخاطر احساسی که این کار به شما می بخشد غافلگیر می شوید.

۷٫ سعی کنیم عادت کوچکی را تغییر بدهیم

وقتی که در حالت “خلا اعتماد بنفس” گیر می افتیم, تغییر عادات اساسی مان می تواند بسیار سخت بشود. نه تنها باور نداریم که می توانیم به آنها دست پیدا کنیم, بلکه تمایلی هم برای پیگیری آزوهایمان نداریم. پس من نمی خواهم در مورد تغییر عادت های بزرگ در اینجا صحبت کنم, مثل “سیگار نکشیدن”. می خواهم در مورد عادت های کوچک صحبت کنم, مثل مرتب کردن تخت خواب, یا ۱۰ دقیقه زودتر بیدار شدن, یا انتخاب سالاد بجای سیب زمینی سرخ کرده. عادت های کوچک جواب می دهد چونکه, دقیقا مثل خرده-اهداف عمل می کند, این کارها باعث می شوند ما حرکت کنیم. وقتیکه چیزی را تغییر دادید, دوست دارید چیزهای دیگر را هم تغییر بدهید, و بهتر از همه, اعتماد بنفسی از پیروزی های گذشته تان بدست می آورید. از آنجائیکه یک عادت را تغییر داده اید, می دانید که می توانید عادت های دیگرتان را هم تغییر بدهید.

۸٫ لبخند بزنیم

شاید بی ربط بنظر برسد, اما واقعا جواب می دهد. وقتیکه لبخند می زنیم شادتر هستیم. و وقتیکه شادتر هستیم اعتماد بنفس بیشتری داریم. لبخند زدن مسری است. در مورد زندگی روزمره تان کمی فکر کنید. وقتیکه برای صرف قهوه می روید و پیشخدمت به شما لبخند گرمی می زند, آیا از این کار ناراحت می شوید؟ آیا اینکار شما را عصبانی و افسرده می کند؟ مسلما اینچنین نیست. گاهی اوقات همین چیزهای کوچک, تنها چیزی است که باعث می شود احساس تان بعد از یک روز کاری سخت بهتر بشود. وقتیکه لبخند می زنید, و وقتیکه دیگران به شما لبخند می زنند, همه احساس بهتری پیدا می کنند. وقتیکه احساس بهتری داشته باشید, اعتماد بنفس بیشتری هم خواهید داشت.

۹٫ لیست سپاسگزاری تهیه کنیم

سپاسگزاری یکی از قدرتمندترین ابزارها در برابر افسردگی و عدم اعتماد بنفس است. یکی از سریع ترین راهها برای کسب احساس قدردانی چیست؟ براحتی یک لیست درست کنید. لیستی از ۱۰ مورد تهیه کنید که بخاطرش در زندگی سپاسگزار هستید. وقتی این لیست تکمیل شد, آنرا مرور کنید. وقتیکه اینکار را کردید, می توانید مطمئن باشید که حس بهتری خواهید داشت. متوجه می شوید که دنیا آنقدر ها هم که فکر می کردید بد نیست وچیزهای خوب بسیار زیادی دقیقا همین حالا در زندگی تان وجود دارد. این نگرش تان از قدردانی به شما کمک می کند تا حس اعتماد بنفس بیشتری داشته باشید و باعث می شود چیزهای جدیدتری بواسطه این سپاسگزاری وارد زندگی تان بشود.

۱۰٫ فعال باشیم و ورزش کردن را شروع کنیم

زمانی تونی رابینز گفت, “احساسات از طریق تحرک است که ایجاد می شود”. اگر می خواهیم احساس خوبی داشته باشیم, نیاز به تحرک و تنفس داریم. تحرک مصرف اکسیژن ما را بیشتر می کند که در نهایت باعث می شود شادتر بشویم و حس عمومی از خوب بودن به ما دست می دهد. تمرین ورزشی چربی بدن را از بین می برد, باعث ساخت ماهیچه می شود و رنگ پوست و وضعیت ظاهری مان را بهتر می کند. ما بعد از مصرف اکسیژن بلافاصله احساس بهتری خواهیم داشت, و اگر اینکار را به یک عادت ماندگار بدل کنیم, بزودی با دیدن خودمان در آیینه متوجه تغییرات انکار ناپذیری می شویم و از این نتیجه راضی خواهیم بود – نتایجی که بخاطر عملکرد ما حاصل شده است. اینکار اعتماد بنفس مان را بالاتر خواهد برد.

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *