چگونه رونمایی موفق از محصول داشته باشیم

چگونه رونمایی موفق از محصول داشته باشیم


چگونه رونمایی موفق از محصول داشته باشیم

برای اینکه بتوانید محصولی را با موفقیت در معرض دید مخاطبان خود قرار دهید، باید برای رونمایی از آن اقدامات اساسی انجام دهید و به مخاطبان خود انگیزه دهید تا محصول شما را در طول دوره رونمایی بخرند.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه مخاطبان شما از محصول یا خدمات جدید شما مطلع هستند، این است آن را در لیست ایمیل خود تبلیغ کنید. همچنین برای این کار می‌توانید از دیگر پلتفرم‌ها مانند وب‌سایت یا پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید، اما به احتمال زیاد لیست ایمیل شما منبع اصلی اکثر فروش‌هایتان خواهد بود. شما قرار است به مخاطبان خود در زمان توسعه محصول، زمان آماده شده محصول، و زمانی که برای خرید در دسترس است، پیام ایمیلی بفرستید.

زمانی که شروع به کار بر روی محصول می‌کنید، یک یا دو بار در ماه ایمیل به روز رسانی از آنچه که تا به حال اتفاق افتاده و اینکه چقدر به رونمایی از آن نزدیک شده‌اید، ارسال کنید. از حدود یک ماه قبل از رونمایی، با فرستادن ایمیل، افراد را هیجان زده کنید. به آن‌ها در مورد ویژگی‌ها و مزایای محصول خود بگویید، اینکه هزینه محصول چقدر است، چه موقع از آن رونمایی خواهد شد، خرید محصول با چه پیشنهادها و تخفیف‌هایی همراه است، و غیره. همچنین باید از تصاویر، ویدیو نمونه، یا منتخبی از محصول خود نیز استفاده کنید تا آن‌ها بتوانند حس بهتری نسبت به محصول داشته باشند.

سعی کنید از چهار هفته پیش از رونمایی و در هر هفته یک ایمیل ارسال کنید، که آخرین ایمیل چند روز قبل از عرضه محصول فرستاده می‌شود. در هر ایمیل باید اطلاعاتی جدید و غیر تکراری نسبت به ایمیل قبل قرار داشته باشد، مانند قیمت محصول، تاریخ رونمایی، یا جوایزی که افراد با خرید محصول در زمان رونمایی از آن دریافت خواهند کرد.

هنگامی که زمان رونمایی از محصول فرا رسید، دوره زمانی مدت دار ایجاد کنید تا طی آن کاربران انگیزه ویژه‌ای برای خرید داشته باشند. به این دوره، دوره رونمایی گفته می‌شود. دوره رونمایی شما می‌توانید از دو هفته تا یک ماه طول بکشد. برای دادن انگیزه بیشتر به افراد می‌توانید در کنار خرید محصول، جوایزی پیشنهاد دهید که تنها در این مدت زمان در دسترس خواهند بود. این جوایز می‌تواند کتاب الکترونیکی، ویدیوی آموزشی، یا هر چیز دیگری باشد که برای مخاطب شما با ارزش تلقی می‌شود.

تصور نکنید که باید زمان زیادی را به تهیه جوایز نیز اختصاص دهید. بلکه شاید محصولی قدیمی‌تر یا اطلاعات از قبل تهیه شده‌ای داشته باشید که بتوانید از آن به عنوان جایزه استفاده کنید. به عنوان مثال، من برای کتاب قبلی‌ام، مجموعه‌ای از مصاحبه‌های صوتی قدیمی‌ام را به عنوان جایزه پیشنهاد دادم. این مصاحبه‌ها قبلاً ضبط و تولید شده بودند و من تنها آن‌ها در فایلی گردآوری کردم تا خوانندگان بتوانند در اوقات فراغت خود به آن‌ها گوش دهند.

راه دیگر برای دادن انگیزه به کاربران، ارائه تخفیفات مدت دار در طول دوره رونمایی است. به عنوان مثال، خرید محصول در 30 روز اول رونمایی شامل تخفیف 20% خواهد بود.

اگر قیمت محصول شما آن ‌قدر بالا نیست که بشود تخفیف داد، ابتدا قیمت آن را 20% بالا ببرید و بعد 20% تخفیف پیشنهاد دهید. با این کار، هم شما قیمت مورد نظر خود را می‌گیرید و هم کاربران فکر می‌کنند که تخفیف گرفته‌اند. این دقیقاً همان کاری است که فروشگاه‌های بزرگ با شروع تخفیف‌های خود انجام می‌دهند. البته به یاد داشته باشید که پشت سر هم تخفیف ندهید، زیرا با این کار ممکن است مشتریان عادت کنند که تنها در صورت تخفیف خرید کنند.

در طول دوره رونمایی، چندین ایمیل به مخاطبان خود در خصوص محصول ارسال کنید. من در کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی، برنامه زمان بندی شده نمونه برای ایمیل‌ها تهیه کرده‌ام که افراد می‌توانند از آن برای ارسال مجموعه‌ ایمیل‌های رونمایی از محصول استفاده کنند. اگرچه این برنامه زمانی را بیش از دو و نیم سال پیش نوشته‌ام، اما امروز هم به خوبی گذشته کار می‌کند و من هنوز از آن به عنوان پایه‌ای برای عرضه محصولات جدیدم استفاده می‌کنم.

