چگونه موفقیت خود در اینترنت را گارانتی کنید؟
تقسیمبندی مهمی دردنیای دیجیتال در حال وقوع است، بین داشتههای دیجیتال و نداشتههای دیجیتال. برخلاف هیجان ناشی از بازاریابی اینترنتی، میلیونها نفر از صاحبان سایتهای اینترنتی، چه در گذشته و چه در زمان حال از این معجزه بهت زده و از نتایج تجربیات اینترنتیشان ناامید هستند.
به نظر قواعد زیادی هست که یاد گرفته شوند. پاسخ دهنده اتوماتیک، لیست سرویسها، برنامه مشارکت در فروش، بازاریابی ویروسی و چسبندگی. اگر شما در زمینه اینترنت تجربه داشته باشید این مفاهیم برای شما آشنا است ولی اگر تازهکار باشید این فرایند برایتان کمی ترسناک خواهد بود.
جملهای است که من خیلی زود در آغاز فعالیتم آموختم. “انسان سردرگم همیشه نه میگوید” در این دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و با این شگفتیهای دیجیتال که هر روز معرفی میشوند، تقریباً غیر ممکن است که سردرگم نشد و در بهت و تعجب فرو نرفت.
به خصوص از آن جهت که همه چیز به سرعت در حال حرکت است، شما زمان زیادی برای تعجب ندارید. باید تصمیم بگیرید که به سرعت به بازاریابی اینترنتی بله بگویید. حتماً دوست ندارید جا بمانید. پای پول زیادی در میان است.
به نظر من، علت اینکه مردم در اینترنت کسب درآمد نمیکنند ترس از تکنولوژی نیست، در حقیقت مردم درباره مفاهیم اصلی بازاریابی سردرگم هستند. هر ساله میلیونها دلار در کارزارهای تبلیغاتی اینترنتی به هدر میرود. این یک اشتباه بزرگ در حد جنایت است، مردم باید به خاطر حیف و میل این پول به زندان بروند.
من خودم در یک روز سود خالصی بیش از درآمد 5 سال اول سایت آمازون کسب کردم. البته من یک میلیاردر نیستم و دارایی خود را بر حسب شاخصهای بورس بررسی نمیکنم، ولی ثروت خود را به همان شیوهای که مردم عادی میشمارند، محاسبه میکنم.
خب، مهمترین اصل بازاریابی چیست؟
گری هالبرت، مرشد بزرگ بازاریابی معمایی بدین صورت مطرح میکند: فرض کنید به شما فرصتی داده شده که یک مغازه هاتداگ فروشی در ساحل و روبروی مغازه هاتداگ فروشی رقیب برپا کنید. اگر تنها میتوانستید یک مزیت بر رقیب خود انتخاب کنید، چه چیزی را در نظر میگرفتید؟ مکان مناسبتر؟ یا مواد اولیه بهتر و با کیفیتتر؟ یا شاید انتخاب خوشقیافهترین فروشنده؟
گری میگوید او فقط یک مزیت را انتخاب میکند: جماعتی گرسنه !
اغلب مردم محصولی را تولید میکنند و سپس به دنبال بازاریابی برای آن میروند، شما باید این پروسه را بر عکس کنید: در جستجوی یک بازار گرسنه (مشتاق) باشید که به کالا یا خدمات خاصی نیاز داشته باشند. اصلیترین سوال بازاریابی این است: چگونه میتوانم جماعتی گرسنه از مردم را شناسایی کنم و سپس برای آنها محصولی سیرکننده ابداع کنم؟
اگر بتوانید این سوال را جواب دهید هزاران کیلومتر جلوتر از سایر استارت آپهای اینترنتی خواهید بود. شما در قسمت جریان دیجیتال در ناحیه بالایی جریان نقدی حرکت خواهید کرد در حالی که رقبای نادانتان در آتش گمراهی میسوزند.
سه سوال مهم برای موفقیت خود در اینترنت را گارانتی کنید
مربیان به من یادآوری کردند که هر کارزار بازاریابی، بخصوص در دنیای مجازی باید به 3 سوال پاسخ دهد:
1. |
مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ |
2. |
آنها چه کالا یا خدماتی نیاز دارند؟ |
3. |
چگونه میتوان آنها را اکنون به عمل وادار کرد؟ |
اکثر بازاریابان تازه کار 90% از وقتشان را به خلق محصول عالی و 10% باقی را به پیدا کردن مخاطب مناسب آن محصول صرف میکنند. راز موفقیت در جابه جا کردن این نسبتها است: 90% وقت خود را به انتخاب مخاطب مناسب اختصاص دهید. این اصل را پیدا کردن ماهی گرسنه نامگذاری کردهام. ترجیح میدهم استخری از ماهیان گرسنه پیدا کنم، اگر طعمه (تبلیغ) را در چنین استخری بیاندازم، آنها به قلاب حمله میکنند. حتی اگر توسط یک ماهیگیر تازه کار باشد.
چگونه چنین مشتریانی را پیدا کنیم؟ دو انتخاب دارید:
1- میتوانید قلاب خود را در برکه فرد دیگری پرتاپ کنید.
2- برکه خود را بسازید و از آنجا ماهی خود را درو کنید.
اگر به ماهیگیری در برکه دیگران بپردازید، باید بهای آن را نیز به آنها بپردازید، به عبارت دیگر باید بهای تبلیغ در مجلهها، روزنامهها یا برنامههای رادیویی و تلویزیونی را بپردازید. برای دریافت لیست ایمیلهایی که از سایتهایی که مشتریان خود را دارند باید مبلغی بپردازید و …. ولی این گرانترین روش است.
راه آهستهتر خلق برکه خودتان و ماهیگیری در آن است. در این مورد شما بر پروژه بازاریابی خود نظارت میکنید و هزینههای طولانی مدت آن را کاهش میدهید.
جدول 2.1 – آیا باید لیست ایمیل اجاره کنیم یا از لیست خودمان استفاده کنیم؟
استفاده از لیست ایمیل اجارهای |
ساخت لیست ایمیل |
سریع |
کندتر، لیست خود را با اضافه کردن تدریجی ایمیلها گسترش دهید |
آسان |
پیچیده |
راحت، فقط با یک تماس |
سخت تر |
گران |
در ابتدا بسیار ارزانتر خواهد بود |
کنترل محدود |
کنترل کامل دارید |
این ماهی ها قوی هستند |
ارتباط مستحکمی با ماهی خود به وجود میآورید |
با پیشنهاد شما هماهنگ نیستند |
شخصیسازی،میتوانید پیشنهاد خود را متناسب کنید |
فقط یک بار میتوانید استفاده کنید |
میتوانید مادام العمر استفاده کنید |
جهت برنامهریزی برای کسب 24 هزار دلار ظرف مدت 24 ساعت، میتوانستم روش آسان و سریع اجاره یا خرید یکی از هزاران لیست ایمیلهای مشتریان موجود در اینترنت را خریداری کنم (در فصل 6 به شما یاد میدهم چگونه از این لیستها استفاده کنید). عیب این روش پُر هزینه بودن آن است و اگر شما در ابتدای کارآفرینی هستید، پول بسیار ارزشمند است . من روش کندتر را انتخاب کردم و شروع به ساختن لیست شخصی خودم کردم. انتخاب عاقلانه برای شما امتحان ایدههایتان با استفاده از لیستهای قابل اجاره است و هنگامی که مفهوم کسب و کارتان پایدار شد آن را با استفاده ترکیبی از لیستهای خریدنی و تلاش برای ساخت لیست خودتان از مشتریان علاقمند توسعه دهید.
هنگامی که وب سایتم را برپا کردم یکی از مهمترین اجزای آن، مجله الکترونیکی رایگانی به نام جریانهای درآمد اینترنتی بود. تمام بازدیدکنندگان سایتم را تشویق میکردم ایمیل خود را وارد کنند و در این راه از شیوههای گوناگون بهره بردم. 9 ماه بعد لیستی با بیش از 11000 مشترک داشتم. این افراد علاقمند به کار من بودند و بدین گونه هرگاه ایمیلی برای آنها میفرستادم تیم پیام به صورت هرزنامه (اسپم) نبود. در فصل بعد من به شما نشان میدهم چگونه از این روش و سایر روشها سود ببرید.
اگرچه این روش چندین ماه طول کشید تا لیستم را بسازم، احساس میکنم این روش بهترین روش برای ایجاد جریان دائمی پول است. این لیستی بود که در چالش اینترنتی خود از آن استفاده کردم. از این لیست همچنین برای تحقیقات خود استفاده کردم اما من هرگز برای افراد این لیست هیچگاه محصولی را تبلیغ نکردم. سوالی که همچنان باقی مانده است:
آیا افراد حاضر در این لیست حاضرند کیف پول خود را باز کنند و چیزی بخرند؟ آیا حاضرم آبروی کاری خودم را روی پاسخ این سوال به خطر بیاندازم؟ این کار را در چالش اینترنتی انجام دادم در حالی که شبهات بسیاری درباره عملی بودن این هدف مطرح بود.
موضوعی که به آن ایمان داشتم دانش من از بازاریابی بود. بازاریابی دانش تشویق افراد علاقمند به خرید است. اگر پیشنهاد جالب، به شیوهای مناسب به مخاطبان علاقمند ارائه کنید، قادر خواهید بود انگیزه لازم در افراد برای خرید ایجاد کنید.
ادامه دارد …
منبع: کتاب جریان های چندگانه درآمد اینترنتی
بدون دیدگاه