در اینجا، برنامه زمان بندی شده برای ارسال ایمیل و یا تبلیغات در سایت و شبکه‌های اجتماعی در خصوص محصولی که قرار است رونمایی شود، آورده شده است:

 28 روز قبل از رونمایی: تاریخ رونمایی را اعلام کنید و ویژگی‌ها و مزایای محصول خود را به کاربران یادآوری کنید.

 21 روز قبل از رونمایی: به سؤالات متداول در مورد محصول خود پاسخ دهید.

 14 روز قبل از رونمایی: ویدیو ضبط شده از محصول در سایت قرار دهید.

 7 روز قبل از رونمایی: پاداش‌هایی که کاربران در صورت خرید حین رونمایی دریافت خواهند کرد را اعلام کنید.

 1 روز قبل از رونمایی: ایمیل برای یادآوری تاریخ و زمان رونمایی و پاداش‌ها و قیمت محصول ارسال کنید.

 روز رونمایی: اعلام کنید که محصول موجود است و لینکی برای خرید محصول قرار دهید.

 4 روز بعد از رونمایی: ایمیل دیگر بفرستید که حاوی سؤالات متداول در مورد محصول شما است.

 8 روز بعد از رونمایی: برای ثبت­نام کنندگان چند نمونه از تعریف و تمجیدهایی که از محصول شما شده است، در قالب نظرات و پیشنهادات، بفرستید.

 12 روز بعد از رونمایی: به کاربران خود یادآور شوید که ویژگی‌ها و مزایای محصول شما چیست و کدام مشکلشان را حل می‌کند.

 16 روز بعد از رونمایی: به کاربران خود پاداش‌ها و تخفیفاتی را یادآوری کنید که در صورت خرید در طول دوره رونمایی دریافت خواهند کرد.

 20 روز بعد از رونمایی: اعلام کنید که فردا آخرین روز برای دریافت پاداش‌ها و تخفیفات است.

 21 روز بعد از رونمایی: اعلام کنید که دوره رونمایی به پایان رسیده است و امروز آخرین فرصت برای دریافت پاداش‌ها و تخفیفات است.

خیلی مهم است که برای پایان دوره رونمایی خود تاریخ مشخصی داشته باشید. اگرچه کاربران زیادی در همان روزهای اول رونمایی خرید می‌کنند، اما هستند کسانی که تا آخرین لحظه ممکن برای خرید محصول معطل می‌کنند. بنابراین با داشتن تاریخ پایان مشخصی برای دوره رونمایی، احساس فوریتی در مشتریان ایجاد می‌کنید که زودتر و قبل از تمام شده تخفیف‌ها و پاداش‌ها ثبت­نام کنند. به هر حال برخی افراد دقیقه نودی هستند.

شما علاوه بر لیست ایمیل، می‌توانید از کانال‌های دیگر برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنید؛ از جمله وب‌سایت خود و هر شبکه اجتماعی که محتوای خود را در آن قرار می‌دهید.

زمانی که از محصول شما رونمایی شد، باید پست در مورد آن بنویسید و بگویید که این محصول شامل چه چیزهایی است، چرا کاربران باید آن را بخرند، و لینکی برای خرید محصول در آن قرار دهید. همچنین تبلیغ برجسته برای محصول در ساید بار وب‌سایت خود قرار دهید که کاربر را به طور مستقیم به صفحه فرود اطلاعات بیشتر در مورد محصول هدایت می‌کند. از طرف دیگر، شاید بخواهید هر روز یا یک روز در میان در کانال‌های اجتماعی خود در مورد محصول پست بگذارید. استفاده از کانال‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان خود یادآور شوید که اقدامی انجام دهند، و نیز به مخاطبانی دسترسی پیدا کنید که در لیست ایمیل شما نیستند.

علاوه بر این، می‌توانید با شرکت در پادکست‌ها محصول خود را تبلیغ کنید. با گرفتن مجوز مصاحبه در پادکست‌های دیگران، فرصتی برای گفتگو درباره محصول خود با مخاطبان شخص دیگری خواهید داشت. چنانچه میزبان پادکست مایل است آشکارا محصول شما را تبلیغ کند، می‌توانید به او در ازای هر فروشی که دارد، کمیسیون بدهید. البته تمام میزبان‌ها مایل به انجام این کار نیستند. بنابراین باید از قبل و با پرسیدن چندین سؤال از میزبان بدانید که آیا اجازه دارید در پادکست او در مورد محصول خود صحبت کنید یا نه.

هنگام ارسال سؤالات مصاحبه به میزبان، به تعداد مخاطبان پادکست‌های او نیز توجه کنید؛ زیرا اگر تعداد اندکی مخاطب دارد، ارزش تلاش برای شرکت در مصاحبه را ندارد. راهی خوب برای اطمینان از اینکه پادکستی مخاطب دارد یا نه، این است که به تعداد نظرات آن پادکست در iTunes نگاه کنید. مطمئن شوید که حداقل 50 نفر برای آن پادکست نظر نوشته باشند و چند تای آن‌ها مربوط به ماه گذشته است.

 

برگرفته از کتاب صفر تا صد راه اندازی کسب و کار اینترنتی

 

کتاب صفر تا صد راه اندازی کسب و کار اینترنتی
کتاب صفر تا صد راه اندازی کسب و کار اینترنتی

 

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *